Tour 2019: Laurens ten Dam op de reservelijst bij CCC

maandag 24 juni 2019 om 11:47
Tour 2019: Laurens ten Dam op de reservelijst bij CCC

foto: Cor Vos

Laurens ten Dam staat normaal gesproken niet aan het vertrek van de Tour de France. Bij CCC staat de Nederlander (38) op de reservelijst en dat betekent dat hij na acht deelnames op rij ontbreekt in de Tour. Vermoedelijk rijdt hij later dit jaar de Vuelta a España.


“Ik ga de Tour de France niet rijden, ik ben reserve”, vertelde Ten Dam in zijn podcast Live Slow Ride Fast. Dat betekent dat als een van de drie klimmers bij CCC in aanloop naar de Tour wegvalt, dat dan wordt teruggegrepen op de ervaren Nederlander. “Vorig jaar was ik ook reserve. Toen Wilco Kelderman viel tijdens het NK, ging ik alsnog. Zo gaat het bij menige ploeg.”

Zijn afwezigheid in de Tour betekent zeer waarschijnlijk dat Ten Dam in de Vuelta wél aan de start verschijnt. “Daarop ben ik nu aan het voorbereiden. De rest van mijn programma is vrij licht. Ik rij de Ronde van Oostenrijk, de Clasica San Sebastian en dan de Vuelta, dus dat zijn niet belachelijk veel koersen.” Deze week rijdt hij ook nog Halle-Ingooigem en het NK op de Veluwe.

Roadtrip
Om toch de nodige klimkilometers te maken, heeft de Nederlander al bedacht wat hij gaat doen. “Ik ga met de camper roadtrippend naar Gap en daar trek ik ruim een week voor uit. Om dan toch bergop te rijden voor de Vuelta.” Daarnaast zal hij in de laatste week van de Tour nog twee dagen in het televisieprogramma De Avondetappe te zien zijn.

Dit artikel delen:

10 Reacties

KnightBiker 24 juni 2019 om 12:00

Wat!? geen hoogte stage?

tevens: een Keto-dieet lijkt me wel wat voor LTD – alleen maar proteine en vetten = elke dag barbeque…

Vincent Lacressonniere 24 juni 2019 om 12:02

Ten Dam valt me tot nog toe niet echt mee dit jaar. Natuurlijk ook wel de nodige pech gehad. Hopelijk kan ie in de Vuelta een keer dusdanig uit zn slof schieten dat ie een etappe pakt, dat zou ik mooi vinden. Hup Laurens!

hartstikkebedankt 24 juni 2019 om 12:10

Er zit eigenlijk altijd wel een vluchter bij die beter klimt of beter sprint dus dat zal echt enorm moeilijk worden. Wel is de Vuelta dan de ronde met de grootste kans daarop, op een superdag en goed scenario zou het kunnen, zoals in een scenario Vuelta vorig jaar etappe 4 (King zijn eerste etappe).

Vincent Lacressonniere 24 juni 2019 om 13:19

Ik zie het ook niet zo snel gebeuren, maar laten we hopen!

Mwielerfan 25 juni 2019 om 23:56

Zijn beste uitslagen zijn vaak in de hitte. Dus hij zou eigenlijk zo’n Spaanse voorbereidingskoers moeten rijden als burgos.
Het lijkt.me sterk dat hij in z’n beste jaren nooit echt in de buurt van een etappe kwam, en dan nu hij al Overduidelijk enkele jaren over the hill is wel

BenderBeach 24 juni 2019 om 12:44

Hopen op een Noorse Tour voor Nederland

LB117 24 juni 2019 om 15:37

Laurens, pracht vent maar niet meer WT waardig gezien z’n leeftijd en uitslagen.

Wint NOOIT
Kan niet meer mee in de bergen wat z’n kracht was en verder is het ook net niks.
Wel een op en top prof en leuke teamgenoot in hoeverre dit vanaf de bureaustoel te zien valt.

bart12 24 juni 2019 om 16:04

”Wint nooit” is ook niet echt een graadmeter he.. Want dan is 75 % van de renners niet WT waardig