Tour 2021: Alpecin-Fenix rijdt in eerste week meeste prijzengeld bij elkaar

maandag 5 juli 2021 om 08:38
Tour 2021: Alpecin-Fenix rijdt in eerste week meeste prijzengeld bij elkaar

foto: Cor Vos

Alpecin-Fenix heeft in de eerste week van de Tour de France het meeste prijzengeld verdiend. In totaal reed de formatie van Mathieu van der Poel, Tim Merlier en Jasper Philipsen 51.660 euro bij elkaar. Deceuninck-Quick-Step is tweede op de lijst, Bahrain Victorious derde.

Bekijk de documentaire Plan B, the fall & rise over Team Jumbo-Visma in de Tour de France 2021 en ontvang gratis de zomer-editie van RIDE Magazine. Koop nu jouw ticket

Alpecin-Fenix heeft het grootste deel van het prijzengeld te danken aan de twee etappezeges van Van der Poel en Merlier (11.000 euro per dagsucces) en de rits ereplaatsen die de ploeg behaalde. Maar ook de zes dagen die Van der Poel in de gele trui reed brachten geld in het laatje, namelijk 500 euro per dag.

Deceuninck-Quick-Step verdiende maar net iets minder dan Alpecin-Fenix. De ploeg van Patrick Lefevere won tot op heden drie etappes met Julian Alaphilippe en Mark Cavendish, en had een dag de gele trui en heeft inmiddels alweer negen ritten het groen. Bahrain Victorious, de ploeg van etappewinnaars Matej Mohorič en Dylan Teuns, staat derde.

Tour 2021: Overzicht prijzengeld na 9 etappes
1. flag-be Alpecin-Fenix – 51.660 euro
2. flag-be Deceuninck-Quick-Step – 51.580 euro
3. flag-bh Bahrain Victorious – 48.400 euro
4. flag-ae UAE Emirates – 26.400 euro
5. flag-fr AG2R Citroën – 24.980 euro
6. flag-nl Jumbo-Visma – 24.460 euro
7. flag-us Trek-Segafredo – 16.430 euro
8. flag-fr Arkéa Samsic – 14.390 euro
9. flag-de BORA-hansgrohe – 12.360 euro
10. flag-au BikeExchange – 12.210 euro
11. flag-fr Groupama-FDJ – 9180 euro
12. flag-il Israel Start-Up Nation – 8630 euro
13. flag-kz Astana-Premier Tech – 8390 euro
14. flag-us EF Education-Nippo – 8060 euro
15. flag-be Lotto Soudal – 7970 euro
16. flag-fr B&B Hotels – 5010 euro
17. flag-fr Cofidis – 4750 euro
18. flag-gb INEOS Grenadiers – 3930 euro
19. flag-de DSM – 3910 euro
20. flag-be Intermarché-Wanty-Gobert – 3750 euro
21. flag-es Movistar – 3660 euro
22. flag-fr TotalEnergies – 2900 euro
23. flag-za Qhubeka-NextHash – 1840 euro
Totaal prijzengeld na 9 etappes: 354.850 euro

Dit artikel delen:

36 Reacties

Barry Batsbak 5 juli 2021 om 08:53

Protour-ploegje…

Ook nog een overzichtje met UCI-rankingpuntjes? Want daar zullen ze ook wel flink geoogst hebben.

Al Phila 5 juli 2021 om 09:20

PCS geeft voor een stagewin ca 100 UCI punten aan, en voor de gele trui 25. Omdat zowel MvdP als Merlier als Philipsen al in de punten staan (alleen de 10 beste renners tellen mee), telt dit lekker op. De stand bij PCS is voor wat betreft UCI punten nog niet bijgewerkt vanaf de start van de TdF.

Beer 5 juli 2021 om 10:01

In realiteit is het natuurlijk helemaal geen ‘Pro-tourploegje’. Gewoon een WT-ploeg die door een miskleun in de reglementen als ProTour-ploeg mag rondvaren. Niets om over op te scheppen dus.

Barry Batsbak 5 juli 2021 om 10:08

Mwoah, een WT-ploeg die amper een functionerende selectie voor 3 weken koers bij elkaar kan brengen. Een paar vedetten, maar amper omkadering van kwaliteit met ruimte voor uitwisseling tussen de grand tours? Nee, dit is gewoon (weliswaar omhooggevallen) Protour.

Wie schept waar op?

Geert Kroezen 5 juli 2021 om 10:13

Wat een onzin Beer. Je zegt dus eigenlijk dat wanneer een pro team goed presteert ze verplicht wt moeten zijn? AF heeft geluk met VDP waardoor ze met veel geld konden doorbouwen. Iedere andere pro Tour ploeg die investeerd kan de plek afpakken en deze wedstrijden rijden.

Panache 5 juli 2021 om 10:36

Mooie is dat het hier niet draait om meningen, slechts om de feiten. Het feit is dat het hier om een UCI ProTeam gaat.

Barry Batsbak 5 juli 2021 om 11:44

Beer onderbouwt zijn eigen bijdragen altijd met feiten. Of met zelfverklaarde feiten. Maar als het werkelijk om feiten gaat die hem niet welgevallig zijn, dan mogen we het doen met zijn mening. En dat noemt zich hier dan hypocrisie-bestrijder.

Chippen 5 juli 2021 om 12:14

een omhooggevallen pro-continentaal team slaagt erin om enkele wt-ploegen achter zich te houden. alpecin is een solide top 10 kandidaat. uiteraard afhankelijk van 2 of 3 renners om veel punten te nemen, wat ook geldt voor drie kwart van de andere world tour ploegen

verder zie je dat de procontinentale teams vooral punten halen in de europe tour en worstelen om mee te doen in de world tour. alpecin doet gewoon overal mee. ook in klassiekers en etappewedstrijden zit er steevast een handvol alpecins in een uitgedund peloton, daar waar de andere "kleine" ploegen al lang overboord zijn. en zelfs een hoop wt-ploegen grotendeels weg zijn. en dan niet enkel de kopman, maar geregeld ook nog enkele helpers.

amper een functionerende selectie en amper omkadering slaat nergens op, dit is gewoon een team dat in alle aspecten gelijkwaardig is aan de middelmaat van de world tour (qua teams). behalve qua loonlast dan, want daar ontsnappen ze netjes.

Beer 5 juli 2021 om 12:45

Door een andere miskleun in het reglement moeten ze niet overal starten en kunnen ze het idd met een minder brede selectie doen en met de vedetten focussen op de wedstrijden die ze willen. WT Light dus eigenlijk. Echt fair is het niet. Bovendien rijden ze een ander soort wedstrijd. 1week alles naar huis knallen en dan weer door. Het is echter wel een koers die 3 weken duurt. Tja…

Barry Batsbak 5 juli 2021 om 13:32

Wielrennen is een sport die zich uitstekend leent voor oppertunisme. In de koers en daarbuiten ook. Alpecin-Fenix beheerst dit tot in de puntjes, en dat mag gerust een kwaliteit genoemd worden. Of je dat sympathiek vindt doet eigenlijk niet terzake, voor sympathie worden geen punten en prijzen uitgedeeld. ZE rijden trouwens helemaal geen andere wedstrijd. ZE zijn gewoon nog in de Tour minus 2 rijders (net zoals pakweg TJV om maar een team te noemen). ZE hebben vooralsnog iemand in de race voor de groene trui die ook nog een etappe kan pakken.

Beer 5 juli 2021 om 13:43

Met dat stukje over opportunisme ben ik het nu eens 100% met je eens. Alpecin nlinkt hier in uit en oogst hiermee. Denk echter niet dat dit enkel bij een onbelangrijke volger als mij wrevel opwekt. Zo nu en dan zal de rekening wel eens gepresenteerd worden; denk maar aan BK en NK.

Barry Batsbak 5 juli 2021 om 14:04

Ik denk juist dat dit slechts bij een handjevol critici wrevel opwekt. Wielerliefhebbers wereldwijd hebben de meest spectaculaire eerste Tourweek in jaren gezien. Mét drama, mét heldenverhalen (onverlet of toevallig jouw held er wel of niet bij zat), mét emotie, mét spektakel en mét smijten met krachten. Zeker niet alles op conto van MvdP; let wel!! Maar hij had er een flink aandeel in. De Fransen en de ASO hebben een publiekslieveling aan hun verzameling toegevoegd en wat een handvol (naar eigen zeggen) onbelangrijke volgers daarvan vindt verandert daar he-le-maal niets aan.

En als ik het een beetje goed kan inschatten wordt het volgend jaar helemaal feest. Want als ik het laatste interview te fiets van Mathieu een beetje goed plaats, brandt bij hem nu ook het heilige Tour-vuur en (voorspelling-alert) maakt hij er volgend jaar een hoofddoel van. Inclusief verbeterde tijdrit en 5kg minder om bergop te sleuren. 3 weken lang. Kijk niet raar op als het routeboek van 2022 op zijn maat gesneden wordt, de Fransen zien hun publiekslievelingen graag shinen. Het Twitter-filmpje van MvdP die in de gele trui zijn drinkbus afgeeft aan een Frans knulletje in een polkadot-regencape heeft de weg al geplaveid. En geef toe; zelfs jij kreeg natte ogen Beer… ;)

fudd 5 juli 2021 om 08:57

Edit redactie: Inderdaad! We hebben het aangepast

Wheely 5 juli 2021 om 09:32

Precies, hielden hem netjes in ploeg

Reiger 5 juli 2021 om 09:00

Het is toch eigenlijk gewoon een schande waar de wielrenners voor rijden in de Tour?
De allerbelangrijkste wedstrijd van het jaar met wereldwijde exposure en de ploeg die het meeste(!) heeft verdiend in 9 dagen kan zijn renners nog geen €7000 p.p. Uitkeren.
En dan moet de belasting er nog vanaf.. Wat een schijntje!

Al Phila 5 juli 2021 om 09:22

Vergeet niet de soigneurs, mechaniekers, drinkbusaangevers, voedseldeskundigen etc. De renners worden t.z.t. wel betaald met betere contracten, daar maak ik me niet zo’n zorgen over.

madeinstars 5 juli 2021 om 09:23

Die soignuers e.d. krijgen ook gewoon een salaris hoor.

Koers 5 juli 2021 om 09:27

Ik meen dat de nr 10 in het AK 3800 euro krijgt, daar heb je dan 3 weken voor gestreden. En dat is dan nog in de grootste rittenkoers, dat wordt bij de anderen volgens mij ook gauw flink lager. Maar goed dit is nou eenmaal een sport waar je het van je salaris moet hebben, en eventueel bijcashen in de criteriums.

Het kan ‘erger’: in Ierland heb je hurling en Gaelic football, enorm populair (populairder dan voetbal) en de finales van beide sporten worden zelfs door meer dan 80.000 mensen bezocht, dat is meer dan de superbowl of champions league. Maar daar verdienen ze helemaal niets en gaat alles terug de sport in. Daar kun je alleen bijverdienen als je in reclames speelt, al heb ik wel eens gelezen dat de spelers baantjes krijgen waarvoor ze anders niet in aanmerking komen om ze zo spelend te houden :) Ik vind het op zich wel prachtig dat men gewoon voor de eer voor hun county speelt, maar ergens is het ook wel weer vreemd dat als je zoveel publiek trekt helemaal niets verdient.

boehoe 5 juli 2021 om 09:28

Iedereen krijgt gewoon salaris. Wat is die schande nou precies?

Barry Batsbak 5 juli 2021 om 09:31

Het gaat hier om prijzengeld he. De ploegen hebben hun inkomsten gewoon vanuit hun sponsoring. Het is niet zo dat de man die na de etappe de fietsen poetst en smeert er geld op toelegt ofzo.

tvm 5 juli 2021 om 09:41

Reiger heeft natuurlijk volledig gelijk met zijn uitspraak. Hoe kunnen de premies zo absurd laag zijn als je het afzet tegen de enorme inkomsten (honderden miljoenen kijkers wereldwijd)? U raadt het al: in de zakken van de Aso.

Tuurlijk maakt de organisatie ook andere kosten, maar die zijn echt niet zo hoog dat deze premies zo laag uit moeten vallen.

Dat de renners/staf salaris verdient staat hier volledig buiten.

Koers 5 juli 2021 om 09:56

@tvm, ik heb wel eens gelezen dat kleinere koersen (volgens mij werd Parijs-Nice genoemd) verlies draaien en dat die vanuit de tour pot worden gesubsidieerd. Wat daar van waar is weet ik niet, maar zonder dergelijke koersen zou men minder op beeld zijn en dus ook de sponsoren. Die zouden dan uiteraard weer minder salaris betalen. Maar het is idd wel jammer dat het door de aso geregeld wordt, waar winst maken voorop staat.

Panache 5 juli 2021 om 10:41

De Tour kan het zich zelfs veroorloven om helemaal geen prijzengeld uit te keren. Immers betalen de sponsoren miljoenen om (met name) exposure te krijgen in de Tour. Meer prijzengeld verwachten is een manier van 'penny wise pound foolish' denken.
Wat levert Tourwinst een renner op? Ongeveer een half miljoen aan prijzengeld. De nummer vijf is al een heel stuk lager. Wat is het jaarsalaris van een renner die uitblinkt in de Tour (een podiumkandidaat)? Wil je rijk worden als wielrenner, dan kan dat door top te presteren in de Tour de France. Niet linksom (via prijzengeld), maar rechtsom via jaarsalaris, criteriums, etc.

Verder in dit draadje gaat het over voetbal. Ajax verdient 0 euro prijzengeld als winnaar van de eredivisie. Dat is een prima vergelijk met de Tour. Door iets te winnen komt het geld later. Bij Ajax door deelname aan de Champions League, bij een wielrenner door startgelden, criteriums en met name de contractonderhandelingen met de bestaande of nieuwe ploeg.

Derierre de la course 5 juli 2021 om 10:55

Het prijzengeld is een bonus, geen gegarandeerd inkomen. Wat de Tour wel geeft is een jaar lang sponsorinkomen door de wereldwijde exposure van deze ronde. Zo moet je dit prijzengeld volgens mij ook zien.
Heb je betere (en duurdere) renners, dan maak je ook kans (let op gok) op meer prijzengeld. Start je met wat mindere renners dan maak je minder kans maar heb je ook minder kosten aan salaris.
Verwar het wielrennen niet met tennis waarbij de sporters bv-tjes zijn die van het prijzengeld (en een klein deel sponsoring) moeten leven. In basis leven de ploegen van sponsoring en is het prijzengeld de bonus. De werkelijke inkomsten van het winnen van wedstrijden betaalt zich eigenlijk het jaar er op met grotere sponsorcontracten pas uit.

tvm 5 juli 2021 om 12:56

Mensen,

Dank voor de reactie. Zo scherp had ik het nog niet bekeken.

maarten26 5 juli 2021 om 09:09

Ineos en Movistar gaan lekker ;)

Noordbiker 5 juli 2021 om 09:33

Zo zie je maar weer de belachelijke bedragen die met voetbal en tennis wordt verdiend. En dan heb je nog de flinke bedragen in het darten

Magician 5 juli 2021 om 09:43

De vergelijking met darten en tennis gaat niet op, aangezien die volledig afhankelijk zijn van prijzengeld en persoonlijke(!) sponsordeals. En voetbal is nou eenmaal tig keer groter, maar daar is het prijzengeld ook peanuts in vergelijking met wat ze vangen uit andere bronnen.

ThorHushovd 5 juli 2021 om 09:53

Nou peanuts is het prijzengeld niet bij voetbal. Spelers krijgen een zeer riant salaris inderdaad, maar diverse topspelers krijgen enorme bonussen bij het behalen van een titel; een club krijgt al 2,1 miljoen bij winst van een poulewedstrijd in de Champions League, maar het inschrijfgeld was voor ajax bijvoorbeeld al 30 miljoen dit jaar – zonder dat ze dus gespeeld hadden. Dus nee, prijzengeld is geen ‘peanuts’ bij voetbal.

Derierre de la course 5 juli 2021 om 10:57

Voetbal is mondiaal ook een heel andere klasse dan wielrennen. Ik denk dat daar de discussie ook zou moeten eindigen. Een architect verdient ook vele malen minder dan een filmster terwijl zijn gebouw wellicht door veel meer mensen bekeken wordt dan een film.

Tuubke 5 juli 2021 om 09:42

Veel zal er helaas niet meer bijkomen voor Alpecin, vrees ik.

Derierre de la course 5 juli 2021 om 10:59

Denk dat Philipsen nog wel wat ereplaatsjes zal rijden. En daarnaast benieuwd wat de rest van de ploeg gaat doen nu ze eigenlijk vrij spel hebben op de sprints na.

Alfons Haavers 5 juli 2021 om 11:39

Geweldige foto wel, waar Matje eens voor het genre comedy lijkt te hebben gekozen.

Arema Pro Cycling Team 5 juli 2021 om 12:05

Team DSM staat volgens mij in de min..Moesten al 4000 zwit. Francs betalen aan boetes…

Dahu 5 juli 2021 om 15:13

Ervan uitgaande dat die 4000 CHF kloppen, dan is DSM niet in de min, want dat is omgerekend 3658 EUR. Per saldo heeft DSM dus 252 EUR verdiend.

Ik heb wel eens gehoord dat sommige teams het in 9 delen opsplitsen, elke renner een deel, en het laatste deel verdeeld onder de staf. Dan zou elke renner 28 EUR krijgen. Hoeveel personeel zouden ze bij DSM hebben?

Dikke vrouw 5 juli 2021 om 13:03

Ineos is toch een britse equipe?

Headlines

Materiaalzone

Populair