Tour 2019: Opgave Wout van Aert na zware val in tijdrit rond Pau

vrijdag 19 juli 2019 om 16:07
Tour 2019: Opgave Wout van Aert na zware val in tijdrit rond Pau

foto: Cor Vos

Wout van Aert is zwaar ten val gekomen in de tijdrit rond Pau. Op ruim een kilometer van de finish kwam de Belg in een bocht hard in aanvaring met het hekwerk, waarbij hij een grote vleeswond opliep. Daardoor kwam er een vroegtijdig einde aan zijn Tour.


Van Aert werd vooraf bij de belangrijkste kanshebbers voor de ritzege gerekend. De Belg won dit jaar al de individuele tijdrit in de Dauphiné en het Belgisch kampioenschap tijdrijden. Met Jumbo-Visma won hij in Brussel bovendien de ploegentijdrit in de tweede etappe.

In de ronde rond Pau was Van Aert snel onderweg, al werden zijn tussentijden nog tijdens zijn rit aangescherpt door landgenoot Thomas De Gendt. In een rechterbocht kort voor de laatste kilometer bleef hij in de hekken haken en viel hij, waarbij hij een wonde aan zijn rechterdij opliep.

Van Aert was bij bewustzijn en kreeg al spoedig medische hulp. Na de eerste behandelingen werd hij afgevoerd naar het ziekenhuis. Volgens de eerste berichten heeft hij geen breuken overgehouden aan zijn val.

Dit artikel delen:

50 Reacties

Chris Van Uden 19 juli 2019 om 16:11

Ai , wat klote…

Turtlehead 19 juli 2019 om 16:11

Nou, van de hemel in de hel. Abandon wordt dat, helaas.

Tijmuh 19 juli 2019 om 16:11

Och, dat is zeker niet best. Jammer dat zijn mooie tour op deze manier moet lopen.

Matxin 19 juli 2019 om 16:11

Einde tour, einde wegseizoen en als je dit zo ziet mag er ook een streep door (een groot deel) van zijn veldritwinter.

Boomie1 19 juli 2019 om 16:13

Dat was sowieso al het plan. Kwam niet eerder dan half oktober pas het veld weer in.

Matxin 19 juli 2019 om 16:19

Z’n diepe wond is echt een van de meest nare en ernstige blessures die je kan hebben als wielrenner. Als het gaat onsteken of de pezen/spieren geraakt zijn ben je maanden kwijt aan herstel.

Ik zou het echt een wonder vinden als hij over 3 maanden weer in wedstrijdverband op de fiets zit.

bidon colle 19 juli 2019 om 16:46

@Matxin: Ben jij dokter en expert in dit soort blessures? Het is nog veel te vroeg om al dit soort uitspraken te schrijven.

Scott Sunderland 19 juli 2019 om 16:14

Gruwelijk

Ik heb tranen in mijn ogen. Triest hoor.

Wheely 19 juli 2019 om 16:14

Keiharde sport is het toch ook. Roze wolk ontploft.

FDJ 19 juli 2019 om 16:14

Vreselijke val. Ik begon deze Tour echt fan van deze jongen te worden. Sympathiek in z’n interviews. Vooral het moment gisteren bij Vive le Velo dat hij op een beklimming oog heeft voor Stig.

Hopen dat de blessure meevalt!

Kelder is de Man 19 juli 2019 om 16:20

Dat was heel mooi inderdaad.

wilco zolderman 19 juli 2019 om 16:25

Voor mij het mooiste moment van de Tour, prachtig.

thorsen 19 juli 2019 om 16:18

En zo snel kan het gaan..

Het blijft een keiharde sport.

Franco Ballerini 19 juli 2019 om 16:20

Erg jammer. Iets teveel risico genomen. Ik begrijp Dumoulin steeds beter dat hij geen tussentijden wil horen.

Dumoulist 19 juli 2019 om 16:22

Wat een akelige val zeg. Zag er op het eerste oog niet heel fraai uit met z’n knie. Nu maar hopen op het beste.

Jeffrey81 19 juli 2019 om 16:23

Iemand een idee waar ie nou aan blijft hangen? Het ziet er echt heel bizar uit….

Sammysosa 19 juli 2019 om 16:28

Lastig te zien maar het lijkt dat zijn rechterarm naar achter vliegt dus ik vermoed het stuur.

Echt een nare val, vreselijk voor Wout die mijn sympathie volledig heeft gewonnen het afgelopen jaar (zie ook mooi portret in de Bahamontes). Maar al is het einde Tour en misschien zelfs einde seizoen, wat een held, wat een doorbraakjaar!

Beterschap Wout!

Jeffrey81 19 juli 2019 om 16:31

Hmm…ja, misschien inderdaad. Maar waar ie dan zijn been aan openhaalt?

Peter Lippens 19 juli 2019 om 20:38

vermoed door zijn eigen fiets, het zadel of de fietsstuur, schijfrem ….

tearitup 19 juli 2019 om 16:26

Dat been leek er sowieso gek bij te liggen. Bah bah, wat enorm zuur voor em zeg.

NDI22 19 juli 2019 om 16:28

Bijna ieder jaar wel een verschrikkelijke val met dat soort hekken en nog staan ze er op cruciale plekken. Ongelofelijk.

Bergje over 19 juli 2019 om 18:35

Wellicht dat de hekken in de buitenbocht ook wat naar binnen zijn geschoven door publiek, waardoor de bocht nog nauwer was en Wout het risico nam met alle gevolgen van dien.

Duckfest 19 juli 2019 om 16:29

Na vijf keer kijken zie ik nog steeds wat er gebeurt?!

Wat vreselijk jammer, ik vond hem echt sterk dit seizoen.

BW52 19 juli 2019 om 16:31

Tevee druk?

leegloper 19 juli 2019 om 16:31

Balen, ik heb er even geen zin meer in. Wat een nare val.

Ben Geerts 19 juli 2019 om 16:34

Sterkte man….verdomme

bakfiets 19 juli 2019 om 16:35

Bah bah wat een nare val. Zonde, want ook bij mij heeft hij deze tour veel sympathie gekregen. Hoop voor hem dat het meevalt al zag het er heel naar uit.

Wildebert 19 juli 2019 om 16:36

Jammer! Smaakmaker en grote kanshebber vandaag helaas eruit. Zwaar ongelukkige samenloop. Zoiets nooit gezien, maar ook net ietwat teveel risico genomen.
Jumbo met beide benen op de grond. Hoop dat Steven dit goed verteert.

xistnc 19 juli 2019 om 17:06

Smaakmaker en smakmaker ligt helaas dichtbij elkaar. Zoals regelmatig gebeurt bij veldrijden, in een spandoek gehaakt. Al zijn het daar doorgaans aardappelzakken, meen ik.

Omhoog73 19 juli 2019 om 16:37

Het doek valt voor Wout! Jammer voor hem en voor Stevie.

koos verrek 19 juli 2019 om 16:39

Als der maar geen pezen af zijn

Gilberto 19 juli 2019 om 16:46

Ik ben idd heel bang voor de pezen.
Was eerst bang dat hij gewoon gespiest werd. Maar als je blijft haken, ouch, ken echt helemaal opengereten worden op die manier

Bergje over 19 juli 2019 om 18:36

Iets minder horrorfilms kijken?

de winnaars 19 juli 2019 om 16:47

Echt gruwelijk zonde …sterkte Wout

fringale 19 juli 2019 om 18:26

Als een ware ramptoerist, de beelden op Sporza vergroot en gepauseerd op 0:24…die wonde ziet er heel gapend uit. Vreselijk ! Dat worden inderdaad maanden van herstel. Wie goed doet, pech ontmoet zou je denken na gisteren Vive le vélo te hebben gezien :-(

DonQuijote 19 juli 2019 om 19:42

Brrrr… de paniek van de omstanders zegt al genoeg…
Als je vanuit de heli van zo´n afstand al kunt zien dat zijn halve heup openligt…

Man, wat een ongeluk :(
Ik wil niet doemdenken, maar dat ziet eruit als einde jaar of zelfs carriere.

Peter Lippens 19 juli 2019 om 20:32

Het is een vleeswonde, dat ziet er altijd wel vreselijk uit maar herstel kan vrij vlug gaan. Dacht dat Wout achter de Tour een rustperiode had ingepland en pas vrij laat met het veldrijden zou starten. Hopeliljk hersteld hij vlug.

Japsie 19 juli 2019 om 18:33

@ denieuwemerckx, behalve je hyponaam, ga je ff schamen joh.

  • 1
  • 2