Topman Dstny ziet toekomst in Arnaud De Lie: “Als hij geen kopman wordt, verhuis ik”
De oprichter en topman van Dstny, Daan De Wever, heeft veel vertrouwen uitgesproken in Lotto Dstny-sprinter Arnaud De Lie. In een interview met Het Laatste Nieuws laat hij weten dat hij de jonge kopman volgend seizoen al in de Tour de France wil zien. “Je moet ze soms eens durven smijten”, vindt hij.
“Ik wil dat Arnaud bij ons een topklassieker kan winnen”, aldus De Wever. “Zijn verlenging is de prioriteit nummer één van CEO Stephane Heulot. Als je een van de grootste Belgische talenten hebt, moet je er alles voor doen om die aan boord te houden en er goed mee omspringen: dus ook kletsen geven wanneer het niet goed is. We applaudisseren niet voor de zevende plaats.”
De Dstny-baas vindt het belangrijk dat De Lie het uithangbord van het team blijft. “Als Arnaud met iets zit, mag hij mij altijd bellen. Voor zo’n mannen ga ik door het vuur. Ik wil hem volgend jaar zien debuteren in de Tour. Je moet ze soms eens durven smijten. That’s the risk you take”, vindt hij.
‘Als we geen rit winnen in de Tour, rijden we eigenlijk een kloteseizoen’
Met die andere kopman, Caleb Ewan, is De Wever minder blij. “Van Ewan verwacht ik veel meer, terwijl zijn conditie nochtans prima was”, geeft hij aan. “Als ik als buitenstaander naar Ewan kijk, heeft hij na al die valpartijen precies schrik in massasprints. De vraag is: kan hij die klik nog maken?”
De Tour de France is volgens de Dstny-topman van groot belang. “Als we geen rit winnen in de Tour, is dat voor ons dikke tegenslag en rijden we eigenlijk een kloteseizoen. De Tour is goed voor vijftig procent van alle media-aandacht. In België en Nederland beginnen de mensen Dstny te kennen, maar onze prioriteit is Europese naambekendheid.”
“Wij zijn ook actief in Duitsland, Denemarken, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. Op de Italiaanse markt zitten we niet”, voegt hij eraan toe. “Dat we de Giro skippen, is geen drama. Had ik dat gewild, had de ploeg daar wel gereden.”
‘Dit is pure business’
Dstny is sinds dit jaar officieel verbonden als co-sponsor aan de Belgische ploeg, die afgelopen seizoen degradeerde uit de WorldTour en nu op een ProTeam-licentie rijdt. Het contract loopt tot en met 2026. “Twee jaar plus twee jaar. Vanaf 2025 gaat ons sponsorbedrag nog omhoog. We zijn een commercieel bedrijf. Dit mag geen emotioneel verhaal worden, dan ben je fout aan het handelen. Dit is pure business”, vindt De Wever.
Volgens hem betaalt zijn bedrijf tussen de vijf en zeven miljoen euro per jaar voor de sponsoring. Toch denkt De Wever na over de toekomst en de status van Lotto Dstny. “Mijn bedenking nu: is dit project niet te Belgisch georiënteerd? We hebben nood aan een internationale topper. Dat moet De Lie worden. Als hij geen kopman wordt, verhuis ik.”
Zijn verwachtingen zijn hoog, misschien wel te hoog. Je kan niet met een sponsorbedrag van 6 miljoen euro denken dat je ploeg gaat groeien naar de absolute top. Dan moet je maar véél meer investeren.
En moet toch ook een beetje oppassen met zich te veel te bemoeien met de ploeg. Je blijft een sponsor, geen baas of CEO van de ploeg. Heb vertrouwen in de mensen die nu aan het roer staan (wat hij lijkt te hebben) en laat die in alle rust werken. Een De Lie naar de Tour pushen is bv. een beetje onzinnig. Hij moet de Tour rijden als hij daar klaar voor is, niet omdat je je uithangbord in de grootste wedstrijd wilt hebben.
Die betalen 12 miljoen voor de wieler- en schaatsploeg, maar zijn dan wel hoofdsponsor van een van de beste WT teams.
Het zou zomaar kunnen dat de inleg van Visma niet zo heel ver boven de 6 miljoen uit gaat.
Kloteseizoen
Skippen
That's the risk you take
Ik word niet zo heel blij van zo'n types. Dat idee om van Destiny naar Dstny te gaan kwam waarschijnlijk ook uit zijn hippe brein. Blij dat er bedrijven investeren in de wielersport, maar anderzijds denk ik toch "schoenmaker, blijf bij je leest".
De enige die je op deze manier bezig hoort in de media is Lefevre, ook irritant en de vraag of het helpt, maar in elk geval heeft hij ervaring en succes in het wielrennen en is hij degene die eindverantwoordelijk is voor hoe het met de ploeg gaat.
Deze clown moet zorgen dat hij intern de zaken op orde krijgt bij de ploeg, en als dat volgens hem niet via Lelangue kan dan moet hij iemand anders zoeken. Of hij moet het zelf gaan doen, ik weet zeker dat hij ook op dit gebied een hoge dunk van zichzelf heeft.
Echter Jumbo heeft de trein Plugge weer op de rit gekregen, daar werkte het positief. Zonder de begeleiding en sturing vanuit Jumbo was Jumbo niet zo snel één van de beste ploegen ter wereld geworden. Dat vergeten veel mensen nog weleens, bv als het gaat om het potentieel vertrekken van Jumbo als (hoofd)sponsor. Staat Jumbo-Visma, of Oranje BV is het geloof ik, als bedrijf nu wel organisatorisch op de rit?
Dit is vooral interessantdoenerij en jezelf op de voorgrond plaatsen, en jezelf koppelen aan De Lie zodat als hij wat groots wint mensen zullen zeggen dat jij het zo geweldig hebt gedaan. Als Je Lelangue niet goed genoeg vind, dan moet je hem dat vertellen, als ie dan nog niet beter wordt, dan moet je een ander zoeken. Dit soort Lefevre-imitaties helpt helemaal niemand. Bij Lefevre is het al heel irritant, maar dat is in elk geval iemand met veel ervaring en succes in de wielerwereld.
Rulifaller
28 APRIL 2023 OM 17:12
Ik heb nog nooit zo’n praatjesmaker als deze namens Jumbo in de media gehoord. Het succes daar hangt volgens mij vooral aan Zeeman en Plugge, het geld van Jumbo is daarbij uiteraard heel belangrijk.
Dit is vooral interessantdoenerij en jezelf op de voorgrond plaatsen, en jezelf koppelen aan De Lie zodat als hij wat groots wint mensen zullen zeggen dat jij het zo geweldig hebt gedaan. Als Je Lelangue niet goed genoeg vind, dan moet je hem dat vertellen, als ie dan nog niet beter wordt, dan moet je een ander zoeken. Dit soort Lefevre-imitaties helpt helemaal niemand. Bij Lefevre is het al heel irritant, maar dat is in elk geval iemand met veel ervaring en succes in de wielerwereld
Zijn verlenging is de prioriteit nummer één van CEO Stephane Heulot
Daan De Wever, CEO van Lotto Dstny
Wie is er nu CEO precies? Of is het een duobaan?
Verder zal het me worst zijn of hij verhuist of niet. Of bedoelt hij dat hij als sponsor gaat ploeghoppen, zoals gebruikelijk is bij Belgische co-sponsors?
Rulifaller
28 APRIL 2023 OM 17:23
Als hij de bijdrage van Jumbo moet overnemen is hij een groot deel van z’n jaaromzet kwijt. Hij is namelijk de baas van een middelgroot bedrijfje, het zijn meestal dat soort ondernemers die dit soort praatjes hebben.
Maar als je eenmaal in de hoek zit waar de klappen vallen is het lastig om eruit te komen. Sponsors willen nou eenmaal return on investment.
Kijk even bij QS: waar ze Evenepoel na zijn val veel te vroeg op zijn fiets gezet hebben om sponsors binnen te halen. Waar de druk op Alaphillipe zo groot is dat hij nog half geblesseerd opstapt in LBL. Waar Vansevenant nu nog maar 2,5 uurtjes kan trainen maar hoopt op hele korte termijn weer wedstrijden te rijden. Gewoon omdat het daar niet loopt. En dan gaat het korte termijn belang boven het lange termijn belang. En eerlijk gezegd vind ik dat ook met De Lie een beetje gebeuren als je ziet wat hij dit voorjaar allemaal heeft gereden. Daar worden renners meestal niet beter van.
Als je dan aan de andere kant van het spectrum zit, zie je dat de sporters daar wel de tijd krijgen om terug te komen. Roglic, Benoot, Van Aert, of Vingegaard na zijn energievretende TdF. Simpelweg omdat ze daar altijd wel iemand hebben die zorgt voor continuiteit in media-aandacht.