Tour 2022: Motor Sporza uit koers gehaald na botsing met Nils Eekhoff
Nils Eekhoff - foto: Cor Vos (archief)
donderdag 21 juli 2022 om 17:02

Tour 2022: Motor Sporza uit koers gehaald na botsing met Nils Eekhoff

De motor waarop Sporza-verslaggever Maarten Van Gramberen zat in de achttiende etappe van de Tour de France, is tijdens de rit uit koers gehaald door de jury. De reden is de betrokkenheid van de motor bij een valpartij van Team DSM-renner Nils Eekhoff.

Op 22 september verschijnt de nieuwe najaars-editie van RIDE. In ons najaarsnummer kijken we vooruit naar de periode waarin ploeteren door regen & modder centraal staan. Met o.a. een uitgebreide reportage met gravelaar Niki Terpstra. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting! 

Het ongeluk gebeurde in de vlakke fase van de bergrit met finish in Hautacam. Op 95 kilometer van de finish waren er bij de passage van een dorp enkele versmallingen, waarbij renners, volgwagens en motoren met elkaar in de clinch kwamen.

Eekhoff kwam op hoge snelheid in aanraking met de motor van de Sporza-ploeg, waarna hij hard ten val kwam. Dat zorgde voor een plotselinge remactie van de ploegwagen van UAE Emirates, waar Jack Bauer (BikeExchange-Jayco) dan weer niet omheen kon. De Nieuw-Zeelander probeerde nog te remmen, maar botste vol op die wagen. Eekhoff en Bauer konden hun weg daarna, na een korte passage bij de koersdokter, wel vervolgen.

Naast de motor van Sporza werd ook een andere motard van de ASO, die ook betrokken was bij het incident, uit koers gehaald door de jury.

 
25 Reacties
Sorteer op:
21 juli 2022
Ze moeten de ASO uit koers halen, de enige schuldige aan beide valpartijen.
    21 juli 2022
    @platteprijs Zet even de juiste bril op. Je schuift alles op de ander af. De motor van Sporza remde en stuurde naar links terwijl Eekhoff daar nog reed. Die hadden ze niet gezien met als gevolg twee valpartijen. Bij Sporza werd er ook alweer schuld gezocht buiten henzelf. Dat is een nare eigenschap. Hou het eerst bij jezelf.
    21 juli 2022
    Helemaal mee eens Lal.
    21 juli 2022
    Volledig eens met Lalsacien, bij Sporza wilden ze er niet teveel over zeggen en gelijk daarop de mededeling dat het niet hun motard zijn schuld was. Gênant was dat.
    21 juli 2022
    @Lalsacien Eekhoff reed niet links toen de motards zich daar parkeerden, hij probeerde de JV-wagen langs links te passeren. Dat hadden de twee motards niet in één flits kunnen inschatten, want zij moesten zelf heel kortaf reageren op een niet-gesignaleerde gevaarlijke wegversmalling die op de koop toe na een snelle afdaling kwam. ASO is in fout. Zoals zo vaak. Herinner je de val van Vlasov toen er net na een bocht een niet-gesignaleerde-noch-beveiligde wegblokkade de renners in het midden van de weg opwachtte. Zichzelf gaan ze daarvoor geen straffen opleggen, maar je moet nu toch echt toegeven dat de ASO niet de minste aandacht heeft voor de veiligheid van de renners. Vergelijk dat eens met de Vlaamse koersen en hun Boplans. Wat is ook alweer het budget van ASO?
    22 juli 2022
    @Lalsacien zeur niet zo. Toen de kopgroep passeerde had je kunnen zien hoe dramatisch slecht deze zeer gevaarlijke passage was aangegeven. En zo gaat het deze hele Tour, legio voorbeelden. Eigenlijk gaat het zo al jaren. Dus voortaan beetje beter opletten en niet meteen beginnen te schreeuwen.
    22 juli 2022
    Als het al jaren zo is, dan kunnen die motards ook wel een beetje rekening houden met de situatie he. Ze konden ook tussen de auto's rijden, het gaat om de wielrenners, niet om gelul vanaf een motorfiets. Grootste fout zat volgens mij wel bij de ASO motor die net vóór de Sporza motor zat. Dat de Sporza motor in zijn kielzog rijdt lijkt me niet vreemd. Motor waar Jack Bauer op knalt weer niet uit koers gehaald terwijl die de situatie ook van mijlenver kon zien aankomen. De remweg van die dingen is kort hoor! Hij had Jack zo de ruimte kunnen geven.
    22 juli 2022
    @platteprijs ik schreeuw helemaal niet enkel Sporza schreeuwt om haar eigen onschuld.
21 juli 2022
Waren het toch geen loze woorden dat je zo’n streek van die tussensprint terugbetaald krijgt.
    21 juli 2022
    Haha ja. Ik moest er ook gelijk aan denken: De Wraak der Vlaemingen
21 juli 2022
Sowieso debiel, al die radio en tv motoren in koers. Bij Langs de Lijn zegt die Timmerman om de twee zinnen hoe gaaf hij het zelf vindt om door de bergen te rijden. Aanvullende koersinfo komt er zelden uit. Pak die gasten hun persoonlijke pleziertjes af en haal die motoren uit koers
21 juli 2022
Normaal straft G onmiddellijk, nu heeft hij/zij een paar dagen gewacht.
21 juli 2022
Dit soort motoren moeten toch gewoon allemaal weg. Voegen aan de uitzending helemaal niets meer toe. Ik snap dat ze 30 jaar geleden, toen de tv-registratie veel minder goed was, nog een functie hadden. Inmiddels komen ze alleen maar met berichten over zaken die we al lang en breed in beeld hebben gezien. Weg ermee dus, ze rijden alleen maar in de weg.
    21 juli 2022
    Nu zit jij de godganselijke dag op je kont voor de TV de koers te kijken en te luisteren naar het gezwets van een Belg, een Brabander of een Zeeuw. ER zijn ook mensen die werken en luisteren naar de radio en zo geinformeerd worden. De NOS en de VRT zijn al met veel minder mensen in de TdF. Een deel van de verslagen wordt gedaan door mannen die het vanuit de studio doen met de TV beelden. Een kleine groep is nog in Frankrijk. Ook bij de aanwezige motoren is er al een schifting gemaakt. Zeg maar wat moet er nog meer uit koers? Ik stel voor TV motoren en een helikopter. Kunnen ze gelijk iets doen aan al de sqaudrons vliegtuigen boven de koers die voor de verbindingen zorgen. Doen die Fransen ook nog eens iets goed voor het milieu
    21 juli 2022
    Heb toch af en toe wat nuttigs gehoord, maar of dat nou genoeg was
    21 juli 2022
    @Kaj Je lult uit je nek. Dat er veel te veel motoren in de koers rijden is een feit. Dit probleem kun je (voor een gedeelte) oplossen door dit soort functieloze motoren eruit te halen. Ze voegen met hun commentaar helemaal niets meer toe, omdat wij alles al zien. De mensen die radio luisteren kunnen ook prima op de hoogte gehouden worden door mensen die op tv de koers kijken.
21 juli 2022
Gewoonlijk heb ik weinig zin om de VRT te verdedigen, integendeel. Zeker niet na al het nepnieuws dat ik de laatste jaren op hun zenders gezien heb. Maar dit lijkt meer op een klassiek gevalletje van de ASO die zondebokken zoekt nadat nog maar eens gebleken is hoe weinig ze zelf geeft om de veiligheid van de renners. Als je de beelden goed bekijkt - wat iedereen hierboven ongetwijfeld heeft gedaan - zie je hoe vóór de cameramotor een opstopping ontstond van drie wagens, drie motoren en twee renners. Niemand van hen was daarop voorbereid, want, what's new, de ASO vindt het niet nodig om wegversmallingen te signaleren. Die mensen reageren dus allemaal instinctief en proberen te doen wat hun het beste lijkt om de situatie zonder incidenten op te lossen. De eerste motor parkeert zich links van de weg om ruimte te maken, de tweede motor doet dat ook (je ziet ook zijn knipperlicht). Gevolg: deze crapuleuze actie wordt bestraft en beide motoren worden uit de koers gehaald. Maarten Van Gramberen verdwijnt zo uit een wedstrijd waarin zijn landgenoot één van de sterkste wielerprestaties van het jaar aflevert. Ik kan me zijn frustratie zeer goed voorstellen. Op zo'n moment verlang je naar een instelling of tribunaal waaraan ook organisaties als ASO verantwoording moeten afleggen.
    21 juli 2022
    Ik weet dat jij de franse organisatie partijdig en niet kundig vindt maar de manier hoe de motard van Sporza naar de zijkant afsloeg was duidelijk fout.
    21 juli 2022
    Iedereen zat klem. Wat hadden ze moeten doen? Kijk naar de persmotor die erachteraan kwam en door Bauer uitgekafferd werd. In principe was die ook in fout, want had hij niet zover doorgereden, dan had de renner de wagen nog langs links kunnen passeren. Die motor had dus eigenlijk ook uit de wedstrijd gehaald moeten worden. Zo was het ook voor de andere twee. Probeer jij maar eens alert te reageren in zo'n situatie als er geen signalement is. Veel succes! O ja, en zoals ik hoger zei: deze versmalling dook op na een afdaling. De bestuurders reden dus al een pak sneller dan anders. En met al het verkeer voor hen zien ze niets tot het mogelijk al te laat is. Dan vráág je als organisatie toch gewoon om ongevallen?
21 juli 2022
Renner rijdt achter de moter aan
21 juli 2022
Zonder motoren geen koers. Sterker nog ben van mening dat een jury beter het werk kan doen vanaf de motor dan vanaf de auto (want beter overzicht en wendbaarder), In Nederland zijn bij een beetje profkoers al snel 15/20 politiemotoren noodzakelijk. Dan is er nog: Neutrale materiaalmotor Motorordonnance Tijdschrijver Jury 3 TV motoren. Zit ik op 22 motoren. Dan vergeet ik nog de mobiele seingevers, en de motoren met fotografen. Die laatste groep wisselt elkaar af in en rondom het peloton. Juist om de drukte te voorkomen.
21 juli 2022
@Maarten_85 de motor die betrokken was bij het ongeval met Bauer was van de A.S.O. en is net als de motor van Sporza ook uit koers gehaald. (zie juryrapport)
    21 juli 2022
    Dus wie krijgt dan de schuld toegeschoven? De motard van ASO, niet de ASO zelf. De werkgever bestraft dus zijn werknemer. Daarmee neemt die werkgever nog geen schuld op zich. Vraag maar aan een vakbondsman naar het verschil.
    22 juli 2022
    Nee, de A.S.O motor die direct voor de Sporza motor zat en de Sporza motor dwong daar te rijden is uit koers gehaald. De persmotor waar Bauer op knalde is als onschuldig gezien.

Reacties zijn gesloten.