Tour 2020: Caleb Ewan sprint naar de winst in Poitiers

woensdag 9 september 2020 om 17:45
Tour 2020: Caleb Ewan sprint naar de winst in Poitiers

foto: Cor Vos

Caleb Ewan heeft in Poitiers zijn tweede etappe gewonnen deze Tour de France. In de eindsprint timede de Australiër van Lotto Soudal zijn jump perfect en drukte zijn voorwiel net iets eerder dan Peter Sagan (die later werd teruggezet vanwege een onreglementaire sprint) en Sam Bennett over de streep. Primož Roglič behield het geel.

Zouden we weer een duel krijgen tussen Sam Bennett en Caleb Ewan? Het was de grote vraag in aanloop naar de elfde Touretappe, die leidde van de charmante badplaats Châtelaillon-Plage naar Poitiers in het binnenland. Davide Formolo ging daarin niet meer van start. Aan een val gisteren in de rit naar Île de Ré bleek de Italiaan een sleutelbeenbreuk te hebben overgehouden, waardoor hij de strijd moest staken.

foto: Cor Vos

Nog tijdens de neutralisatie werden Alexey Lutsenko, de etappewinnaar op de Mont Aigoual, Cyril Gautier en Ilnur Zakarin kort opgehouden door een botsing met een paaltje op een rotonde. Toen iedereen zijn plek weer had ingenomen, werd het peloton rond kwart voor twee op gang gebracht door François Lemarchand. De voormalige profrenner nam voor de tweede dag op rij de plek van Christian Prudhomme in achter in de koerswagen.

Ladagnous rijdt weg vanuit de start
Bij het zwaaien van de vlag demarreerde Matthieu Ladagnous en de ervaren Fransman, die al aan zijn vijftiende seizoen bij Groupama-FDJ bezig is, mocht wegrijden van de grote groep. Na vijftien kilometer reed juniorenwereldkampioen koppelkoers van Melbourne (2002) al vijf minuten vooruit. Toch gingen na twintig kilometer Lukas Pöstlberger, Oliver Naesen, Stefan Küng, Jasper Stuyven, Tom Van Asbroeck en Michael Gogl in de tegenaanval.

Dat leidde tot een reactie vanuit het peloton, waar de ploeggenoten van groene trui Sam Bennett het tempo de hoogte in joegen. Ze wilden de groep met zes man niet laten gaan en tien kilometer verder was de tegenaanval ongedaan gemaakt. De consternatie zorgde ervoor dat ook de marge van de eenzame koploper Ladagnous was gezakt tot een minuut. Toen de rust was weergekeerd, mocht de Fransman weer uitlopen.

foto: Cor Vos

Deceuninck-Quick Step en Lotto Soudal hielden het tijdsverschil vervolgens stabiel op ongeveer drie minuten, terwijl de route door het natuurreservaat Marais Poitevin naar de enige klim van de dag, de Côte de Cherveux, leidde. Daar raapte Ladagnous het enige punt op, zijn eerste in deze Ronde van Frankrijk. Zeventien kilometer verder lag dan in Les Grands Ajoncs de tussensprint op het parcours en ook daar arriveerde de Fransman als eerste.

Bennett loopt uit aan de tussensprint
Dan was het uitkijken naar de doorkomst van het peloton, nadat Sam Bennett gisteren het groen voor de tweede keer had overgenomen van Peter Sagan. Bryan Coquard had ook wel oren naar de sprint en zette twee man op kop. Sam Bennett liet zich echter niet verontrusten en kwam als tweede over de streep, vóór zijn ploeggenoot Michael Mørkøv en Peter Sagan. De Slowaak zag daardoor zijn Ierse concurrent weer vier punten uitlopen.

Toen Ladagnous eenmaal de buit binnen had aan de tussensprint, zette hij zich recht en liet zich terugzakken tot het peloton. Na een ontsnapping van een kleine 125 kilometer was de Fransman bijgehaald. Toen restte nog 43 kilometer tot de streep in Poitiers. Even later verloor de Tour met Gregor Mühlberger haar veertiende renner sinds de Grand Départ in Nice. De Oostenrijker hing al de hele dag achter in het peloton en staakte op 37 kilometer van de finish de strijd.

foto: Cor Vos

Vlak daarna, bij een val in de laatste dertig kilometer, raakte Astana in Ion Izagirre een belangrijke pion kwijt. De Spanjaard, in 2016 al eens ritwinnaar in de Tour, werd voor verder onderzoek naar het ziekenhuis gebracht. Daarna koerste het peloton hard door naar Poitiers, waar deze rit zou worden beslist. Het hoge tempo van Lotto Soudal, dat Caleb Ewan aan een tweede zege wilde helpen, zorgde ervoor dat de poort aan de achterkant van het peloton open stond.

Pöstlberger met een late aanval
Op zes kilometer van de aankomst schoot Lukas Pöstlberger weg uit de grote groep en een duo van Deceuninck-Quick Step, Kasper Asgreen en Bob Jungels, reageerde. In plaats van in het wiel van de Oostenrijker te gaan zitten, draaiden Asgreen en Jungels mee. Zo werd Lotto Soudal flink onder druk gezet. Op drie kilometer van de meet loste Asgreen bij zijn twee medeaanvallers, die een gaatje van vijf à zes seconden hadden.

Lotto Soudal hoefde het gat niet zelf dicht te rijden en kreeg daarbij hulp van NTT Pro Cycling en Cofidis. Bij het ingaan van de laatste twee kilometer was de late ontsnapping ongedaan gemaakt. Namens Jumbo-Visma mengde Wout van Aert zich weer in de strijd om de dagzege. Even leek hij het te gaan redden, tot Peter Sagan rechts van hem een gaatje zag en de Belg opzij zette. Luttele tellen later drukte Caleb Ewan als eerste zijn voorwiel over de finish.

De finishfoto wees uit dat de Australiër met minder dan een half wiel had gewonnen. Het verschil daarachter tussen Peter Sagan en Sam Bennett was met het blote oog amper te zien, maar door de jury werd de Slowaak na afloop teruggezet naar de 85e plaats. Hij werd daarmee gestraft voor de schouderduw die hij aan Van Aert uitdeelde. Daardoor schoof Bennett door naar de tweede plaats, vóór Van Aert, Bryan Coquard en Clément Venturini.

Dit artikel delen:

153 Reacties

sven241 9 september 2020 om 17:47

Wauw, weer zo lang wachten en perfect getimed. Mooie sprint was dit, waren gewoon 4 man dicht op elkaar.

goose 9 september 2020 om 17:47

Sagan diskwali?

SOPJE 9 september 2020 om 17:48

Er is voor minder gediskwalificeerd in het verleden

bomb ba 9 september 2020 om 17:48

Wat een moraalridders hier. Gigantische onzin. Alle sprints zijn achterlijk en dan zou dit worden gediskwalificeerd? Dit is gewoon wat er altijd gebeurt.

Even voor de duidelijkheid: ik vind dit te ver gaan. Maar als je 100 sprints pakt dan gebeurt er in 90 daarvan iets wat net zo gevaarlijk is als dit. Enkel doordat het nu zo wordt vastgelegd is het een dsq? Als dit niet meer kan dan kunnen heel veel sprints niet meer.

SOPJE 9 september 2020 om 17:50

Kopstoot is iets over de grens lijkt me..

Gewooneenfan 9 september 2020 om 17:53

Tja, het is tegen een belg die bij Jumbo rijd, dan vallen én de belgen én de nederlanders er over

Lalsacien 9 september 2020 om 17:55

@bomb ba dus als ik jouw redenatie volg moet dit niet bestraft worden enkel omdat andere fouten niet in beeld zijn???

CechRepublic 9 september 2020 om 17:59

@Lalsacien, klopt. Zo zijn vrij voetballers ook heel lang weggekomen met horkerigheid.

nasibal 9 september 2020 om 18:00

Eerst dit in je reactie:

Quote:
Wat een moraalridders hier. Gigantische onzin

En anderhalve ‘zin’ later:

Quote:
Even voor de duidelijkheid: ik vind dit te ver gaan

Weet je zelf wel wat je wil zeggen?

JumbowintdeTour 9 september 2020 om 18:00

Diskwalificatie is uit de Tour. Bedoel je niet deklassering?

Marco Willems 9 september 2020 om 18:13

Yep, hij is volledig terecht uit de uitslag gehaald. Domme actie, die gaat niet uitrijden met het ook op de Giro en verloren groen

Arie den Blanken 9 september 2020 om 18:39

@Bomb ba: Dat het zo vaak gebeurd en niet wordt bestraft is het zelfde als goed praten van door een rood licht rijden omdat anderen het ook doen en niet gepakt worden.

xistnc 9 september 2020 om 17:47

Sagan naar huis, lijkt me.

Edit: gedeclasseerd, lees ik. Lijkt me fair. Per saldo is hij nu meteen ook kansloos voor groen, dus zal hij wellicht zelf zijn biezen pakken.

Wheely 9 september 2020 om 17:53

Niet naar huis, wel terugzetten in de uitslag denk ik..

xistnc 9 september 2020 om 17:55

’t Is tegen Van Aert, dus naar huis.

guyremgabdel 9 september 2020 om 18:06

Maakt niet uit tegen wie het is. Sagan doet een ongeoorloofd maneuver en moet gedeklasseerd worden . Hij rijdt gefrustreerd rond omdat zijn groene doel steeds verder weg lijkt. Wat een makkie leek, lijkt stilaan een nachtmerrie.

Wheely 9 september 2020 om 18:10

Aangezien Van Aert zelf al aangegeven heeft dat hij het erover vond zal het wel een staartje krijgen met een klacht vanuit TJV. Of dit politiek gezien handig is weet ik niet. Bora dan geen bondgenoot maar DQS wel?

klootje kriekeljon 9 september 2020 om 17:48

Dank je Peter, nu kan er wat van de selectieve verontwaardiging jouw kant op.

Maenhout 9 september 2020 om 17:48

Eerst maar kijken wat de jury zegt, want er was er weer eens eentje die zijn lijn niet kon houden… Of niet wilde houden. Een recidivist nog wel.

guyremgabdel 9 september 2020 om 18:07

+1

guyremgabdel 9 september 2020 om 18:09

Verdict jury : Sagan gedeclasseerd. Logisch.

Quincy Adams 9 september 2020 om 17:48

die actie van sagan kan niet. Helemaal niet nu we het allemaal over veiligheid hebben. Hij heeft geluk dat van Aert als een blok op zijn fiets zit.

tendam 9 september 2020 om 17:50

Ik vond het wel meevallen van Sagan, hij was sneller dan Van Aert en maakt ruimte voor zichzelf. Klein beetje frustratie speelt wel mee natuurlijk.

ProfrondeZevenbergen 9 september 2020 om 17:51

+100

Quincy Adams 9 september 2020 om 17:54

als je ernaast zit ja… hier zatieer niet naast maar duwde hij v aert aan de kant. Die verliest meteen ook snelheid. Als we toch veilig gedrag willen op de fiets, dan moet je hier een fikse straf op zetten!

Secondant 9 september 2020 om 17:56

-200

Groningen 9 september 2020 om 18:17

Actie van Sagan kan niet. Als Van Aert gevallen was, met het halve peloton over hem heen was het internet te klein geweest. Nu gaat het goed en zou het mogen? Hij rijdt Van Aert niet compleet van zijn fiets, deklassering lijkt me dus voldoende, maar dit soort gedrag mag niet onbestraft blijven.

Arie den Blanken 9 september 2020 om 18:41

Quincy Adams: Volledig mee eens. Veiligheidsmaatregelen voor alles en dus streng optreden tegen dit soort acties.

Deel Koeper 9 september 2020 om 17:51

Leuk dat de trein van Bol hun waardering voor zijn belachelijke kritiek heeft laten zien.

jkjustin 9 september 2020 om 17:51

Bol niet eens in de top 10 vandaag…

Merlinappa 9 september 2020 om 17:53

Bol werd meermaals gehinderd, maar zat al slecht gepositioneerd

bobby bobsma 9 september 2020 om 19:29

Bol moet afgezet worden op 20 meter van de meet en de rest 100 meter achter hem

S. Morgenstern 9 september 2020 om 17:51

Ik weet niet hoe ze zo´n actie in het bowlen noemen, zo´n poging om op de rand van het gootje de buitenste pion om te gooien in de richting van de andere pionnen, maar in het wielrennen hoort het niet thuis.

sven241 9 september 2020 om 17:51

Pff als we hiervoor mensen al naar huis sturen. Gebeurd vaker als een sprinter stilvalt zoals Van Aert dat iemand er langs wurmt door zn elleboof/schouder te gebruiken. Bennet raakt ewan ook en ze eindigen schouder aan schouder met 4 op een rij. Ik vond het een hele mooie sprint waarbij ewan weer het langste wacht en erlangs poeft.

Jasper van Grieken 9 september 2020 om 17:54

Zullen we samen fietsen waarbij ik je een duw schuin van achter geef? Het is dat het super coureurs zijn dat het ogenschijnlijk meevalt.

Quincy Adams 9 september 2020 om 17:55

als je er niet langs kunt zit je dus verkeerd gepositioneerd…

Sagan=hulk 9 september 2020 om 17:51

Geweldige sprint gezien, eindelijk weer eens een Sagan met grinta en power.

Chris Van Uden 9 september 2020 om 17:57

Sagan met een dikverdiende diskwalificatie bedoel je.

Wildebert 9 september 2020 om 17:51

Sagan over het randje. En Bol niet gezien. Te hoog in zijn hoofd vrees ik.

Chris Van Uden 9 september 2020 om 17:57

Te hoog in zijn Bol :)

oscarito1908 9 september 2020 om 17:51

Niet meer mee sprinten Wout. Voor hetzelfde geld lig je in een valpartij en breek je iets. Dan is het einde tour, geen WK en wellicht geen klassiekers.

klootje kriekeljon 9 september 2020 om 17:55

Hij wint er een paar, maar zelfs dan nog vind ik het onverstandig dat hij meesprint. Wat is nou het plan Jumbo? Best wel een wondertje dat we nog zo weinig valpartijen hebben in de sprints deze Tour.

oscarito1908 9 september 2020 om 17:56

Ja lijkt me ook. Voor hetzelfde geld lig je erbij en is het einde seizoen.

Arie den Blanken 9 september 2020 om 18:43

En nog erger : geen veldritten.

TheBigShow 9 september 2020 om 17:51

Helaas, Ewan weer. Bennett is veel te sportief. Zo blij doen naar Ewan als je verslagen wordt…. Kan toch niet. Sagan tja, een kat in het nauw…

ProfrondeZevenbergen 9 september 2020 om 17:52

Huh? Als van Aert niet in de weg rijdt, wint Sagan.

vevie 9 september 2020 om 17:54

Je kunt het ook interpreteren als ‘ik heb eerlijk verloren en ik neem mijn verlies sportief op’. Zo negatief als jij het brengt, is het zeker niet.

CechRepublic 9 september 2020 om 17:54

Klopt. Als Ewan en Bennett ook nog thuis waren gebleven had hij zeker gewonnen!

TheBigShow 9 september 2020 om 17:58

@ vevie Dat kan uiteraard. Ik vind dat niet bij een topsprinter passen, hij leek gewoon blij…

TheBigShow 9 september 2020 om 18:03

Hoop wel dat ie in de uitslag blijft staan trouwens.

Dion 9 september 2020 om 18:06

Komt profronde hier ook nog zuigen?

Onie 9 september 2020 om 17:52

Sagan op het randje. Benieuwd wat de jury gaat beslissen.

Jasper van Grieken 9 september 2020 om 17:52

Met gevaar voor eigenleven en voor anderen je in een gat wurmen dat er simpelweg niet is. Dit had zoveel slechter kunnen aflopen. Ongeacht de duw van Sagan denk ik dat Ewan sowieso wel zou hebben gewonnen. Snelste sprint.

CechRepublic 9 september 2020 om 17:53

Ah, de “echter kenners” zijn weer van mening dat Sagan niks raars deed omdat er niet is gevallen. Dat blijft zo’n raar hersenspinsel: zolang er niks gevallen wordt mag alles.

sven241 9 september 2020 om 17:53

Van Aert middelvinger, oei oei dat kan ook gevolgen hebben

Romāns Vainšteins 9 september 2020 om 17:53

Ewan de sprinter die mensen op massaspurts doet afstemmen, fenomenaal zijn tekortkomingen compenserend met verbluffend positiewerk. Verder gewoon weer een prima spurt met de gewone ‘dingetjes’. Van Aert gaat hier te vroeg aan op een aankomst die niet helemaal de zijne is tegen deze tegenstand, ik vind dat hij daarmee nog best ver komt.

Melkzuur 9 september 2020 om 17:53

Als JV klacht indient, heeft hij ’t vlaggen.

rogierb 9 september 2020 om 18:18

Is dit Nederlands?

Lalsacien 9 september 2020 om 18:36

Zegt mij niets, Vlaams?
Of een uitdrukking uit een dialect?

bobby bobsma 9 september 2020 om 19:35

Melkzuur bedoelt dat hij het aan zijn rekker heeft

CechRepublic 9 september 2020 om 19:39

Meer Herman Brusselmans lezen, mannen (en vrouwen). Hoewel ik nu ook geen idee wat hier bedoeld wordt.

Maillot à Pois 9 september 2020 om 19:52

Het vlaggen hebben = met de gebakken peren zitten
Zoiets toch

Matxin 9 september 2020 om 17:54

Ik vraag me best af hoe Groenewegen voor de tv zit. De afgelopen maand heb ik vrijwel elke sprint levensgevaarlijke acties, renners die helemaal van link naar rechts wapperen, schouderduwen of kopstoten gezien.

Maar het gaat altijd goed dus boeit het blijkbaar niet..

KimJungPoels 9 september 2020 om 17:55

Toch heb ik niet één actie gezien die in de buurt komt van wat Groenewegen deed. Oké Sagan, maakt hier in mijn ogen zeker een sprintfout, en ik zou hem zeker terug zetten in de uitslag. Maar het is echt nog wel iets heel anders dan iemand doelbewust de hekken inrijden, en dan nog een keer.

tendam 9 september 2020 om 17:56

Dat klopt helemaal, maar dat uitgerekend jij dit zegt… jij vond dat Jumbo hem stante pede moest ontslaan.

lander luypaert 9 september 2020 om 17:54

Middevingertje van Van Aert. Best domme reactie. Al begrijp ik hem wel. Maar wees de slimste.

kelderfan 9 september 2020 om 17:57

Die Sagan probeerde hem tenval te brengen. Van mij ook een dikke middelvinger.
Chapeau meneer Sangan#

lander luypaert 9 september 2020 om 17:59

Wees niet zo gefrustreerd man. Het is niet reglementair maar Van Aert had toch niet gewonnen.

Domestique 9 september 2020 om 18:02

Lol ‘best domme reactie’, manman…

Lalsacien 9 september 2020 om 18:05

Nee, niet gevallen maar dat eerder dankzij van Aert. Doe je dit bij Ewan dan ligt hij.

xistnc 9 september 2020 om 18:06

Van Aert heeft eerder met een ultieme jump gewonnen nadat hij achterhaald was.

Romāns Vainšteins 9 september 2020 om 18:12

Middelvinger natuurlijk dom, zeker nu de ploeg allemaal vragen en gedoe hierover gaat krijgen nu ze in hun gele mantrafocus zitten.

Joaquim Agostinho 9 september 2020 om 18:20

Hele hand wat mij betreft, belachelijke actie van Sagan!
Keurige reactie bij Sporza van Wout!

Quintenri 9 september 2020 om 17:54

Sagan als een ware kl*tzak, dsq aub

Deel Koeper 9 september 2020 om 17:54

Er zijn nauwelijks sprinters die rechter sprinten dan Van Aert. Sagan duikt in een gat dat te smal is. Als je er niet door kan, duik er dan niet in.

Wildebert 9 september 2020 om 17:57

Dit komt me ergens bekend voor….

Deel Koeper 9 september 2020 om 17:58

@Wildebert

Jakobsen die in een gat dook dat er wél was, maar werd dichtgekwakt door Groenewegen?

Romāns Vainšteins 9 september 2020 om 18:04

En het is vast helemaal definieerbaar wanneer een gat er wel vs niet is?

KimJungPoels 9 september 2020 om 18:05

Het was in ieder geval wel vrij duidelijk dat het gat bij Jakobsen er 1000% WEL was.

Deel Koeper 9 september 2020 om 18:37

Perfect definieerbaar. “Als er een renner tussen kan”

Headlines

Materiaalzone

Populair