Tour 2020: Wout van Aert klopt Bol in wandeletappe naar Privas, Yates nieuwe leider

woensdag 2 september 2020 om 17:40
Tour 2020: Wout van Aert klopt Bol in wandeletappe naar Privas, Yates nieuwe leider

foto: Cor Vos

Wout van Aert heeft in Privas de vijfde etappe van de Tour de France op zijn naam geschreven. Na een ongebruikelijk gesloten rit klopte de Belgische renner van Jumbo-Visma Cees Bol in de sprint. Adam Yates nam het geel over van Julian Alaphilippe, die een tijdstraf kreeg.

De vijfde dag van de Tour de France begon in Alpenstad Gap, waar Matteo Trentin vorig jaar in zijn Europese kampioenstrui solo de overwinning behaalde. Daarvandaan trok de karavaan in voornamelijk dalende lijn over 183 kilometer naar het in de Ardèche gelegen Privas, dat slechts een keer eerder etappeplaats was. In 1966 ging hier de vijftiende rit naar Bourg-d’Oisans van start, die onder erbarmelijke weersomstandigheden solo werd gewonnen door Luis Otaño.

foto: Cor Vos

Op andere dagen werd vanuit het vertreksein direct gedemarreerd, maar nu ging de etappe kalm van start. Na vier kilometer was Kasper Asgreen de eerste die wat afstand nam en de Deense kampioen zag Thomas De Gendt aanhaken, maar beide renners lieten zich vlug weer inlopen. Het peloton deed het met 40 per uur rustig aan en gegroepeerd werd naar de tussensprint in L’Épine gereden, na 48 kilometer.

Opwinding aan de tussensprint
In aanloop naar de tussensprint werd het tempo opgevoerd, wat voor het eerst voor opwinding in deze etappe zorgde. Sam Bennett kwam als eerste over de streep, voor zijn ploeggenoot Michael Mørkøv die daarmee belangrijke punten wegkaapte voor de concurrentie. Groene trui Peter Sagan kwam achter Caleb Ewan als vierde door, waardoor hij de koppositie in het puntenklassement aan de Ierse sprinter van Deceuninck-Quick Step moest afstaan.

Nadat de punten waren verdeeld, keerde de rust terug in het peloton. De renners reden geclusterd door de Drôme naar het Rhônedal, waar na 130 eentonige kilometers de Col de Serre Colon lag. Daar liet Benoît Cosnefroy zijn bolletjestrui zien voor het verzamelde publiek op de top en raapte het enige puntje op. De AG2R-renner nam na het passeren van de streep zijn plek weer in tussen zijn collega’s.

foto: Cor Vos

Bij het ingaan van de laatste 50 kilometer werd de snelheid opgeschroefd in deze ongebruikelijk gesloten Touretappe. Tijdens de passage van Rhônestad Montélimar, 35 kilometer van de streep, werd de wedstrijd opgeschrikt door een valpartij van Sepp Kuss. De klimmer van Jumbo-Visma schoof onderuit bij een vluchtheuvel, maar kon met enkele kleerscheuren zijn weg weer hervatten en achteraan aansluiten in het peloton.

Gegroepeerd naar de finale
Ondanks de tempoversnelling in het Rhônedal, dat berucht is om de Mistral, bleef het pak samen. Eenmaal de Rhône overgestoken lag de tweede, en tevens laatste, klim op de route. Ook op deze Côte de Saint-Vincent-de-Barrès werd Cosnefroy het enige punt voor de bergtrui gegund, waar hij zijn totaal mee uitbreidde tot 23 punten. Daarna was het nog zestien kilometer tot de aankomst in Privas.

foto: Cor Vos

Op achtenhalve kilometer van de streep begon INEOS Grenadiers plots gas te geven. De Britse ploeg zag dat de mannen van Jumbo-Visma wat verder naar achter zaten en probeerde het op de kant te zetten. De concurrentie liet zich echter niet verrassen. De geel-zwarte formatie stormde naar de kop van het peloton en stelde haar treintje op naast dat van INEOS Grenadiers. Dan was het de kilometers aftellen naar de streep.

Op drie kilometer van het einde namen de sprintersploegen het commando over. Team Sunweb leidde het pak vervolgens onder de rode vod door voor Cees Bol. De Nederlandse sprinter vocht een verbeten duel uit met Wout van Aert, die uiteindelijk aan het langste eind trok. Voor de Belg van Jumbo-Visma was het zijn tweede etappezege in de Tour, nadat hij vorig jaar in Albi ook al eens de beste was.

Samenvatting etappe 5:

Dit artikel delen:

185 Reacties

Titaantje 2 september 2020 om 17:42

Mooie zege, 1 poging 1 winst. Of moeten we zeggen dat Wout alleen wandeletappes kan winnen? ;-)
Deze rit was wel een aanfluiting voor de Tour qua verloop.

horsm 2 september 2020 om 17:46

De laatste 15k waren toch leuk? Bij zulke etappes moet je natuurlijk niet de hele dag voor de TV gaan zitten.

Elvs 2 september 2020 om 17:50

Inderdaad, sterker nog, je moet wat meer werk doen zodat je de leuke etappes wel kunt kijken ;)

Paul Bus 2 september 2020 om 21:29

Heerlijk dagje gehad pas bij de laatste 20km gaan kijken,heerlijk maar morgen toch maar het peloton veel eerder in vuur en vlam

Binda 2 september 2020 om 17:42

Balen zeg. Ik had Bol wel een overwinning gegund. Jammer dat Jumbo Visma vooral buitenlandse winnaars voortbrengt.

goose 2 september 2020 om 17:48

Tja als de 2 nederlandse topspronters elkaar eruit kegelen..

tvm 2 september 2020 om 17:50

De discussie over wie beter is, MvdP of wva kan ook de prullenmand in?

bartp25 2 september 2020 om 17:52

Tvm, dat is in ieder geval geen discussie sinds de coronabreak. Die discussie mag later in het jaar weer losbarsten, maar op dit moment WvA met 2 vingers in de neus.

Gilberto 2 september 2020 om 18:19

van Aert is gewoon een Hollander hoor :)

kleomantre 2 september 2020 om 18:28

bartp25 zou dat niet zonder meer stellen. Van der Poel heeft op NK een bijzonder hoog niveau gehaald, etaleerde dit ook wel op EK maar parcours bleek niet selectief genoeg.

Wat zich dit seizoen wel aftekent is dat iedereen zijn koers op VdP afstemt en dit succes kan hebben. Kortom hij rammelt wat aan de boom en op veel parcoursen zal hij z'n energie verspild hebben zonder dat het iets heeft opgeleverd. Sprint-ie aan het eind misschien nog mee voor de winst, maar legt hij het vaak af. Daarentegen als het wel lukt, zijn z'n overwinningen groots en of bijzonder in de zin van hoe ze tot stand komen.
Bij Wout van Aert gok ik dat dat element door z'n carrière heen minder zal zijn, maar wellicht meer gaat winnen. Alhoewel de overwinning van Strade Bianchi wel top was. Van Aert wint in ieder geval dit seizoen alvast twee vette vissen, en heeft dus al 2 touretappes op zak. Dat kan VdP niet overleggen.

Ben eigenlijk vooral benieuwd hoe ze zich tot elkaar gaan verhouden in de koersen waar ze elkaar als kanshebbers gaan tegenkomen. WvA ging ondanks valpartij al behoorlijk goed in Roubaix, hoe gaat VdP daar zijn. En evenzo ben ik benieuwd naar hoe WvA in iets als een Amstel Gold Race gaat zijn. Vorig jaar was die daar niet zo best, terwijl VdP enorm verbaasde. Dit jaar klimt WvA wel een pak beter, maar tegelijkertijd leverde VdP een zeer straffe prestatie in Lombardije. Kortom, op welk soort parcours gaat wie vd twee de overhand krijgen. Of worden/zijn het allebei superallrounders voor de rest van hun carrière.

SnellePelle 2 september 2020 om 18:31

edit wf: niet doen

Nou, ik had het Bol enorm gegund en Sunweb ook. Maar Wout was gewoon beter.

Toch een lans voor Bol want hij is 2 keer goed op de afspraak geweest. Alleen nog niet perfect op de afspraak.

Ainu 2 september 2020 om 19:03

@kleomantre: het is nog geen gegeven dat ze mekaar zó vaak gaan tegenkomen. Kijk naar Boonen en Cancellara, zo veel kasseiklassiekers onder elkaar verdeeld, maar hoe vaak kwam het echt tot een strijd tussen de twee? Natuurlijk verwachten we dat allemaal bij Van Aert en van der Poel en dat gevoel wordt versterkt door hun talloze duels in het veld, maar op de weg zijn er veel meer variabelen.

Ik hoop er in elk geval op. Deze twee op hun absolute top in rechtstreeks duel in een koers als de Ronde of Parijs-Roubaix, beter kan niet.

Klaver 2 september 2020 om 20:25

Wat wil je nog discussiëren wie van de 2 het best presteert op de weg. Als dat ondertussen nog niet duidelijk is geworden, Wout laat Mathieu mijlen achter zich.

Arie den Blanken 2 september 2020 om 22:43

Wie de beste is Wout Van Aert of Mathieu van de Poel wordt op 31 jan. 2021 op het WK in Oostende beslist.

the student 2 september 2020 om 17:43

De leadout van sunweb was best goed. Maar van aert was iets sterker dan bol. Had t bol ook gegund.

Krul 2 september 2020 om 17:57

V Aert was sterker inderdaad, maar het leek dat Bol heel even het wiel niet kon houden. Werd daarna wel goed naar links gestuurd door Pedersen.

Papa Bart 2 september 2020 om 17:44

Wat een zure reacties zeg, prachtig slot!

Ben Geerts 2 september 2020 om 18:02

Zo is het papa, laten we hier toch gewoon van genieten potdomme. Wout is een klasbak, Cees Bol wordt een grote meneer, en MvdP is ook een klasbak,maar helaas niet hier. Deze mannen zijn alleen maar positief voor deze mooie sport

Gilberto 2 september 2020 om 18:20

Zure reacties?

Man met de hamer 2 september 2020 om 18:26

Die opmerking had je nog op de plank liggen zeker?

Bianchista 2 september 2020 om 17:44

Wat een klasbak!
Ik ben benieuwd wat al die WVA fans die roepen dat hij weg moet bij TJV nu te zeggen hebben.

horsm 2 september 2020 om 17:47

Dat Van Aert de vorige vier touretappes ook had kunnen winnen als hij de kans had gekregen.

bartp25 2 september 2020 om 17:48

Na als je zegt 2 van de 4 kan ik inkomen. Gisteren niet, die versnelling van Martin had hij niet overleefd, en in een echt vlakke sprint is Ewan en Benett gewoon sneller.

Silent Hill 2 september 2020 om 17:51

Dat hij alles alleen moest doen. Nul teamplayers bij TJV. Gelukkig deed Sunweb fantastisch werk voor hem.

Frank V 2 september 2020 om 17:51

Dat ie het alleen moest doen?

Maar hij moet niet per se weg hoor. Meer steun voor iemand die meerdere etappes kan winnen is wel welkom en zit binnen de mogelijkheden.

bartp25 2 september 2020 om 17:54

WvA is een topper, maar ze zijn hoor voor geel in Parijs. WvA weet zelf hoe het zit en is dankbaar dat hij voor zijn eigen kans mocht gaan vandaag. Bij een andere ploeg die vol voor de overwinning in de tour gaat was dit niet gebeurd.

Koffiemolen 2 september 2020 om 18:00

Moest van Aert alles alleen doen? Werd toch keurig voorin afgezet door een ploegmaat?

JasperMollema 2 september 2020 om 17:44

Wout werd perfect gebracht door de Sunwebtrein, geweldige sprint!!

Tuubke 2 september 2020 om 17:44

Jammer hoor. Net een mannetje te weinig voor Bol: er had een ploeggenoot in zijn wiel moeten zitten, zodat er niemand van achter zijn rug kan sprinten.

WernerFranke 2 september 2020 om 17:49

Zou nochtans niet mogen klagen vandaag, zijn lead-out was 4x zo sterk als de andere ploegen.

Chippen 2 september 2020 om 17:57

alle sprinters zaten alleen, bol had 5 ploegmaats, lijkt me dan wat overdreven dat uitgerekend bol te slecht omringd was

Wildebert 2 september 2020 om 18:08

Niets mannetje te weinig. Verliest het door even de aansluiting met zijn laatste man te verliezen. En door de klasse van WvA.

Tuubke 2 september 2020 om 19:59

Ik zie dat ik het niet goed formuleerde. Bol had natuurlijk een geweldige leadout met voldoende mensen, maar daarmee trok hij zelf de sprint aan voor degene die in zijn wiel zat. In een nog perfectere trein gaat er één mannetje in het wiel van de eigen sprinter zitten, zodat anderen een renner extra moeten inhalen.

sven241 2 september 2020 om 17:44

Wauw, goed hoor. Zo’n sprint omhoog ideaal voor hem.

Maarten_85 2 september 2020 om 18:35

De sprint zelf was in lichtjes dalende lijn volgens Vandegoor, die uitgebreid de finale verkend en beschreven heeft voor de Sporzakijkers. De klim eindigde ongeveer één kilometer voor de finish.

Lalsacien 2 september 2020 om 21:14

Ik dacht dat Wout iets anders zei.

Dolfy 2 september 2020 om 17:44

Bol en diens trein geweldig, het is dat Van Aert het juiste wiel had gekozen, beide verreweg de beste van de rest op dit soort aankomsten.

horsm 2 september 2020 om 17:44

Aah…. jammer voor Bol. Maar die maakt wel stappen, zeg, deze tour.

En wat moet je nou nog over Van Aert zeggen? Zoals Zonneveld al zei: Van Aert is een team op zich. In de winter wint hij in het veld, in het voorjaar op de Italiaanse heuvels en in de zomer in de sprint.

Gebruikersnaam 2 september 2020 om 17:45

Jammer dat zijn tijdrit zo matig is.

horsm 2 september 2020 om 17:48

hahaha

Pol 2 september 2020 om 18:53

Ben een hele grote fan van Wout Van Aert , maar heeft de laatste jaren niet veel gewonnen in het veld. Wel heel veel 2e plaatsen achter Poeleke.

Kannibaal van Schepdaal 2 september 2020 om 22:06

Bol doet hier gewoon wat hij al in Nokere Koerse (2019), Noorwegen (2019), Duitsland (2019), Groot-Brittanië (2019), Algarve (2020) en Parijs-Nice (2020) heeft gedaan.

Het is nu gewoon in de Tour en dus meer zichtbaar.

steven2743 2 september 2020 om 17:44

Jammer voor Bol. Het is niet goed als een ploeg er met de sprint en bergetappes vandoor gaat.

Gebruikersnaam 2 september 2020 om 17:44

Sunweb de beste trein, voorlopig niet de beste sprinter. Als ze hem zo goed blijven brengen, zal ’t wel eens lukken.

Witte Trui 2 september 2020 om 17:45

Knap en ogenschijnlijk makkelijk positioneren van Van Aert zeg. En dan die sprint.
Wat moet dit doen met de moraal van Ineos, die dachten het heft in handen te nemen en een mentaal tikkie te geven. Zien ze een knecht van Roglic / Dumoulin ook ‘gewoon’ winnen. Moeten de knechten bij Ineos toch ook een tikkie jaloers van worden…

leor 16 2 september 2020 om 18:08

Nadat ze zagen dat waaiers er niet in zaten, denk ik dat hun doel gewoon was om veilig aan te komen. Wie er dan de rit wint zal hen niet veel kunnen schelen.

Maarten_85 2 september 2020 om 18:39

Die ritzege voor van Aert kan hen niet zoveel schelen. Ze kunnen zich er wel aan optrekken dat door hun manoeuvre de mannen van TJV helemaal uit elkaar geslagen waren.

kleomantre 2 september 2020 om 20:47

Als je al paar jaar topper als kwiat enkel laat knechten dan zal hen dat best wezen.

Joek Sat 2 september 2020 om 23:21

Ja inderdaad zeg, wat JV hier doet is een serieuze psychologische tik uitdelen aan Ineos, ongekend en zeer gedurfd want het is niet nodig om aan te vallen en dus risico te lopen. Het zit natuurlijk wel mee allemaal maar het getuigt toch wel van serieuze lef moet ik zeggen. Hopelijk komt hoogmoed niet voor de val..

arviidd 2 september 2020 om 17:45

Wat een sterke lead out voor Bol, maar van Aert zat op de perfecte plek. Hele mooie overwinning.

debarreman 2 september 2020 om 17:45

Fraaie zege, niet hier verwacht van van Aert. Bol deed alles goed, er was er 1 beter.

GUY MALFAIT 2 september 2020 om 17:46

Sterk van zowel Wout als Cees/Sunweb. Gevloerd worden door WVA met 10 cm zal een boost geven.

Wheely 2 september 2020 om 17:46

Wat kan deze man niet? Mooie zege!

Jammer voor Bol dat Wout vandaag “mocht”

Bennett op koers voor groen!

lander luypaert 2 september 2020 om 17:47

Eeh Wout gisteren fantastisch! Ga vandaag maar voor eigen kans. Zoiets? haha! Sterk!!

fietsvriend 2 september 2020 om 17:47

Als je het afmaakt, niks te zeiken. Maar met dat op de kant momentje, toch niet helemaal lekker.

Melkzuur 2 september 2020 om 17:55

Ik zag het ook, het duwtje van Bol. Maar kan net door de beugel vind ik.

attickfan 2 september 2020 om 18:05

Denk dat fietsvriend het heeft over het waaiermoment. Zaten toen inderdaad een beetje ver van achter.

Maarten_85 2 september 2020 om 18:42

Heeft Bol opnieuw een renner opzij geduwd, @Melkzuur? Ik heb dat niet gezien. Waar was dat dan?

Als het klopt, zal hij moeten opletten dat hij geen reputatie krijgt. In de eerste rit had hij eigenlijk een bestraffing verdiend.

Michelangelo 2 september 2020 om 17:47

Knappe zege, knappe sprint, knap van wiel naar wiel gereden in de aanloop. … dikke pluim.

Hopelijk heeft hij een bus vaseline op zijn anus gesmeerd, want Wuyts en De Cauwer schuiven er een hele pauw in…

Frank V 2 september 2020 om 17:53

Hoezo? Als je dit alles wint en doet bergop ben je zonder overdrijven de beste renner ter wereld.

Michelangelo 2 september 2020 om 17:58

Een paar dagen terug was het nog ene Evenepoel….
EveneWIE?

De koning is dood, leve de koning!

Frank V 2 september 2020 om 18:00

De Keizer wordt goed verzorgd en zal weldra de troon weer bestijgen.

PS. Ik moet nog zien of et het haalt in de driestrijd Pogacar Evenepoel Bernal.
Bernal klimmer Evenepoel temporijder en Pogacar puncher?
Roglic is over de laatste 2 jaar gezien de beste renner ter wereld. Of toch Alaphilippe?

Caravaggio 2 september 2020 om 18:21

Tijdens de Dauphiné zei De Cauwer nochtans dat hij op dat moment Van Aert de renner van het jaar vond, en niet Evenepoel.

Ik zie dat je het altijd wel goed uitlegt, Michelangelo, enkel jammer dat je voortdurend leugens verkondigt. Dat hoeft niet.

vocsnor 2 september 2020 om 18:34

Als REV en WVA elkaar blijven afwisselen als beste van de wereld gaan ze in België niet klagen denk ik.
Ik ben bang dat onze beste uiteindelijk meesterknecht van een Sloveen blijkt.
Dus een klein tikje jaloers ;-)

Panache 2 september 2020 om 19:34

Haha, wat humor.
Maar serieus: van Aert is Belgisch renner van het jaar vanwege de grotere wedstrijden die hij wint.

vocsnor 2 september 2020 om 20:22

De zeges van WVA wegen inderdaad zwaarder dan die van REV. Misschien wel helemaal niet verkeerd dat er even wat meer aandacht voor een ander is in België

bartp25 2 september 2020 om 17:47

Wout van Aert: Blij dat ik vrijheid kreeg van het team, ik ga nu nog harder voor het team werken.
Kan meteen iedereen stoppen met zeuren over zijn knechtwerk.

Michelangelo 2 september 2020 om 17:49

+1,
Volgens mij nu iedereen happy!

Caravaggio 2 september 2020 om 19:24

Ja, hij heeft zijn etappe binnen. En ja, hij heeft zelf geen probleem met zijn knechtenrol. Betekent niet dat het jammer blijft dat een prachtrenner als hem, die in bloedvorm verkeert, niet volledig zijn eigen kansen mag gaan.

Merlinappa 2 september 2020 om 17:47

Wat kan Wout ondertussen niet?! Fenomeen. Bol ook erg goed trouwens, die pakt nog wel een etappe denk ik

Muldriaen 2 september 2020 om 17:48

Shit zeg, wat zonde voor Bol. Hoe vaak krijg je nog zo’n kans?

Merlinappa 2 september 2020 om 17:49

Vaak zat, met zo’n trein. Pas 2ejaars prof he.

Michelangelo 2 september 2020 om 17:51

Trein van Sunweb heel sterk… hopelijk valt het een van de dagen ook hun kant op. Bol is er al 2 keer kortbij geweest.

rest van de treintjes… niet gezien.

Barry Batsbak 2 september 2020 om 19:04

Nou? Op de Champs Elysees dan maar? Dat zou wel een stunt zijn. Voor Groenewegen begon het ook pas écht na zijn winst in de slotrit.

Murcia 2 september 2020 om 17:49

INEOS breekt de koers open en uiteindelijk wint TJV met van Aert. Draak van een etappe met een fraaie laatste 20 minuten. Hopelijk valt het met Kuss mee en kan hij morgen weer zijn plek in de klimmerstrein innemen. Overigens ook weer berewerk van Tony die er voor zorgde dat Primoz en Wout naar voren werden gereden want bij de poging tot een coup van INEOS zaten de TJV ers te ver van achteren.

fietsvriend 2 september 2020 om 17:54

Zat niet goed daar. Het was te kort stuk om echt in de problemen te komen, maar toch. TJV moet betere finales rijden.

Koffiemolen 2 september 2020 om 18:03

Tsja en als ze de hele tijd op kop rijden dan verspillen ze te veel energie, of hebben ze een saaie stijl.
Je hebt gelijk, maar uiteindelijk doen ze het ook nooit goed bij Jumbo

Onie 2 september 2020 om 17:49

Sterk van Sunweb! Perfecte lead out voor Bol die op waarde wordt geklopt door Van Aert. Hopen dat Bol zijn etappe nog gaat meepakken

Wildebert 2 september 2020 om 18:09

Eens. Dit was zeer goed gespeeld door Sunweg. Jammer voor Bol, zat er zeer goed bij!

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair