Tour 2019: Kelderman dicht bij opgave door rugblessure

zondag 21 juli 2019 om 19:04
Tour 2019: Kelderman dicht bij opgave door rugblessure

foto: Cor Vos

Wilco Kelderman is dicht bij een opgave in de Tour de France. Na de vijftiende etappe gaf de klimmer van Team Sunweb toe dat zijn rugblessure ernstiger is geworden. “Het is waardeloos met mijn rug. Dat betekent waarschijnlijk afstappen”, zei hij tegen het ANP.


“Ik dacht er vandaag al aan, maar toen was ik al zo ver in de etappe dat ik toch ben doorgereden. Ik kom niet vooruit, dus het heeft geen zin om verder te gaan”, vertelt Kelderman, die in de etappe naar Prat d’Albis ruim een half uur na de ritwinnaar Simon Yates over de finish kwam.

“Aan de rustdag heb ik denk ik niet veel. Ik kan beter rust nemen en me op de Vuelta gaan richten. Ik was op de eerste dag nog optimistisch, maar de situatie kan snel veranderen”, aldus de Team Sunweb-renner. Eerder dit jaar brak Kelderman in de Ronde van Catalonië zijn sleutelbeen en een nekwervel.

Dit artikel delen:

35 Reacties

hartstikkebedankt 21 juli 2019 om 19:11

Niet meer starten dinsdag, je gaat toch geen rit winnen in dit geweld. Zou mooi zijn als de Vuelta lukt nu de benen een beetje los zijn gefietst. Wat een slecht seizoen hebben ze daar bij Sunweb.

quickstep 21 juli 2019 om 19:15

edit wf: niet doen

Arry1337 21 juli 2019 om 19:34

Wat een belachelijke reactie, waarom neem je in hemelsnaam de moeite om zoiets kortzichtigs te gaan delen…

Gras 21 juli 2019 om 19:40

Eigenlijk verdient dit geen reactie, maar de mate van stupiditeit maakt dat wel erg aantrekkelijk.

Deze jongen heeft een enorme motor en moet gewoon eens heel blijven. Hij heeft nog een betere tijdrit dan Kruiswijk. Dat geeft wel aan wat voor potentieel hij heeft, aangezien hij prima kan klimmen. Maar net als Gesink, hoeft hij maar aan fietsen te denken of hij stuitert van zijn fiets. Erg frustrerend, maar vooral voor hemzelf en niet zo voor papzakken die fietsen enkel leuk vinden als Nederlanders er iets mee winnen.

quickstep 21 juli 2019 om 20:28

de feiten spreken voorzich meer hoef ik niet te zeggen.

Tommytom 21 juli 2019 om 20:40

Welke feiten doelt u op meneer quickstep? De vierde plaats in een Vuelta?

Tuurlijk, in een tijd van weelde op het gebied van Nederlands succes in rondewerk valt zoiets nauwelijks op. Maar pak hem beet tien jaar geleden zou een dergelijke prestatie tot groot hosanna geroep geleid hebben. Blijft groots.

Wellicht bent u vergeten dat Kelderman heel, heel zwaar gevallen is? Als mij dat was overkomen liep ik nu waarschijnlijk nog bij de dokter en werkte ik slechts halve dagen. Maar deze jongen fietst, zonder goede training, de Tour de France. Wellicht niet uit, maar ik vind het knap.

Tuurlijk, de verwachting aan het begin van zijn carriere was hoger. Hij is vaker gevallen en afgestapt dan gemiddeld. Of dat pech of onkunde is, is moeilijk vast te stellen.

Maar dit een aanfluiting noemen en hem zo wegzetten, dat is pas een aanfluiting.

quickstep 21 juli 2019 om 20:53

en hoeveel keer is hij na die vuelta nog gefinishd ?

Kelder is de Man 21 juli 2019 om 20:53

Tommytom
Uitstekend verwoord.

e.dxb 21 juli 2019 om 21:20

'de feiten spreken voor zich'…
die jongen heeft een beetje pech (en wel vaker, zeker) maar niets meer, niets minder…maar toetsenbordheldquickstep

***
edit wf: dergelijke toevoegingen mag je achterwege laten

vindt het een aanfluiting..vraagje…wat is het wat je probeert te bewerkstelligen met zon opmerking?..een aanfluiting..wanneer was de laatste keer dat jij je nek brak om daarna de tour aan te vangen? en heb de beste meneer echt niet horen zeggen dat hij potten ging breken deze tour… verbaas me elke keer dat mensen renners af zeiken alsof deze hoog van de torens aan het blazen waren, of dat de heren commenters zelf enige recht van spreken hebben met wat eigenlijk…heb iets zinnigs te zeggen, analyseer, support, laat je blijdschap blijken, of je frustratie…maar 'een aanfluiting' is werkelijkwaar zo nietszeggend dat…tjsa..eigenlijk alleen uit de koker van de quicksteps van deze wereld kan komen.

koos1 21 juli 2019 om 19:18

Wat hij zelf aangeeft is met een blessure gewoon het beste. Dinsdag niet meer starten, herstellen en naar de Vuelta.

skylimit 21 juli 2019 om 19:19

Waarom hebben ze hem uberhaupt laten starten in de Tour? Alleen bij gebrek aan andere renners ? Gaat niet meer goed komen bij Sunweb dit seizoen. Het rommelt veel
te veel. Dumoulin die ook niet veel zin meer heeft en helemaal niet als een favoriet gezien wil worden en die druk niet wel c.q. niet meer aankan bij Sunweb.

Scibby 21 juli 2019 om 19:58

Hopelijk vind Wilco ook een plekje waar hij tot zijn potentie kan komen. Goed idee van retro rex

greeny 21 juli 2019 om 19:19

wat een bagger seizoen weer voor wilco.. na die vuelta van ’17 en wk in noorwegen alleen nog maar bagger en gekut

Gilberto 21 juli 2019 om 19:24

Toch niet mis natuurlijk, je sleutelbeen en een nekwervel breken. En dan weer honderden kilometers op je fiets gaan zitten en in de bergen. Ik moet hem maar niet meer zo hard aanpakken

Retro Lex 21 juli 2019 om 19:25

Wilco moet lekker gaan crossen deze winter

Marik 21 juli 2019 om 20:48

Meteen afstappen Wilco en je richten op de Vuelta. Maar daarvoor kan het geen kwaad om eens gedropt te worden in de wildernis met alleen een veldfles en een vuursteen. Jij hebt zo ongelofelijk veel mogelijkheden, maar mentaal is het o zo zwak. En maar twijfelen de hele tijd. Even jezelf tegenkomen op de juiste manier zou niet slecht zijn kerel.

rogerilli 21 juli 2019 om 20:50

is dat Kelderman in die foto? ik herken hem niet in verticale positie…

FrankyCerami 21 juli 2019 om 21:20

Ik vond hem leuk, dus hij mag solliciteren.

Le Douche 21 juli 2019 om 20:56

@rogerilli open sollicitatie als wielercabaretier? U hoort nog van ons …

FrankyCerami 21 juli 2019 om 21:23

Serieus; ik denk dat de Vuelta ook te vroeg komt. Beter een streep over dit seizoen zetten anders wordt het forceren.

Marik 21 juli 2019 om 21:26

Maar Sunweb moet nog wel een team kunnen opstellen in Spanje ;)

quickstep 21 juli 2019 om 21:32

wat praat je nou allemaal je ziet het toch hij presteerd 2 jaar gewoon niet klaar

Marik 21 juli 2019 om 21:48

Jij leest niet eens wat anderen inhoudelijk schrijven, het komt niet eens binnen.

quickstep 21 juli 2019 om 21:49

nee iedereen gebruikt alles als excuus maar die zijn er niet. hij heeft altijd wel wat en dat zijn de feiten

Tommytom 21 juli 2019 om 22:53

Presteert is met een -t, ook een feit.

Wat stel je voor? Moet hij maar stoppen met wielrennen? Een studie zoeken met een bijbaan? Hij rijdt de laatste twee jaar weinig grote uitslagen en krijgt kritiek van wielerflits bezoekers als quickstep. Reden om met pensioen te gaan?

In plaats van zuur reageren kun je ook bewondering hebben voor zijn doorzettings vermogen.

Scott Sunderland 22 juli 2019 om 01:01

Kelderman fietst sowieso beter dan dat onze Quickstep hier spellen kan. Dat is wel bewezen.

Geen enkele renner zou de laatste twee jaar overwinningen hebben behaald als hem hetzelfde was overkomen als Kelderman natuurlijk. Kelderman is een aardige vent met veel talent die helaas telkens hard valt.

Baik-Baik 21 juli 2019 om 21:34

Deze Tour in ieder geval niet gevallen. Hopelijk brengt hem dat wat zelfvertrouwen.

Tripodboom 21 juli 2019 om 22:09

Wat een bagger seizoen voor Sunweb. Zullen ze er niet de brui aan geven?

Maenhout 22 juli 2019 om 00:41

Uithuilen en opnieuw beginnen. Morgen naar huis en hopen dat het later, in Spanje, beter wordt. Slechter kan niet.

Scott Sunderland 22 juli 2019 om 00:57

Het talent van Kelderman staat bij mij echt buiten discussie hoor. Deze jongen komt door alle blessures nauwelijks nog tot goede uitslagen. Dat is in de eerste plaats vooral heel rot voor Kelderman zelf. Doorzettingsvermogen heeft hij ook. Ik was al lang gestopt na zoveel fysiek malheur.

Scott Sunderland 22 juli 2019 om 01:05

Naar huis gaan Wilco en de tijd nemen om te revalideren. Gezondheid boven alles. En dan maar zien wanneer het weer verstandig is om te koersen. Vuelta laten schieten.

Chaba 22 juli 2019 om 08:02

Tja, vooraf had ik al niet het vertrouwen dat hij iets zou kunnen laten zien in de Tour. Het blijkt allemaal weer net iets te snel zijn geweest. Helaas zie ik dat iets te vaak bij Sunweb dit jaar. Misschien vanwege al het succes willen ze net iets te veel en te snel. Misschien is het goed even op de rem trappen en kijken hoe ze het team weer op de rit kunnen krijgen.

Ligthning 22 juli 2019 om 09:46

Kelderman, ooit een grote belofte…. Over de huidige situatie, met zijn rugpijn, spreek ik me niet uit. Maar de voorbije jaren was het steeds iets. Vooral mentaal lijkt hij me bijzonder zwak te staan. Allicht dus exit, of eventueel nog enkele jaren als knecht als hij dit zelf nog ziet zitten.

Scott Sunderland 22 juli 2019 om 14:31

Ik vind Kelderman juist mentaal erg sterk. De meeste mensen hadden er al lang de brui aangegeven na al die valpartijen en botbreuken. Hij gaat gewoon door. Het is een wonder dat deze jongen nog zin heeft in wielrennen.