Tour 2021: Bauke Mollema bekroont lange solo met zege in Quillan

Tour 2021: Bauke Mollema bekroont lange solo met zege in Quillan

foto: Cor Vos

zaterdag 10 juli 2021 om 16:56

Bauke Mollema heeft de veertiende etappe in de Tour de France gewonnen. De Nederlander kwam na een solo van meer dan veertig kilometer alleen aan in Quillan. Nummers twee en drie Patrick Konrad en Sergio Higuita volgden al op meer dan een minuut.

De veertiende etappe naar Quillan kon op veel interesse rekenen van de 149 overgebleven renners. Door de aanwezigheid van drie beklimmingen van tweede categorie en twee beklimmingen van derde categorie droomde menig coureur van een ritzege in de Tour.

De strijd om de vroege vlucht duurde daarom meer dan tachtig (!) kilometer. Want elke keer als er iemand meezat, zat er iemand anders die zichzelf kansen toedichtte weer niet mee. En werd het gat weer dichtgereden.

Van Aert, Alaphilippe en Thomas willen in de vlucht
Grote namen als Julian Alaphilippe, Steven Kruijswijk, Geraint Thomas, Wout van Aert en Bauke Mollema probeerden het in de openingsfase, maar zaten niet in de vlucht met het grootste potentieel. Jonas Rickaert, Toms Skujins, Kristian Sbaragli, Anthony Turgis en Maxime Chevalier wel.

Ruim dertig kilometer verdedigden zij een voorsprong die nooit groter werd dan veertig seconden. In het peloton bleef het echter onstuimig. Met nog honderd kilometer werden zij dan ook weer tot de orde geroepen, vlak na de tussensprint in Lavelanet.

Poels en Mollema mee in de kopgroep
Wout Poels slaagde er op de Col de Montsegur dan eindelijk in om de forcing te voeren. De Bahrain Victorious-renner kreeg Mattia Cattaneo en Michael Woods met zich mee. Vanuit het peloton gingen Bauke Mollema, Guillaume Martin, Louis Meintjes, Esteban Chaves, Omar Fraile, Sergio Higuita en Patrick Konrad in de tegenaanval.

Het duurde even voor die laatste groep de kop van de koers zou zien. Op de top van de beklimming was hun achterstand ongeveer 45 seconden op de drie koplopers. Poels pakte daar vijf kostbare punten voor het bergklassement.

foto: Cor Vos

Na de Col de la Croix des Morts, waar Woods dan weer Poels nipt voorbleef, sloten de zeven renners weer aan. Even later wisten ook Valentin Madouas, Quentin Pacher, Pierre Rolland en Elie Gesbert nog knap de aansluiting te maken. Zo kregen we veertien leiders vooraan met een geruststellende voorsprong van bijna vijf minuten op het peloton.

De finale kon daarna beginnen. Een finale waarin Poels Woods nog een keer klopte op de Côte de Galinagues en diezelfde Canadees even later ten val kwam in de afdaling. Toen hij weer aansloot, zagen we een Nederlander aanvallen.

Mollema valt van ver aan
Met nog 42 kilometer te gaan ging Mollema er alleen vandoor. Binnen een mum van tijd had de renner van Trek-Segafredo een voorsprong van meer dan een minuut te pakken. Bij het oprijden van de Col de Saint-Louis, de laatste klim van de dag, had hij zelfs anderhalve minuut te pakken.

foto: Cor Vos

Achtervolgers komen niet dichterbij, Mollema wint
Bij de achtervolgers gingen Cattaneo, Konrad, Woods en Higuita in de tegenaanval. Alhoewel zij een halve minuut van de voorsprong afhaalden, kwamen zij tekort om in de laatste zestien kilometer de laatste minuut dicht te rijden.

In Quillan zou de Nederlander zo zijn tweede ritzege in de Tour de France boeken, nadat hij in 2017 ook al eens de beste was in Le Puy-en-Velay. Op 1 minuut en 4 seconden van de winnaar sprintten Konrad, Higuita, Cattaneo en Woods naar de overige ereplaatsen.

Martin maakt reuzensprong in klassement
De favorieten hielden vandaag de kaarten tegen de borst, maar zagen wel Martin een sprong maken in het algemeen klassement. De Fransman staat nu op de tweede plaats.

Dit artikel delen:

112 Reacties

the student 10 juli 2021 om 16:59

Mollemalen verfijnd tot in de perfectie. Onderschat hem nooit.

Wheely 10 juli 2021 om 17:06

Was ook een knap stukje Molledalen.

leek 10 juli 2021 om 17:12

Vanavond een potje Mollemania

Pathieu van der Moel 10 juli 2021 om 16:59

Bauke GOATema

S. Morgenstern 10 juli 2021 om 17:09

Geen geit, maar het beste makke schaap van stal!

bartwijst1234 10 juli 2021 om 17:00

Wat een Held, onze Mollema.

thorsen 10 juli 2021 om 17:01

Hij heeft er een neusje voor. Een hele grote neus.

jooprioolpijp 10 juli 2021 om 17:06

Dit was een etappe op maat van het los-zand collectief Trek. Prachtige overwinning van de Mol, verdiend ook voor de ploeg.

vevie 10 juli 2021 om 17:07

Sterk gereden. 40 KM solo. Verdiende zege!

Renaissance 10 juli 2021 om 17:09

Mollema, grootste NLse wielrenner na de eeuwwisseling samen met Dumoulin en MvdP. Het is hem van harte gegund. Ook duidelijk zichtbaar dat hij steeds beter wordt in de heuvels en in het hooggebergte toch tekort komt. Gegund en mooi gedaan.

Veloburto 10 juli 2021 om 17:10

Ehm, en Niki Terpstra dan?

RodyTur10 10 juli 2021 om 17:14

Mollema > Terpstra. Veel veelzijdiger en constanter in zijn prestaties.

Tomasz 10 juli 2021 om 17:18

Terpstra staat toch echt een flinke tree lager. Wel een toprenner, maar niet de top 3.

Veloburto 10 juli 2021 om 17:24

Terpstra heeft het mooiste palmares van alle NL’rs sinds de eeuwwisseling

Beer 10 juli 2021 om 17:27

Hmmm, Terpstra heeft Parijs-Roubaix, RVV, E3, NK… Ik ga voor Terpstra denk ik.

Koers 10 juli 2021 om 17:40

Bauke, 2 etappes tour, 1 vuelta, Lombardije, San Sebastian, maar ook 3e eindklassement vuelta, alsook de puntentrui, oogt toch net iets veelzijdiger.
Bauke > Niki, al komt Niki voor mij wel dichtbij.

ervee 10 juli 2021 om 17:47

Leuke discussie! Als we het hebben over de grootste wielrenners na de eeuwwisseling, zou ik Terpstra daar ook zeker bij benoemen. Vergeet ook niet dat hij aantal keren WK is geworden in de ttt. Een andere naam die ik lager inschat, maar toch ook wel benoemt mag worden is Weening, met etappe tour, 2 keer etappe giro en roze trui gedragen. Ook nog ronde van Polen gewonnen.

Beer 10 juli 2021 om 17:52

Beide toprenners met een mooi palmares in elk geval. Terpstra doet er nog 2 Dwars door Vlaanderen’s, de Eneco Tour en WK’s Tijdrijden bij. Als Vlaming met liefde voor de kasseien ga je dan voor Terpstra, maar ik kan begrijpen dat je voor Mollema kiest.

Aart van Woud 10 juli 2021 om 18:30

Ik vind het allebei toppers! Allebei goed op een ander terrein zoals Beer ook zegt, maar beiden geweldige renners. Vandaag genoten van Bauke!

theKings 10 juli 2021 om 20:37

Moet je eens terug lezen wat er in de afgelopen giro forums over Mollema geschreven werd. Geen respect van veel forum snotneuzen. Kleurt vele rondes en gelukkig winnen nog steeds niet verleerd. HELD

girardengo 11 juli 2021 om 00:18

Ik ben meer voor een grote vier: Dumoulin, Van der Poel, Mollema, Terpstra.

Wheely 11 juli 2021 om 00:35

Mocht Poels deze Tour de bollen binnenslepen dan mag hij ook meedoen aan deze competitie, heeft toch Luik op zijn naam staan. Voor mij staat uiteraard Mollema op 1, hij rijdt al jaren consequent mooie resultaten bij elkaar met enkele prachtige uitschieters zoals vandaag.

ervee 11 juli 2021 om 02:01

@wheely: Ik plaats Poels toch wel een stukje lager, dan MvdP, Dumoulin, Mollema en Terpstra. Weening en zelfs Groenwegen en Kruijswijk schat ik ook hoger in dan Poels!

Reiger 10 juli 2021 om 17:09

Mooi voorbeeld van karakter tonen en dat de aanhouder wint. Al met al rijdt hij een mooie erelijst bijeen

hupske 10 juli 2021 om 17:12

Knappe prestatie van Mollema! Ook erg knap dat het zonder fiets computertje kan. Puur op gevoel van zijn lichaam af gaan.

Franco Ballerini 10 juli 2021 om 17:15

Prachtige overwinning en niet echt onverwacht. Ipv de waarschijnlijk net zo dure Dennis had TJV Mollema binnen moeten proberen te halen, ook al om de cirkel rond te maken.

Veloburto 10 juli 2021 om 17:25

Maar Dennis gaat knechten, dat wil Mollema niet meer doen

Franco Ballerini 10 juli 2021 om 17:36

Een Australiër die gaat knechten voor een Sloveen. Ik denk dat de gemiddelde Nederlandse wielerliefhebber daar niet bepaald warm voor loopt. Wel voor Nederlandse etappezeges in de grote rondes en winst in klassiekers. Jan Raas had volledig gelijk, maar helaas is het sinds de Rabo nog steeds de grote obsessie om de Tour te winnen.

leek 10 juli 2021 om 17:36

Hij zal daar ook wel aardig verdienen lijkt me. Je haalt hem niet voor een topsalaris terug om, over het algemeen, in een dienende rol te gaan rijden.

Aart van Woud 10 juli 2021 om 18:32

Bauke heeft volgend jaar ook nog een contract met Trek. Plus hij moet zelf ook willen komen. Weet niet of hij dat eigenlijk wil.

Franco Ballerini 10 juli 2021 om 18:47

Bauke was wel positief over de begeleiding bij de Rabo. Dennis daarentegen vond het een ramp. Bizar dat hij terugkeert op het oude nest. Of hij gaat wraak nemen door voor een topsalaris niets te presteren. Het zou mij totaal niet verbazen.

DunJay 10 juli 2021 om 19:28

Formeel het oude nest, maar natuurlijk in niets meer te vergelijken met de RABO ploeg van destijds

Franco Ballerini 10 juli 2021 om 20:09

De filosofie is nauwelijks veranderd. Ze hebben geluk gehad van Aert aan te kunnen trekken, maar het liefst vormen ze hem ook om naar een klassementrenner.

Merlinappa 10 juli 2021 om 17:15

Wat een baas!

RodyTur10 10 juli 2021 om 17:16

Opmerkelijke sprongen telkens in het klassement. Er is veel minder controle vanuit het peloton dan eerder. Komt dat o.a. door de kleinere ploegen?

nickdt 10 juli 2021 om 17:22

Komt niet zozeer door de kleinere ploegen, dan wel de gekwetste ploegen. Waarom zou TJV Kruijswijk en Kuss dood laten rijden in de achtervolging, terwijl morgen nog belangrijker is. En Martin is sowieso niet echt gevaarlijk voor een klassement, want is op Bilbao na de minste klimmer uit de top 10 als we op de laatste bergritten mogen afgaan (En ja, ik noem Bilbao ipv Cattaneo, want ik denk dat die morgen moet bekopen voor vandaag).

Veloburto 10 juli 2021 om 17:25

UAE vindt het juist wel handig, dan kan Ineos weer op kop rijden morgen om Martin te lossen

Lalsacien 10 juli 2021 om 18:42

@Rody komt omdat morgen in de Pyreneeën wordt begonnen. Ze verwachten dat Martin nog wel terugzakt.

josemanuelfuente 10 juli 2021 om 17:19

Morgen een Padunnetje?

lo squalo dello Stretto 10 juli 2021 om 17:19

Sterk, G. Martin ook handig naar plek 2 zo. Apart dat er geen ploegen achter begonnen rijden en hij het “cadeau” krijgt.

the student 10 juli 2021 om 17:20

Morgen verliest hij 10 min

Turtlehead 10 juli 2021 om 17:36

Ja, is toch wel klein risico dat er toch nog eentje niet meer wegvalt natuurlijk.
Op dit terrein heb je nog wel een mannetje van INEOS, Bora die wat kan werken, die heb je woe en don niet meer.
Maar dik kans dat Martin nog wel wegvalt, heeft niet zo’n grote motor.

Lalsacien 10 juli 2021 om 18:43

De ploegmaats zijn morgen harder nodig dan vandaag.

Wheely 10 juli 2021 om 17:20

Prachtig op gevoel gereden, zonder computertje, kent zijn lichaam als geen ander.

Murcia 10 juli 2021 om 17:22

Meesterstuk van Bauke die er al op meer dan veertig kilometer voor de streep er aan begonnen was. Hij wist al na de Ventoux dat zijn vorm goed was maar des te knapper dat je na de moordende aanvangsfase nog de benen hebt. Inmiddels een erg net palmares opgebouwd.

Daarachter gaat G. Martin een gouden zaak doen maar de vraag is of hij morgen al weer uit de top 5 dondert.

Pathieu van der Moel 10 juli 2021 om 17:32

Martin heeft deze Tour al regelmatig laten zien dat hij bergop echt niet goed genoeg is. Ik verwacht een O’Connortje…

Dr op en dr over 10 juli 2021 om 17:42

G. Martin verliest in de komende bergritten nog wel een dikke vijf minuten, en doe er daar in de tijdrit nog maar eens een kleine drie bij. Dus ik denk niet dat Carapaz, Uran, Vingegaard en co heel erg wakker liggen van G. Martin.

fietsmaar 10 juli 2021 om 17:26

Nr 400 Nederlandse Touretappe overwinning

de adelaar 10 juli 2021 om 17:29

De Hollandse Briek does it again! Ik vind het een heerlijke nuchtere renner. Stoempen wordt mooi door hem

Frits van Jumbo 10 juli 2021 om 21:52

De volgende Belg staat alweer klaar met Vansevenant

Beer 10 juli 2021 om 17:30

Mooi van Mollema. Hij doet het toch maar weer.

Jacco van Stierop 10 juli 2021 om 17:32

Mooi hoor! Gewoon blijven volharden en op een gegeven moment is het wel weer raak, zeker als je een fijne neus hebt voor het juiste moment. Bovendien kan hij door blijven pompen.
Lekker seizoen voor hem.

JasperMollema 10 juli 2021 om 17:33

Skieterende overwinning vun os Bau!

chasse patat 10 juli 2021 om 19:11

Is dit Amelands?

Michelangelo 10 juli 2021 om 17:35

Dit soort ondernemingen maken duidelijk dat Mollema de koers behoorlijk goed kan lezen. Veel anderen zouden wachten tot wat dichter bij de meet, maar Mollema voelt aan dat het veel beter is om gebruik te maken van de gebrekkige samenwerking zodra de kans zich voordoet.

Prima aangevoeld, niet voor het eerst. Wint op die manier Lombardije en ook zijn vorige etappe. Daar waar hij in zijn jonge jaren wat meer op zijn sprint probeerde te leunen.

Wim Kruithof 10 juli 2021 om 23:57

mooie analyse!

girardengo 11 juli 2021 om 00:20

Door zijn ervaring en kennis klopt zijn intuïtie voor het kiezen van het juiste moment beter dan vroeger.

Lalsacien 11 juli 2021 om 08:14

En hij was gewoon de sterkste van de kopgroep!

notriple 10 juli 2021 om 17:46

Prestatie is zeker net zo groot als die van van Aert van de week.

Nils96 10 juli 2021 om 18:24

Nou laten we niet direct doorslaan.

Tomasz 10 juli 2021 om 18:33

Stel je vindt dat de prestatie van Van Aert groter, dan is de tegenovergestelde mening toch niet meteen doorslaan? Bizarre reactie zeg.

meqadon 10 juli 2021 om 19:17

Is zelfs geen vergelijking waard. Van aert heeft deze week mollema in de vernieling gereden. Bauke heeft geluk dat van aert er nu niet bij was of hij kreeg terug fietsles

notriple 10 juli 2021 om 19:22

v Aert eindigd vandaag op een half uur van Bauke.

Beer 10 juli 2021 om 19:31

Er kwam rook van de remmen van van Aert.

notriple 10 juli 2021 om 20:46

Geloof je het zelf Beer. Hij laat het normaal echt niet zover komen om op een half uur binnen te komen.

ervee 10 juli 2021 om 20:48

Waarom vergelijken met de overwinning van van Aert en niet met de overwinning van Politt? Oh wacht, iets met Nederland en Belgie.. *zucht*

Beer 10 juli 2021 om 21:33

Daarom dat het ook maar 13 minuten waren. Zo goed werken die schijfremmen ook weer niet ;-)

Verweggistan 10 juli 2021 om 17:47

Meintjes ook weer twee plekken geklommen

Wheely 10 juli 2021 om 22:14

Het is ook een pure klimmer he.

Pedalo 10 juli 2021 om 18:01

Met een actie als deze kan ie ook gewoon olympisch goud winnen.

jooprioolpijp 10 juli 2021 om 18:26

Ik zie het al voor me, Mollema met een gouden helm… Het is een scenario idd, een kopgroep met eenlingen die naar elkaar zitten te loeren en de Mol piept er van tussen.

Reiger 10 juli 2021 om 18:44

Neeee! Alsjeblieft geen walgelijke gouden helm, gouden stuurpen en gouden mouwtjes enz. meer. Wat verschrikkelijk is dat de afgelopen 5 jaar geweest zeg! Doe normaal.

Beer 10 juli 2021 om 18:55

Snap niet wat er mis is met een gouden helm. Mooie gimmick!

Reiger 10 juli 2021 om 18:59

Ik snap wel wat er mis mee is. Walgelijke gimmick!

Wheely 10 juli 2021 om 19:11

Normaal vind ik beren leukere beesten dan reigers maar ik moet nu toch de laatste gelijk geven. Walgelijk protserig gedoe dat met die helm, lijkt Gerard Joling wel.

Beer 10 juli 2021 om 19:32

Liever een gouden helm dan een witte pats-broek; zeggen we in het berenbos altijd!

DeGroteMolen 10 juli 2021 om 21:33

Een witte broek betekent Van Aert kansloos. Snap die doodsangst wel inmiddels.

Beer 10 juli 2021 om 21:50

Past ook perfect bij die witte vlag bij het verlaten van de Tour ;-)

Reiger 10 juli 2021 om 22:07

Beer is een als calimero vermomde troll met een minderwaardigheidscomplex tov zijn noorderbuur en dat met zinloos gebral probeert te compenseren. En op de kleuterschool leerden we al dat t beter is om er geen aandacht aan te geven maar ik moet wel..

Beer 10 juli 2021 om 22:19

Lach er eens mee reiger. En verder wat minder zeiken over een gouden helm van een renner die z’n gouden plak magistraal binnen haalde.

Reiger 10 juli 2021 om 22:30

Het gaat toch ook totaal NIET over de kwaliteiten van Greg? Die heeft totaal verdiend die titel binnen gesleept en heeft daarna nog veel grote zeges gepakt. De reactie over de helm gaat over smaak en daar valt over te twisten nietwaar? De laatste reactie van mij gaat over jouw eeuwige gevoeligheid wanneer het gaat om kritiek op Belgische renners en dat je dan als door een wesp gestoken meteen een post plaatst over een Nederlandse renner. Haal de Belgische driekleur eens voor je ogen weg en bekijk dingen eens neutraal zonder die overgevoeligheid. Verder wens ik je een prettige avond en een fijne voortzetting van het wielerseizoen.(echt)

Beer 10 juli 2021 om 22:41

Het gaat helemaal niet over smaak. Het gaat over het aanhoudende gezeik hier op wielerflits over de gouden helm van Greg, waar die gouden helm wel rechtstreeks gerelateerd is aan een grote overwinning; de Olympische titel. Net zoals bijvoorbeeld een nationale kampioenstrui of de regenboogtrui ergens voor staat. Ondertussen is de witte broek van VDP voor velen wel een fantastisch iets ook als is dat wel puur een gimmick die verder niets te betekenen heeft. Die hypocriete parallel mag ik best trekken zonder dat ik hoef beledigd te worden voor Calimero-troll met een minderwaardigheidscomplex. Dank u.

Reiger 10 juli 2021 om 22:45

Behalve als die witte broek door een Belg gedragen wordt uiteraard.

Beer 10 juli 2021 om 22:47

Jammer Reiger, maar nu draai je het om. Wat als Matje met gouden helm zou gaan mtb’en? Ik denk niet dat we deze discussie dan zouden hebben.

xistnc 10 juli 2021 om 22:48

Het is een herinnering aan een grotendeels toevallige en gekregen overwinning van inmiddels 5 jaar geleden. En gezien de huidige van prestaties van Greg is het, zoals we dat hier noemen, een ‘vlag op een modderschuit’.

Beer 10 juli 2021 om 22:52

Winnen is winnen xistnc, ook al probeer je de manier waarop nu te bagatelliseren. Ik ben geen Greg-fan, maar hij ronde een verre aanval op een parcours dat het zijne niet was prachtig af.

Reiger 10 juli 2021 om 22:59

Kijk, en daar zit m nu de kneep van deze discussie. Ook als Mathieu olympisch kampioen wordt blijf ik een gouden helm een walgelijk vertoon vinden. Ook bij Mathieu dus! En als iemand dat dan zegt ga ik niet als een calimero wijzen naar een Belg zoals jij dat wel telkens doet wanneer er kritiek komt op een Belgische renner. Daar is een naam voor bedacht en dat heet tunnelvisie..

S. Morgenstern 10 juli 2021 om 23:09

Valpartij van Nibali en Henao waardoor Majka alleen vooruit zat en plots nog in te halen was, mede doordat Fuglsang nu voor een medaille kon rijden. Prachtig was de wijze waarop het ging zeker niet, en dat zeg ik als Greg-fan uit die tijd.

Alfons Haavers 10 juli 2021 om 23:20

Geen idee wat er mis zou zijn met een gouden helm?

Wie wereldkampioen wordt mag een heel jaar in de regenboogtrui rijden, en voor de rest van zijn leven met de regenboogbandjes. Nog nooit iemand horen mopperen hoe belachelijk het is dat Rui Costa met regenboogbandjes rondrijdt.

Wie Olympisch kampioen wordt, is nergens aan te herkennen. Dan is zo’n gouden helm een goeie manier om toch (h)erkend te worden. Past trouwens perfect binnen het stijgende belang van de Olympische Spelen in het wegwielrennen.

GvA is gewoon een figuur die hier op Wielerflits steevast op gehoon kan rekenen. Wellicht omdat hij populaire jongen Sagan af en toe eens wist af te troeven in zijn prime of mensen zijn gezicht niet moeten.

Who cares wat een renner op zijn kop zet. Laat die jongen de helm dragen die hij wil, hij heeft er genoeg voor afgezien op het loodzware parcours in Rio.

Murcia 10 juli 2021 om 23:41

Er is volgens mij niks mis met die gouden helm. Het probleem voor Greg is dat die hoogtij dagen in 2016 en trouwens ook 2017 inmiddels al bij veel volgers zijn weggezakt en zijn plek als de Vlaamse ster door iemand anders is overgenomen. Als je wint heb je vrienden maar afgezien van Montreal in 2019 is het wel erg mager voor een renner met zijn status. Dat maakt je ook sneller het mikpunt van kritiek terecht of niet.

Alfons Haavers 10 juli 2021 om 23:47

Van Avermaet was dit jaar ook gewoon nog derde in de Ronde van Vlaanderen. 2016/2017 waren geweldig, maar verder is het altijd een renner geweest van de regelmaat, maar zonder echte uitschieters. Van Aert is, net als bv. Boonen of Gilbert, wel een veelwinnaar.

Gouden helm zou, net als regenboogbandjes, niks te zien hoeven te hebben met of je wel of niet een veelwinnaar bent. Hij is nog steeds regerend Olympisch kampioen, zie het probleem niet eigenlijk.

Wim Kruithof 11 juli 2021 om 00:05

ik heb ook een gouden helm, maar zet die ook niet op mijn hoofd… veilig in het koersbroekje.

Met alle sympathie voor mijn Belgische vrind Beer… maar een ‘vlag op een modderschuit’ vond ik zeer treffend.

Beer 11 juli 2021 om 08:48

Valpartijen en minder doordachte tactische keuzes horen nu eenmaal bij het wielrennen. Ook dat doet geen afbreuk aan de prestatie van Greg en het behalen van de Olympische titel.

Wat is een modderschuit? En heb je ook een witte broek, Wim? ;-)

Headlines

Materiaalzone

Populair