Vegni wil ondanks hervormingen drie Giro-wildcards geven aan Italiaanse ploegen

vrijdag 25 oktober 2019 om 14:24
Vegni wil ondanks hervormingen drie Giro-wildcards geven aan Italiaanse ploegen

foto: Cor Vos (archief)

Mauro Vegni wil volgend jaar drie Italiaanse ploegen uitnodigen voor de Giro d’Italia. Dat vertelde de directeur van de Giro na afloop van de parcourspresentatie tegen InBici. Vegni kan alleen drie Italiaanse teams uitnodigen als Total Direct Energie haar gegarandeerde wildcard teruggeeft aan RCS Sport. Doet het Franse team dat niet en verschijnt ze aan de start, dan kan Vegni slechts twee Italiaanse teams uitnodigen.


Total Direct Energie heeft dit jaar een wildcard voor alle WorldTour-wedstrijden van 2020 verdiend, waaronder alle grote rondes.De Franse ploeg is niet verplicht die te accepteren en dat is waar Vegni op hoopt.

De Italiaanse organisator zegt dat hij verplicht een wildcard moet geven aan Wanty-Gobert. Dat klopt bij het huidige aantal van achttien WorldTour-ploegen, maar dat is niet het geval als Cofidis daadwerkelijk toetreedt tot de WorldTour. “Het gaat om de manier waarop het gecommuniceerd is”, aldus Vegni. “We zouden namelijk verplicht zijn om twee ploegen uit te nodigen, Wanty-Gobert en Total Direct Energie.”

‘Ik hoop dat Total Direct Energie de uitnodiging weigert’
Vegni heeft liever drie Italiaanse ProContinentale ploegen aan de start van de Giro: Androni Giocattoli-Sidermec, Bardiani-CSF en Neri Sottoli-Selle Italia-KTM. “Ons land heeft zoveel gegeven aan het wielrennen. Ik hoop dus dat Total Direct Energie, dat zich zeker zal richten op de Tour de France, de uitnodiging zal weigeren, zodat we onze Italiaanse teams uit kunnen nodigen”, zegt Vegni.

In december wordt definitief bekend uit hoeveel ploegen de WorldTour 2020 bestaat. Als dat negentien teams zijn, dan mogen de grote rondes ‘slechts’ drie wildcards uitdelen. Een daarvan moet volgens de nieuwe UCI-regels dus verplicht naar Total Direct Energie. RCS heeft dan dus nog twee wildcards zelf te vergeven. Als Total Direct Energie de uitnodiging teruggeeft, kan RCS die geven aan een ploeg naar keuze.


Lees ook: Cofidis bijna zeker van WorldTour-licentie, directe wildcards voor Total Direct Energie
Lees ook: Dit gaat er veranderen in de WorldTour (video)

Dit artikel delen:

19 Reacties

GekkeHenkie 25 oktober 2019 om 14:31

Tot zover dus het verhaal over dat Hongaarse team.

Polleke 25 oktober 2019 om 14:39

Wat een miserie…de baas van het op 1 na grootste evenement in zijn sport snapt de regels niet of wil ze het liefst negeren…

Romāns Vainšteins 25 oktober 2019 om 14:42

Er zijn helemaal geen regels los van dat teams zich gewoon met zakken geld kunnen inkopen op de koersen die ze graag willen rijden.

Utrecht19 25 oktober 2019 om 14:43

Ben het wel eens met hem. De Giro maar ook de Vuelta moet gewoon goede nationale ploegen kunnen uitnodigen en ik weet bijna zeker dat die nationale teams een beter team ( gemotiveerder) gaan opstellen dan een Total Energie die zich op andere doelen gaan richten.

KimJungPoels 25 oktober 2019 om 14:53

Tsja als je in financieel armoedige landen als Italië en Spanje het sponsoren van wielrennen echt de doodsteek wilt geven dan moet je de acties ondernemen die de UCI nu neemt.

De Giro/Vuelta zijn de hoogtepunten van het seizoen voor ploegen die verder vrijwel nauwelijks exposure krijgen. Het wordt wel steeds duurder om een ploeg te sponsoren ook door regels van de UCI. Dan moet je vooral zorgen dat de kans steeds kleiner wordt dat je als Italiaanse/Spaanse titelsponsor je naam nog eens in beeld ziet verschijnen.

Samlambeej 25 oktober 2019 om 17:22

=> dit

Goed zo Mauro, dwars door de slag heen!

Lalsacien 25 oktober 2019 om 15:08

“Je hebt recht op een plek maar we willen je niet”.
Vegni moet bij de UCI gaan klagen en niet bij Total direct energie.

koos1 25 oktober 2019 om 15:33

Te verwachten is dat Direct Energy geen 3 grote rondes zal gaan rijden, want daar hebben ze gewoon de ploeg niet voor. Zal de vraag zijn of ze de Giro of de Vuelta afzeggen.
Wat voor de Giro geld qua wildcards zal hetzelfde zijn voor de Vuelta, die zullen ook liefst 3 wildcards aan ploegen uit eigen land geven.
Voor de Giro lijkt Androni toch wel een zekerheid, dan zal het van Direct Engery afhangen of er een keuze moet gemaakt worden tussen Bardiani en Nero Siottoli of dat ze allebei een Wildcard kunnen krijgen.
De UCI zal het wel tegenhouden, maar waarom niet in de grote rondes naar 23 ploegen van 8 renners?

FDJ 25 oktober 2019 om 15:35

De kans dat Total de Wildcard teruggeeft lijkt me 0.0. vorig jaar al wilde de ploeg de Giro gaan rijden maar kregen ze geen wildcard.

https://www.google.com/amp/s/www.wielerflits.nl/nieuws/direct-energie-hoopt-in-2019-de-giro-ditalia-te-rijden/%3famp

Polleke 25 oktober 2019 om 16:00

Alleen al om die Vegni te pesten zou ik een ploeg sturen….

Baik-Baik 25 oktober 2019 om 16:37

Wat kan ik slecht tegen dat Nationalistische Mussolini gejank zeg: “Ons land heeft zoveel gegeven aan het wielrennen.” Stel je voor dat Leon van Vliet in het kader van de AGR dat zegt…

En als hij zo begaan is met het Italiaanse wielrennen waarom dan wel steevast Israel Cycling en/of Gazprom uitnodigen? Meneer loopt waarschijnlijk geld mis… kom daar dan voor uit ipv met zo’n tenenkrommende uitspraak te komen.

KettingRechts 25 oktober 2019 om 16:58

Hoezo mocht Lombardijen 7 ploegen uitnodigen dit jaar? Beide georganiseerd door RCS toch?

Verweggistan 25 oktober 2019 om 17:19

Alle eendagskoersen mogen zeven wildcards uitdelen. Want elke ploeg start er met zeven renners. In een grote ronde starten ze met acht en zijn er vier wildcards. Dan kom je qua aantal deelnemers op ongeveer hetzelfde aantal.

west 25 oktober 2019 om 17:02

Mooi niet teruggeven aan die Nationalistische roeptoeter. Jarenlang een Italiaanse ploeg uit de giro gehouden voor de centen van CCC, Gazprom en Israel, en nu moet het Italiaanse wielrenner gered worden over de rug van een ploeg die het daadwerkelijk verdiend heeft? Als ie em echt wil hebben moet ie er maar voor betalen.

Verweggistan 25 oktober 2019 om 17:25

DirectEnergie rijdt op Wilier fietsen. Die willen echt wel in Italië koersen.

Panache 25 oktober 2019 om 17:36

Hij weet dat de UCI verre van consequent is. In eerder stadium zouden er ook WT ploegen degraderen en zou het maximum aantal 18 zijn. De UCI verandert het en dan zijn het er in 2020 ineens 19 (+ een 20e die startrecht krijgt). Eigenlijk vrij logisch dat Vegni eens een balletje opgooit en kijkt hoe ver de regels op te rekken zijn. Kan je ook zien of de UCI überhaupt macht heeft. Wat willen ze? De koers ongeldig verklaren als Vegni één team extra uitnodigt? Of een boete uitschrijven? Of de renners bestraffen die dan toch meedoen? De UCI is een tandenloze tijger en is kleiner dan de Giro, ze zijn nietszeggend voor de ASO mocht het ooit weer botsen met de Tour.

RiGHT 25 oktober 2019 om 19:28

Hij is tenminste eerlijk.
Bij TdF weet je gewoon al jaren dat sowieso de Franse teams een wc krijgen. Maar daar werd allerlei andere redenen aangevoerd waarom het toch dat ene Franse team was ipv die (veel) betere internationale teams……
Ach. Tja.
Gelijk heeft hij.

Verweggistan 25 oktober 2019 om 20:13

Wanty start al een paar jaar in de Tour; terwijl Vital en Delko thuisblijven.

FDJ 26 oktober 2019 om 07:22

@Verweggistan juist. Terwijl Vital voor iedereen acceptabel was geweest met Coquard en Rolland ten opzichte van Wanty.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair