Tour 2022: Voorbeschouwing etappe 5 over de kasseien naar Wallers-Arenberg

Door Youri IJnsen & Koen Middendorp
woensdag 6 juli 2022 om 13:00

Wielerliefhebbers, opgelet! Vandaag is het beter om gemaakte afspraken te verzetten en een middagje vrij te nemen van werk. De Tour de France trekt dan over de gevreesde kasseistroken van Noord-Frankrijk. De meeste klassementsrenners zullen met knikkende knieën aan de start staan, voor de klassiekercoureurs is dit dan weer een rit om duimen en vingers bij af te likken. WielerFlits blikt vooruit!

Waar Vejle (startplaats van de derde rit) mede groot werd door de textielindustrie, geldt dat ook voor Lille. Beide steden gelden respectievelijk als het Manchester van Denemarken en Frankrijk; Manchester gold als textielhoofdstad van de wereld. Na de Eerste Wereldoorlog klapte de textielindustrie in Lille in elkaar en had het tientallen jaren last van grote werkeloosheid. Anno 2022 is de stad echter weer een bloeiend en belangrijk middelpunt.

In het centrum zijn nog enkele prachtige, oude gebouwen terug te zien op de vele grote pleinen die Lille rijk is. Als hoofdplaats in de Frans-Belgische regio Eurometropole is het een waar verkeersknooppunt in Noord-Frankrijk, voor zowel auto’s, luchtvaart, scheepvaart en treinen. Ook telt de stad (met bijna een kwart miljoen inwoners) vier universiteiten en is ze nu groot dankzij de dienstensector die er veelal zetelt. Lille heeft ook een diepgewortelde relatie met de Tour de France. Al in 1906 kwam hier een rit aan en twee keer vond in Lille ook de Grand Départ plaats. Chris Boardman reed hier in 1994 de snelste proloog ooit.

Het dorpje Arenberg is bekend vanwege de mijnbouw in de vorige eeuw, nu nog duidelijk zichtbaar door de grote jaknikkers die er staan op het voormalige werkterrein. Het Fosse d’Arenberg staat zelfs op de UNESCO Werelderfgoedlijst. Nadat de mijn in 1989 gesloten werd, raakte Arenberg in verval. Een keer per jaar staat het in het middelpunt van de belangstelling: tijdens Parijs-Roubaix. Vanuit Arenberg begint namelijk de iconische kasseistrook Trouee d’Arenberg, beter bekend als het Bos van Wallers. Het is een van de drie vijfsterrenstroken in de Hel van het Noorden. Pas tweemaal eerder kwam het Tourpeloton hier aan. In 2010 won Thor Hushovd, vier jaar later viel die eer te beurt aan Lars Boom.


Parcours

De renners maken zich in Lille klaar voor deze uiterst belangrijke én korte kasseienrit. Een bekend wielergezegde geldt voor deze etappe: ‘je kunt de Tour hier niet winnen, maar wel verliezen’. Het peloton zal Lille aan de zuidoostkant uitrijden. Wie een beetje bekend is in de regio, weet dat je dan vrijwel meteen aan het parcours van de finale van Parijs-Roubaix zit.

Sterker nog: als het peloton in Cysoing op het kruispunt rechtsaf slaat naar Genech, kunnen ze ook linksaf met de D90 mee. Nog geen drie kilometer verderop ligt namelijk Carrefour de l’Arbre, tussen Gruson en Camphin-de-Pévèle in. Voor nu slaat men dus rechtsaf. Wat volgt is een lange aanloop door tal van dorpjes met veel verkeersobstakels. Een nerveuze bedoening, zo luidt de verwachting.

In de beginfase van de etappe wemelt het in de buurt van de kasseistroken (ook Mons-en-Pévèle zullen ze rakelings passeren), maar die slaat het peloton over. De eerste strook volgt na zeventig kilometer. Dat is de onbekende en door gras op de rug enigszins technische secteur Villers-au-Tertre à Fressain, die loopt over de 8 mei 1945-straat. Woensdag begint hier de sportieve oorlog en is het de opmaat naar een lange finale van ruim 50 kilometer. Te beginnen met Eswars à Paillencourt: kasseien in dalende lijn. Levensgevaarlijk volgens Aart Vierhouten, die daar met titelverdediger Tadej Pogačar ging verkennen. “Eigenlijk is de tweede strook de eerste strook, omdat daartussen zestien kilometer zit. Daarna is dat steeds vier á vijf kilometer.”

In 2018 lag die strook er ook in. Toen won John Degenkolb in zonnig weer, maar Vierhouten vreest vooral bij regen voor problemen. Hij ligt relatief vroeg in de koers, waardoor het peloton nog groot zal zijn en de uitwijkmogelijkheden volgens de voormalig Nederlands beroepsrenner schaars zijn. Ook in 2018 was deze strook de tweede van toen in totaal vijftien stroken. Nu ligt de strook wel veel dieper in de etappe. Na deze secteur is het nog 54,5 kilometer naar de streep, waarvan 16,2 kilometer over kasseistroken gaan. Stroken drie, vier, vijf en zes volgen elkaar daarna in rap tempo op en ze hebben alle vier een lengte van om en nabij de anderhalve kilometer.

De stroken Wasnes-au-Bac à Marcq-en-Ostrevent (drie) en Abscon (zes) kennen we uit de GP de Denain, maar de secteurs naar en van Monchecourt zijn – net als de eerste strook – nog nooit verreden in wedstrijdverband. Beide zijn zeer smalle boerenlandweggetjes tussen de maïsvelden in, waardoor de wind ook nog een factor kan spelen. Kort daarna volgt dus Abscon, daar waar Mathieu van der Poel in de GP de Denain van 2019 het peloton de vernieling in reed. Vervolgens liggen in de laatste dertig kilometer de vijf laatste stroken, waarvan er vier in de jongste editie van Parijs-Roubaix lagen. Ook de vijfde is bekend.

Vanuit het dorpje Abscon rijden de renners niet naar Hornaing, maar naar Erré voor het begin van de zevende strook. Dat zijn de kasseien naar Wandignies. Een lange, rechte weg van 2900 meter, die beginnen met twee watertorens links van de weg. In de Helleklassieker krijgt deze secteur liefst vier sterren. Daarna volgen tien kilometers op dezelfde wegen die de renners in april gereden hebben, met achtereenvolgens Warlaing à Brillon (strook acht, drie sterren) en Tilloy-lez-Marchiennes à Sars-et-Rosières (strook negen, vier sterren). Die laatste strook krijgt die gradatie vanwege de lengte en een aantal bochten die erin zitten. 

De voorlaatste strook van de dag zullen alleen de anciens in dit peloton gereden hebben. Bousignies à Millonfosse zat namelijk in Parijs-Roubaix 2011 en 2012, als vervanger voor een andere bekende strook. Toentertijd kreeg Bousignies à Millonfosse drie sterren; op deze dag rijdt het peloton de strook in omgekeerde richting. Dat doen ze ook met de laatste strook van de dag, die tijdens Parijs-Roubaix de naam Wallers à Hélesmes draagt. Die secteur geniet vooral bekendheid als de strook van Pont Gibus. Als ze daar eenmaal van de kasseien komen, is het nog vijf kilometer tot de streep. Die is getrokken vlak voor het Bos van Wallers.

Alle kasseistroken in de vijfde etappe van de Tour de France 2022
11. Villers-au-Tertre à Fressain (nog 73,5 km) 1.500m – ***
10. Eswars à Paillencourt (nog 55,5 km) 1.700m – **
09. Wasnes-au-Bac à Marcq-en-Ostrevent (nog 50 km) 1.400m – **
08. Émerchicourt à Monchecourt (nog 45,5 km) 1.600m – ***
07. Monchecourt à Émerchicourt (nog 42,5 km) 1.300m – **
06. Abscon (nog 36,5 km) 1.600m – ***
05. Erré à Wandignies (nog 28,5 km) 3.700m – ****
04. Warlaing à Brillon (nog 21 km) 2.600m – ***
03. Tilloy à Sars-et-Rosières (nog 18km) 2.300m – ****
02. Bousignies à Millonfoss (nog 12,5 km) 1.400m – ***
01. Hasnon à Wallers (nog 5,5 km) 1.600m – ***

Officieuze start: 13.35 uur
Officiële start: 14.00 uur
Finish: tussen 17.20 en 17.40 uur
Afstand: 157 kilometer

Tijdschema belangrijke passages:
Tussensprint Mérignies: tussen 14.45 en 14.55 uur
Passage Villers-au-Tertre à Fressain (eerste strook): tussen 15.40 en 15.50 uur
Passage Erré à Wandignies (4-sterrenstrook): tussen 16.40 en 17.00 uur
Passage Tilloy à Sars-et-Rosières (4-sterrenstrook): tussen 16.55 en 17.10 uur
Passage Bousignies à Millonfoss (voorlaatste strook): tussen 17.05 en 17.20 uur
Passage Hasnon à Wallers (laatste strook): tussen 17.10 en 17.30 uur


Favorieten

In een reguliere editie van Parijs-Roubaix kijken we automatisch naar de mannen die het snelste over de kasseien kunnen rijden. Dat doen we ook voor deze kasseienexpeditie in de Tour, maar in de Ronde van Frankrijk spelen ook nog andere belangen. Sommige teams staan met acht vrijbuiters aan de start, maar de meeste ploegen hebben toch een klassementsrenner in de gelederen. En de klassementsrenners moeten woensdag vooral zonder kleerscheuren de streep zien te bereiken. Het is dan vaak aan de klassiekerrenners binnen het team, om de kopman zo goed mogelijk bij te staan op de kritieke punten.

Mathieu van der Poel hield zich de voorbije dagen afzijdig – foto: Cor Vos

Met andere woorden, niet elke renner met adelbrieven in het kasseienwerk krijgt woensdag ook de vrijheid om zijn ding te doen. Stalorders, weet u wel. Een ploeg die zich niks zal aantrekken van het algemeen klassement (of eigenlijk: de eindzege) is Alpecin-Deceuninck. De Belgische formatie hoopt deze Tour zoveel mogelijk etappes te winnen, met Jasper Philipsen in de sprints of met Mathieu van der Poel in de heuvel- en overgangsetappes. Ook de kasseienrit van woensdag moet Van der Poel als een handschoen passen. De Nederlander zit ook al dagen met deze rit in zijn hoofd, zo liet hij op de eerste rustdag nog weten.

Van der Poel staat momenteel vijfde in het algemeen klassement, op 38 seconden van leider Wout van Aert. Het is een duidelijk verschil, maar geen onoverbrugbare achterstand. MVDP droomt met andere woorden ook nog stiekem van geel, al zal hij vooral de kasseienrit willen winnen. “Het is wel iets wat me goed moet liggen. Er is bovendien ook nog veel mogelijk voor de gele trui, maar iedereen die binnen de minuut staat maakt zeker nog een kans. Het is dus afwachten. Ik probeer sowieso voor ritten te gaan, dat is voor ons als ploeg ook het belangrijkste, maar twintig seconden is niet veel in een Roubaix-rit.”

Mocht Van der Poel onderweg niet in staat blijken om het verschil te maken, dan kan Alpecin-Deceuninck ook gokken op een sprint met Jasper Philipsen. De Belg is een van de snelste renners van deze Tour en won in de etappe naar Calais de pelotonssprint achter Van Aert, maar heeft als Belg natuurlijk ook voldoende ervaring in het voorjaars- en dus kasseiwerk. Philipsen won vorig jaar zelfs de Grand Prix de Denain, een wedstrijd over dezelfde wegen en soortgelijke kasseistroken als die van woensdag. Dat maakt de Limburger automatisch tot een gevaarlijke klant voor de overwinning.

Ook in de kasseienrit verwachten we iets van Wout van Aert – foto: Cor Vos

Van der Poel hoeft zich woensdag om niemand te bekommeren, die luxe heeft Wout van Aert normaal gesproken niet. Na zijn etappezege in Calais zou de Belg maar wat graag in zijn gele trui zegevieren in Arenberg, maar hij zit in een ploeg met Primož Roglič en Jonas Vingegaard. Twee renners die in aanmerking komen voor de Tourzege en er bovendien nog uitstekend voorstaan in het klassement. Mocht een van deze mannen lek rijden op de kasseien, en Van Aert is in de buurt, zal die laatste dan gewoon mogen doorrijden? Of zal hij zijn wiel als modelploegmaat moeten afstaan, allemaal in functie van het hogere doel: geel in Parijs.

Het is een duivels dilemma voor Van Aert, maar met name voor de ploegleiding van Jumbo-Visma. Toch kunnen we ons ook wel een scenario voorstellen waarbij Van Aert voor eigen gewin mag rijden, en het aan renners als Nathan Van Hooydonck, Tiesj Benoot en Christophe Laporte is om bij de twee klassementsrenners van de ploeg te blijven. Van Aert is tenslotte een van de grote kanshebbers op de ritzege en kan bovendien ook een gouden zaak doen voor de groene puntentrui. We verwachten namelijk niet meteen dat sprinters als Fabio Jakobsen, Dylan Groenewegen en Caleb Ewan punten zullen sprokkelen in Arenberg.

Sportief manager Merijn Zeeman had in gesprek met Het Laatste Nieuws het volgende te zeggen over de rol van Van Aert in de kasseienrit. “Deze hele Tour rijden we voor twee doelen. Geel met Jonas en Primož, groen met Wout. Dat is woensdag niet anders. Morgen willen we een goede dag voor geel en een goede dag voor groen hebben. Het is maar één van de 21 ritten in de Tour. Woensdag willen we als team excelleren. Dan rijdt iedereen voor iedereen. De koerssituatie zal beslissen wat er moet gebeuren. Dat is niet te voorspellen”, schetst Zeeman.

Matej Mohorič maakte in het voorjaar nog indruk in Parijs-Roubaix – foto: Cor Vos

Een ‘sprinter’ die we woensdag zeker van voren zullen zien, is Peter Sagan. De Slowaak kent als een voormalig winnaar van Parijs-Roubaix (in 2018) het klappen van de zweep en weet ook hoe het is om in de Tour over kasseien te rijden. In de kasseienetappes in 2014, 2015 en 2018 eindigde hij telkens bij de eerste vijf: vierde, derde en vijfde. De renner van TotalEnergies lijkt in de vorm om mee te doen om de overwinning, want zijn eerste sprints op Deense bodem waren veelbelovend. Met name in de laatste sprintconfrontatie in Denemarken en de eerste rit in Frankrijk deed hij echt weer mee met de snelste sprinters op deze planeet. Dat belooft voor woensdag!

Wie het niet van een sprint zal moeten hebben, is Matej Mohorič. De Sloveen van Bahrain Victorious zal moeten aanvallen om een kans te maken op de zege, maar laat Mohorič nu een neusje hebben voor de goede ontsnapping. Vorig jaar was hij toch een van de revelaties in de Tour met ritzeges in Le Creusot en Libourne. Mohorič staat bekend om zijn straffe stoten en woensdag zal hij graag opnieuw een nummertje willen opvoeren. In de voorbije editie van Parijs-Roubaix werd hij – na een beresterke race – vijfde. Het is voor Mohorič alleen te hopen dat hij onderweg geen werk hoeft op te knappen voor Damiano Caruso en/of Jack Haig.

Wat kan Jasper Stuyven in de rit over de kasseien? – foto: Cor Vos

Bij Trek-Segafredo krijgen de klassiekerspecialisten, bij afwezigheid van een échte kopman voor het klassement, volledig carte blanche voor de rit van woensdag. We mogen kortom het nodige verwachten van Mads Pedersen en Jasper Stuyven. Pedersen, die zijn contract heeft verlengd bij Trek-Segafredo, slaagde er in eigen land niet in om zijn eerste Tourzege te boeken, maar maakte wel een bijzonder scherpe indruk. Misschien vallen de puzzelstukjes in de ‘Roubaix-rit’ wel op zijn plaats. Ook Stuyven is een man om in de gaten te houden. De Belg reed zich de voorbije dagen vooral leeg voor Pedersen, maar woensdag zal hij als kasseivreter pur sang toch dromen van winst.

Dromen van winst, dat is iets wat wel meer renners zullen doen. We denken dan aan twee coureurs van Quick-Step Alpha Vinyl: Yves Lampaert en Florian Sénéchal. Voor Lampaert kan de Tour natuurlijk al niet meer stuk na zijn zege in de openingstijdrit door Kopenhagen, maar de West-Vlaamse boerenzoon zal ook graag willen schitteren op ‘zijn’ kasseien. Ook Frans kampioen Sénéchal is gepokt en gemazeld in het kasseienwerk en zal toch ook graag eens voor eigen rekening willen rijden. Het grote voordeel voor de mannen van Quick-Step Alpha Vinyl: ze hoeven niet om te kijken naar een klassementsrenner.

Bij Arkéa-Samsic zullen ze gegroepeerd rond hun klassementsrenner, Nairo Quintana, rijden. Toch wil dit niet zeggen dat Hugo Hofstetter in de pas moet lopen. De rappe Fransman moet in staat zijn om een mooie ereplaats uit de brand slepen, en waarom zou Hofstetter niet dromen van winst in de kasseienrit? De sterke sprinter heeft er de kwaliteiten voor, dat staat buiten kijf. Normaal zouden we ook de winnaar van de laatste Parijs-Roubaix, Dylan van Baarle, bij de favorieten plaatsen. De Nederlander start hier echter in een andere rol en zal normaal bij kopmannen Geraint Thomas, Adam Yates en Daniel Felipe Martínez moeten blijven.

Het is maar de vraag of Dylan van Baarle de vrijheid krijgt op weg naar Arenberg – foto: Cor Vos

Andere renners om rekening mee te houden, zijn Tom Pidcock en Filippo Ganna (INEOS Grenadiers), Stan Dewulf, Bob Jungels en Oliver Naesen (AG2R Citroën), Nils Politt en Danny van Poppel (BORA-hansgrohe), Kasper Asgreen (Quick-Step Alpha Vinyl), Max Walscheid (Cofidis), Jan Tratnik (Bahrain Victorious), Stefan Küng, Valentin Madouas, Kévin Geniets (Groupama-FDJ), John Degenkolb (Team DSM), Alexey Lutsenko, Gianni Moscon (Astana Qazaqstan Team) en een kwartet van Intermarché-Wanty-Gobert: Alexander Kristoff, vierde in de etappe naar Calais, Andrea Pasqualon, Adrien Petit en Taco van der Hoorn.

Tot slot verwachten we wel wat van Alberto Bettiol, Jonas Rutsch, Stefan Bissegger (EF Education-EasyPost), Amaury Capiot, Connor Swift (Arkéa-Samsic), Philippe Gilbert, Florian Vermeersch, Tim Wellens (Lotto Soudal), Quinn Simmons (Trek-Segafredo), Anthony Turgis (TotalEnergies), Michael Matthews, Luka Mezgec (BikeExchange-Jayco), Alexis Gougeard en Luca Mozzato (B&B Hotels-KTM).

Er is echter één maar: in hoeverre zijn persoonlijke ambities te rijmen met de klassementsaspiraties van de ploeg? Voor veel klassementsrenners is het woensdag een kwestie van overleven, al zullen mannen als Geraint Thomas, Tadej Pogačar en misschien ook wel Primož Roglič en Jonas Vingegaard dit als een gouden mogelijkheid zien om de boel eens stevig op te schudden en uiteen te ranselen.

Bekijk hier de vooruitblik met Adrie van der Poel op de kasseienrit in de Tour.


Favorieten volgens WielerFlits:


Weer en TV

Er is goed nieuws voor renners die niet houden van regen in combinatie met kasseien, want neerslag wordt overdag niet verwacht. De afgelopen dagen is het ook droog geweest in de regio. De temperatuur is aangenaam met in de namiddag 22-24 graden in Lille en Wallers-Arenberg. De wind komt uit het westen, waardoor de renners vooral aan het begin van de etappe met een matige zijwind te maken krijgen.

Vanaf 13.10 uur hoef je via de online kanalen van de Eurosport Player en GCN+ niets te missen. Om 13.25 zijn er ook beelden op Eurosport 2Sporza (Eén) en de NOS (NPO 1) schakelen respectievelijk vanaf 13.30 en 15.00 uur in met livebeelden.


Dit artikel delen:

113 Reacties

F4L 5 juli 2022 om 20:33

Geen enkele favoriet nog op grote achterstand, nog een compleet peloton, weinig energie verspild, diverse mannen die kans maken op geel. Het is een recept voor chaos morgen. Niet eens zo zeer door de kasseien zelf maar vooral omdat iedereen vooraan wil zitten. Ik ben benieuwd of we na morgen nog steeds een voltallig peloton hebben.

0
Verweggistan 5 juli 2022 om 20:47

Wat kan Louis Meintjes morgen? ;)

0
garconextraordinaire 5 juli 2022 om 20:50

Wat een kanshebber! Het artikel had 7 alinea’s korter gekund: iederee kan winnen, alleen voor Dylan Groenewege is t parcours net ffkes te zwaar.

0
Geert88 5 juli 2022 om 20:57

Ik zeg; Den Yves!

0
Dikke Vrouw 5 juli 2022 om 22:05

Dat kan zo maar

0
Txirrindularitza 5 juli 2022 om 21:02

Ik doe een gokje en zeg Tratnik.

Het blijft droog, ben wel benieuwd of het allemaal aan de hype vooraf kan voldoen.

0
Ribbedebie 5 juli 2022 om 21:05

Het lijkt me morgen weer eens tijd voor een cadeau voor Laporte, die sowieso een ijzersterke indruk maakt. Kan profiteren van de mogelijke overmacht van zijn ploeg.

0
Kopinkas 5 juli 2022 om 21:44

Juist! Ter aanvulling op mijn post hieronder: nou moe! Geen ster voor Laporte!

0
Kopinkas 5 juli 2022 om 21:42

Nou moe. Geen sterren voor Vermeersch, Küng, Madouas, Politt, Kristoff (vandaag vierde), Van der Hoorn of Van Baarle. Één sterretje voor een Lampaert in hoogvorm die nog altijd tweede staat in het klassement.
Rare jongens, die Wielerflits-Romeinen

0
Sven.99 5 juli 2022 om 22:03

Ooh wat heerlijk. Door werk en festival nog geen etappe live kunnen kijken, maar morgen de mooiste etappe van deze week van start tot finish bekijken. Verwacht een groot nummer van Matje en chaos onder de ak mannen. Hopelijk valt het mee met valpartijen.

0
Dikke Vrouw 5 juli 2022 om 22:06

Pogiboy snel isoleren en dan aanvallen !!

0
djerkson 6 juli 2022 om 08:57

Ik denk andersom: Pogiboy gaat zelf!

0
Sven.99 5 juli 2022 om 22:17

Sterrenverdeling klopt mijn inziens totaal niet. Hoe kun je Kung nou geen sterren geven en Polit met zijn uitslagen dit seizoen en in Roubaix verdient er ook minimaal 1.
****Matje
***Kung Pedersen
**Sagan Van Aert Mohoric
*Lampaert, Polit, Stuyven, Kristoff

0
wirret 5 juli 2022 om 22:26

Kan Jakobsen een beetje over de keien knallen?

0
berggie1987 5 juli 2022 om 22:43

Niemand die gelooft in Pogacar? Als hij ergens naar toe piekt kan hij toch alles? Ik zou hem minstens een sterretje geven.

0
Deel Koeper 5 juli 2022 om 23:07

Gaat niet alleen wegraken. Hij is zelf natuurlijk ook rap, maar dit parcours is niet lang of afmattend genoeg om de sprint van andere toppers voldoende af te botten om Pogacar een sprintkans te geven.

0
AWestie 5 juli 2022 om 22:52

Cyclingmole, toch geen pieper in het voorbeschouwen, probeert Pogi als winnaar van morgen te slijten en ik vind dat macht mooi. Verder inderdaad wat velen hier schrijven over Taco, kan gewoon met de besten mee bewees hij afgelopen P-R.

0
Shinzawai 5 juli 2022 om 23:09

Ik zou Kristoff toch ook een sterretje geven, rijdt een sterk seizoen.

0
Jean Dumas 5 juli 2022 om 23:46

Van Aert is hors concours, maar hij staat bij mij bovenaan.

Kristoff, Senechal ***
Sagan, Politt, Taco **
VDP, Laporte, Pedersen, Van Baarle, Pidcock *

0
Retro Lex 5 juli 2022 om 23:40

Pogacar heeft matige ondersteuning morgen dus die zit in het wiel van Roglic en Vingegaard.
Wout mag vrij koersen dus Roglic en Vingegaard letten vooral op Pogacar.
Inneos on Fire met V Baarle Pidcock Rowe en voor al Thomas. In combine met Total energies/Sagan , Wout van Aert , Matthieu vd Poel. Pedersen Kristoff en Kung .

Inneos rijdt voor Tijdwinst de rest voor ritwinst ( en groen).
Van Aert doet weer goede zaken. Die kan deze tour nog wel winnen. Hij zal wat verliezen in het hooggebergte maar kan tijd pakken in elke andere etappe incl slottijdrit.

0
Joop Bahamontes 6 juli 2022 om 11:01

Van Aert als een soort Jan Janssen in 1968 (ook geen rasklimmer)

0
Arie M 6 juli 2022 om 13:47

Van Aert a la Jan Janssen, aldus Joop Bahamontes, vind t wel gezaghebbend klinken

0
Jean Dumas 5 juli 2022 om 23:44

Volgens Ollie Naesen, zijn het makkelijke stroken in vergelijking met Roubaix. Maar het zijn er wel veel en het wordt een stoffige bedoening. Bovendien binnen twee uur koers al bal, dus ga er voor zitten.

0
Retro Lex 6 juli 2022 om 00:58

Makkelijke stroken voor mannen die gewend zijn om over kasseien te rijden. Voor Lichte AK mannen is dit een ander verhaal.
G Thomas en Pogacar zullen dit wel aankunnen maar Yates, Martinez ? Heeft Vlasov hier ervaring mee ? Quintana zal de schade wel beperken maar Meintjes , Bahrein mannen ? Mas ? Gaudu ? Bardet en G Martin?

0
Muldriaen 6 juli 2022 om 00:08

Ik heb verder ontzettend veel zin in de etappe, maar vrees ook wat voor 'verkeerd spektakel'. Lees: veel valpartijen + uitvallers. Bijna iedereen wil vooraan rijden, en da past nie! Hopelijk valt dat soort ellende een beetje mee en kunnen we vooral genieten van een schitterende koers.

0
Angedelamontagne 6 juli 2022 om 00:47

Echt niemand Gilbert?

0
Arie M 6 juli 2022 om 13:48

Nee man, in dit veld niet

0
zietemgaan 6 juli 2022 om 04:59

Nergens wordt er rekening gehouden met vroege vluchters. Net deze rit is onmogelijk door een peloton te controleren. Dus wie in die vlucht zit kan verrassen. Gilbert, Vermeersch, Taco en zo :)

0
tramontana 6 juli 2022 om 05:55

Het idee dat Wout bij de kopman(nen) moet blijven is natuurlijk helemaal van de pot gerukt. Met Tiesj Benoot, Van Hooydonck en Laporte volk genoeg om een wiel af te staan, in principe zijn die mannen sterk genoeg om in de finale vooraan te zitten. Uitgerekend in deze etappe wil je een duel MvdP – WvA zien. Bovendien heeft TJV er alle belang bij Wout zo snel als mogelijk in de buurt van de 300 groene punten te brengen. Groen is dan "safe", en dan zou je hem zelfs eerder kunnen inzetten om geel te beschermen later in deze tour. Vingegaard die meedeelt dat Wout vandaag naast Roglic zal blijven, ik geloof het eigenlijk niet, het ligt er iets te dik op, deze aankondiging dat ik eerder denk dat Wout volledige vrijheid krijgt.
**** Lampaert
*** VdP , WvA
** Ganna, Pedersen, Pogacar
* Kristoff, Polit, Kung, Van Baarle

0
Mystery Rider 6 juli 2022 om 06:30

+1 – helemaal akkoord met deze analyse !

0
Mystery Rider 6 juli 2022 om 06:32

Vooreerst hoop ik dat we eindelijk eens een strijd krijgen om in de vroege ontsnapping te zitten – Cort die neemt vandaag wel een rustdag.

Voor de rest is de tussensprint na minder dan 1 uur wedstrijd, dus ik gok erop dat TJV de boel gaat proberen bij elkaar te houden zodat Wout nog wat groene punten kan sprokkelen.

En dat er in een tweede uur op weg naar de eerste strook een vrij omvangrijke groep gaat wegrijden van 10-15 renners!

0
zacht 6 juli 2022 om 14:52

Kun je dat nog een keer herhalen?

0
Jens claeys 6 juli 2022 om 07:20

Ia een ritje van 150 km, dus vluchters zullen geen minuten krijgen. Ik verwacht vuurwerk. Pedersen kung matje lampie doen poging voor gele trui. Hopelijk mag woutje zijn ding doen

0
tramontana 6 juli 2022 om 09:00

…ik geloof het helemaal lmao. Ergens anders poneert hij dat ze het geel van Wout niet zullen beschermen. Dat zal kloppen. Ze gaan het groen zo snel mogelijk binnenhalen, en dat kan bv. door een overwinning van Wout. Hoe sneller Wout zekerheid (300 punten) over groen heeft, hoe sneller ook hij ingezet kan worden later in de tour om Roglic bij te staan.

0
djerkson 6 juli 2022 om 09:00

Zelfde artikel:
Grischa Niermann: “Het is moeilijk om deze Wout terug in zijn hok te stoppen.”

0
Romāns Vainšteins 6 juli 2022 om 07:43

Jumbo zal de koers in handen gaan nemen en het tempo bepalen met hun prachtige team daarvoor. Een zogenaamd ‘lachende’ Pogacar wordt daarbij gewoon in het wiel geduid. Als ze een overzichtelijk peloton bij de laatste stroken kunnen krijgen wordt van Aert klassiekergewijs afgevuurd richting een gooi naar opnieuw een etappewinst. Hoe later hoe beter en sowieso kan niemand zijn wiel nu volgen.

0
Weef 6 juli 2022 om 07:56

Dus van Baarle wordt niet genoemd bij de favorieten omdat hij waarschijnlijk moet knechten. En van Aert waarvan één van zijn kopmannen letterlijk heeft gezegd dat hij moet knechten krijgt drie sterren. Okay…

0
Romāns Vainšteins 6 juli 2022 om 08:11

Edit: Graag op een normale manier over renners praten svp

Sowieso een ferme groep der ak-kanslozen is een reeel scenario, met nagenoeg alle keienbeukers er in.

0
tramontana 6 juli 2022 om 08:53

Van Baarle reken ik zeker bij de kanshebbers, hij komt inderdaad in (te) weinig lijstjes voor. TJV gebruikt de megafoon om mee te delen dat Wout bij Roglic blijft de ganse dag. Reden genoeg dus om te twijfelen aan die tactiek. Ik wil nog wel eens zien dat de gele stier blijft zitten als zijn veldritkompaan met de vlag wappert.

0
Weef 6 juli 2022 om 09:19

We moeten inderdaad nog zien of van Aert echt bij zijn kopstukken blijft. Echter geldt dat natuurlijk ook wel voor van Baarle. Van Aert heeft deze tour al de nodige successen behaald en hoeft misschien ook wat minder.

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone