Tour 2022: Kleine wijziging in de kasseienrit naar Arenberg

dinsdag 21 juni 2022 om 18:52
Tour 2022: Kleine wijziging in de kasseienrit naar Arenberg

foto: Cor Vos

De vijfde etappe van de Tour de France is licht gewijzigd. In de kasseienrit van Lille naar Arenberg wordt de eerste kasseienstrook in omgekeerde richting afgelegd dan oorspronkelijk gepland, laat de organisatie weten.

Het peloton rijdt in de vijfde etappe van Lille Métropole naar Arenberg Porte du Hainaut, waar de finish op 500 meter van het beroemde Bos van Wallers ligt. Op het programma staan maar liefst elf kasseistroken, waarvan er enkele regelmatig worden aangedaan in Parijs-Roubaix.

Vanwege de plaatsing van een nieuw wegobstakel aan het begin van de eerste kasseistrook, zag de organisatie zich genoodzaakt om het parcours te wijzigen. Om de veiligheid van de renners te garanderen, wordt de strook in omgekeerde richting afgelegd: van Fressain naar Villers-au-Tertre.

Door deze wijziging wordt de etappe dus 3,3 kilometer langer. De aanpassing heeft echter geen gevolgen voor de totale afstand kasseiwegen (19,4 kilometer) waar de renners overheen worden gestuurd op woensdag 6 juli.

Dit artikel delen:

12 Reacties

esims 21 juni 2022 om 19:09

“The installation of a new road obstacle” klinkt nogal cryptisch.

0
Kopinkas 21 juni 2022 om 19:31

En dat ze de strook dan toch in omgekeerde richting afleggen maakt het nog een stuk meer bizar…

0
Quincy Adams (aka voorwiel) 21 juni 2022 om 20:26

waarschijnlijk zijn ze bang dat een aanstormend peloton (waarbij iedereen op de eerste rij wil zitten) plat gaat vanwege dat ‘obstacle’. Dan kun je beter in omgekeerde richting rijden en aan een (hier en daar opgeknipt) lint langs zo’n ‘obstacle’ rijden. Wat dat ook moge zijn…

0
Lalsacien 21 juni 2022 om 20:34

@kopinkas dan ligt het veld meer uit elkaar alhoewel ik niet weet om wat voor obstakel het gaat. Jij wel???

0
Koers 21 juni 2022 om 19:30

Sin oan! Sowieso mooi dat er weer een kassei-etappe inzit. Hopelijk gaan we bij de giro weer zo’n mooie strade etappe zien.

0
Rebenga 21 juni 2022 om 21:27

Goedenavond, nieuw op dit platform dus gooi mijn vraag hier er even in. Ik wil deze etappe gaan bekijken omdat het relatief dichtbij is vanuit Limburg en omdat er naar mijn mening meteen al koers gemaakt wordt deze etappe.
Heeft er iemand een tip voor de beste plaats langs het parcours om te gaan kijken? Persoonlijk denk ik ergens rond 2/3 van het parcours, maar wellicht heeft iemand betere tips. Dank alvast!

0
thomasjaarsma 21 juni 2022 om 22:17

behalve van een drempel naast de de weg. staat er niks op google maps

0
Jean Dumas 21 juni 2022 om 22:58

Je kunt de strook er ook gewoon uithalen. Er blijven genoeg stroken over.

0
Rebellin 22 juni 2022 om 08:04

Aldus Jean Dumas, ‘wielerliefhebber’. Natuurlijk doe je als organisatie er alles aan om alle stroken te verrijden. Altijd een unieke dag in de tour.

0
snoek1974 22 juni 2022 om 07:11

De vraag is ook waar deze kasseien zich bevinden in de etappe , paar jaar terug gewoon een sprint geworden , hoop meer op een Nibali Boom achtige etappe

0
Cochise 22 juni 2022 om 07:32

Is dat de strook waar ze over zeurden dat ze gevaarlijk was omdat ze licht bergaf ging? Misschien op deze manier daaraan tegemoet gekomen zonder te moeten toegeven dat het gevaarlijk was?

0
Maillot à Pois 22 juni 2022 om 08:38

Nee, dat was over de 2de strook in de rit, van Eswars naar Paillencourt .
Dit gaat voer strook nr1, aanvankelijk van Villers-au-Tertre naar Fressain, en nu dus van Fressain naar Villers-au-Tertre.

Wat betreft die 2de strook, die zat ook in de Tour van 2018, in dezelfde richting. Ik kan me niet herinneren dat er toen commotie rond was?

0

Net binnen

Populair

Materiaalzone