Topcompetitie verandert van opzet: meer buitenlandse invloeden

Door , woensdag 9 januari 2019 om 15:00
Topcompetitie verandert van opzet: meer buitenlandse invloeden

Rick Ottema won de editie van 2018 - foto: León van Bon

De Topcompetitie heeft de nodige veranderingen doorgevoerd. Zo zal het regelmatigheidsklassement voor het eerst buitenlandse clubs toelaten in de negen wedstrijden. Bovendien gaat de organisatie de uitslagen niet meer filteren, waardoor ook coureurs van buiten Nederland de eindzege in de Topcompetitie 2019 kunnen pakken.


De organisatie achter de TC besloot het roer om te gooien, omdat Delta Cycling Rotterdam en DESTIL-Parkhotel Valkenburg niet meer bestaan. Daardoor blijven er nog maar zes Nederlandse Continental-formaties over, waarvan SEG Racing Academy en BEAT Cycling door keuzes in het programma ook niet de gehele reeks afwerken. De organisatie komt hen daarin wel tegemoet. Op basis van een speciale wildcard kunnen deze twee teams een uitnodiging aanvragen tot maximaal drie koersen. Hierdoor kunnen SEG Racing Academy – dat in 2018 ook al niet van de partij was – en BEAT Cycling toch Topcompetitie-koersen rijden.

Veel continentale coureurs zijn de afgelopen winter verkast naar het clubniveau, waardoor de kwaliteit van die teams is toegenomen. Desondanks blijven er slechts vier volwaardige Nederlandse Continental-ploegen over, te weten Alecto, Metec-TKH, Monkey Town en Vlasman. Om het niveau van de Topcompetitie te waarborgen en om voldoende teams aan de start te krijgen, zullen in 2019 ook vijf Belgische clubs hun opwachting maken. Dat zijn Davo United, GM Recycling, Home Solutions Soenens, Hubo-Titan Cargo en SV Kontich. De organisatie verwacht dat deze clubs zeker in Limburg mee zullen doen om de prijzen.

Minder teams in 2019
Daarnaast maakt ook de opleidingsploeg Lotto Soudal U23 – deze staat als club geregistreerd – mogelijk haar opwachting. Bij die formatie rijden tot medio 2019 Gerben Thijssen en Brent Van Moer, die daarna de overstap maken naar het WorldTour-team van Lotto Soudal. Dat team heeft reeds aangegeven in ieder geval aan drie koersen te willen meedoen, maar het is daarvoor wel afhankelijk van de keuze van de organisatie van de Topcompetitie. Per koers zal zij namelijk drie wildcards uitdelen aan Nederlandse clubs, districten, Lotto Soudal U23, SEG Racing Academy of BEAT Cycling.

Zien we SEG Academy Racing weer terug in de Topcompetitie? – foto: Topcompetitie/Léon van Bon

De teams in de Topcompetitie 2019 moeten in ieder geval bestaan uit vijf renners, waar dat er de voorgaande editie vier waren. Het maximale aantal blijft acht coureurs. In totaal doen er per wedstrijd maximaal 23 teams mee: negentien vaste ploegen en vier formaties op basis van een wildcard. In 2018 waren dat er nog maximaal 22 per koers. Door de intrede van buitenlandse clubs, heeft de organisatie besloten om de uitslagen niet langer te filteren. Daardoor kunnen ook renners van buiten Nederland de Topcompetitie 2019 winnen.

Profronde van Noord-Holland
De Profronde van Noord-Holland is erbij gekomen in het regelmatigheidsklassement. Deze wedstrijd maakte in 2018 deel uit van de Holland Cup, maar de organisatie ervan trok zich daarna terug. Onlangs besloot een nieuw collectief de schouders onder een volgende editie te zetten. Op zaterdag 8 juni begint de ronde met een proloog en daarna volgt een koers met een aantal grote omlopen door de provincie. Op zondag vindt dan de ‘klassieke’ Profronde van Noord-Holland plaats, waarna men een klassement gaat opmaken.

De prijzen die er te winnen zijn in de Topcompetitie, maakt de organisatie op een later tijdstip bekend.

Voorlopige kalender Topcompetitie 2019
23 februari – Craft Ster van Zwolle
30 maart – Omloop van de Braakman
28 april – Ton Dolmans Trofee
19 mei – Simac Omloop der Kempen
2 juni – Ronde van Limburg
8 en 9 juni – Profronde van Noord-Holland
19 juni – Tijdrit Emmen
3 juli – Klimtijdrit Vaals
8 september – Eurode Omloop

Dit artikel delen:

3 Reacties

jessevdalen 9 januari 2019 om 15:23

Had sowieso het idee dat de topcompetitie aan het doodbloeden was.

Explorer 10 januari 2019 om 18:42

Ze blijven ook steken op 9 wedstrijden. Ik vind dat weinig, ze hadden er eigenlijk 12 of 13 moeten hebben nu. Voor veel organisaties is het moeilijk om alles financieel rond te krijgen. Topcompetitieorganisatie moet eigelijk proberen om koersen financieel te ondersteunen.

En roompot neemt de winnaar niet meer over toch?

SteelHorseCowboy 11 januari 2019 om 22:38

"Veel continentale coureurs zijn de afgelopen winter verkast naar het clubniveau, waardoor de kwaliteit van die teams is toegenomen. Desondanks blijven er slechts vier volwaardige Nederlandse Continental-ploegen over,.."

Ik begrijp dat 'desondanks' niet. Het is toch juist logisch dat als er minder continentale ploegen zijn er ook nogal wat renners van continentaal naar clubniveau overgegaan zijn? Dat is toch geen tegenstelling?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.