Tom Dumoulin wil actief blijven in wielerwereld: “Ben er niet klaar mee”

zaterdag 5 november 2022 om 08:37
Tom Dumoulin wil actief blijven in wielerwereld: “Ben er niet klaar mee”

foto: Cor Vos

Tom Dumoulin is niet van plan de wielersport definitief de rug toe te keren. De Limburger die dit jaar zijn profcarrière beëindigde is van plan terug te keren in de sport die hem zoveel heeft gebracht. In welke rol én wanneer, weet hij nog niet. Dumoulin zegt dat in een uitgebreid interview met NRC.

Het WK wielrennen in Australië had zijn laatste wedstrijd moeten worden, maar doordat het mentaal op was, werd de Klasikoa San Sebastian zijn laatste koers als beroepswielrenner. Omdat hij al samen met zijn familie vliegtickets naar Australië had geboekt, besloot hij als toeschouwer naar het WK te gaan.

“Ik vond het sfeertje zo leuk dat ik dacht: dit is mijn wereld. Ik ben er niet klaar mee”, vertelt Dumoulin. “Het voelt als thuis. Ik voel nog steeds de liefde voor de fiets. Misschien word ik ooit coach, consultant. Maar ik blijf nog even weg bij een profploeg.”

Halverwege oktober liet Aike Visbeek, sportief manager van Intermarché-Wanty-Gobert, opnieuw weten graag gebruik te maken van de kennis en expertise van Dumoulin. De twee werkten eerder samen bij Team Sunweb. Het zal dus echter nog even duren voordat de 31-jarige Limburger openstaat voor een dergelijke functie.

Code geel
In het interview met NRC blikt hij ook nog terug op het voor hem uiterst pijnlijke wielerjaar 2020, waarin hij niet lekker in zijn vel zat. Naderhand kon iedereen zijn mentale en fysieke worsteling tijdens de Tour de France zien in de NOS-documentaire Code Geel. “Het was echt, echt vreselijk. Ik vond het fietsen zó erg, en ik vond het zó verschrikkelijk om daar te zijn. Bijna de hele Tour reed ik rond met een groot gezwel onder mijn zitvlak.”

“En nog ben ik in staat geweest om de ploeg te helpen en ik werd er zevende. Zevende! Ik snap echt niet hoe dat kan. En dan moet je je voorstellen dat de wereld, tijdens de meest ongelukkige periode van mijn leven, mee heeft kunnen kijken.”

Scheiding
Inmiddels gaat het naar eigen zeggen stukken beter met de winnaar van de Giro d’Italia 2017. “Voor het eerst in mijn leven mag ik alles helemaal zelf invullen. Ik begin met een volledig blanco bladzijde en waar ik heen ga, ik heb geen idee. En dat wil ik graag nog even zo laten. Omdat het fijn voelt.”

Na dertien jaar is er wel een eind gekomen aan zijn huwelijk. “Ik ga scheiden. Dat hebben we vorige week besloten. Ik weet niet of dat per se iets is voor in de krant. Al snap ik ook wel dat het daar even over moet gaan. Als je me dit vijf maanden geleden had gezegd, had ik je niet geloofd. Ik hoopte altijd dat ik niet een van die wielrenners zou worden die na het beëindigen van zijn carrière zou gaan scheiden. Maar dat is helaas toch wel het geval.”

Dit artikel delen:

24 Reacties

Cochise 5 november 2022 om 11:56

Hulde voor de redactie om niet te kiezen voor de kop “Dumoulin gaat scheiden”. Als het goed is mag het ook gezegd worden

6
Wheely 5 november 2022 om 14:49

Persoonlijk had ik dat als titel voor de podcast gekozen. ;-)

1
Panache 5 november 2022 om 10:20

Tom Dumoulin is een interessant mens, die voor mijn gevoel heel veel heeft moeten worstelen tussen de liefde voor de fiets en alle randzaken er omheen. Van je hobby een goed betaald beroep maken is een droom, maar je levert ook heel veel in qua vrijheid. Overal waar je komt (vrijwel overal) wordt je aangesproken, hebben mensen een mening, willen ze met je op de foto, krijg je ongevraagd advies. Veel goedbedoeld, maar dag in dag uit is dat wel een opgave. Tom Boonen zegt iets soortgelijks, citaat: “Waarom zou je bekend willen zijn? Je verliest al je privileges van niet bekend zijn. Als wielrenner wilde ik koersen rijden en goede uitslagen rijden. Ik heb nooit gevraagd om bekend te zijn, ik vond het niks. Ik hield van het fietsen. Ik vond het heerlijk om bij koersen te zijn en om te zien dat mensen zich vermaakten tijdens de koers, maar de bekendheid was niet voor mij.”
Dan de toekomst: op dit moment valt zijn hele fundament waar hij 15 jaar op gebouwd heeft weg. Vrouw én beroep verliezen (ook al is het een bewuste keus) geeft vrijheid, kansen, maar ook even leegte. Het komt op mijn verstandig over dat hij aangeeft de tijd te willen nemen om te kijken waar zijn passie ligt (ook passies naast het sporten neem ik aan) en rustig zien wat daar in mogelijk is. Wanneer je financieel wat jaartjes speling hebt dan heb je daar ook tijd voor, een fijn privilege. Ik neem aan dat de interviews tot kerst door blijven lopen en dat het tijdperk Dumoulin de fietser dan ook echt ten einde is. Tom Dumoulin komt wel op zijn pootjes terecht, maar binnen de professionele wielrennerij zou mij licht verrassen. Het beste!

2
De Onechte gaviaal uit Ochten 5 november 2022 om 16:44

Tom toch. Je komt te gevoelig en impulsief over voor topsport. Je hebt geweldig talent. Laat de topsport voor wat het is en ga opzoek naar wat je doel is. Je ambivalentie uitzoeken en vol ergens voor gaan. Het lijkt dat je daar de meeste voldoening uit haalt. Ik wens je veel succes toe in je zoektocht naar je doel en geluk.

1
Limal 5 november 2022 om 09:33

Veel succes met het vinden van je weg, Tom. Mijn volledig ongevraagde raad zou zijn om nu een hele tijd niet meer in te gaan op verzoeken tot interviews of andere media-optredens…

0
Mooie Sjors 5 november 2022 om 10:04

Het volledige interview vind ik toch wel boeiend om te lezen hoor. Sterk stuk van NRC.

1
Limal 5 november 2022 om 11:31

Volledig mee eens. Ik bedoelde maar dat het allicht een goed idee is om nu wat afstand te nemen van het hele profwielrennergebeuren, inclusief de media (die hem sowieso vaak wat mentale moeite hebben gekost).

0
T80JZ 5 november 2022 om 14:24

@redactie.
Dumoulin was niet dertien jaar getrouwd, maar ze waren dertien jaar samen. Hij is in 2018 getrouwd.

0
de adelaar van de adsteeg 5 november 2022 om 16:50

En toen was het ook voorbij

1
VerstandOpNul 5 november 2022 om 15:10

Zou een Valverde-scenario nog denkbaar kunnen worden?

0
roeleur 5 november 2022 om 18:53

Hou het eenvoudig Tom:” De zon komt op, de zon gaat onder. Langzaam telt de oude boer zijn kloten.” (C Buddingh)

0
fietsvriend 5 november 2022 om 09:06

Genoten van dit interview. Boeiend mens.

-1
fransestinkkaas 5 november 2022 om 11:44

Vond het een heel sterk stuk van de NRC, maar sommige dingen die hij zegt blijven mij toch zorgen baren. Die jongen is zo vreselijk analytisch en denkt zo veel na.

-1
Panache 5 november 2022 om 13:32

Wat mij betreft de meest waardevolle quote uit het nrc interview: “Toen hij terugkeerde van vakantie (na 2017) wilde zijn ploeg Sunweb met hem om tafel. We zouden in het teamhuis in Sittard een masterplan voor 2018 bedenken. Ik heb de helft van die meeting gehuild. Hoezo masterplan? In 2017 was alles wat ik in al die jaren had opgespaard samen gekomen. Ik had de top gehaald en was super trots. Maar ik voelde ook; ja die pot met goud, die lag daar dus niet. Dat was een grote teleurstelling.”

-1
Adorni 5 november 2022 om 13:35

Ik zou de titel aanpassen: “Dumoulin is op een splitsing in zijn leven gekomen en overweegt comeback (in de wielerwereld).

-1
EricV 5 november 2022 om 13:51

Nu hij hele dagen thuis trekt zn vrouw hem niet meer

-1
Anton van Valouwe 5 november 2022 om 14:33

Dan zou ik ook weg gaan…

1
Julien Van der Aert 5 november 2022 om 11:56

Mooi mens die Dumoulin. Kudos aan NRC voor zo’n prachtig openhartig interview.

-2
de adelaar van de adsteeg 5 november 2022 om 14:00

Goede beslissing nooit trouwen met een psychologe dan kun je ook niks in je kop gepland worden eenmaal in je hoofd en het is gedaan.

-2
de adelaar van de adsteeg 5 november 2022 om 14:04

Ik zie Tom nu weer op de fiets springen

3
Grote Plateau 5 november 2022 om 12:48

Volgens mij is die gozer bipolair.

Hoop van harte datie goed terecht mag komen.

-3
Bontempi1962 5 november 2022 om 13:11

Weet je wel wat dat is, bipolair?

-1
Grote Plateau 5 november 2022 om 14:32

een tikkie wispelturig toch?

-3
Baroudeur Baroudeur 5 november 2022 om 16:41

Ik heb die indruk ook. Labiele persoonlijkheid, maar wel een erg interessant. Hopelijk komt het goed met hem…

2

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone