Tour 2021: Tim Merlier wint chaotische sprintrit naar Pontivy, Van der Poel houdt geel

Tour 2021: Tim Merlier wint chaotische sprintrit naar Pontivy, Van der Poel houdt geel

foto: Cor Vos

maandag 28 juni 2021 om 17:25

Tim Merlier heeft een chaotische derde etappe van de Tour de France 2021 gewonnen. De sprinter van Alpecin-Fenix was na bijna 183 kilometer de snelste van een uitgedund peloton in de straten Pontivy, voor ploeggenoot Jasper Philipsen. De gele trui blijft in handen van Mathieu van der Poel, die de finale wonderwel overleefde. Topfavoriet Primož Roglič verloor door een late valpartij kostbare tijd, maar hij was niet de enige die onderuit ging.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

Ide Schelling opnieuw in de aanval
De eerste aanval was direct de goede in deze derde etappe. Na een goedkeurend knikje van Jasper De Buyst wist Ide Schelling dat hij de vrijgeleide zou krijgen. De rasaanvaller van BORA-hansgrohe was de gelegenheidsdrager van de bollentrui en hij wist dat de definitieve leiding in het verschiet lag. Onderweg lagen namelijk twee klimmetjes van vierde categorie, waar Schelling kon uitlopen op de eigenlijke drager van de bergtrui: veelvraat en de bejubelde geletruidrager Mathieu van der Poel.

Ide Schelling heroverde de bergtrui – foto: Cor Vos

Schelling kreeg dus de ruimte en de Haagse debutant kreeg Michael Schär (AG2R Citroën), Jelle Wallays (Cofidis), Cyril Barthe en Maxime Chevalier (B&B Hotels) met zich mee. De vijf aanvallers kregen nooit meer dan vier minuten, omdat sprintersploegen Lotto Soudal en Groupama-FDJ in het peloton besloten om het gat klein te houden. Van nervositeit was geen sprake, maar toch werd na een uur gevallen door de grote ploegen.

Valpartij Thomas, opgave Gesink
Geraint Thomas was, voorin het peloton, de eerste renner die hard ten val kwam. De kopman van INEOS Grenadiers nam Robert Gesink, Tony Martin en Steven Kruijswijk mee in zijn val en dat had grote gevolgen voor Gesink. De ervaren helper van Jumbo-Visma moest opgeven. Zelf had Thomas ook de nodige schade. Zijn schouder was uit de kom, maar werd snel teruggezet waardoor de Welshman verder kon. Met hulp van wat knechten wist hij snel weer plaats te nemen in het peloton.

Mathieu van der Poel in de gele trui – foto: Cor Vos

Halverwege de etappe lag de eerste bergsprint van de dag. Schelling werd geen strobreed in de weg gelegd door zijn medevluchters en kon het enige bergpunt pakken, waardoor hij alleen aan kop kwam van dat nevenklassement. Vervolgens liet de Tourdebutant zich uitzakken tot in het pak, waardoor Schär, Wallays, Barthe en Chevalier overbleven aan kop met ruim twee minuten voorsprong. Daar werd ter hoogte van de tussensprint wat tijd van afgesnoept; in het peloton was Ewan (achter de kopgroep) nipt de rapste voor Cavendish.

Roglič komt hard ten val
In het peloton, dat in Bretagne meermaals geteisterd werd door regenval, waren er onder meer lekke banden voor groene trui Julian Alaphilippe en outsiders André Greipel en Christophe Laporte. Zij konden bijtijds terugkeren en zich mengen in de strijd der treintjes aan kop van het peloton. Dat was op een halve minuut achter drie overgebleven koplopers; Chevalier haakte op 15 kilometer van de finish namelijk af.

Op de smalle Bretoense wegen nam ook de nervositeit toe. Het zorgde voor een kleine valpartij van Valentin Madouas en op tien kilometer van de finish een zware crash van nog een topfavoriet, namelijk Primož Roglič. De Sloveen viel hard en moest gebutst en geschaafd zijn weg voortzetten. Het peloton was door de val wel in meerdere stukken gebroken. Een trein van Jumbo-Visma probeerde de kopman terug te brengen, maar de achterstand was op dat moment al meer dan een minuut.

Chaotische slotfase
Vijf kilometer voor de finish werden de laatste vroege vluchters door het op hol geslagen peloton ingerekend. Door een nieuwe, zware valpartij werd een nog groter deel van het peloton uitgeschakeld voor de ritzege. Onder meer Arnaud Démare was daarbij betrokken. Het overgebleven peloton bestond daardoor uit slechts een veertigtal renners. Gele trui Van der Poel overleefde de chaos en zette zich op twee kilometer van de finish op kop in dienst van de ploeg.

Alpecin-Fenix trok vervolgens met Jonas Rickaert en Jasper Philipsen de massasprint aan voor Tim Merlier, die het vakkundig afmaakte. In de laatste chicane, op 200 meter van de finish, was er ook nog een valpartij van Caleb Ewan en Peter Sagan, die elkaar raakten en onderuit gingen.

Door die crash kon Philipsen ook nog de tweede plaats opeisen achter Merlier. De derde plaats was voor Nacer Bouhanni, die Davide Ballerini en Sonny Colbrelli voorbleef. Julian Alaphilippe en Mathieu van der Poel kwamen daarachter, ongeschonden, over de streep.

foto: Cor Vos

Klassement op zijn kop
In het algemeen klassement hebben door de diverse valpartijen, die allemaal buiten de 3-kilometerzone plaatsvonden, veel verschuivingen. Van der Poel blijft in de gele trui, voor Alaphilippe. Daarachter zijn Richard Carapaz en Wout van Aert de nummers drie en vier op 31 seconden. De groep-Roglič kwam op bijna anderhalve minuut van Merlier over de finish. De Sloveen zakt daardoor weg uit de top-10 van het klassement.

Samenvatting etappe 3:

Dit artikel delen:

178 Reacties

Savojor 28 juni 2021 om 17:26

Waarschijnlijke unpopular opinion, maar goed:

Buiten de opi-omi-aandachtsmevrouw zijn alle valpartijen volledig te wijten aan de heren renners zelf. Al dat gezeik op het parcours en de ASO slaat nergens op, het totaal debiele gedrag en het gebrek aan zelfreflectie bij de renners zijn de oorzaak van de valpartijen. Kan je als renner wel blijven zeiken over veiligheid, maar als je zelf als een stel doorgesnoven gekken zit te koersen heb je vrij weinig recht van spreken meer. Met dit koersgedrag zouden er zelfs op een 10-baans snelweg valpartijen plaatsvinden.

Je ziet het ook echt enkel en alleen in de Tour op deze schaal, en het wordt elk jaar alleen maar erger. Er gaan serieus een keer doden vallen, en dat is geen overdrijving. De Tour is zo groot en belangrijk gemaakt dat iedereen wil winnen en vooraan wil zitten wat als gevolg heeft dat ze letterlijk door elkaar heen proberen te rijden.

reusjen 28 juni 2021 om 17:27

Helemaal mee eens.

debarreman 28 juni 2021 om 17:28

En de ASO organisatie moet daar dus rekening mee houden.
Nu kun je net zo goed iedere 10e renner die op een bepaalde punt langs komt neerknallen.

vevie 28 juni 2021 om 17:29

Eens, ze maken zelf de koers. Ze gaan hier verschrikkelijk onderuit door zelf als gekken overal te koersen. Het is gewoon wachten op wie er nu weer op z’n snufferd gaat.

reusjen 28 juni 2021 om 17:30

Waarom de verantwoordelijkheid altijd meteen naar de organisatie. Je kunt ze rechttoe rechtaan laten rijden op een landingsbaan, als de renner zich zo gedragen dan krijg je valpartijen. En dat is volledig hun eigen schuld.

Savojor 28 juni 2021 om 17:33

Ik kan er oprecht met mijn volste verstand niet bij dat iedereen zo zit te ageren tegen de ASO en het parcours. Daar was echt helemaal niks mis mee vandaag. Waarom worden de renners zelf toch altijd buiten schot gehouden?

YogiBear 28 juni 2021 om 17:34

Als je een wedstrijd organiseert ben je als organisatie verplicht een veilig parcours neer te leggen. Dat is anders voor een amateur wedstrijd dan voor de Tour. De organisatie legt een parcours voor een amateurwedstrijden neer. Je kunt niet als Tour de France een peloton zich in de laatste 20km door dit soort dorpjes en langs dit soort bagger wegen laten wurmen.

S'mon 28 juni 2021 om 17:36

Die man van Bahrein wou natuurlijk voorop blijven om Colbrelli te helpen, en dan hoeft die afdaling gewoon niet. Dus dat is wél de schuld van ASO, maar de rest niet inderdaad.

Aart van Woud 28 juni 2021 om 17:40

Ik vind dat je hier een heel sterke analyse neerzet Savojor.

ramon zwiggelaar 28 juni 2021 om 17:40

sorry maar deze reactie slaat echt nergens op

Groetjesaandevoetjes 28 juni 2021 om 17:50

Het is een combinatie van redenen, maar de hoofdreden is toch echt dat de ASO rekening moet houden dat er een peleton op hol geslagen renners aankomt met 60km per uur en dat er daarom in de laatste 10km niet over kleine landweggetjes kan worden gereden. Je kan niet verwachten van een renner dat hij remt voor een ander. Als renners op rechte wegen nog steeds crashen dan kan de ASO in ieder geval zeggen dat ze er alles aan doen om het veiliger te maken, maar die bocht waar Demare val is een val die alleen maar veroorzaakt is door die rare knikken in het parcours.

Anketieletje 28 juni 2021 om 17:52

Zou je bij zo’n opmerking niet schrijven waarom je dat vindt heer Zwiggelaar? Zo is het een beetje kort door de bocht en dat is val- en levensgevaarlijk en daarmee ook je eigen schuld!

roeleur 28 juni 2021 om 17:56

Pontivy probeert al jaren aankomstplaats te zijn maar dat is steeds afgekeurd. Nu is het toevallig ook de geboorteplaats van UCI-directeur Lappartient en lukt het ze wel. Schandalig slachthuis ter ere van David waarmee de ploegen en rennersvakbond nooit akkoord hadden moeten gaan. Je kunt geen 180 man in de eerste dagen van de Tour over dit parcours sturen.

Hensie 28 juni 2021 om 17:57

Ik wilde precies zoiets zeggen… Steeds dat gezeik over parcoursen en organisaties wordt een beetje flauw. Ja, soms kan het gevaarlijk zijn, maar dan pas je je koersgedrag maar een beetje aan. Een aantal van die gasten rijden daar rondt alsof ze net 5 gram pep gesnoven hebben, weer anderen kunnen niet sturen, en weer een ander is een zenuwpees die teveel op randzaken om zich heen let in plaats van voor zich ze kijken. Dat soort lui bij elkaar in een groep laten fietsen (wedstrijd of niet) is per definitie gevaarlijk, zelfs op die tienbaanssnelweg. Ze doen het zelf.

Het blijft wel wielrennen he. Dat is jou eenmaal per definitie een sport met hoog risico.

notriple 28 juni 2021 om 18:07

Volledig eens

Tompot 28 juni 2021 om 18:21

Inderdaad je hebt er enorme kijk op. Een valpartij veroorzaakt door motor val 1, een weg nog geen 4 meter breed op 5 kilometer voor de finish. En oh ja het was ook echt noodzakelijk midden in de stad te finishen ipv er buiten veilig..gelukkig heb jij er een scherpe kijk op

Pietspeed 28 juni 2021 om 18:24

Bedoeling van (prof)Wieler koersen om die te winnen. En de Tour of een rit daarin één van de belangrijkste. Dat betekent wie het snelst fiets als team, renner die wint dan gewoon. Het lijkt me dan ook logischerwijs niet aan de renners te liggen, tenzij de renners onreglementair zouden koersen.
Ben het daarom helemaal niet eens met Savojor. Het is de ASO die het parcours bepaalt. De renners kunnen onmogelijk in een finale hun manier van koersen onderling afstemmen dat een ieder veilig over de meet komt. Dan zou je eerder aan een soort safetycar moeten gaan denken…

John Wittenberg 28 juni 2021 om 21:15

Hier ben ik het niet mee eens. Deze mannen zijn beroepsrenners, ‘beroeps’ hun carrière is dus afhankelijk van hoe hard zij rijden. Een renner kan er wel voor kiezen om niet door te rijden maar dan is hij volgend jaar geen beroepsrenner meer. De keuze voor veiligheid moet niet komen vanuit de renners, de renners moeten in bescherming genomen worden door de aso/UCI, net als dat sporters in andere sporten beschermd worden door de bond.

007 28 juni 2021 om 17:27

Onverantwoord dit. Wat een verschrikkelijk kl*te etappe. En dan nog zo uitbundig juichen die jochies van Alpacin. Kom op zeg, wacht maar tot je er zelf bij ligt

Gidon 28 juni 2021 om 17:28

Want je mag niet juichen als je wint?

007 28 juni 2021 om 17:30

Zeker wel, maar beetje respect was op z’n plek geweest

Maenhout 28 juni 2021 om 17:32

Die jongens reden ver vóór die valpartijen.

Wheely 28 juni 2021 om 17:34

Die hebben de ernst ervan toch allemaal niet door op dat moment, ze rijden ervoor. Elke rit wordt er gevallen, dan mag niemand meer juichen.

Handige Harry 28 juni 2021 om 17:34

Kap toch eens met dat kansloze sneeuwvlokjescommentaar.

vanSpringel 28 juni 2021 om 17:35

Die hebben daar niets van gezien.

Dikke vrouw 28 juni 2021 om 17:35

Virenque juichde zelfs op die dag in 1995

Pole Pole 28 juni 2021 om 17:36

Dilier juichte hard in het bijzijn van Kruijswijk en de andere Jumbo Vismaats.

007 28 juni 2021 om 17:45

Ja je merkt er natuurlijk helemaal niks van als je er voor rijdt. Wist niet dat jullie bij de alpacin fan club zaten. Maar goed, de reacties zullen vast niet anders geweest zijn als Bouhanni ofzo gewonnen had…

Aart van Woud 28 juni 2021 om 17:46

Ik snapte alleen dat vingertje voor de mond niet zo..

debarreman 28 juni 2021 om 17:53

@pole pole
Diilier is een lul die niet eens door heeft dat zijn kopman Haig is uitgevallen.

Wheely 28 juni 2021 om 17:55

@debarreman
Dillier rijdt voor Alpecin-Fenix.

Hensie 28 juni 2021 om 17:58

@007,

Oke, snowflake.

007 28 juni 2021 om 18:03

Hensie, kon je niks beter bedenken? Je reactie slaat nergens op, het is niet origineel en het heeft totaal geen toegevoegde waarde

Aart van Woud 28 juni 2021 om 18:07

Haha OK snowflake, sterk!

Michiel 28 juni 2021 om 18:10

Bouhanni is een galbak. Snowflakes ook

Merlinappa 28 juni 2021 om 18:45

@007

Als je ervoor rijdt met 60/70 per uur merk je er inderdaad niks van als er achter je wordt gevallen. Te veel windruis, adrenaline, etc. Dus doe niet zo snowflake joh.

Edwin Jansen 28 juni 2021 om 18:46

Hoe weet je zo zeker dat ze uberhaupt wisten wat er gebeurd was? Beetje rare redenatie. Ik denk dat het weer een moment is voor de renners en de tour organisatie om om tafel te gaan zitten, want dit klinkt als een verlies verlies situatie voor beide. Maar waar hebben we ooit eensgezindheid in de wielersport gezien?

Edwin Jansen 28 juni 2021 om 19:01

@Aart Ik ook niet. Mss Tim zelf vragen? ;-)

VespavanBern 28 juni 2021 om 19:04

En al zouden ze geweten hebben wat er gebeurd zou zijn…
In iedere koers word gevallen. Nu gebeurt het massaal. Merlier heeft deze etappe gewonnen misschien wel deels door zijn stuurmanskunsten. Mag hij dan niet juichen omdat Roglic en Thomas niet stuurvast zijn? Volgens mij is dat allesbehalve zijn probleem…

Beer 28 juni 2021 om 19:13

Nog maar 2 dagen geleden was het een schande dat DCQS door reed na een val. Toen De Clerq zei dat ze van niets wisten, waren het volgens velen hier leugens. Nu het om de heilige Alpecin-ploeg gaat, zijn de reacties plots heel anders.

Ik vind ook dat de shampoo-jongens iets te uitbundig over de finish kwamen. Zeker dat vingertje was wat ongepast.

007 28 juni 2021 om 20:13

Precies Beer. En merlinappa, als je zelf wedstrijden hebt gereden weet je dat je het echt wel merkt als iemand in volle sprint tegen je achterwiel aan rijdt of dat er gevallen wordt in het peloton.

Vespavanbern even beter lezen

Maar goed, zoals Beer als zegt. Er wordt altijd met 2 maten gemeten op dit forum dus het is een eindeloze discussie.

reusjen 28 juni 2021 om 17:27

Wat een ongelofelijke shit etappe, en vooral de renners die zich echt gedragen als een stel op hol geslagen idioten.

fietsvriend 28 juni 2021 om 17:27

Juichen Merlier een beetje ongepast

DeGroteMolen 28 juni 2021 om 18:06

Waarom ‘ongepast’?

Barry Batsbak 28 juni 2021 om 18:07

Ja, juichen voor je eerste etappe overwinning in de eerste Tourdeelname van je ploeg. Moet niet kunnen. Misschien juichte hij wel omdat hij te midden van zoveel gekrioel overeind is gebleven, dat was vandaag op zich al een vreugdekreet waard.

Romāns Vainšteins 28 juni 2021 om 18:12

Vreugdekreten slaken is best lastig met een dom vingertje op je bakkes.

Dat klinkt meer van pfshfshhsfttttt

djerkson 28 juni 2021 om 18:27

Die heeft helemaal niets gezien, dus je kan het hem niet kwalijk nemen he.

Beer 28 juni 2021 om 19:14

Waarom die vinger?

Davide Lappartiente 28 juni 2021 om 19:46

Dat vingertje is een reactie op de commentaren over dat vingertje op Wielerflits

vevie 28 juni 2021 om 17:28

Schijt etappe, zeg. Pogacar wint hier de Tour, normaalgesproken. Blijft steeds overeind waar anderen vallen. Thomas weg, Roglic op achterstand. Lopez weg. Haig weg. Kut etappe. Carapaz en Alaphilippe de winnaars van de dag.

Alfons Haavers 28 juni 2021 om 17:30

Alaphilippe na de tijdrit in het geel en dan op adrenaline en grinta…? Het klinkt steeds aannemelijker.

Maenhout 28 juni 2021 om 17:30

Kelderman!

Aart van Woud 28 juni 2021 om 17:32

Dat Pogacar vandaag niet valt wil niet zeggen dat het morgen niet gebeurt.. De renners moeten zichzelf eens af gaan vragen of ze niet anders moeten gaan koersen. Dit is niet verantwoord meer.

Alfons Haavers 28 juni 2021 om 17:36

Van Aert staat nu ineens ook wel 4e. Met geel voor ogen misschien toch mogelijk om een toptijdrit neer te zetten.

vevie 28 juni 2021 om 17:38

Kelderman gaat heerlijk, idd. En nu wordt Alaphilippe wel heel gevaarlijk, dat klopt. Maar zoals gezegd: morgen kan het iemand anders overkomen, want dat we nog valpartijen gaan zien staat helaas wel vast.

DeGroteMolen 28 juni 2021 om 18:07

Zelfde winnaar dan als vorig jaar als je gelijk hebt. Niets mis mee toch?

Edwin Jansen 28 juni 2021 om 18:59

@Alfons ‘Lost’ meteen het ‘probleem’ op dat Roglic mss sneller was geweest in de tijdrit. Wat een gekkenhuis is de tour toch altijd! Alsof je naar een moderne gladiatoren loterij zit te kijken.

Verder compliment voor iedereen voor de voorbarige conclusies.

fietsvriend 28 juni 2021 om 17:29

Is er nog een kans dat dit geneutraliseerd wordt? Qua tijden?

vevie 28 juni 2021 om 17:31

Uiteraard niet. Dan gaan de winnaars van de dag ageren. Valpartijen horen erbij. Alleen in de Tour heb je dit soort ongein omdat ze zelf als gekken koersen. Zo jammer aan deze koers. De beste renners gaan altijd onderuit of komen wat tegen in de Tour.

La Primavera 28 juni 2021 om 17:40

Geen idee waar die gefinished is, maar doe allemaal maar de tijd van Mollema. ;)

djerkson 28 juni 2021 om 18:28

Het hoort erbij, hoe jammer het ook is.

Magician 28 juni 2021 om 17:29

Merlier haalt het klein beetje glans dat nog op deze overwinning zat volledig weg met dat vingertje. Dit is geen leuke dag voor de Tour.

Kluizenaar 28 juni 2021 om 17:42

erg merkwaardig en misplaatst, eigen waan

Aart van Woud 28 juni 2021 om 17:48

Ik snapte hem ook niet. Voor wie was dat vingertje bedoeld? Volgens mij had Merlier toch geen bergen kritiek gekregen?

LeoR 16 28 juni 2021 om 17:49

Won uiteindelijk toch netjes de sprint van zijn loods … maar meer was het inderdaad niet.

Raafje 28 juni 2021 om 17:54

Die overwinning van vd Poel was prachtig gister, maar de kerels van Alpecin gedragen zich alsof ze de beste zijn ofzo.

Aart van Woud 28 juni 2021 om 18:16

Nou ja, als je twee van de drie etappes wint ben je volgens mij ook best goed.

Beer 28 juni 2021 om 19:15

En heb je ook best wat geluk gehad als je met je 3 kopmannen zo tussen de valpartijen kan door fietsen. Ja, ze kunnen goed sturen. Maar daarmee red je het niet in deze Tour.

Emergo 28 juni 2021 om 19:34

Ach, de één houdt een vingertje voor de mond, een ander stopt in ieder oor een vinger, je moet ites doen om op te vallen.

klootje kriekeljon 29 juni 2021 om 04:46

Heel irritant.

Henk van Bouw 28 juni 2021 om 17:29

Wat een ongelofelijk Kutparcours is hier neergelegd zeg schandalig

KnightBiker 28 juni 2021 om 18:50

+1 een bochtige afdaling voor een beoogde massasprint met een compleet peloton. Dit zag je van verre aankomen en draagt bij aan eerder gedrang en zenuwachtig gedrag, ver voor de laatste 3KM regel. Fail van de parcours bouwer: aanklagen IPV die vrouw op zaterdag want dit is gedaan met verstand van zaken.
Ook: waar is de UCI met het valideren van parcoursen? Het gaat om meer dan alleen vluchtheuvels en paaltjes.

Akse 28 juni 2021 om 17:30

Man, man, man, welke idioot verzint zo’n debiel parcours op dag 3 van de tour. Hele tour onthoofd :(

Anton van Valouwe 28 juni 2021 om 17:32

Parcours is al een tijdje bekend hoor.

Sagan=hulk 28 juni 2021 om 17:31

Wat een dramatische etappe, met die valpartij van Ewan als orgelpunt van het Grieks drama. Merlier is altijd al een uiterst onsympathieke vent geweest en bewijst dat vandaag opnieuw.

Benieuwd wat de jury gaat doen. De winnaars qua klassement lijken me Carapaz en Pogacar. Roglic gaat heel sterk moeten zijn om van deze valpartij te recupereren en Haig zag er echt niet goed uit.

fietsvriend 28 juni 2021 om 17:31

Komt vooral niet zo snugger over. ‘Jasper came over me’

Romāns Vainšteins 28 juni 2021 om 17:37

Dat samen met het vingertje maakt dat je ook als trotse overwinnaar de oelewappert van de dag kan zijn.

djerkson 28 juni 2021 om 18:31

Waarom is Merlier onsympathiek? MvdP cijfert zich toch niet zomaar weg voor een vervelende vent? Wat heeft hij dan gedaan dat je je er zo aan ergert?

Polleke 28 juni 2021 om 17:31

Dan ook maar een strafklacht.tegen ASO, daar is de Opi/Omi actie niks tegen… een sprintetappe hierop laten eindigen is niks minder dan crimineel…

Deel Koeper 28 juni 2021 om 17:32

Dit zijn vrijwel allemaal fouten van renners. Als de toeschouwers zich verantwoordelijker moeten gedragen, dan mogen de renners dat ook wel. Het wordt elk jaar erger en erger en erger (en vooral steeds weer in de Tour). Dat krijg je niet opgelost door te jammeren over het parcours, dit moeten de renners oplossen.

tdola 28 juni 2021 om 17:32

Tjv had door 2e valpartij ook nog pech, verloren daar weer zo 20 sec omdat ze er niet langs konden……
Maar zal qua tijd (helaas) wel niks gecompenseerd worden denk.ik.

de nieuweMerckx 28 juni 2021 om 17:47

Zouden de schijfremmen er iets mee te maken hebben? Steeds vaker zie je bij valpartijen renners echt door de lucht zweven.

S'mon 28 juni 2021 om 17:34

Pffffff, ik vond het vooraf ook al geen goed plan om nog in de laatste 6km (denk ik) ,og even een belangrijke afdaling te steken.
Maar dus Roglic valt gewoon ongelukkig (en alweer op zijn linkerkant). Pogacar verliest tijd ten opzichte van Carapaz, maar dat maakt hij wel terug goed in de ITT. En Ewan, (op het moment van mijn comment) valt op een rare manier, en ik weet niet hoe. Ik hoop vooral dat de schade meevalt (maar ik vrees evroor), of LTS wint niks in deze Tour.
Over de sprint: Sterk aangetrokken van van der Poel, en ik had de indruk dat Phillipsen beter was/is dan Merlier. Maar verdiend gewonnen!

Lalsacien 28 juni 2021 om 17:49

Volgens mij zat Ewan gekleefd aan het wiel van Merlier. Toen die aanzette ging hij staan op zijn pedalen en raakte Ewan het achterwiel van Merlier. Thomas Voeckler (die op de motor reed) gaf van tevoren al aan dat tussen km 10 en km 4 het gevaarlijk zou zijn.
Madiot had net een “coup de gueule” over alle instanties die met wielrennen te maken hebben. Er wordt al jaren gepraat maar te weinig besloten.

Romāns Vainšteins 28 juni 2021 om 17:35

De valpartijen puur esthetisch en op drama-élan beoordelend was het wel een fraaie etappe, er zaten er een paar tussen die in de slomo best spectaculair over zullen komen. Peloton rijdt zelf simpelweg te gevaarlijk en keihard rond om dit te voorkomen in de tour. Het is een kwestie van accepteren want het gaat zo blijven net zoals het altijd al zo geweest is.

Asje Menou 28 juni 2021 om 17:46

Je vond dat ze wel mooi vielen. ik vind dat best griezelig.

Romāns Vainšteins 28 juni 2021 om 18:06

Ikmvind dan weer lui wat sneu die altijd maar deftig aan komen kakken met wat ze allemaal precies ‘eng’ en ‘griezelig ‘ vinden. Wielrennen volgen is een kwestie van door zure appels bijten kunnen en in alles naast de ellende ook schoonheid kunnen zien.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160715_02387317

debarreman 28 juni 2021 om 18:18

@RV, je laat je kennen als een romantische conservatief van de meest reactionaire soort. Vroeger was het ook zo, toen kerels nog kerels waren. En voor de rest moeten ze niet zeuren.

Sammysosa 28 juni 2021 om 18:33

Dat is een stijlmiddel @Asje Menou

Het liefst anoniem 28 juni 2021 om 19:17

@debarreman

“De valpartijen puur esthetisch en op drama-élan beoordelend”

Dan maakt die moralistische reactie toch onnodig?

Kelder is de Man 28 juni 2021 om 17:36

Sagan weer met z'n schoudertje tegen Bol. Sowieso een naar trekje en hier totaal onnodig.

Krakowic 28 juni 2021 om 17:44

Was toch niet zo erg? Ze vochten beide om hetzelfde wiel, geen van beide had er meer recht op. Dan is dit het logische gevolg, alfamannetje Peter wint van Cees de jongen.

Kelder is de Man 28 juni 2021 om 17:56

Als je daar een schouder voor nodig hebt..

Wheely 28 juni 2021 om 17:58

Deert Bol niet hoor.

Erik33 28 juni 2021 om 18:06

Sagan is een heel eng mannetje in de sprint. Continu duwen en kopstoten uitdelen bah.

Savojor 28 juni 2021 om 17:36

Wat mij betreft mogen al die mensen die hier zo zitten te ageren tegen de ASO en het parcours even in de spiegel gaan kijken en zich gaan schamen. Beseffen jullie je wel dat jullie onderdeel van het probleem zijn door de renners zelf buiten schot te houden terwijl ze jaar in jaar uit de meest debiele valpartijen veroorzaken? Als je serieus durft te beweren dat er iets was met het parcours vandaag ben je echt niet goed en kan je de sport wel opdoeken.

Alle valpartijen vandaag waren volledig de schuld van de renners en hun koersgedrag en niet te wijten aan het parcours. En omdat zo veel fans de renners blijkbaar heilig verklaren wordt hun achterlijke koersgedrag in stand gehouden..

debarreman 28 juni 2021 om 17:39

Jaja, irreëel geleuter. Wat stel je voor? Dat het peloton met 30 km per uur naar de finish rijdt?

Stoempen 28 juni 2021 om 17:44

Een bochtige afdaling vlak voor een massasprint op smalle weggetjes is volledig de schuld van het peloton.

Motoren die geen afstand houden voor renners in een bocht, volledig de schuld van het peloton.

Een flauwe bocht op 100m van de streep in een massasprint, volledig de schuld van het peloton.

Chippen 28 juni 2021 om 17:51

@stoempen

ze rijden al 100 jaar over bochtige wegen met afdalingen in de laatste 10 kilometer,

waarom is dat nu plots een probleem? omdat het peloton nu zo debiel snel door die identieke parcoursen wil vliegen.

is dan het parcours plots het probleem? nee, dat is het gedrag van het peloton, dat is de factor die veranderd is en de valpartijen zijn de gevolgen die gewijzigd zijn

Erik33 28 juni 2021 om 18:25

De situatie nu is totaal niet te vergelijken met 100 jaar geleden. Peloton is veel groter, veel betere renners, veel hogere snelheden. Ja wat krijg je dan als je het parcours daar niet op aanpast……

platteprijs 28 juni 2021 om 18:43

@Savajor je maakt je punt opnieuw, onnodig. Blijkbaar geloof je er zelf niet echt in

Dikke vrouw 28 juni 2021 om 17:37

wederom puinhoop, slagveld, zieke boel

debarreman 28 juni 2021 om 17:37

De ASO wil spektakel, de ASO krijgt spektakel. Zo eenvoudig is het. Alles voor de commercie.

Veloburto 28 juni 2021 om 17:37

Roglic’ val had toch niks met het parcours te maken. Ik vond het wel een spektakel de laatste 15km

boehoe 28 juni 2021 om 17:38

Waar is mollema ineens gebleven in de stand?

thorsen 28 juni 2021 om 17:40

Mollema verloor 26 seconden vandaag

jonkie28 28 juni 2021 om 17:39

De laatste 15 km waren veel ste small met enorm veel bochten. Hoe kun je daar als peleton met 45 km per uur langs gaan. Waardeloos wat de tour de france heeft bedacht. Ongeloofelijk

Hensie 28 juni 2021 om 18:04

Niet. En dat weet je als peloton van te voren en dus moet je als peloton je snelheid daarop aanpassen.

Erik33 28 juni 2021 om 18:30

Een peloton dat zijn snelheid aanpast hoe kun je het verzinnen, haha grappig.

Sammysosa 28 juni 2021 om 18:35

Dus als je achter rijdt moet je niet naar voren willen rijden? Hoe had je gedacht dat te organiseren, een safetycar inbrengen?

jonkie28 28 juni 2021 om 17:40

De laatste 15 km waren veel ste small met enorm veel bochten. Hoe kun je daar als peleton met 45 km per uur langs gaan. Waardeloos wat de tour de france heeft bedacht. Ongeloofelijk

thorsen 28 juni 2021 om 17:40

Dit was niet echt goede reclame voor de sport…

Dat je hier niet kunt finishen met een peloton is natuurlijk ook onzin, maar wellicht verstandiger voor het vervolg van een grote ronde om dan de 3km regel naar 10km te halen o.i.d.

Romāns Vainšteins 28 juni 2021 om 17:42

Gaat toch nergens over. Het zal niet snel gebeuren maar ook hier moet je kunnen aanvallen voor het AK. Straks zitten we met hele bakken neutrale kilometers.

thorsen 28 juni 2021 om 18:19

Volgens mij kun je ook met een 3km/10km regel gewoon aanvallen en tijd pakken hoor. Het gaat er meer om dat je door pech geen tijd verliest. En dat hoeft echt niet altijd, maar je kunt bepaalde etappes bv. als risico etappe aankruisen en daar dan een regeling voor treffen. Net zoals er nu per dag een bepaling is of de 3km geldt of niet (bv. vanwege ‘bergop’, wat ook niet altijd eenduidig is).

jonkie28 28 juni 2021 om 17:40

De laatste 15 km waren veel ste small met enorm veel bochten. Hoe kun je daar als peleton met 45 km per uur langs gaan. Waardeloos wat de tour de france heeft bedacht. Ongeloofelijk

Headlines

Materiaalzone

Populair