Tour 2019: Van Aert geopereerd aan diepe vleeswond rechterbeen

vrijdag 19 juli 2019 om 20:05

Wout van Aert is intussen geopereerd aan de vleeswond aan zijn rechterbovenbeen, die hij opliep bij zijn zware val in de Tour de France. Daarbij was ook spierweefsel geraakt. Door de val moest hij vroegtijdig de strijd staken in de Franse rittenkoers.


Volgens Head of Performance Mathieu Heijboer van Jumbo-Visma was Van Aert vermoedelijk met zijn heup in een haak van een afzethek blijven hangen. Daarbij liep de Belgische renner een diepe vleeswond op aan zijn rechterbeen, waarbij ook spierweefsel is geraakt. Intussen is hij geopereerd aan zijn been, een behandeling die een uur duurde.

“Wellicht heeft hij geen andere blessures opgelopen. Wel was het een zware ingreep, maar de artsen zijn positief gestemd dat ze alles wat ze wilden doen, ook hebben kunnen doen. Nu is het afwachten hoelang het herstel gaat duren”, aldus Heijboer bij VTM Nieuws.

Belangrijke kanshebber in de tijdrit
Van Aert werd vooraf bij de belangrijkste kanshebbers voor de ritzege gerekend. De Belg won dit jaar al de individuele tijdrit in de Dauphiné en het Belgisch kampioenschap tijdrijden. Met Jumbo-Visma won hij in Brussel bovendien de ploegentijdrit in de tweede etappe. In de ronde rond Pau was Van Aert snel onderweg, al werden zijn tussentijden nog tijdens zijn rit aangescherpt door landgenoot Thomas De Gendt.

In een rechterbocht kort voor de laatste kilometer bleef hij in de hekken haken en viel hij, waarbij hij een wonde aan zijn rechterdij opliep. Van Aert was bij bewustzijn en kreeg al spoedig medische hulp.

Dit artikel delen:

22 Reacties

Merlinappa 19 juli 2019 om 19:58

Wat stak er nou uit aan dat hek dat ie zo’n diepe wond heeft? Normaliter steekt er bij die hekken toch niks uit aan de bovenkant?

LutsenkoFan 19 juli 2019 om 20:05

Op die snelheid krijg je al snel een snijwond van iets als een tiewrap of het reclamedoek. Maar is niet belangrijk, lijkt goed te komen met hem.

Kosmonaut 19 juli 2019 om 20:06

“U-stukjes” waarmee je de hekken tegen elkaar vastzet.

Dubbelzinnig maar zou hij ook bloedtransfusie nodig hebben gehad? Leek op flink wat bloedverlies.

Merlinappa 19 juli 2019 om 20:39

Ah ja, die willen nog wel eens gek uitsteken bij dat soort hekjes.. :(

Attack 19 juli 2019 om 20:03

Edit redactie: Inderdaad, we hebben het aangepast

Glorious 19 juli 2019 om 20:05

Lijkt tenminste positief, nu rustig herstellen. De Tour was en is meer dan geslaagd al!

https://sporza.be/nl/2019/07/19/mathieu-heijboer-van-jumbo-visma-over-van-aert-hij-is-al-geope/

Wheely 19 juli 2019 om 20:05

Ai hopen op een goed herstel voor de rest van zijn carrière. Voor nu gaat hij een zeer groot gemis zijn voor de ploeg!

fietsvriend 19 juli 2019 om 20:11

Bitter dat de revelatie van de Tour op deze manier de Tour moet verlaten.

Turtlehead 19 juli 2019 om 20:22

Nou, hopen dat er geen steentje/stukje plastic is blijven zitten… Blijft riskant, van dat gezwollen weefsel hechten, kans op ontstekingen of beschadigde spieren is best groot. Rust nemen en herstellen nu, later is van later zorg.

Fast Freddy 19 juli 2019 om 20:23

Het lijkt me dat hij als eerste het hek of doek raakte met zijn stuur een daarna tegen het hek is getrokken.

Ivanoviclover 19 juli 2019 om 20:23

Dat beeld is voor de eeuwigheid. Zonde. En ongetwijfeld heel pijnlijk. Phoe.

Gilberto 19 juli 2019 om 20:27

Zal wel zo’n haak zijn geweest die je weer in de gleuf laat glijden van de hek ernaast, dan word je dus echt helemaal opengereten. Zal flink pijn hebben gehad ai ai ai :(

Wielerfan1987 19 juli 2019 om 20:35

Ik heb op de beelden die werden uitgezonden geen bloed of wond gezien maar schrok bij het zien van de val voornamelijk toen ik zag hoe zijn rechterbeen op de grond klapte en doorsleepte, dit was de kant waarmee hij tegen het hek kwam waardoor de voet al uit het pedaal schoot.

Ik was bang dat hij zijn kniebanden scheurde

wielrenner 19 juli 2019 om 20:41

Lang zo erg niet als Valverde in de proloog van 2017.

Rudie Marien 20 juli 2019 om 10:03

Totaal andere kwetsuur, niet vergelijkbaar

Matxin 19 juli 2019 om 20:58

Pff, wat een horrorcrash zeg. Zo ernstig heb ik ze zelden gezien.

Ik hoop echt dat hij gewoon weer op topniveau kan terugkeren, maar ik vrees er toch wel een beetje voor.
Een diepe vleeswond op zichzelf is al best ernstig, maar nu het spierweefsel ook beschadigd is is de kans aanwezig dat zijn been nooit meer 100% wordt.

Frankentime 19 juli 2019 om 21:26

De kans is ook aanwezig dat hij sterker terug keert dan ooit. Medische wereld kan tegenwoordig veel, zelfs bij zo’n akelige wond. Verschrikkelijk om te zien…

Binda 20 juli 2019 om 00:15

Wat is eigenlijk een “vleeswond”? Als ik vlees eet, dan eet ik de spieren van een beest (uitgezonderd orgaanvlees). Betekend een vleeswond bij een wielrenner dus een spierbeschadiging?

Polleke 20 juli 2019 om 10:12

Kan die vreselijke benaming ‘head of performance’ en alle afgeleiden aub de gootsteen in…?

Tuubke 20 juli 2019 om 10:58

Helemaal mee eens. Japke-d. Bouma zou wel raad weten met zo’n term. Vertaald zou het iets zijn als ‘optreedhoofd’, dan weet je genoeg: dit zijn holle frases.

argon18 20 juli 2019 om 11:09

ik hoop dat wout ooit nog terug keert op zij huidige niveau
als er daadwerkelijk spieren beschadigd zijn dan is dat een lange geschiedenis
voordat hersteld is , als het überhaupt voor 100% hersteld
kop op wout en moed houden

evos01 20 juli 2019 om 11:11

Hij had de bocht iets ruimer moeten nemen,was dit niet gebeurd.
Hij heeft de route toch verkend!!
Jammer.Beterschap en snel herstel.