Tour 2018: Voorbeschouwing – Het Puntenklassement

woensdag 4 juli 2018 om 22:00

foto: ASO

Vorig jaar werd de hegemonie van Peter Sagan door Michael Matthews doorbroken. De Slowaakse wereldkampioen werd uit de Tour de France gezet na het vermeend ten val brengen van Mark Cavendish. Met maar liefst acht etappes die als vlak worden gecategoriseerd, kunnen de sprinters dit jaar weer de nodige punten vergaren. Kan Peter Sagan revanche nemen op zijn mislukte Tour van 2017? WielerFlits blikt vooruit.


Historie
De groene trui voor de leider in het puntenklassement is in 1953 in het leven geroepen vanwege het vijftigjarige bestaan van La Grande Boucle. De eerste winnaar was de Zwitserse klimmer Fritz Schär. Hij mocht mede door twee ritzeges de allereerste maillot vert mee naar huis nemen. De kleur van de trui is bepaald door de allereerste sponsor, welke handelde in grasmaaiers. Met uitzondering van 1968, toen de trui rood was, is het tricot altijd groen gebleven.

Jan Janssen won namens Nederland driemaal de groene trui – foto: Marcel Koch

In totaal kent Nederland slechts twee winnaars van de groene trui. Jan Janssen won het puntenklassement driemaal, in 1964, 1965 en 1967. In 1987 werd Jean-Paul van Poppel Neerlands tweede en vooralsnog laatste winnaar van het maillot vert. Onze zuiderburen doen het wat dat betreft een stuk beter; maar liefst negentien keer stond er een Belg in het groen op het podium in Parijs. Het overgrote deel hiervan werd gewonnen in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw. Tom Boonen was in 2007 de laatste Belg die het puntenklassement op zijn naam schreef.

De recordhouder qua eindzeges is de Duitse sprinter Erik Zabel. Hij wist tussen 1996 en 2001 zes keer op rij het nevenklassement te winnen. Vorig jaar had Peter Sagan hem kunnen evenaren, ware het niet dat hij door de organisatie uit de Tour de France werd gezet. Nadat ook Marcel Kittel nog forfait gaf, was het binnenhalen van het puntenklassement een koud kunstje voor Michael Matthews. De Australiër schreef twee ritten op zijn naam en behaalde 370 punten. André Greipel (234 punten) en Edvald Boasson Hagen (220 punten) vervolledigden het podium.

Vorig jaar pronkte Michael Matthews met het groen – foto: Sirotti

Laatste tien winnaars puntenklassement Tour de France
2008: flag-es Oscar Freire
2009: flag-no Thor Hushovd
2010: flag-it Alessandro Petacchi
2011: flag-gb Mark Cavendish
2012: flag-sk Peter Sagan
2013: flag-sk Peter Sagan
2014: flag-sk Peter Sagan
2015: flag-sk Peter Sagan
2016: flag-sk Peter Sagan
2017: flag-au Michael Matthews

Puntentelling
In 2011 werd het nieuwe puntensysteem geïntroduceerd. Voorheen waren er drie kleine tussensprints waar respectievelijk zes, vier en twee punten te verdienen waren. Die sprints maakten plaats voor één grote tussenspurt waar voor de winnaar twintig punten te verdienen zijn. Op de meet zijn ook punten te verdienen. Hier wordt onderscheid gemaakt tussen vlakke etappes, heuveletappes, bergritten en tijdritten. In vlakke ritten zijn de meeste punten te verdienen.

Vlakke etappes (Etappes 1, 2, 4, 7, 8, 13, 18 en 21)
50-30-20-18-16-14-12-10-8-7-6-5-4-3-2 punten voor de eerste 15 renners

Heuvelachtige etappes (Etappes 5, 6, 9, 14 en 15)
30-25-22-19-17-15-13-11-9-7-6-5-4-3-2 punten voor de eerste 15 renners

Bergetappes (Etappes 10, 11, 12, 16, 17 en 19)
20-17-15-13-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 punten voor de eerste 15 renners

Tijdritten (Etappe 20)
20-17-15-13-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 punten voor de eerste 15 renners

Tussensprints
20-17-15-13-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 punten voor de eerste 15 renners

Favorieten
De grote favoriet voor de maillot vert is ook dit jaar weer Peter Sagan. De drievoudig wereldkampioen is elk jaar outstanding in de Tour de France. In zes deelnames behaalde hij maar liefst 45 top-vijf klasseringen. Dit komt bijna neer op een klassering bij de beste vijf renners in twee op de vijf etappes. Met vijf zeges is Sagan ook dit jaar weer prima op dreef en lijkt hij met zijn recente goede presteren in de Ronde van Zwitserland klaar om het record van Zabel te evenaren. Bovendien kan Sagan in praktisch elke etappe aanspraak maken op punten, hetzij in een (uitgedunde) sprint, hetzij via een vroege vlucht.

Peter Sagan in zijn vijfde groene trui – foto: Sirotti

Michael Matthews kreeg vorig jaar na afloop van etappe zeventien voor het eerst de groene trui om zijn schouders gehangen. Met het uitvallen van Marcel Kittel was zijn enige overgebleven concurrent uit beeld en hoefde de Australiër alleen nog maar Parijs te halen. In de pure massasprints moet Matthews vaak zijn meerdere erkennen in een aantal van de aanwezige sprinters, maar door in de heuvelachtige etappes te scoren, behaalt hij voldoende punten om aanspraak te maken op het groen.

Met maar liefst acht serieuze kansen op een massasprint, maken ook de echte sprinters kans om dit jaar het puntenklassement te winnen. Een naam die dan direct te binnenschiet, is die van Fernando Gaviria. De Colombiaan beschikt bij Quick-Step Floors over één van de beste treintjes uit het peloton. Bovendien is de voormalig baanwielrenner zelf ook nog eens katterap. Vorig jaar schreef hij het puntenklassement in de Giro d’Italia op zijn naam, kan hij het ook in het grootste wielerevenement van het jaar?

Fernando Gaviria wist het puntenklassement van de Giro d’Italia vorig jaar te winnen – foto: LaPresse – Gian Mattia D’Alberto

De Franse hoop rust volledig op de schouders van Arnaud Démare. De Fransman kende vorig jaar een voortvarende start van de Tour de France door in de vierde etappe zowel de ritwinst als de groene trui voor zich op te eisen. Uiteindelijk wist een zieke Démare de finish van etappe negen niet te halen, waardoor er een einde kwam aan het Franse sprookje. Dit jaar wist de kopman van Groupama-FDJ pas tweemaal te winnen, maar dit waren wel beide zeges op WorldTour-niveau tegen niet de minste namen.

Waar de Fransen Démare hebben, is de Nederlandse hoop gevestigd op Dylan Groenewegen. De sprintkopman van LottoNL-Jumbo is dit seizoen één van de sterkste en meest constante sprinters. Om kans te willen maken op de groene trui zal Groenewegen in elke sprintetappe bij de eerste drie moeten eindigen. Gezien zijn vorm van dit jaar behoort dit zeker tot de mogelijkheden, maar de concurrentie is niet mals. De renner uit Amsterdam rept zelf met geen woord over de groene trui. Het is dus de vraag of de focus er wel genoeg op ligt; hij zal zich ook moeten mengen bij de tussensprints voor de benodigde punten.

Dylan Groenewegen won vorig jaar nog op de Champs-Élysées – foto: Sirotti

Sonny Colbrelli is een renner die zich, net als Matthews en Sagan, ook in de lastigere etappes kan richten op het sprokkelen van punten, zo liet hij onder meer zien op de Hatta Dam tijdens de Dubai Tour. De renner van Bahrain Merida won nog nooit een rit in de Tour, maar het verleden heeft aangetoond dat dit ook niet per se nodig is om aanspraak te maken op de eindzege in het puntenklassement.

Normaliter zou Marcel Kittel een zeer grote uitdager zijn geweest voor Sagan met het uitgetekende parcours van dit jaar, maar de Duitser heeft dit jaar zijn treintje nog niet helemaal goed op de rails. Zelf temperde hij de verwachtingen van het grote publiek al door te zeggen dat het behalen van minimaal één ritzege zijn doel is voor deze Tour de France. De kopman van Katusha-Alpecin wist dit jaar pas twee keer als eerste over de finishpassage te komen. Daarnaast was hij in zijn laatste koersen verre van overtuigend. Gaat Kittel iedereen verbazen?

Mark Cavendish gaat op jacht naar het record van Merckx – foto LaPresse – Fabio Ferrari

Elk jaar denkt men dat dit wel eens het laatste goede jaar van André Greipel zou kunnen zijn. Elk jaar verbaast hij iedereen toch door er op de beslissende momenten ‘gewoon’ weer te staan. Ook dit jaar is dat weer het geval bij de Duitse krachtsprinter van Lotto Soudal. Reeds in de Tour Down Under liet hij zien nog lang niet versleten te zijn. Ook na zijn opgelopen blessure in Milaan-San Remo kwam hij keihard terug met vier ritzeges in zijn eerste acht koersdagen na zijn comeback. Vorig jaar strandde Greipel op plaats twee, kan hij dat dit jaar verbeteren?

Mark Cavendish gaat dit jaar weer op jacht naar het recordaantal etappezeges van Eddy Merckx (34). Hiervoor heeft de Brit nog een viertal zeges nodig, maar niks lijkt er dit seizoen op te wijzen dat dit tot de mogelijkheden behoort. De renner van Dimension Data wist dit seizoen pas éénmaal te winnen, in de Dubai Tour. Maakt hij in de Tour de France een onverwachte wederopstanding?

Kan Alexander Kristoff op herhaling van 2014? – foto: LaPresse

De Tour de France en Alexander Kristoff lijken een haat-liefde-relatie te hebben. De sprinter van UAE Emirates keert ieder jaar weer terug naar La Grande Boucle, maar echt overtuigen doet hij er vaak niet. In 2014 was Kristoff goed op dreef, met twee ritzeges en een tweede plaats in het puntenklassement. Dit jaar staat de teller voor Kristoff op vier zeges, maar behaalde hij verder slechts één podiumplaats. Kan de Noor toch voldoende punten bij elkaar sprokkelen om mee te dingen naar de maillot vert?

Outsiders
Vorig jaar nam Edvald Boasson Hagen de rol van sprinter bij Dimension Data over toen Cavendish op moest geven na de veelbesproken valpartij. Dit deed de Noor met verve, wat hem een etappezege en bovendien ook een derde plaats in het puntenklassement opleverde. Dit jaar heeft hij echter wel weer te maken met de aanwezigheid van de Manx Missile en is hij daarom niet meer dan een outsider.

Edvald Boasson Hagen

Krijg Edvald Boasson Hagen voldoende vrijheid binnen zijn ploeg? – foto: ASO

Bij Trek-Segafredo hebben ze in de sprints ook twee renners die het af zouden kunnen maken. Zowel John Degenkolb als Jasper Stuyven kunnen een behoorlijke sprint rijden, daarnaast maken beide heren ook kans in lastigere etappes zoals de Roubaix-rit. Bij Astana rekent men op de snelle benen van Magnus Cort Nielsen. Hetzelfde doet men bij Wanty-Groupe Gobert met Andrea Pasqualon.

De Fransen zullen naast de eerder genoemde Démare ook nog rekening moeten houden met Christophe Laporte en Thomas Boudat. De beide Franse sprinters zijn niet zo constant of rap als Démare, maar ze kunnen de elite wel het vuur na aan de schenen leggen.

Favorieten volgens WielerFlits
**** Peter Sagan
*** Michael Matthews, Fernando Gaviria
** Arnaud Démare, Dylan Groenewegen, Sonny Colbrelli
* Marcel Kittel, André Greipel, Alexander Kristoff, Mark Cavendish

[poll id=”840″]

Dit artikel delen:

25 Reacties

Ab Normaal 4 juli 2018 om 09:09

Kittel is wel een winnaar die er bijna altijd staat als het moet.
Zou mij oprecht verbazen als ie niet gewoon al die vlakke etappes meedoet om de knikkers.
Dan nog verwacht ik dat Sagan het groen wint, maar denk dat Kittel het grootste gevaar vormt.

Secondant 4 juli 2018 om 09:12

Ik verwacht eerlijk gezegd de rassprinters als grootste kanshebbers dit jaar, en dan verwacht ik zelf het meeste van Gaviria, Groenewegen en Demare. Kittel heeft mij nog niet overtuigd dit jaar, en is toch een sprinter die het van een geoliede trein moet hebben. En dat is Katusha nog niet.

Gezien het feit dat er dit jaar niet zo gek veel heuveletappes zijn, waar renners als Demare en Gaviria er af moeten en Sagan er aan blijft, verwacht ik niet dat Sagan (of Matthews, Colbrelli) genoeg afstand nemen om bijvoorbeeld Gaviria het lastig te maken. Ik tel eigenlijk maar 3 heuvelritten waar dit zou kunnen. En normaliter moet Sagan natuurlijk de Roubaix etappe ook punten kunnen pakken (i.t.t. Gaviria).

Frits des Jeux 4 juli 2018 om 09:13

Die tussensprint moet er uit in deze vorm. 20 punten is veel te veel en haalt alle spanning te vaak weg uit het klassement. Sagan en Matthews komen makkelijker een berg over dan bv Kittel. Het heeft de afgelopen jaren te vaak de spanning weggehaald.

martini151 4 juli 2018 om 09:17

Ik mis Daryl Impey in de lijst. Ik ben benieuwd wat hij gaat kunnen!

siets 4 juli 2018 om 09:20

“Hetzelfde doet men bij Wanty-Groupe Gobert met Andrea Pasqualon.”
Naar ik mij herinner heb ik een interview gelezen waarin stond dat Dupont als snelle man wordt uitgespeeld door Wanty..?

Wheely 4 juli 2018 om 09:33

VdP!

Knorretje 4 juli 2018 om 09:33

Ik dacht dat Matthews zich ging focussen op de lastigere aankomsten?

KissMyAce 4 juli 2018 om 09:34

@Secondant
Volgens mij won Kittel juist vrij veel Touretappes zonder echt treintje

Woerden 4 juli 2018 om 09:37

Volgens mij mogen ze bij Wanty gewoon beide gaan, waarom ook niet

Frits des Jeux 4 juli 2018 om 09:39

Om de belachelijke puntenverdeling van de tussensprint nog eens te belichten: Een aanvaller die in 10 ritten mee zit in de vroege vlucht en dan ook de tussensprint wint had vorig jaar bijna een top 3 notering in dit klassement te pakken.

Rico. 4 juli 2018 om 09:46

Klopt, en er zijn elk jaar ook weer legio aanvallers die in 10 ritten mee zitten in de vlucht en ook in al die ritten de tussensprint winnen…

Ik heb er niet naar gekeken, maar ik denk dat je hetzelfde kan zeggen voor het bergklassement: Een aanvaller die in alle bergritten mee zit in de vroege vlucht en tot 50km voor de finish als eerste boven komt op alle bergen, had vorig jaar een topnotering behaald in het bergklassement.

assen 4 juli 2018 om 09:49

Grappig (en belachelijk) dat etappe 9 als heuveletappe wordt gecategoriseerd. Dit is de kasseienrit. Ik begrijp wel dat je dit niet als sprintersetappe categoriseert.

Die tussensprints zijn zo belangrijk dat alle contenders voor de groene trui die NIET goed heuvelop kunnen fietsen het zich niet kunnen veroorloven om daar niet veel punten te behalen, wat een vroege vlucht niet ten goede komt.

Shit, vier ontkenningen in de vorige zin?

Ik bedoel, als Kittel of Greipel of Gaviria voor groen wil gaan, dan moeten ze in die tussensprints gaan scoren anders houden ze Sagan niet bij.

Frits des Jeux 4 juli 2018 om 09:52

@Rico die situatie die jij schetst over het bergklassement was in de oude puntentelling ook heel realistisch. Kijk even hoe Virenque en Rasmussen hem pakten. In 2010 die Fransman van Bouyges.

Dupoepin 4 juli 2018 om 10:13

@Frits des Jeux

De eerdere puntentelling waren 3 tussensprints met 6,4 en 2 punten was het zeker dat die allemaal op werden gesnoept door vluchters. Door het nieuwe puntensysteem zijn ze iig zeker, dat naast de vluchters,ze in het peleton ook nog iets hebben om voor te strijden. Dat levert meer amusement waarde op. Daarbij als een puur vlakke sprinter alle sprints in de top 3 eindigt en zich ook mengt in de tussensprints in vlakke etappes, eindig je gewoon in de top 3. Niks mis met dit systeem. Dat Sagan zoveel groene truien heeft komt puur omdat hij 1 van de weinigen is die de trui echt als doel heeft. De rest komt voor etappe overwinningen.

tendam 4 juli 2018 om 10:14

@secondant
Kittel kan juist van heel ver komen en alsnog winnen. Als hij goed is tenminste, dat is het probleem dit seizoen. Niet zijn gebrek aan een trein.

Veloburto 4 juli 2018 om 10:25

Als Sagan de Tour uitrijdt wint ie de groene trui. Niets aan te doen voor de andere sprinters

zomaareens 4 juli 2018 om 10:51

Kittel is wel een grote twijfel he dit jaar.. pfff

Remco de Vries 4 juli 2018 om 11:12

@Frits des Jeux
Het is ook een punten-trui en niet expliciet een trui voor de beste sprinter. Nu kun je naast veel punten op de streep ook best wat punten onderweg vergaren. Dat maakt de koers wel interessanter.

vignola 4 juli 2018 om 11:30

@assen:
“Shit, vier ontkenningen in de vorige zin?”
Goed herpakt! :)

feyenoordmessi8 4 juli 2018 om 11:51

@martini151, helemaal eens. Ik verwacht ook aardig wat van Impey

@Woerden, alle 3 zelfs denk ik. Smith zal vast ook meesprinten voor het dagklassement van de ploegen

CasS 4 juli 2018 om 12:03

De strijd om het puntenklassement zal dit jaar waarschijnlijk gaan tussen Sagan en Matthews. Maar omdat er buiten de sprintetappes niet bepaald veel kansen voor die twee liggen zie ik zomaar jongens als Gaviria het hun nog heel moeilijk maken. Hij heeft de beste trein en eindigt vaak heel kort in de sprintetappes. Als hij het goed doet in de sprints en de heuvels kan overleven tot de tussensprints, zie ik hem het Sagan en Matthews nog heel moeilijk maken.

ifor 4 juli 2018 om 12:07

wat ze ook doen met de puntentelling, Sagan wint deze trui!

md_73 5 juli 2018 om 01:00

Je weet in ieder geval na de eerste tussensprint welke sprinters in ieder geen interesse hebben inde groene trui, namelijk de sprinters die niet mee gaan sprinten in die tussensprint.

Crevaison 5 juli 2018 om 10:30

Er zijn voor Sagan en Matthews maar weinig tussensprints om punten te scoren, waar de ‘pure’ sprinters dat niet kunnen. Zeker in vergelijking met Gaviria.

Vlakke etappes (Etappes 1, 2, 4, 7, 8, 13, 18 en 21)
Veel te vlak om in de vroege vlucht te gaan zitten, puur voor de 20 TS punten.
Heel misschien is in etappe 13 iets mogelijk

Heuvel/kassei etappes (Etappes 5, 6, 9, 14 en 15)
5 en 6: ‘Heuvel’ vooral omdat het om een punch gaat, niet vanwege de vlakke aanloop tot aan de TS
9: aanval op eerste 2 kasseistroken eventueel mogelijk
14: eventueel iets mogelijk, maar de aanloop tot TS wederom relatief vlak
15: aanval op eerste 2 heuvels zal de pure sprinters zeker lossen

Bergetappes (Etappes 10, 11, 12, 16, 17 en 19)
10 en 11: TS na 29 km en 11 km, nauwelijks een meter geklommen
16 en 19: TS na 124 en 59 km, slechts enkele heuveltjes (cat 4) gehad
12 en 17: TS na HC (etappe 12) en 1 cat (17), zal lastig worden voor de Sagan/Matthews om punten te scoren

Voordeel van Sagan is dat hij in de vlakke sprints top 5 kan finishen, en ook in de 5 heuvel/kassei etappes bij de beste hoort, waardoor hij sowieso een rol gaat spelen.
Ik denk dat het weleens spannend kan gaan worden tussen Sagan, Gaviria en eventueel een pure sprinter die in de eerste week 3 of 4 etappes weet te winnen en daardoor een doel gaat maken van de groene trui.

siht 5 juli 2018 om 16:15

@martini151, helemaal eens. Ik verwacht ook aardig wat van Impey

Hoezo Impey? Zal op het vlakke toch niet mee sprinten?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.