Tom Dumoulin: “Wout heeft het super afgemaakt”

woensdag 12 augustus 2020 om 17:23
Tom Dumoulin: “Wout heeft het super afgemaakt”

foto: Cor Vos

Tom Dumoulin had een belangrijk aandeel in de etappezege van Wout van Aert in de Dauphiné. In de slotklim naar Saint-Christo-en-Jarez bracht de Limburger aanvallen van Pierre Latour en Tiesj Benoot ongedaan.

“We zaten allemaal voorin op die klim”, blikte Dumoulin na de finish terug. “Toen hebben we een aantal aanvallen beantwoord. Uiteindelijk hadden we nog genoeg energie over om een echte lead-out te doen met eerst Stevie (Kruijswijk, red) die naar de top van de klim reed. Ik heb de laatste achthonderd meter voor mijn rekening genomen. Wout heeft het super afgemaakt.”

Volgens de klassementsrenner had Van Aert vooraf al aangegeven dat hij ervoor wilde gaan in de openingsetappe. “Het was gewoon een heel mooie kans voor hem, dus dat was super zo. Het is een toprenner en het is gewoon heel fijn om met zijn allen dit te presteren.”

Dit artikel delen:

32 Reacties

Scibby 12 augustus 2020 om 17:30

Het is gewoon een luxe probleem. Wie laten we vandaag winnen?

rvb 12 augustus 2020 om 18:13

Wout kan je wel om een boodschap sturen. De eerste ooit bij een NL ploeg.

Secondant 13 augustus 2020 om 03:31

Zolang die boodschap maar bij de Jumbo wordt gehaald.

SnellePelle 12 augustus 2020 om 18:31

Voor mijn gevoel heeft Wout hier teamorders genegeerd. En maar goed ook.
Maar in ieder geval heeft hij volgens het verhaal van Dumo aangetoond dat Steven geen etappe winnaar zal worden en altijd best of the rest.

Roglic is enige kopman voor de tour, punt!

ghostwriter 12 augustus 2020 om 18:37

Welke teamorders heeft hij dan genegeerd? Zijn ploegleiding wilde dat hij niet zou winnen?

JDclimber 12 augustus 2020 om 18:38

Dat is een vreemde redenering…. Want ik lees toch echt dat kruijswijk de eerste aantrekken was… ;-)

Scibby 12 augustus 2020 om 18:38

Waarom teamorders genegeerd? Jij dacht dat Roglic de man van vandaag had moeten zijn? Het lijkt me meer, gun deze etappe aan Wout en Roglic voor de ronde.

Michelangelo 12 augustus 2020 om 19:10

Volgens mij heb ik naar een andere wedstrijd gekeken dan jij Snelle P.,

ik zag een giro winnaar, vuelta winnaar en de nummer 3 van de afgelopen Tour toch echt een leadout doen voor Van Aert. Dus ik vraag me af welke orders die mannen gekregen hebben van de baas…

Of Stevie geen etappe winnaar wordt weet ik niet. Het is in ieder geval geen veelwinnaar, en alles zal moeten samenvallen voor hem om een etappe te winnen. Maar als je 3e wordt in de Tour, dan ben je geen prutser. Er waren tijden dat we als Nederlander blij waren met iemand in de top 10, en nu zou dit een krabbelaar zijn als je sommigen moet geloven.

Krul 12 augustus 2020 om 19:15

Roglic laat Van Aert sprinten op het moment dat Dumoulin stopt. Roglic blokkeert de rest waardoor Impey er helemaal omheen moet in de buitenbocht. Kwam perfect samen. Ik snap niet hoe je denkt dat Van Aert hier stalorders negeert. Het zou kunnen zijn dat ze 2 plannen hadden waarbij ze Roglic ook een kans gaven, maar Roglic voelt zelf aan op dat moment dat Van Aert die sprint kan winnen en houdt professioneel de sprint af.

Jean Dumas 13 augustus 2020 om 07:59

Wout was de man zei Tom tegen de NOS. De stijgingspercentages in de slotkilometers gaven daar ook aanleiding toe.

Navardauskas 13 augustus 2020 om 12:43

Wout had aangegeven dat hij goed was (interview), en daar hebben ze voor gereden. En met een man in vorm lijkt me dat een gemakkelijke keuze voor de ploeg.
De komende dagen zal hij weer werken voor de klassementsmannen. Logisch en prima.

ExtraGram 12 augustus 2020 om 19:07

Tom reageerde wel mooi op die uitvallen. Zeker wel explosiviteit in de benen. Ziet er goed uit.

Scibby 12 augustus 2020 om 19:15

Ja toch mooi om te zien hoe hij die aanvallen counterde.

Mario de Vries 12 augustus 2020 om 20:01

Sorry hoor, ik vind jullie echt een beetje naief, zien alleen maar wat men wilt zien waarschijnlijk?
Die uitvallen waar Dumoulin wel meteen netjes op reageerde, van Latour en Benoot, stelden echt nx voor. Maar even daarvoor was de enige echte uitval van Uran, en die was gelijk raak. Roglic had meteen door dat Jumbo meteen weg was en ging er meteen zelf achteraan, met een Quintana bijvoorbeeld. Kwiatkovski bracht ook meteen Bernal richting Roglic. Toen Uran merkte dat Roglic bij hem zat, gaf hij op en kreeg Jumbo kans om terug te komen. Wanneer een Uran, Quantana en Bernal met zijn knechten echter hadden doorgetrokken, wat ze in de Tour wel zullen doen, dan had Roglic toch echt al meteen alleen gezeten. Duidelijk wat je ken verwachten in de Tour dus. Op dit soort uitvallen ken alleen Roglic zelf meteen adequaat reageren, en wellicht een explosievere in topvorm verkerende Van Aert en Bennett hopelijk? Maar een Thomas en Sivakov kennen dat ook gewoon. Ik verwacht dus echt dat Roglic redelijk makkelijk te isoleren is straks in de Tour terwijl Ineos dan nog met 4 man zit…

Javier 12 augustus 2020 om 21:20

@Mario

Makkelijk geïsoleerd? Maak je geen zorgen, mijn vriend. Jumbo rijdt zometeen met zowel Kruijswijk als Dumoulin en daarachter nog een wereldklasse Kuss en Bennett. Dat zijn stuk voor stuk wereld klimmers, met name de 1e twee. En dan idd Roglic. Die ploeg gaat écht niet geïsoleerd zitten als Ineos nog met 4 man zit ;)

Mario de Vries 12 augustus 2020 om 21:27

Ik hoop het Xavier :)

goldone123 12 augustus 2020 om 19:56

wat kan hij nog meer? primoz roglic remde op het juiste moment.

Siep De Vries 12 augustus 2020 om 20:19

Als er niks geks gebeurd gaat tom ze topvorm precies op het juiste moment halen denk ik.

goldone123 12 augustus 2020 om 20:22

@mario de vries dit is alleen de tour niet en dit was geen 10% waar maak jij je druk om overdrijf niet zo

Mario de Vries 12 augustus 2020 om 20:33

Ik vind dat overdrijven wel meevallen. Aan de andere kant lijkt men hier nogmaals vooral te focussen dat Jumbo (Dumoulin) zo sterk reageerden op de uitvallen van Benoot en Latour,maar dat zat niet veel achter. En toen zat gewoon de hele groep alweer bij elkaar en konden ook allemaal goed volgen. Maar nogmaals, bij de uitval waar wel wat achter zat, was Roglic meteen op zich eigen aangewezen. Als er toen was doorgetrokken…. Dat mag ik toch wel even aankaarten? Maar goed, we mogen wel complimenten geven en ‘overdrijven’ het ene, maar een beetje kritisch zijn over het andere, nee, pas maar op….

goldone123 12 augustus 2020 om 20:24

heb je de tour de l’ain niet gekeken

goldone123 12 augustus 2020 om 20:41

wout van aert was wel heel sterk ben benieuwd wat hij nog meer kan

Pauls30303 12 augustus 2020 om 21:06

Misschien dat Wout van Aert en George Bennet ook maar eens het kopmanschap moeten gaan opeisen. (In de Tour..)

assen 12 augustus 2020 om 21:28

Of zou Harper alsnog kopman worden. ;-)

Rudie Marien 12 augustus 2020 om 21:23

Toprenners in een topploeg garanderen niets, maar als die combinatie werkt (wat niet evident is) kan het (letterlijk) een win win situatie zijn. Wanneer de samenhang bij JV blijft tijdens de tour kan alleen pech hen stoppen. Maar de tour zou de tour niet zijn als er geen onverwachte dingen kunnen gebeuren, dus het vel van de beer niet verk…….. enz.

stoempen op de pedalen 12 augustus 2020 om 22:21

je zegt eigenlijk niks

Romāns Vainšteins 12 augustus 2020 om 23:20

Ehm?

Fast Freddy 13 augustus 2020 om 13:20

Inderdaad, deze winning mood is een grote stap naar toursucces. De kans dat één van de drie kopmannen bijvoorbeeld in week één tegen het asfalt gaat is in de tour echter ook vrij groot. Dan kunnen de rollen zomaar weer omgekeerd zijn.
Al met al zijn de randvoorwaarden (zeer) positief, maar is Parijs nog ver ;)

Frank V 12 augustus 2020 om 23:28

Een van de grappigste posts sinds een lange tijd.

Jean Dumas 13 augustus 2020 om 03:36

Schitterend om Tom zo te zien, maar hoe Gesink het peloton op een hoop reed was echt indrukwekkend.

user5697 13 augustus 2020 om 09:49

Het was inderdaad opmerkelijk dat bij die ene, echte aanval, Roglic meteen geïsoleerd was. Van Aert (logisch), maar ook Dumoulin en Kruiswijk, moesten passen. Maar omdat Bernal en co niet met Roglic naar de meet wouden rijden, viel het stil. Mijn aanvoelen is dat Dumoulin en Kruiswijk perfect tempo kunnen rijden, evt iets versnellen om een “trage” aanval te pareren. Maar als er explosief aangevallen wordt, en er nadien vooraan wordt doorgereden, dan hebben beide heren een probleem. Dat zal Bernal, Quintana en Pojacar zeker niet ontgaan zijn.

SOPJE 13 augustus 2020 om 12:51

Bergje van derde categorie en een paar aanvalletjes en je weet al precies hoe de vork in de steel zit. Chapeau! Ik neem aan dat jij een boel geld binnenharkt met gokken op sportwedstrijden?

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair