Tour 2018: Laurens ten Dam vervangt Kelderman bij Sunweb

maandag 2 juli 2018 om 16:34
Tour 2018: Laurens ten Dam vervangt Kelderman bij Sunweb

foto: Marcel Koch

Laurens ten Dam is alsnog opgeroepen voor de Tour de France. De routinier vervangt bij Sunweb Wilco Kelderman, die zich vandaag geblesseerd af moest melden.

De achtkoppige selectie van de zwart-witte formatie telt naast Ten Dam met Tom Dumoulin nog een tweede Nederlander. De Limburger gaat opnieuw een gooi doen naar een goed klassement. “We zetten de eerste voorzichtige stappen richting onze toekomstige klassementsambities”, legt ploegleider Tom Veelers uit. “Het is belangrijk om te leren en ervaring op te doen. Daarnaast gaan we voor dagsucces in de sprints heuvelop.”

Geen druk
“Het is de verantwoordelijkheid van iedereen om Tom iedere rit veilig door te loodsen”, vertelt Veelers. “We zijn nog nooit naar de Tour de France gegaan met de focus op het algemeen klassement en het zal een compleet nieuwe ervaring voor ons worden”, geeft hij aan. “We willen dat proces dit jaar met Tom doorkomen zonder druk op resultaat. We willen daarmee een basis leggen voor de komende jaren,” klinkt het.

Selectie Sunweb voor Tour de France 2018
flag-dk Søren Kragh Andersen
flag-de Nikias Arndt
flag-nl Tom Dumoulin
flag-nl Laurens ten Dam
flag-de Simon Geschke
flag-us Chad Haga
flag-au Michael Matthews
flag-be Edward Theuns

Dit artikel delen:

67 Reacties

pippodeclown 2 juli 2018 om 16:36

Zal LTD blij mee zijn: ‘Ik sta nog wel reserve voor als er een klimmer uitvalt, maar van mij mogen ze allemaal op hun fiets blijven zitten.’

krypton 2 juli 2018 om 16:36

Wat heb je er aan? Enorme verzwakking in de TTT, bergop al tijden ook niet meer bij de beste knechten en dan heeft hij ook nog eens een Giro in de benen.

AWestie 2 juli 2018 om 16:40

Veel beters zit er niet in de Sunwebgelederen om heel eerlijk te zijn

vlek 2 juli 2018 om 16:40

Ik had Teunissen meegenomen, dan was de verzwakking voor de ploegentijdrit niet zo groot geweest en had je er een knecht bij die op meerdere terreinen heel goed werk kan verrichten. Ten Dam zie ik eerlijk gezegd nergens verschil maken.

Spartacus 2 juli 2018 om 16:40

@krypton Weet jij een alternatief?

ZwartebroekengeIetrui 2 juli 2018 om 16:40

edit wf: bedankt, aangepast

Verder verwacht ik niet te veel van Dumoulin in de tour. Het is daarom extra vervelend dat Kelderman niet mee doet.

Jawadde 2 juli 2018 om 16:41

Te vroeg voor Michael Storer?

UrbanSteel 2 juli 2018 om 16:42

Gaat een leuke tour worden voor Tom , hij mag geen geel pakken want zijn ploeg kan die trui toch niet verdedigen
Hij zal moeten mee sluipen en wringen tot aan de voorlaatste dag en dan toeslaan in de tijdrit, veel meer kan Tom niet doen.

Olly 2 juli 2018 om 16:42

Ja Teunissen had mi beter geweest.

52voor11achter 2 juli 2018 om 16:43

@Spartacus
Mathieu van der Poel?

marehoek 2 juli 2018 om 16:44

Valt weinig te halen voor Tom

RaketVuist 2 juli 2018 om 16:44

Dit heeft de tour van Tom verpest. Geen bergknechten en een serieus verzwakte ploeg voor de tot.

LB117 2 juli 2018 om 16:45

Dit gaat weer mooi worden voor de Podcast!

Laurens zal het verschil niet kunnen maken voor Tom. Hopelijk haakt TD aan bij de skytrain en doet hij geen trap teveel

Timocycling 2 juli 2018 om 16:45

Arme Lau… Nuttige kracht bergop, maar toch een enorme verzwakking voor Sunweb helaas. Tom zal wel flink balen.

sukhoruchenkov 2 juli 2018 om 16:49

Had natuurlijk Teunissen moeten zijn, al hadden ze die sowieso mee moeten nemen.

jvh93 2 juli 2018 om 16:51

Ze hebben weinig beters bij sunweb. Risico van de relatief kleine selectie

zomaareens 2 juli 2018 om 16:51

Gaat Matthews nog meedoen in de platte sprints? Of alleen de moeilijkere aankomsten?

jefgodfather 2 juli 2018 om 16:53

Wie gaat de massasprints doen ? Matthews of Theuns ?

Dumoulinke 2 juli 2018 om 16:53

Het enorme probleem dat Tom heeft is al geschetst. De enige hoop die we nog mogen koesteren is dat Sky en Movistar elkaar naar de vaantjes proberen te rijden en zo andere renners uit het oog verliezen. Het is ergens ook wel een mazzeltje dat werkelijk iedere topper uit het wielrennen aan de start van deze Tour verschijnt. Het kan niet anders of meerdere toppers gaan door de mand vallen. Ik verwacht dat deze Tour net zo onvoorspelbaar gaat worden als het WK Voetbal. Groten zullen sneuvelen, kleintjes zullen profiteren.

Tiim 2 juli 2018 om 16:54

@zomaareens alleen de ritten waarin hij kans maakt om te winnen gaat hij meedoen, dus de massasprints zal hij wel skippen

djboven 2 juli 2018 om 16:57

Selectie is te licht voor de tour

Verweggistan 2 juli 2018 om 16:59

Drie Giro-dubbelaars. Dat is wel erg veel. En ik denk niet dat Tom serieus mee gaat doen om het klassement. Tijdritje winnen, klaar.

kooltje 2 juli 2018 om 17:02

Wat is dit voor slappe instelling van Matthews en de ploeg. Hij behoort voor de groene trui te gaan met zijn kwaliteiten.

Frits des Jeux 2 juli 2018 om 17:05

Theuns heeft dit jaar ook nog niets laten zien. Op basis van wat mag hij mee?

Scott Sunderland 2 juli 2018 om 17:08

Wordt Teunissen eigenlijk thuis gelaten omdat hij weggaat bij deze ploeg ??

Headlines

Materiaalzone

Populair