Total Direct Energie weigert wildcard voor Giro d’Italia

donderdag 5 december 2019 om 12:52
Total Direct Energie weigert wildcard voor Giro d’Italia

foto: Cor Vos (archief)

Total Direct Energie ziet af van deelname aan de Giro d’Italia. Het Franse team verdiende afgelopen jaar als beste ProContinentale ploeg een wildcard voor alle WorldTour-wedstrijden van 2020, waaronder alle grote rondes. Zij hebben ook het recht om die uitnodiging te weigeren.

Door deze beslissing geeft Total Direct Energie de wildcard terug aan organisator RCS. Die kan de uitnodiging aan een ploeg naar keuze geven. Eerder al vroeg Giro-baas Mauro Vegni aan de werkgever van Niki Terpstra of zij de wildcard wilden inleveren. Vegni wil het liefst zo veel mogelijk Italiaanse teams van het tweede niveau uitnodigen.

Aangezien de WorldTour zo goed als zeker groeit van achttien naar negentien teams (Cofidis groeit door, red.) mogen de grote rondes nog maar drie wildcards uitdelen. Total Direct Energie had recht op een van de drie, maar die geven zij dus terug. Hierdoor lijken Androni Giocattoli-Sidermec, Bardiani-CSF en Neri Sottoli-Selle Italia-KTM zich te kunnen klaarmaken voor de Giro.

‘Sportief in gevaar’
“Met een ploeg van 24 renners kunnen wij niet starten in alle grote wedstrijden van dit seizoen”, schrijft Total Direct Energie op de website. “We zijn daarom genoodzaakt om de wildcard voor de Giro niet aan te nemen.”

Ploegmanager Jean-René Bernaudeau legt uit dat dat na intern overleg is besloten. “We waren blij met de eerste plek op de ProContinental-ranglijst van afgelopen seizoen, maar de staf was al bijna rond. We hadden niet genoeg tijd om nog meer personeel te werven”, zegt hij.

“We zouden onszelf sportief in gevaar brengen als we naar de Giro waren gegaan. De ploeg is niet groot genoeg om succesvol te kunnen zijn in Milaan-San Remo, de Vlaamse voorjaarskoersen, de Giro én de Tour de France”, aldus Bernaudeau.


Dit artikel delen:

36 Reacties

Aristos 5 december 2019 om 13:08

Zouden ze hier nou ook nog een vergoeding van uit RCS krijgen? Als je een beetje handig onderhandeld moet er toch wel enkele (tientallen?) duizenden euro’s uit te halen zijn.

Romāns Vainšteins 5 december 2019 om 13:25

Ik zou ze gewoon zeggen ‘kom dan maar wel joh, veel plezier met alle kosten er voor’ RCS hoeft dat helemaal niet af te kopen, dit is een simpele win-win-win.

Verweggistan 5 december 2019 om 13:25

En dan de rest van het seizoen met het logo van RSC op het shirt rondrijden :)

Laatste man 5 december 2019 om 13:24

Netjes en goed gehandeld. Anders had je een halve ploeg daar gehad, kan niet de bedoeling zijn van het wildcard systeem.

UCI had het gewoon moeten laten zoals de afgelopen jaren. Was prima voor alle partijen.

dikkechaap 5 december 2019 om 13:49

Je constateert eerst dat het zo netjes is opgelost en dus prima functioneert, en daarna trek je de conclusie dat de UCI het bij het oude had moeten laten?

Kannibaal van Schepdaal 5 december 2019 om 14:00

Hij zegt dat Total goed gehandeld heeft en UCI beter had moeten handelen.

dikkechaap 5 december 2019 om 14:29

@Kannibaal
Total heeft zo kunnen handelen door het systeem dat de UCI heeft ingevoerd.

Je hebt startrecht als beloning voor je presteren, maar je hoeft er geen gebruik van te maken. Het recht om te weigeren is expliciet opgenomen in de regeling.

De UCI doet een hoop verkeerd, maar de invoering van dit systeem is daar (op wat schoonheidsfoutjes na) geen voorbeeld van vind ik.

Vinyakke 5 december 2019 om 15:27

@ dik schaap
En wat als Total als sponsor zich bijvoorbeeld had gemoeid en de ploeg wel had verplicht ik te gaan op de uitnodiging? Zou zomaar gekund hebben als je internationale belangen hebt en niks van koers kent. Dan stonden ze daar tegen hun zin, tegen de zin van de giro-organisatie, tegen die van de UCI en al zeker tegen die van de ploeg die niet meekon. Neen, niet zo’n slimme regel wat mij betreft!

dikkechaap 5 december 2019 om 16:15

@Vinyakke
Sponsorbelangen moeten altijd afgewogen worden tegen sportieve belangen, dat hoort bij een wielerploeg. Dat geldt voor alle wedstrijden, er zijn jaarlijks ontelbaar wedstrijden waar Total niet aan meedoet vanwege sportieve redenen.
Als de sponsor het beleid in zo’n sterke mate bepaalt heb je als ploeg een probleem, dat is geen reden om een verder prima regeling (belonen sportieve prestaties) af te keuren.

Vinyakke 5 december 2019 om 17:47

Dan vrees ik dat veel ploegen een probleem hebben. Dit systeem is gedoemd om ooit te mislukken. Er zal op een gegeven moment een minder gemotiveerd team aan de start de plek innemen van een gemotiveerd team. De vraag is niet of, de vraag is wanneer.

dikkechaap 5 december 2019 om 20:31

@Vinyakke
Zelfs als dat een keer zou gebeuren betekent dat nog niet dat het mislukt is.

Aan bijna elke WT wedstrijd staan WT-teams aan de start die minder gemotiveerd zijn dan een pro conti misschien zou zijn geweest (zie bijv movistar-Parijs Roubaix).

Het gaat om een kosten/baten afweging. In beginsel is een prestatiecomponent voor de wildcards eerlijk en gunstig (mijn mening).

Laatste man 5 december 2019 om 21:43

Het gaat om het aantal wildcards en verplichtingen. Is allemaal niet nodig, met een beetje pech/geluk waren er 20 WT ploegen en dus maar 2 voor WC.

nickdt 5 december 2019 om 14:53

Om heel eerlijk te zijn: Als ze niet naar de Giro gaan, zouden ze een wildcard voor de andere Italiaanse WT koersen eigenlijk ook moeten weigeren.

Romāns Vainšteins 5 december 2019 om 15:05

En daar is Nick weer, de man van sancties en straffen,

Rico. 5 december 2019 om 15:09

En waarom zouden ze die dan ook moeten weigeren?

Panache 5 december 2019 om 15:37

En waarom is dat “heel eerlijk”?

LucasR 5 december 2019 om 15:43

Ja, ik snap geen r**t van deze uitspraak. Licht eens toe?

Nils96 5 december 2019 om 15:53

En welke logica zit hier achter?

nickdt 5 december 2019 om 16:11

Omdat het een beetje krom staat op deze manier.

Wel gaan naar de ene Italiaanse Koers, maar niet naar de andere.

VerstandOpNul 5 december 2019 om 16:18

Maar lieve Nick, de ene Italiaanse koers is de andere toch niet?

LucasR 5 december 2019 om 16:40

De Giro is een paar dagen langer dan Sanremo hè. Met andere woorden: de ene Italiaanse koers is de andere Italiaanse koers niet. Appels en peren en zo. Dus ik snap niet waarom het "krom" staat. Ze komen zelfs met goede argumenten!

dikkechaap 5 december 2019 om 16:54

Haha gefeliciteerd met de slechtste-argumentatie award 2019. Helaas Romans, hij gaat aan je neus voorbij dit jaar.

freirefreire 5 december 2019 om 15:15

Gezien de regels van de UCI is dit het beste voor alle betrokken partijen.

VerstandOpNul 5 december 2019 om 15:56

Goede en realistische beslissing..
Maar of die Italiaanse continentale teams vol Thomas de Gendt-achtige renners nou zoveel meer toevoegen, weet ik niet..

Vinyakke 5 december 2019 om 16:12

Als ze die zouden hebben wel, al heb ik daar sterk mijn twijfels over aangezien er zo maar ééntje is. Je hebt er wel veel die het zouden willen zijn en met heel veel geluk ook op 1 dag kunnen maar dat maakt hen nog geen Thomas de Gendt die het een 3-tal keer per jaar flikt!

koos1 5 december 2019 om 16:23

Prima en logische keuze. Benieuwd of ze ook de Vuelta gaan afzeggen.
Liever een (Italiaanse)ploeg met renners die er vol voor gaan en erin vliegen elke etappe dan een ploeg die hun ‘reserve’ renners opstellen en verplicht zonder veel zin rondrijden.

Cyclinglife 5 december 2019 om 16:28

Prima geregeld, alleen zou nummer 2 van de ranglijst dan de wild card moeten, en als die niet wil naar nummer 3 etc… in mijn optiek. De nummer 2 heeft dan ook nog een beetje voordeel van hun harde werken.

Vinyakke 5 december 2019 om 17:52

Dat harde werken waar Julie over spreken spelde zich af de laatste weken van vorig seizoen tussen corendon, wanty en in mindere mate Total. Vraag hen maar hoe leuk dat was. En de koers heeft het wat mij betreft ook geen goed gedaan. Ik zie weinig voordelen aan dit systeem, buiten misschien voor de supporters het systeem van een klassement om zich aan vast te houden. Al komen slechts een 3-tal ploegen echt in aanmerking dus ook al niet zo universeel…

guyremgabdel 5 december 2019 om 18:07

Er zitten hier toch echt wel naieve pipo’s tussen. Er is het sportieve aspect maar er is vooral ook het commerciële aspect. Door de 19 WT teams zijn er maar 3 wildcards beschikbaar in de grote ronden. En daarvan moet vanaf 2020 de winnaar van de ProCont-klassement altijd startrecht krijgen. Dus zoals inderdaad sommigen opmerken geen startplicht. RCS heeft er alle (commerciële) belang bij om de enige 3 Italiaanse Proteams te laten starten (want ze hebben al enkele jaren geen WT-ploeg meer). Dus zijn er inderdaad (commerciële) afspraken gemaakt tussen RCS en Total. Zo zit het professionele wielrennen heden ten dage in elkaar. Een win-win voor beide partijen. Voor de TDF zullen er geen problemen zijn en Spanje telt maar 2 Proteams.

Covadonga 5 december 2019 om 21:56

@guy
Goed verhaal. Heb je ook een bron?

guyremgabdel 6 december 2019 om 10:09

Ja , mezelf want zat rond de tafel. Ik wil jullie er enkel op wijzen dat in topsport waar veel geld mee gemoeid is, het er allemaal niet zo louter sportief aan toe gaat als sommige naïevelingen hier denken. Ook in het profwielrennen draait alles in de eerste plaats om geld.

Koersmaniak 5 december 2019 om 19:18

Beetje hypocriet van RCS dat men nu perse enkel Italiaanse teams wil uitnodigen, terwijl men de afgelopen jaren wel eens een Italiaans team in de kou liet staan ten nadele van Israel en CCC..

Brabander 5 december 2019 om 19:24

Gazprom ook

klaasd 5 december 2019 om 22:38

@koersmaniak , isreal is startplaats geweest dus munten kwestie en CCC had toen Italiaanse renners als de Marchi Oss en een Dennis en Porte onder contract

Viktrodriguez 6 december 2019 om 00:16

Ik wil niet veel zeggen, maar die CCC-wildcard was toen ze nog PCT waren met quasi alleen maar Polen, niet de ploeg met de namen die jij noemt.

toke 7 december 2019 om 02:54

geen mening

Headlines

Materiaalzone

Populair