Vrijspraak Tosh Van der Sande na positieve dopingtest

woensdag 23 januari 2019 om 17:28

foto: Cor Vos

Tosh Van der Sande is vrijgesproken na zijn positieve dopingtest, die medio december aan het licht kwam. De disciplinaire commissie van de UCI volgde het verweer dat zijn advocaten hadden voorgelegd en sloot de zaak. Dit betekent dat Van der Sande – die inmiddels weer is opgenomen in de selectie van Lotto Soudal – opnieuw mag koersen. 


Medio december kwam het bericht naar buiten dat Van der Sande werd geschorst door Lotto Soudal na een positieve dopingtest tijdens de Zesdaagse van Gent. Het ging om een toegelaten substantie, die voorkomt in de neusspray Sofrasolone – zo meldde ploeg. Dit middel is in wedstrijdverband toegestaan, mits het wordt vermeld bij een controle.

Van der Sande reageerde al snel op zijn positieve test. “Een materiële vergissing”, klonk het bij de renner. “Ik nam in het verleden afwisselend twee neussprays. In de hectiek werd de naam van de verkeerde spray op het dopingformulier vermeld. Ik wil nu zo snel mogelijk mijn naam zuiveren”, meldde hij een dag nadat het nieuws naar buiten kwam.

Reactie sneller dan gedacht
Zijn raadslieden Mr. Johnny Maeschalck en Mr. Kristof De Saedeleer en manager Jef Van den Bosch stonden hem daarbij bij en rond 10 januari werden alle opgevraagde documenten aangeleverd aan de UCI. De reactie van de internationale wielerunie bleek sneller dan gedacht; de disciplinaire commissie geloofde de uitleg van de renner en sloot de zaak.

Dit artikel delen:

29 Reacties

LutsenkoFan 23 januari 2019 om 17:34

Het kan dan toch binnen korte tijd zo’n uitslag…

Wheely 23 januari 2019 om 17:52

Wow de UCI is hiermee zowaar rapper dan Ghirmay en Stroetinga op een spreekwoordelijke tandem.

Piet Lut 23 januari 2019 om 17:59

Tuurlijk, het is een Belg dus die wordt standaard vrijgesproken. Belgen gebruiken nl geen doping.

ah-ja 23 januari 2019 om 18:26

Haha. Behalve Merckx, museeuw en Boonen dan

Jeff 23 januari 2019 om 19:07

Mijn favoriete dopinggebruikers zijn Zoetemelk en vooral Adrie van der Poel.

Jean Dumas 23 januari 2019 om 18:01

‘Positieve dopingtest’ is niet correct. Het gaat om een toegelaten neusspray die ze vergeten zijn aan te melden. ‘Administratieve fout’ is het.

de nieuweMerckx 23 januari 2019 om 18:32

Geen enkele dokter ter wereld geeft z’n patiënt tegelijkertijd Sofrasolone en Nasonex, neem dat maar van mij aan. Het zaakje stinkt. Maar zoals boven al gemeld: elke betrapte belg wordt standaard vrijgesproken.

ah-ja 23 januari 2019 om 18:37

Voor elk neusgat gebruik ie andere spray hoorde ik, op doktersvoorschrift!

rahimns 23 januari 2019 om 18:44

Er staat toch ook niet dat hij ze tegelijkertijd gebruikte….

Mwielerfan 23 januari 2019 om 21:00

Zonder vermelding dus niet toegelaten. Als sky dit zou overkomen is het een ramp maar nu is het allemaal OK?

Scott Sunderland 23 januari 2019 om 18:25

Zo’n storm in een glas water. Goed dat hij weer mag koersen.

xistnc 23 januari 2019 om 18:38

Hij is niet vrijgesproken, want de vergissing is begaan. Hij krijgt weliswaar geen sanctie, maar dat is iets anders.

vanSpringel 23 januari 2019 om 18:54

2 ! advocaten nog wel.

goat0547 23 januari 2019 om 18:56

ontslag van alle rechtsvervolging

EddyB1958 23 januari 2019 om 19:33

Of het nu een Belg is, een Nederlander, een Inuit of Heilige Wout in de ogen van Jeff of een Mars vrouwtje, de UCI heeft volgens mij de juiste beslissing genomen.

Jeff 23 januari 2019 om 19:40

Ik denk ook dat de juiste beslissing genomen werd. Heb het enkel minder voor de hypocrisie van sommigen hier. Merckx, Boonen en Museeuw breken we af; Joop en Adrie zijn helden? En aangezien jij Van Aert er weer wil bij betrekken, vergeet dan ook Magische Mathieu niet. Bietensap met dafalgan schijnt goed te werken tegenwoordig. #transparantie

ah-ja 23 januari 2019 om 19:46

Jeff. Eddy, Boonen en de wesp van Gistel zijn wel gepakt ook he. Adri en Joop niet.

Jeff 23 januari 2019 om 19:52

Wel, wel. Ken je geschiedenis. Adrie werd in zijn carrière 3x betrapt. Hij moest zelfs een overwinning in de Henninger Turm inleveren. Joop werd in de Tour meermaals betrapt, maar kwam er lichter vanaf. Ik herinner me een tijdstraf van 10 minuten.

EddyB1958 23 januari 2019 om 19:59

@ ah-ja, als je googelt zal je lezen dat Jeff in beide gevallen gelijk heeft, maar over Mathieu en bietensap met Dafalgan vind ik niets, wel over bietensap en multivitaminen en over openbaarheid van elke dopingtest. http://www.sport.be/nl/wielrennen/veldrijden/article.html?Article_ID=793504&v=08082017
Trouwens kan iemand, ook Jeff, er zeker van zijn dat onze favorieten zuiver op de graat zijn ?

Jeff 23 januari 2019 om 20:05

Nee, dat weten we idd niet zeker. We kunnen voor geen enkele renner onze hand in het vuur steken.

Een dafalgan was dit seizoen nodig in het weekend van Gieten.

Denk je dat MVDP 'transparant' was 'voor zichzelf' (zoals hij beweert) of om WVA in diskrediet te brengen?

ah-ja 23 januari 2019 om 20:22

Een dafalgan, is dat ook al doping of zo?

Jeff 23 januari 2019 om 20:27

Nee ah-ja, een dafalgan is geen doping. Fijn dat je de ironie begrijpt.

ah-ja 23 januari 2019 om 20:34

Ja ja Jeff..

Jeff 23 januari 2019 om 20:37

Adrie en Joop al gegoogled Ah-ja?

EddyB1958 23 januari 2019 om 22:42

Ach Woutje het ene jaar, Wout het volgende. Heb me daar ook vragen over gesteld.

Jeff 23 januari 2019 om 22:57

Matje is ook een hele Mat geworden. Lekker bietensap!

steoo 23 januari 2019 om 20:28

Blij dat Tosh terug mag deel uitmaken van het profpeloton. Deze modelprof rijdt al 8 jaar bij Lotto ten dienste van z’n ploegmaten.

west 24 januari 2019 om 08:52

Ook op een administratieve fout zou een straf moeten staan. Het bloedpaspoort en de dopingcontroles zijn zo ongeveer het enige waar je je als profwielrenner druk over hoeft te maken. Dus doe dat dan ook! Hij hoeft van mij niet geschorst, maar een weekje clinics oid geven voor de wielerbond mag van mij best als je zo stom doet.

john 24 januari 2019 om 09:05

Wat maken we ons toch druk !!! in Belgie is doping verboden dus neemt geen enkele renner er doping( en als er wel doping wordt gebruikt dan los een zooitje advocaten het wel op)