Tour de France 2018 kent zes bergritten, twee tijdritten

Door , dinsdag 17 oktober 2017 om 12:22

In Parijs is vandaag het etappeschema van de Tour de France 2018 officieel uit de doeken gedaan. La Grande Boucle start volgend jaar weer in eigen land met een etappe in de regio Vendée. Er staan in totaal zes bergritten op het menu, waarvan drie in de Alpen en drie in de Pyreneeën. Naast de vele kilometers bergop staan er ook twee tijdritten op het programma, één in ploegverband en een individuele tijdrit op de voorlaatste dag.

Via de Franse kust naar de keien van Roubaix
De 105e editie begint met een relatief vlakke etappe van Noirmoutier-En-L’ïle naar Fontenay-Le-Comte. Rit twee naar La Roche-Sur-Yon wordt ook nog afgewerkt in de regio Vendée. De eerste afspraak voor de klassementsrenners volgt al op dag drie, met een 35 kilometer lange ploegentijdrit van en naar Cholet. Nadat de eerste stofwolken zijn opgetrokken volgt er een vlakke rit naar Sarzeau, dat ligt aan de Golf van Morbihan. Hierna volgen twee lastige heuveletappes door de regio Bretagne. Waar de vierde rit richting Quimper nog eventueel kansen biedt aan de aanwezige snelheidsduivels, is etappe vijf richting de Mûr van Bretagne (2 km aan 6.9%) voer voor de puncheurs.

Ritten 7 en 8 naar respectievelijk Chartres en Amiens zullen voornamelijk dienen als ‘opwarmritten’ voor de negende etappe naar Roubaix. In deze miniversie (de etappe is 154 kilometer lang) van Parijs-Roubaix liggen maar liefst vijftien kasseistroken de coureurs op te wachten, waaronder de historische sectoren van Mons-en-Pévèle en Camphin-en-Pévèle.

Afzien op de onverharde Plateau de Glières, Alpe d’Huez en de muur van Mende
Na een eerste rustdag, waarin er een flinke verplaatsing op het menu staat, doemen de Alpen op. De eerste Alpenrit finisht met een afdaling richting Le Grand-Bornand, maar dé trekpleister ligt in het eerste gedeelte van de etappe. Onderweg dienen de coureurs namelijk de loodzware Plateau de Glières te trotseren. Deze klim van zes kilometer kent een hallucinante stijgingsgraad van maar liefst 11%. De laatste twee kilometer gaan bovendien over onverharde wegen. Op woensdag en donderdag dient er ook flink geklommen te worden, met aankomsten op de nog niet eerder in de Tour opgenomen La Rosiére en de mythische Alpe d’Huez.

Tussen de Alpen en Pyreneeën zijn enkele verraderlijke overgangsetappes uitgetekend in de regio’s Languedoc-Roussillon en het Centraal Massief. In rit veertien komen de renners – net als in 2010 en 2015 – aan op het vliegveld in Mende, na de ruim drie kilometer lange slotklim aan ruim 10%. De daaropvolgende etappe naar Carcassonne bereidt de renners voor op de loodzware passage door de Pyreneeën, met de nog niet eerder beklommen Pic de Nore.

Intens slotstuk in de Pyreneeën, lastige individuele tijdrit  
Net als in de Alpen heeft de organisatie geopteerd voor drie etappes in die andere vermaarde bergstreek: de Pyreneeën. Rit zestien naar Bagnéres-De-Luchon zal beslist worden met een finish bergaf. De etappe naar Saint-Lary-Soulan – met aankomst op de nog niet eerder bedwongen zijde van de Col de Portet (17 km aan 8%) – kent een lengte van slechts 65 kilometer. Na een vlakke overgangsetappe naar Pau doet het peloton opnieuw de Pyreneeën aan, ditmaal voor een etappe naar Laruns, over de mythische beklimmingen van de Tourmalet en de Aubisque.

De Tour de France 2018 zal op de voorlaatste dag worden beslist met een 31 kilometer lange individuele tijdrit richting Espelette. Deze race tegen de klok kan worden bestempeld als zeer heuvelachtig, met enkele forse kuitenbijters met percentages tot maar liefst 20%. De 105e editie van de Tour zal worden afgesloten met de traditionele paradetocht richting Parijs. Met een totale lengte van 3329 kilometer is het een van de kortste Tours in jaren.

Etappeschema Tour de France 2018 (7-29 juli)
zat 7/7 rit 1 Noirmoutier-En-L’ïle – Fontenay-Le-Comte (189 km)
zon 8/7 rit 2 Mouilleron-Saint-German – La Roche-Sur-Yon (183 km)
maa 9/7 rit 3 Cholet – Cholet (ploegentijdrit) (35 km)
din 10/7 rit 4 La Baule – Sarzeau (192 km)
woe 11/7 rit 5 Lorient – Quimper (203 km)
don 12/7 rit 6 Brest – Mûr De Bretagne (181 km)
vri 13/7 rit 7 Fougéres – Chartres (231 km)
zat 14/7 rit 8 Dreux – Amiens (181 km)
zon 15/7 rit 9 Arras – Roubaix (154 km)
maa 16/7 eerste rustdag
din 17/7 rit 10 Annecy – Le Grand-Bornand (159 km)
woe 18/7 rit 11 Albertville – La Rosiére (108 km)
don 19/7 rit 12 Bourg-Saint-Maurice – Alpe d’Huez (175 km)
vri 20/7 rit 13 Bourg D’Oisans – Valence (169 km)
zat 21/7 rit 14 Saint-Paul-Trois-Châteaux – Mende (187 km)
zon 22/7 rit 15 Millau – Carcassonne (181 km)
maa 23/7 tweede rustdag
din 24/7 rit 16 Carcassonne – Bagnères-De-Luchon (218 km)
woe 25/7 rit 17 Bagnères-De-Luchon – Saint-Lary-Soulan (65 km)
don 26/7 rit 18 Trie-Sur-Baïse – Pau (172 km)
vri 27/7 rit 19 Lourdes – Laruns (200 km)
zat 28/7 rit 20 Sain-Pée-Sur-Nivelle – Espelette (individuele tijdrit) (31 km)
zon 29/7 rit 21 Houilles-Parijs (115 km)

Dit artikel delen:

124 Reacties

Valtverder 17 oktober 2017 om 12:23

Gewoon doen, Tom.

Rouvoet 17 oktober 2017 om 12:26

15 kasseistroken! Mons-en-Pevele!

thepsyck 17 oktober 2017 om 12:29

kan niet wachten tot einde van de middag,jammer dat er maar 2 chrono’s inzitten

ChefSpijker 17 oktober 2017 om 12:30

22 km aan kasseien in 154 km. Héérlijke afsluiter van de eerste week. En dan na de eerste rustdag meteen drie zware Alpenritten. Een bergrit van ruim 60 km in de Pyreneeën met drie cols en dan nog de Tourmalet en Aubisque na elkaar een dag later. Echt een stuk beter parcours dan dit jaar (al was dat niet lastig).

Romāns Vainšteins 17 oktober 2017 om 12:33

Lijken zo wel mogelijkheden in te zitten voor Dumoulin want ze hebben een prima TTT-team en met een chrono op de voorlaatste dag moet Froome Dumoulin zien te lossen en niet andersom. Voorts gekke etappes zoals met die keien zijn ook kansen, waarom rijdt Dumoulin niet een compleet klassiek voorjaar en dan de tour ?

leegloper 17 oktober 2017 om 12:33

@Chefspijker,
Ruim 60km? Is dat niet wat kort voor 3 cols?

Jungle Man 17 oktober 2017 om 12:35

Eindelijk eindelijk weer eens kasseien. Slechter parcours dan dit jaar afgelopen kan ook bijna niet.

Javier 17 oktober 2017 om 12:36

Parcours tot dusver oogt mooi. Kortere etappes ook. Helaas maar 2 chrono’s waarvan 1 TTT. Ben benieuwd wat Tom van dit parcours vindt

achtpuntzes 17 oktober 2017 om 12:37

@ RV:
dat zou een hele goede seizoensopbouw zijn. pieken in de voorjaarsklassiekers EN de Tour is best te doen.
maar laten we eerst de reactie van Tom eens afwachten.

ChefSpijker 17 oktober 2017 om 12:37

@leegloper >>> Ze starten aan de voet van de Peyragudes. Direct gevolgd door de Azet en aankomst op de Portet.

hartstikkebedankt 17 oktober 2017 om 12:37

+
ploegentijdrit
Roubaix
Mur de Bretagne
3 aankomsten bergop naast Bretagne
3 zware Alpencols direct na de eerste week
de korte rit in de Pyreneeën


oneindig aantal vlakke etappes
maar 31 kilometer ITT
maar 6 bergetappes in totaal i.c.m. wéér geen heuveletappes

leegloper 17 oktober 2017 om 12:37

@Jungle Man,
Ik vind dat ze best vaak kasseien hebben de afgelopen 10 jaar. Is dat nodig in de Tour? In de promo laten ze oa valpartijen en lekke banden zien. Daar zou het toch niet om moeten gaan?
Ik vind het wel spectaculair hoor.

vevie 17 oktober 2017 om 12:38

Dit moet Dumoulin idd proberen. Maakt zeker kans op dit parcours. De 5 aankomsten bergop kunnen wel voor moeilijkheden zorgen. Maar goed, zoals vaker gezegd: concurrentie volg gewoon de trein en ga vervolgens aan wanneer Froome aan gaat. Dat is de enige manier om Sky te verslaan. En dan is het te hopen voor Tom dat hij de achterstand die misschien is ontstaan kan dichten in de laatste TT.

leegloper 17 oktober 2017 om 12:40

@Chefspijker,
Interessant. :)

TiesW 17 oktober 2017 om 12:41

Etappe 17 wordt prachtig. Bijna 3000 hoogtemeters over 65 kilometer, spektakel gegarandeerd. En een loeizware finish, 16 km a 8.7%

leegloper 17 oktober 2017 om 12:44

@TiesW,
Misschien moet Contador opnieuw uit zijn pensioen komen. Hij leek in dat soort etappes toch goed te zijn afgelopen jaren.

mschuts 17 oktober 2017 om 12:45

Na de 3e etappe nog steeds een sprinter in het geel? Matthews met Sunweb of Gaviria met Quick-step?

sportfanaat 17 oktober 2017 om 12:45

Eerste 9 etappes: 6 relatief vlakke etappes dus potentiële massasprints, ploegenachtervolging, Mur de Bretagne is voor de puncheurs en als afsluiter de kasseienrit! Vervolgens 3 bergritten in de Alpen, dan 3 'overgansetappes' voor de aanvallers, 3 Pyreneënritten, een vlakke rit, die ITT en de afsluiter op Champs Elysees. Mooi gedoseerd parcours met wat mij betreft een goede kans voor Tom. In de TTT kan Sunweb winnen van Sky of iig concurreren, de kasseienrit wordt voor elke klassementsrenner overleven. Daarna aanklampen bij de Sky-trein in de bergritten en verschil niet groter laten worden dan 1 minuut. En het afmaken in de ITT.

sjoerdtjen 17 oktober 2017 om 12:46

Beter dan vorig jaar. Maar dat was geen moeilijke opgave.
Kan nog veeeeel beter.

Sluit me aan bij @hartstikkebedankt – 17 oktober 2017 om 12:37

hugenholz 17 oktober 2017 om 12:47

1 chrono te weinig voor Tom schat ik zo in. Desalniettemin moet die het gewoon proberen. Een podiumplek in de Tour is ook wat waard.

Lalsacien 17 oktober 2017 om 12:48

Ik vond het parcours afgelopen jaar helemaal niet saai. Als er meerdere sprintwinnaars waren geweest dan Kittel dan had het een hoop gescheeld.

t731 17 oktober 2017 om 12:48

Etappe 17 is te veel voor Dumoulin, daardoor denk ik niet dat hij zal winnen. Maar podium is zeker mogelijk.

Qua parcours vind ik het best goed. Eindelijk eens een echt korte bergetappe, en kasseien is sowieso een pre. Vijf aankomsten bergop en maar één bergaf… Nee, mij hoor je niet klagen.

fringale 17 oktober 2017 om 12:50

Ik neem aan dat Matthews volgend jaar Parijs-Roubaix rijdt ? en dat Gaviria ook eindelijk zijn kans mag wagen in de hel ?

wielerman 17 oktober 2017 om 12:51

Als de giro slim is, duwen ze er wat meer tt km’s in en Tom gaat naar de Giro.

Visbeek gaf aan dat het oke was voor Tom, maar niet super.

Patat Lefevre 17 oktober 2017 om 12:52

Chrono is geen Nederlands woord. Een tijdrit wel.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.