Tom Leezer (34) zet na dit jaar punt achter carrière: “Heb er alles uitgehaald”

dinsdag 1 september 2020 om 10:00
Tom Leezer (34) zet na dit jaar punt achter carrière: “Heb er alles uitgehaald”

© Cor Vos

Tom Leezer is volgend jaar niet meer te bewonderen in het profpeloton. De Zuid-Hollander viert op tweede kerstdag zijn 35ste verjaardag en vindt het na dit seizoen mooi geweest. “Het voelt gek om te stoppen”, zegt hij.

Als belofte werd Leezer in 2005 opgenomen in de opleidingsploeg van Rabobank. In die drie seizoenen werd hij onder meer een keer vierde (2006) en vijfde (2007, met ritwinst) in het eindklassement van Olympia’s Tour, werd hij tweede (2006) en eerste (2007) op het NK op de weg voor beloften, eindigde hij als vijfde in Parijs-Tours U23 (2006), won hij de lastige beloftenkoers Le Triptyque des Monts et Châteaux (2007), won hij een rit in de vermaarde Vuelta a Navarra (2007) én werd hij vierde op het WK U23 in Stuttgart (2007).

In 2008 stapte hij dus met de nodige papieren over naar de profs. “De afgelopen zestien jaar heeft mijn leven in het teken van wielrennen gestaan”, aldus Leezer. “Eerst drie jaar bij de opleidingsploeg van Rabobank, om vervolgens bij diezelfde ploeg beroepsrenner te worden. Het is zo’n leuke periode uit mijn leven geweest. Het voelt gek om te stoppen. Dit jaar heb ik een aantal lichamelijke klachten gehad, waaronder rugproblemen. Die problemen zorgden ervoor dat ik mijn sport niet meer kon beoefenen op de manier waarop ik dat graag zou doen.”

Bijna wereldkampioen
De liefde voor de koers is er ondanks de pijntjes nog altijd, vertelt de Zuid-Hollander. “Ik heb mooie jaren achter de rug. In mijn carrière heb ik een aantal hoogtepunten mogen beleven. Mijn eerste Tour de France rijden, met Dylan Groenewegen winnen op de Champs-Élysées, Primož Roglič die op het podium van de Giro d’Italia eindigt. Dat zijn momenten die ik de rest van mijn leven bij me draag. Als ploeg hebben we veel tijd en energie gestoken in die prestaties. Het is erg mooi dat ik daar onderdeel van heb mogen zijn”, kijkt Leezer daarop terug.

Leezer in actie op het WK in Qatar – foto:Cor Vos © 2016

“Daarnaast denk ik graag terug aan de wereldkampioenschappen in Qatar. Eerst reden we een goede ploegentijdrit en daarna reed ik een goede wegwedstrijd”, waar hij op aanraden van Niki Terpstra weg sprong in volle finale en pas op 500 meter voor de finish werd ingerekend. “Ik word vaak herinnerd aan die late aanval in de slotfase. Ik heb daar veel aandacht en respect voor gekregen, ook vanuit collega’s. Dat is voor mij erg bijzonder. […] Ik kijk met een heel goed en trots gevoel terug op mijn carrière. Ik heb er alles uit gehaald wat erin zat.”

Toekomst
Leezer groeide in zijn tijd als prof uit tot een zeer gewaardeerde helper. Door collega’s is hij vooral geroemd om zijn vermogen een kopman door het peloton te piloteren. Zo ging hij vorig jaar op het laatste moment nog mee naar de Giro d’Italia op voorspraak van Roglic, nadat Robert Gesink met een blessure wegviel uit de beoogde selectie. Diezelfde Gesink was in zijn tijd als kopman ook vaak lovend over het werk van Leezer. Zelf boekte hij één profzege, toen hij in februari 2013 in het shirt van Blanco de zesde etappe in de Tour de Langkawi wist te winnen.

“Dit jaar hoop ik nog een aantal mooie koersen te kunnen rijden, waaronder de Waalse klassiekers. Daarna zit het erop en kan ik aan een nieuw hoofdstuk beginnen. Ik heb nog geen idee wat ik na mijn actieve carrière ga doen. Ik wil nu niet halsoverkop een beslissing nemen over mijn toekomst. Dat komt wel. Vroeger wilde ik werktuigbouwkunde gaan studeren, maar dat is er nooit van gekomen vanwege het wielrennen. Misschien dat ik de technische kant op ga. Dat heeft me altijd geïnteresseerd. Eerst wil ik dit goed afsluiten.”

Zijn resterend programma:
flag-be Gooikse Pijl
flag-nl Amstel Gold Race
flag-be Waalse Pijl
flag-be Luik-Bastenaken-Luik

Dit artikel delen:

33 Reacties

De Bezemwagen! 1 september 2020 om 10:03

Gewaardeerde knecht door zijn kopmannen. Met als uitschieter de demarrage op het wk in Qatar. Ik had toen even de hoop dat hij hem ging pakken maar helaas.

Burdincurutcheta 1 september 2020 om 10:08

Hij was er idd kort bij.

Voor mij ook de dag dat GVA Boonen flikte door zich niet op kop te zetten voor Roelandts en Boonen. Hierdoor moest Roelandts Leezer terughalen en kon hij niet meer de lead-out verzorgen die Boonen nodig had. Hopelijk is Greg trots op zn 10e plaats.

Romāns Vainšteins 1 september 2020 om 10:14

Belgen hadden veel meer moeten en kunnen doen dan Boonen piloteren, zaten veel te veel snelleren bij.

Burdincurutcheta 1 september 2020 om 10:21

Misschien wel. Maar de gekozen tactiek was alle ballen op Boonen. Die tactiek had kunnen werken als iedereen er zich aan gehouden had. Nu werd deze keuze echter niet perfect uitgevoerd omdat Van Aevermaet of zelf wilde sprinten of een rekening woud vereffenen met Boonen. Ik geloof erin dat er meer in zat voor Boonen als Roelandts hem echt had kunnen piloteren.

john 1 september 2020 om 13:54

Zeg nou eerlijk ,Leezer wereldkampioen ,die was/is net zo waardeloos als die wat nou voor schut rijd in de wereldkampioens trui

Burdincurutcheta 1 september 2020 om 14:09

Bedoel je Mads Pedersen? Misschien een onverwachte wereldkampioen, maar wel een goede, beloftevolle renner. Dit gaat heel wat meer winnen in zijn carriere als Leezer.

thorsen 1 september 2020 om 10:08

Zal hem altijd herinneren als ‘bijna wereldkampioen’. Zo zie je maar dat je kunt gaan voor een 6e plaats, maar soms loont het om er gewoon voor te gaan. Want zelf kon ik niet zo snel één resultaat van hem opnoemen.

TijmenCamps 1 september 2020 om 10:08

Wat was dat mooi geweest als hij daar gewonnen had..

CechRepublic 1 september 2020 om 12:00

Oh, wat zou dat mooi zijn geweest. En dan in de WK-trui een jaar later knechten in de voorjaarskoersen :) Maar mocht helaas niet zo zijn. Toch een leuke herinnering aan dat WK.

Aanklampen 1 september 2020 om 10:09

Legendarische ontsnapping! Wat zou dat wat geweest zijn als hij het had gehaald. Helaas zat daarachter te veel sprinters met helpers.

josi 1 september 2020 om 10:15

Een nuttige renner die altijd zijn werk deed en eigenlijk nooit op de voorgrond trad, behalve dan op dat ene moment. Het zou wat geweest zijn als hij daar had gewonnen.

Murcia 1 september 2020 om 10:17

Prototype knecht, die volgens mij erg goed lag in de ploeg. Topsport bedrijven met aanhoudende rugproblemen gaat simpelweg niet en dan is stoppen logisch. Ik wens hem veel succes in zijn loopbaan na de sport of misschien blijft hij wel werken in het wielrennen.

castelinni 1 september 2020 om 10:41

Mollema vond ook altijd dat er geen fijnere piloot was dan Leezer, en weet nog dat ie dankzij zn 8ste plek ofzo in de hamburg cyclassics Nederland op het wk toch met 9man kon starten

Marakus 1 september 2020 om 10:43

Inderdaad een gewaardeerde renner! Ik vraag mij af hoeveel een type renner als Leezer verdiend heeft in zijn carrière. Hij heeft zijn hele carrière bij een pro tour team gereden als een gewaardeerde knecht. Slecht zou hij vast niet verdient hebben maar denk dat hij nog wel aan de bak moet. Hoe dan ook wens ik hem het beste toe! Dat WK was inderdaad bijna(!) legendarisch ik heb staan juichen toen :)

jvh93 1 september 2020 om 10:46

pohhh, die late uitval op het WK in Doha zal me nog lang bij blijven. Ik stond op de bank te springen in de hoop dat hij het zal halen.

Denk dat dit een van de stilste krachten uit het peloton is geweest gedurende zijn carriere

NumberSeventeen 1 september 2020 om 10:47

Eerste waar ik aan dacht was het bijna wereldkampioenschap, en ik ben blijkbaar niet de enige als ik het hier lees. Hoe een aanval het beeld van iemand kan veranderen!

jealgu 1 september 2020 om 10:49

Naast het WK in Qatar moet ik altijd aan zijn 7de plek in Hamburg denken waarmee hij op de valreep het maximale aantal startplekken voor nederland op het wk veiligstelde.
Edit: sorry, zie dat dit al was vermeld.
Het blijft jammer dat Roelandts in Qatar niet op het wiel van Leezer is gesprongen. Dan waren ze samen vooruit gebleven, roelandts waarschijnlijk gewonnen maar Leezer op het wk podium.

RainbowJersey 1 september 2020 om 11:24

Nu al zin in de ‘Andere Tijden Sport’ van 2050 over Tom Leezer, de bijna-wereldkampioen.

Romāns Vainšteins 1 september 2020 om 11:32

Daarvoor zouden eerst alle andere aanwezigen daar met terugwerkende kracht op een of andere doping moeten zijn gepakt. Dan heb je pas genoeg verhaal in handen.

Witte Trui 1 september 2020 om 11:25

Tom Leezer is de renner waarbij mijn zoontje voor het eerst heeft staan juichen op de bank. Tijdens de WK in Qatar ‘hup oranje, hup oranje’. Blijft dus een mooie herinnering. Maar daarnaast een gewaardeerde ploeggenoot van velen dus, met specifieke kwaliteiten die hem een mooie carrière hebben bezorgd.

fudd 1 september 2020 om 11:27

Mooi stuk wf!

Grobbel 1 september 2020 om 11:29

Ik moet ook altijd terugdenken aan zijn voorjaar van 2009, toen ie met een handvol korte uitslagen heel even de indruk gaf een toekomstige kopman te kunnen zijn. Jammer dat ie het daarna nooit echt meer kunnen bevestigen en zich in de knechtenrol heeft moeten schikken.

Geit in mijn Kelderman 1 september 2020 om 11:41

Ondertussen wint Olav Kooij op z’n 18e even een etappe in Settimana di Bartali. Grootste sprint talent dat ik in jaren heb gezien.

Dayer Quintana 1 september 2020 om 11:59

Stel je maar eens voor dat hij wereldkampioen was geworden.

Qua erelijst een vrij anonieme carrière, maar uiteraard wel een grondlegger van vele successen binnen de ploeg. Volgens mij ook een hele fijne kerel om erbij te hebben.

Hopelijk kan hij nog een goed voorjaar rijden zonder accidenten!

Marszzz 1 september 2020 om 12:08

Een goed najaar zal je bedoelen? Al lijkt het wel op het voorjaar.

Dayer Quintana 1 september 2020 om 13:36

Awel ja :D

nickdt 1 september 2020 om 12:25

Dat zal wel balen zijn voor Jumbo. Eind van het jaar Leezer kwijt en halverwege volgend jaar Martens en Wynants, die allebei voor een half jaar hebben bijgetekend.

bartp25 1 september 2020 om 12:29

qua ervaring raak je zeker wat kwijt, maar goed blijven doorselecteren is ook belangrijk.

tdola 1 september 2020 om 12:39

Martens stopt eind dit seizoen volgens mij.

Edit je hebt gelijk

SnellePelle 1 september 2020 om 12:40

De realiteit zal zijn dat zijn contract niet verlengd wordt gezien alle aankopen jonge renners. Daarom kiest hij om te stoppen. Als vuil aan de straat gezet.

Exact de ontwikkeling die voorspeld is. Leezer zal niet de enige 30-er zijn die “kiest” om te stoppen.

Michelangelo 1 september 2020 om 12:53

Ik heb ooit een column over hem geschreven met de titel “de onbekende soldaat”. Dit nav zijn WK in Qatar. De hele onbekende knecht, die niemand ziet of kent, maar vaak als eerste op het wedstrijdformulier werd ingevuld door de ploegleiding. Ik zal kijken of ik de tekst nog ergens kan opsnorren….

Jammer genoeg krijgen dit soort renners vaak enkel waardering vanuit de ploeg zelf, en zelden van het grote publiek.

Marik 1 september 2020 om 13:00

Jan Boven was ook zo’n onbekende soldaat.

Baukema Tomoulin 1 september 2020 om 13:34

Goeie en gewaarderde renner. Hij lijkt me ook een fijn persoon om in de ploeg te hebben. Ik zie hem nog wel in de ploegleiderswagen stappen ergens

Headlines

Materiaalzone

Populair