Tour 2020: Pogacar klopt Roglic op Grand Colombier, Bernal zakt door het ijs in bergrit

zondag 13 september 2020 om 17:25
Tour 2020: Pogacar klopt Roglic op Grand Colombier, Bernal zakt door het ijs in bergrit

foto: Cor Vos

Tadej Pogacar heeft de vijftiende etappe met aankomst op de Grand Colombier gewonnen. De kopman van UAE Emirates was na een 174,5 kilometer lange bergrit met drie beklimmingen als eerste over de streep op de col van buitencategorie. Gele trui Primoz Roglic eindigde als tweede. De grote verliezer van de dag was titelverdediger Egan Bernal, die minuten aan zijn broek gesmeerd kreeg.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

Snel eerste uur
Na een razendsnel openingsuur, waarin meer dan 53 kilometer werd afgelegd, wist een kopgroep van acht renners weg te rijden. Matteo Trentin, Simon Geschke (CCC), Jesus Herrada (Cofidis), Niccolo Bonifazio (Total Direct Energie), Kevin Ledanois (Arkéa-Samsic), Michael Gogl (NTT), Marco Marcato (UAE Emirates), Pierre Rolland (B&B Hotels-Vital Concept) kregen de ruimte van Jumbo-Visma.

Eerdere uitvalspogingen van onder meer Mads Pedersen, Peter Sagan en Sam Bennett liepen op niets uit. Sergio Higuita was de meest ongelukkige renner van het eerste uur: de kampioen van Colombia kwam door een opmerkelijke manoeuvre van Bob Jungels hard ten val en moest opgeven.

Na 58 kilometer lag de tussensprint, waar Trentin vanuit de vlucht 20 punten oppakte. Drie minuten later wist groene trui Bennett de sprint van het peloton te winnen. Hij liep daardoor twee punten uit op Sagan, omdat ook Michael Mørkøv nog een punt afsnoepte van de Slowaak. Na die tussensprint liep de voorsprong van de tien koplopers op naar vier en een halve minuut.

De kopgroep van de dag – foto: Cor Vos

Peloton dunt uit op eerste twee beklimmingen
Dat was ook de voorsprong van de kopgroep aan de voet van de eerste klim van de dag, de Montée de la Selle de Fromentel (11,1 km aan 8,1%). In de kopgroep bleken Geschke, Rolland en Herrada de beste klimmers. De Spanjaard pakte op de top de bergpunten voor Rolland. In het peloton werd het tempo al flink opgevoerd. Aanvallen bleven uit, al moesten diverse knechten lossen.

Egan Bernal raakte onder meer Richard Carapaz (eerder in de rit gevallen), Dylan van Baarle en Andrey Amador kwijt op het moment dat UAE Emirates het tempo bepaalde in dienst van Tadej Pogacar. Jumbo-Visma had nog vijf renners in dienst van Primoz Roglic.

Michael Gogl wist in de afdaling van de Fromentel de drie koplopers te passeren. Met een voorsprong van een kleine minuut op Geschke, Rolland en Herrada begon de NTT-coureur aan de Col de la Biche (6,9 km aan 8,9%).

Gesink en Van Aert met beulswerk
Het peloton volgde daar op 3.20 van Gogl, maar daar ging een hap vanaf door het hoge tempo van Robert Gesink en Wout van Aert. Een dertigtal renners bleef over in de favorietengroep. Aan kop wist Rolland Gogl bij te halen en de bergpunten te pakken. Net na de top sloot ook Herrada weer aan. De favorieten volgden op anderhalve minuut van de koplopers.

In de gevaarlijke afzink van de Biche wist Gogl opnieuw weg te rijden bij zijn medevluchters. De enige die hem kon volgen was Rolland, die aansloot in de vallei op weg naar de voet van de Grand Colombier (17,4 km aan 7,1%). Jumbo-Visma was uit de ritzege en dus reed Gesink zich helemaal leeg op weg naar de voet. Met een achterstand van 1.45 op Rolland en Gogl begonnen de favorieten aan de slotklim van de dag.

foto: Cor Vos

Bernal en Quintana haken vroeg af
Pech was er voor Guillaume Martin, die na een lange achtervolging terug kon keren bij de elitegroep. Van Aert zorgde voor de eerste schifting op de Colombier. De eerste serieuze slachtoffers? Nairo Quintana en… titelverdediger Egan Bernal! De Colombiaan was niet goed, waarna hij in steun van Kwiatkowski en Castroviejo zijn lijdensweg (nog 14 kilometer tot de top) vervolgde. Ook Guillaume Martin verloor zijn plekje bij de favorieten.

Van Aert wilde de eerste acht kilometer van de Colombier van geen wijken weten. De tweevoudig ritwinnaar bepaalde kilometers lang het tempo, reed Bernal in zijn eentje op bijna twee minuten en gaf daarna af aan George Bennett. De eerste aanval uit de favorietengroep kwam op zeven kilometer van de meet van Adam Yates, de nummer zeven van het klassement. Een reactie bleef uit, al haakte Bennett wel af in de gele trein.

Tom Dumoulin nam het commando over en reed langzaam het gat met Yates dicht. Naast Dumoulin maakten ook Roglic, (de jarige) Sepp Kuss, Tadej Pogacar, Alejandro Valverde, Enric Mas, Richie Porte, Miguel Ángel López, Mikel Landa, Rigoberto Urán en Pello Bilbao deel uit van de favorietengroep. Quintana reed vijf kilometer onder de top al op twee minuten achterstand, Bernal kreeg al drie minuten aangesmeerd.

Laatste kilometer
Dumoulin hield een hoog tempo vast in dienst van zijn kopman. Dat deed de Limburger tot diep in de laatste kilometer. Het werd in de steile slotkilometer een ‘sprint’ met tien klassementsmannen. Roglic versnelde op 600 meter van de meet. Enkel Pogacar, Porte, López en Kuss konden dat tempo volgen. Porte was het vervolgens die versnelde op 400 meter van de finish, maar Roglic liet dat niet toe.

Pogacar plaatste zijn sprint op 100 meter van de meet, wist die door te trekken tot op de finish en zo zijn tweede ritzege van de Tour te pakken. Landgenoot Roglic bleef in zijn wiel, maar was niet in staat om Pogacar nog te passeren. De geletruidrager werd tweede en pakte zes bonificatieseconden. Porte eindigde als derde op vijf seconden, López volgde als vierde op acht seconden. Een groepje met Mas, Landa en Yates volgde op 15 seconden.

Quintana en Bernal op minuten, Dumoulin in top-10
Nairo Quintana kreeg 3.50 minuut om zijn oren en zakte weg uit de top van het klassement. Voor Bernal eindigde de lijdensweg op de Grand Colombier op 7.21 minuut van de gele trui. De titelverdediger zakte daardoor uit de top-10. Tom Dumoulin hield daarentegen de schade beperkt en stijgt zo naar de tiende plek in de algemene rangschikking.

Primoz Roglic gaat met een voorsprong van 40 seconden op Tadej Pogacar de slotweek van de Tour de France in. Rigoberto Urán is de huidige nummer drie (op 1.34), kort gevolgd door Miguel Ángel López (op 1.40). Adam Yates, Richie Porte en Mikel Landa hebben al meer dan twee minuten achterstand op Roglic.

Samenvatting etappe 15:

Dit artikel delen:

188 Reacties

bartp25 13 september 2020 om 18:15

Wat een gezeur, 2 concurrenten de nek omgedraaid waaronder de grootste bedreiging die vooraf werd voorspeld. Tourwinst gaat naar Slovenië, enige vraag is nog of dat Roglic of Pogacar wordt. Grote kanttekening in de overwinnen op het Sloveense tijdrit kampioenschap was dat pogacar van fiets was gewisseld voor de klim aldaar.

koos1 13 september 2020 om 18:18

Benieuwd of in de tijdrit van de tour ook gewisseld gaat worden. Kan weleens beslissend worden in winst of verliezen.

rahimns 14 september 2020 om 08:35

@koos1 iedereen gaat een fietswissel doen… met een TT die beklimming doen is pure zelfmoord.

T80JZ 13 september 2020 om 18:18

Probleem voor de Tour is dat hier de sterkste renners en ploegen rijden. Het niveau is hoger dan in de Giro en de Vuelta, maar door de krachtsverschillen zijn die vaak aantrekkelijker.

TJV supersterk gereden, anderen kunnen het verschil niet maken, dat ligt niet aan TJV. Met een Dumoulin in topvorm hadden ze het anders kunnen aanpakken. Hij groeit daar naar toe, maar te laat voor deze Tour.

Nederlaag van Roglic heel teleurstellend. Pogacar wordt nog echt gevaarlijk ook.

Lennimator 13 september 2020 om 19:36

Vooral Giro het parcours.

wielrenner 13 september 2020 om 19:58

Ik vrees dat Pogacar de tour gaat winnen.

horsm 13 september 2020 om 18:19

Indrukwekkende prestatie van Van Aert. Het is nu een Sloveense tweestrijd geworden die nog lang niet is beslist.

Romāns Vainšteins 13 september 2020 om 18:22

Het was een klassieke ‘sterkste team met leider wurmt de rest uit richting streep’ – etappe die het aangluren nauwelijks waard was. Dat de winst vandaag een onderonsje is geloof ik niet, Pogacar zal nog de nodige stress en nagels kosten binnen kamp Roglic. TEAM Jumbo heerst volledig maar de kopman niet (meer) helemaal.

Vandaag heeft de uitdager vanuit de rug kunnen opereren en tonen niet minder te zijn dan de leider, de grote vraag is of ie al wat vroeger op de Loze aan kan gaan en er een ouderwets duel uitpersen. Het zal toch zelfs aan dat ijskonijn zijn eer knagen om dan niet over te nemen en willen wachten op zijn Belgische, Nieuw Zeelandse, Amerikaanse en , o ja , Nederlandse vriendjes, met nota bene nog een tijdrit daarna . . . . . . ?

Joaquim Agostinho 13 september 2020 om 19:47

Eens, Roglic oogde niet zo fris. V. Aart weer fantastisch,wellicht ging dat Roglic te hard. Daarna Dumoulin die nauwelijks onder doet voor De Plus…. en het resultaat was dat de toch al grootste concurrent de etappe- en enkele seconden pakte.

ForzAZ67 13 september 2020 om 18:26

Waarom dichtte Kuss het gat naar Roglic, waardoor Pogacar in een treintje bleef van JV? Hij had toch gewoon in het wiel moeten blijven zitten van Pogacar?

madeinstars 13 september 2020 om 18:56

Omdat Roglic daar veel te vroeg op kop kwam en Pogacar daar van ging profiteren. Dus wilde Kuss nog een stukje sprint aantrekken.

Groningen 13 september 2020 om 18:26

Bernal komt boven samen met die sprinter van TJV, serieuze tik voor Ineos

Fort 13 september 2020 om 18:27

Ik begrijp, als vakkenvuller bij de Jumbo, echt niets van de kritiek op Jumbo. Wat kunnen ze anders dan de wedstrijd proberen te controleren en het peloton afmatten?

Hoogstens hadden ze op t einde nog kunnen proberen met Sepp of Tom

madeinstars 13 september 2020 om 18:58

Het is ook gewoon prima te begrijpen. Er zijn hier een hoop mensen die deze manier van koersen onaantrekkelijk vinden. Dat mag, maar als die mensen vervolgens proberen te zeggen dat er iets mis is met die tactiek, dan lullen ze natuurlijk uit hun nek.

Wildebert 13 september 2020 om 19:20

En waarom Kuss dan niet laten demarreren? Zo probeer je het niet eens.

Merlinappa 13 september 2020 om 19:34

Kuss moet wel kúnnen demarreren.

ForzAZ67 13 september 2020 om 18:47

Toch schitterend hoe vandaag het bolwerk Ineos met Bernal is gesloopt door JV. Die Pogacar blijft echter gevaarlijk. Iets tactisch gaan doen met Dumoulin en dan gaan zien hoe Pogacar daarop gaat reageren? Of toch ploeg laten treinen en Roglic veilig naar de klimtijdrit brengen?

Rudie Marien 13 september 2020 om 18:49

Zonder ziekte of ongelukken wint de beste van de 2, niks mis daarmee toch ?

Ivanoviclover 13 september 2020 om 18:56

De neutrale kijker, die spektakel verwacht in de bergen, die kijkt niet meer naar de Tour. Uit Jumbo oogpunt: Geweldig. Voor de rest: saaiste bergrit ooit. 5u samengevat: Bernal lost, pogacar 4 seconden dichter. Zucht.

Lalsacien 13 september 2020 om 20:34

Quintana lost ook. Die stond nog vijfde.
Trouwens van Bernal werd door een aantal verwacht dat hij in de derde week zou heersen… De ondergang van Ineos (SKY) is toch een belangrijk gegeven. Voor de rest was het aanklampen voor iedereen. Pogacar kon in de sprint zijn wil opleggen maar had niet genoeg over om tijdwinst te boeken (op de bonificatieseconden na).

Gibi 13 september 2020 om 21:20

@Lalsacien
Ik geloof nooit dat hiermee het tijdperk Sky/Ineos is ingeluid.
Bernal kan volgend jaar zomaar opnieuw de Tour domineren.
Dit jaar gewoon iets minder.

flores 13 september 2020 om 18:58

Wat een saaie etappe, ben een half uur na de aankomst wakker geworden.
De giro en zeker de Vuelta is spannender. Dat ploegenwerk maakt de tour kapot.
Zelfs Torino Adriatica was vandaag spannender dan de Tour
Jaren terug werd Sky door dat ploegenwerk afgekraakt, nu moet dat ook met Jumbo Visma gebeuren als we eerlijk zijn. Geen oranje gevoel aub.

Murcia 13 september 2020 om 19:14

Ironisch genoeg waren de laatste Giro en Vuelta echt niet spannender voor de eindzege. Zowel Carapaz als Roglic staken er vrij ver bovenuit. Het verschil zit natuurlijk ook in het feit dat in de Tour er bijna geen tijdrit kilometers zitten. Daardoor blijft het vaak een bonificatie spel.

Piet 13 september 2020 om 19:04

Historische rit! Nederlandse ploeg zet de 2 grootste Colombianen te kijk. Veegt Ineos uit het klassement en gaat de rustdag in met het geel op 40 seconden en 3 ritzeges op zak. Er waren jaren dat Mart Smeets uit z'n dak ging als Gesink op de laatste berg nog aan kon klampen. Nu rijd diezelfde Gesink de helft naar huis. En wie vind dat de man in het geel moet aanvallen snapt niks van wielrennen. Zoiets als met z'n allen in het strafschopgebied van de tegenstander, inclusief keeper om 6-0 te scoren.

Tuubke 13 september 2020 om 19:53

Nederlandse ploeg? Ik heb de laatste twee uur twee Nederlanders in beeld gezien, in een trein voor twee Slovenen.
Ik mis Mollema….

The Whaler 13 september 2020 om 19:04

Ik heb geprobeerd alle commentaren te lezen.
Ben het niet eens met iedereen die de etappe saai vond. Ja je zag een gele trein maar dat is gewoon al 30 jaar de tactiek om de tour te kunnen winnen (nee ze zijn nog niet van Pagajar af) maar aan de andere kant met 3 etappes en best attractief koersen in de eerste week in deze situatie gekomen. En dan zeggen waarom valt niemand aan of doet niemand iets. Pogajar gaf zelf antwoord. Het gaat gewoon niet door het hoge tempo.

Wat ik trouwens vooral opvallend vind is het hoge niveau van het hele team tov de andere ploegen. Men heeft bij JV gewoon de corona stop veruit het beste overleefd op een paar enkele concurrenten na. In alle andere jaren waren wellicht teams als Ineos en UAE wel veel sterker geweest en was er wellicht heel andere koers geweest.
Dat is ook een kwaliteit die ze als team uitbuiten.

Nu alles om Pogajar nog kwijt te spelen en ik hoop inderdaad dat ze Tom nog keer vooruit sturen. Hoewel die in de tijdrit misschien ook wel eens kan toeslaan en dan voor NL die nul nog even weg haalt.

lander luypaert 14 september 2020 om 09:42

Begin maar eens met naam juist te typen.

Miko1983 14 september 2020 om 10:01

check luipaard, well done!

Jacob Lohof 13 september 2020 om 19:16

Dit is doodsteek van wielrennen !!!?
Zie liever types als Contador, Alaphillipe, Sagan dan dit gepoker.
Net formule 1
Ik vind wel jammer dat Bauke er al uit ligt.
Samen met Porte nog wat kunnen doen
Maar ja als bestaat niet

ghostwriter 13 september 2020 om 19:18

Als dit de doorslag is van het wielrennen dan is wielrennen als sinds 1999 (de eerste keer dat Armstrong de Tour won) dood. Dit is jammer genoeg by far de beste manier om te koersen als je de Tour wil winnen. Daarom is bijna elke Tour deze eeuw op deze manier gewonnen.

Lalsacien 13 september 2020 om 20:38

Gisteren was ook een loodzware etappe. En voor het klassement is het zaak om te sparen, sparen, sparen. JV Is zo sterk als team dat er amper gedemarreerd kan worden.
Trouwens een afvallingswedstrijd is ook mooi om te zien.

ghostwriter 13 september 2020 om 19:17

Ik haat de manier van koersen van Jumbo-Visma maar jammer genoeg is dat hoe een ploeg de Tour wint. Deze eeuw is bijna elke Tour gewonnen door de ploeg die de koers op deze manier kon domineren. Daarom schrijf ik al zo’n tier jaar dat ploegen in grote rondes juist kleiner moeten zijn dan in andere koersen (in plaats van groter).

S.t.B 13 september 2020 om 19:45

Wederom een dagje ideaal scenario voor TJV..
Roglic nog geen enkel teken van verslapping en Tom gaat op kousenvoeten weer richting de plaatsen waar hij voor TJV van meerwaarde kan zijn.
In de Alpen gecontroleerd tempo rijden en de vroege ontsnapping de zegen geven. Tom niet meer oproken met kopwerk want er gaan geheid nog een paar jongens uit de top 10 wegvallen. TJV heeft nog 2 dagen om een tweede front te vormen door Tom dinsdag of woensdag ook eens mee te sturen met zo’n vroege ontsnapping.
Geen man overboord als het niet lukt.. Lukt het wel, dan kan Pogacar donderdag nog wel eens een bijzonder moeilijk dagje gaan krijgen..

Tuubke 13 september 2020 om 19:51

Tjonge wat heb ik vandaag genoten – van de Tirreno. Daar geen doodsaaie treintjes, maar renners die met hart en ziel aanvielen.

skylimit 13 september 2020 om 20:37

Het is nog niet binnen!. Volgende week worden het nog een paar zware etappes voor TJV. Etappes die lastiger te controleren zijn dan vandaag. Een mindere dag van Roglic kan fataal zijn.

VTI 13 september 2020 om 20:50

Iedereen die deze rit saai vond: richt je kritiek op de uitdagers. Als de uitdagers er geen strijd van durven maken (behoudens Yates op plek 7), doet Jumbo het in grote lijnen gewoon goed. De uitdagers moeten aanvallen, maar dat durven of kunnen ze niet. Dat ligt toch niet aan TJV?

Schollekop 13 september 2020 om 21:32

TJV steekt met kop en schouders boven alles uit en zal ook wel met Roglic de eindzege pakken. Maar spannend is het beslist niet. Mag hopen dat Dumoulin volgend jaar een andere route kiest.

Paul Bus 13 september 2020 om 22:16

Was niks mis met deze etappe,bij de vluchters continue positie-wisselingen,bij het peloton een fantastische Jumbo Visma een aantal toppers die een vette deuk oplopen,mag natuurlijk nog spannender en harder maar allez dit is 2020 en jammer genoeg niet 1986 1989 of 1990 om zomaar wat leuke tours uit de oude doos op te halen

Mystery Rider 14 september 2020 om 07:14

Gelukkig dat Pogacar tijd verloren heeft in die ene rit anders stond hij nu in het geel zonder stoomtrein in de bergen. Ik denk dat Pogacar en UAE het wel mooi vinden dat TJV en Bora dag over dag alles kapot rijden en dat hij enkel dient te volgen om het dan af te maken in de sprint.

Op deze manier kan hij zich sparen tot de tijdrit, heeft geen zin voor Pogacar om nu 1 minuut te pakken op Roglic, gewoon lekker overwinningen pakken en second per seconde dichterbij sluipen.

rahimns 14 september 2020 om 08:47

Bijna iedereen hier verlangt bijna terug naar het dopingtijdperk begrijp ik al… dit is het nieuw wielrennen. Het is een teamsport geworden en dat voert TJV prima uit. Je kan het saai noemen maar dit is het gevolg. De kopmannen in vorm ontlopen elkaar nog nauwelijks en kunnen niet meer zoals in het verleden maar blijven gaan. Elkaar bestoken met demarrages is gewoon heel lastig. Door de nivellering blijven de verschillen gewoon een stuk kleiner. Het is misschien saaier maar daarom zeker niet minder spannend. Het is een kwestie van de beste renners bij elkaar zetten in 1 ploeg en dat doet TJV dit jaar prima, iets was Ineos (SKY) al jaren deed. Dit beeld zien we nu echt al zo’n 20 jaar in het wielrennen al was er aan het begin van deze eeuw meer actie in de finale’s door die opgevoerde racewagens.

Het vergelijken met de Tirreno is natuurlijk waanzin maar als je liever dat kijkt dan kan je denk ik beter de grote rondes gaan overslaan en in ieder geval de Tour. Een 3 weekse ronde is bijna niet op een andere manier te winnen of je moet of wonderbenen beschikken zoals Pogacar.

Bruine Koersbroek 14 september 2020 om 08:57

Mijn hemel, ik weet niet hoe oud je bent, rahimns?
US Postal hanteerde deze tactiek ook al en die stonden stijf van de dope.. En de Tours van 1999 tot 2005 waren werkelijk zaaddodend saai..

Romāns Vainšteins 14 september 2020 om 09:02

Wat ook helpt voor Jumbo is dat werkelijk de hele ploeg optimaal rendeert, je kan wat zout leggen op wie wanneer hoe lang op kop rijdt maar dat is loepzuivere mierenneukerij, ze zijn allemaal geweldig op dreef, tot nu toe.

En tov de controle, saaie tour etc. Wat mij betreft beginnen ze met aankomend jaar een rennertje per ploeg er af snoepen ten bate van 2 extra wildcards en uiteindelijk nog eentje. De sleutel naar meer open koers ligt toch echt daar, met 6,5 renner denk ik dat je zowel het team werk als de individuele klasse nog over hebt.

Kraken 14 september 2020 om 11:37

@ Bruine Koersbroek, rahimns geeft aan dat we dit beeld al zo’n 20 jaar zien. Iets dat jij dus verduidelijkt in jouw reactie. Daarnaast geeft hij aan dat de toppers, in tegenstelling tot het heden, toen wel aanvielen op de laatste berg (door doping).

@RV, Ik denk ook dat minder man zorgen voor een koers die meer open ligt, echter houdt minder man ook in dat we meer toppers moeten missen in de Tour. Nooit dat een Jumbo-Visma nog een sprinter gaat meenemen of de strijd aan gaat met 3 klassementsmannen (zoals Movistar de afgelopen jaren deed).

Ik hoop dat de Tour bijvoorbeeld volgend jaar 3 etappes aanwijst waar communicatie over de oortjes niet is toegestaan. Eventueel kan communicatie mbt veiligheid wel worden toegestaan en zet een straf op het verkeerd gebruiken van communicatie (bijv. 20 sec. voor alle renners in het team).

Bruine Koersbroek 14 september 2020 om 23:02

Ja ok 20 jaar, goed gerekend ventje.. Maar hij creeert ook een valse tegenstelling tussen schoon wielrennen en attractiviteit..

Marco Heijmans 14 september 2020 om 10:53

Ik zou het klassement graag eens zien zonder waaier etappe en dan eventueel zonder de ontsnapping van Pogacar waar Roglic hem dan zou hebben “Laten” rijden.

Dan stond Pogacar nu met 1 seconden in het geel. Maar ook Porte en Landa komen 1.21 dichter. dan staat Porte nu op 0.52 seconde.

Ik zie de overmacht niet zo heel goed. En kwestie van “Laten” rijden, ook Roglic zit zaterdag (tijdrit) op een fiets waar hij pech mee kan krijgen dus in een Tour krijg je niets cadeau. Elke seconde die hij vrijdagavond heeft is meer zekerheid.

Volg hier

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair