Tom Dumoulin via twee Limburgse koersen naar Giro d’Italia

Tom Dumoulin via twee Limburgse koersen naar Giro d’Italia
dinsdag 29 maart 2022 om 16:06

Tom Dumoulin wijkt ondanks zijn opgave in de Ronde van Catalonië niet af van zijn oorspronkelijke plan richting de Giro d’Italia. Dat betekent dat de Maastrichtenaar zaterdag van start gaat in de Volta Limburg Classic en vervolgens acht dagen later de Amstel Gold Race rijdt. Daarna vertrekt hij naar Tenerife om op El Teide een laatste hoogtestage ter voorbereiding op de Giro d’Italia af te werken.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

Vorige week woensdag in de derde rit naar La Molina van de Volta a Catalunya kneep Dumoulin in de remmen. Onderweg gaf hij aan zich niet goed te voelen en niet de energie te hebben om deze Spaanse etappekoers tot een goed einde te brengen.

Merijn Zeeman, sportief manager van Jumbo-Visma, geeft aan dat er momenteel geen reden is om zijn programma nog aan te passen. In de Ronde van Catalonië bleek hij nog niet genoeg energie te hebben om een paar dagen achter elkaar af te zien na zijn coronabesmetting. Hij heeft hier meer en langer last van gehad dan men van tevoren had verwacht. Inmiddels gaat het alweer een stuk beter met Dumoulin.

Dit betekent dat de Giro-winnaar van 2017 met slechts elf koersdagen in de benen naar La Grande Partenza in Boedapest zal trekken. Zelf ligt Dumoulin daar niet echt wakker van omdat hij in het verleden al diverse keren heeft aangetoond dat hij direct na zo’n hoogtestage al in een goede vorm kan zijn. Zo reed hij in 2018 tussen Milaan-San Remo en de Giro-start enkel Luik-Bastenaken-Luik en kende hij dat jaar ook slechts elf competitiedagen voordat hij in Jeruzalem direct de proloog van de Italiaanse ronde won.

Opgave in Catalonië – foto: Cor Vos

Tot dusver verloopt het seizoen voor Dumoulin verre van ideaal. In de UAE Tour werd hij knap derde in een korte en vlakke tijdrit, maar verloor hij op de twee aankomsten bergop, Jebel Jais en Jebel Hafeet, zo’n vijf minuten. Een gebrek aan competitie en last van zijn onderrug werden destijds als redenen voor deze mindere optredens aangegeven. De Strade Bianche moest hij daags na de verkenning van het parcours schrappen door een positieve coronatest. En in de Ronde van Catalonië had hij door de naweeën van die coronabesmetting nog niet de kracht om elke dag voluit te gaan.

De Giro start op vrijdag 6 mei in de Hongaarse hoofdstad Boedapest. Samen met de Noor Tobias Foss is Dumoulin naar voren geschoven als kopman van Jumbo-Visma.

Wedstrijdprogramma Tom DUMOULIN

Dit artikel delen:

35 Reacties

klimmer999 29 maart 2022 om 16:18

Hopelijk komt het allemaal goed, maar ik heb mijn twijfels.

Alucard 29 maart 2022 om 16:26

Wordt een prachtig duel in de Giro tussen Neerlands beste ronderenners: Dumoulin en Kelderman.

Grote vraag vooral: crasht Kelderman eerder uit de koers, of stapt Dumoulin eerder mopperend af?

Groetjesaandevoetjes 29 maart 2022 om 19:00

Ik begin deze negativiteit echt beu te worden. Hoe kan je jezelf nog een wielerliefhebber noemen als je bij het minste of geringste over een Nederlandse wielrenner de negativiteit weet te benadrukken. Ik zal het waarschijnlijk nooit begrijpen.

Romāns Vainšteins 29 maart 2022 om 19:16

Hier komt dat door Emmy Vanderpee adoratie icm met een opperaap complex. Dat gaat gepaard met de rest van de Nederlanders uitlachen wanneer het even kan.

jonglins 29 maart 2022 om 19:19

Op mijn beurt begrijp ik niet zo goed waarom je met zo’n opmerking geen wielerliefhebber zou kunnen zijn.
Ik heb zelf weinig met Dumoulin en Kelderman, al ben ik landgenoot. Ik kan wel om dit soort opmerkingen lachen.

Liefhebberij wordt alleen maar aangewakkerd als je favoriete en minder favoriete renners hebt. Dan doet de uitslag er tenminste toe.

Bontempi1962 29 maart 2022 om 19:26

Groetjes aan de voetjes, ik had het niet beter kunnen zeggen. Ik heb het volste vertrouwen in Tom en Wilco. “Never underestimate the heart of a true champion”.

koos1 29 maart 2022 om 16:45

Dat zijn wel heel weinig koersdagen voor de Giro, hopelijk niet te weinig.
Aan de nadere kant heeft Dumoulin wel al bewezen weinig koersritme en vooral training nodig te hebben om top te zijn, al is een OS TT natuurlijk wel heel anders dan een grote ronde als kopman rijden.

stoopjoeri 29 maart 2022 om 16:51

Tom is een topper.

Melkzuur 29 maart 2022 om 17:04

Tom, de tobbende topper.

Pannenkoek 29 maart 2022 om 16:53

Ahh corona besmetting, heel naar. Die naweeen zijn inderdaad erg voelbaar, dan snap ik zijn afstappen ook veel beter!

girardengo 29 maart 2022 om 17:16

Alles goed en wel, maar je wil als renner toch ook wel een keer bevestiging van toenemende conditie en vorm ervaren? Moge het in het Limburgse plaatsvinden!

Sjaak P 29 maart 2022 om 18:58

Tom is een renner die vooral wil zien en voelen wat z’n wattages zijn, zodat’ie met vertrouwen op de fiets zit. Heeft niet de competitie nodig voor de scherpte, hij weet al wat hij kan. En in de Giro heeft’ie nog drie dagen warmdraaien voor het echt lastig wordt ;)

Comments 29 maart 2022 om 18:04

Bemoedigend, zonder meer,

Kopinkas 29 maart 2022 om 18:11

Stuurt JV nog iemand anders voor het klassement naar de Giro als back-up? Misschien een goede zet voor wat mentale rust bij TD, zodat niet alle GC druk op zijn schouders komt te liggen…
Hopelijk goeie benen in Limburg. Home is where the heart is…

Napoleon 29 maart 2022 om 18:20

Foss, Oomen en Bouwman

Kopinkas 29 maart 2022 om 19:22

Hmmm, Foss vrij onzichtbaar dit jaar. Hopelijk kan die zijn goede Giro van vorig jaar bevestigen. En Oomen… 2018 lijkt al erg lang geleden…

Daniel17 29 maart 2022 om 19:28

Foss was gewoon vrij goed in Algarve, zeker aangezien hij normaal matig is in voorbereidingskoersen.

Scott Sunderland 29 maart 2022 om 19:37

Foss is onlangs ook hard gevallen.

Blackcanyon 29 maart 2022 om 18:37

Achter een brommer trainen is een goede training. Maar in de Amstel achter MvdP nog beter.

ben_pronk 29 maart 2022 om 18:38

Foss start ook

Mwielerfan 29 maart 2022 om 18:39

Giro is best een aardige voorbereiding op lombardije

JelleNijdam88 29 maart 2022 om 18:47

Kijkend naar mijn eigen conditieverval na Corona als fanatieke amateur kan ik me goed inleven dat hij te weinig energie had. Maar ook dat dat snel kan verbeteren. Je mist alleen wel een belangrijk stukje zelfvertrouwen en bevestiging zo in de aanloop naar de Giro

Cen Morawec 29 maart 2022 om 19:07

Volgens mij zijn weinig koersdagen geen probleem voor Tom Dumoulin, maar misschien wel voor de andere renners in de Giro ploeg. Ze moeten van Tom nog leren en hebben misschien meer “teamspirit met Tom Dumoulin als kopman” nodig.

Met uitzondering van Koen Bouwman en Chris Harper hebben ze wenig samen gereden.

Wat zijn de verhoudingen binnen de ploeg? is er het nodige respect?

Bijvoorbeeld Sam Oomen was dit jaar al top 10 in een Ronde, ook in 2021 was hij in Switzerland better dan Tom. OoK Eenkhorn was in 2021 all twee keer top 10. Kunnen we zeker zijn, dat ze naast Dumoulin met so veel tegenvallers niet voor eigen rekening gaan. Harper was ook duidelijk beter dan Tom. Zijn Oomen en Harper of Eenkhorn nu bereid voor het nodige steun tot 100%? Misschien is Kruijswijk een betere optie de Giro?

girardengo 29 maart 2022 om 19:34

liever geen verwarring creëren;-)

Scott Sunderland 29 maart 2022 om 19:44

Stel dat het lichamelijk wel weer ok gaat binnenkort met Tom, dan hoop ik dat ook zijn zelfvertrouwen terug is. En ook dat zijn neiging tot doemdenken meevalt. Alleen als hij fysiek en mentaal in orde is kan hij presteren.

Alucard 29 maart 2022 om 22:03

Je kunt Tom perfect vergelijken met Raymond van Barneveld.

Beiden zijn extreem getalenteerd, maar ook extreem kwetsbaar voor tegenslag.

Toen hun carrières nog louter crescendo verliepen, werd die kwetsbaarheid gemaskeerd door hun sterke prestaties (Giro, WK darts).

Maar vanaf het moment dat de prestaties achter begonnen te blijven bij de gestegen verwachtingen (vooral van zichzelf), kregen ze een structureel probleem, dat nooit meer is weggegaan.

Elke kleine tegenslag, laat de pilaar onder hun zelfbeeld en zelfvertrouwen in een storten. Zo'n mentale crisis vreet zo veel energie, dat het onvermijdelijk de sportieve prestaties mee naar beneden trekt.

Sindsdien plannen ze praktisch elk jaar weer een comeback. Omdat ze in trainingen, zonder druk, gewoon sterke waarden overleggen.

En omdat ze in de basis nog altijd van wereldniveau zijn, laten ze soms ook hoopgevende staaltjes zien op wedstrijdniveau (zoals de Olympische tijdrit, of top games tegen Van Gerwen).

Maar elk optimisme wordt daarna snel in de kiem gesmoord, omdat ze bij het eerste zuchtje tegenwind weer van het evenwichtskoord vallen.

Dat zal ook deze Giro weer gebeuren.

bunchsprinter 29 maart 2022 om 23:03

Negativiteit is juist wel een teken van liefhebberij voor de sport. Iedereen wil graag zien dat Tom in de buurt van zijn oude niveau komt. Dat het zo lang duurt frustreert. De vergelijking met een bierbuik(sport) vind ik wel erg discrepant. Het zijn de laatste kansen voor Tom. Het moet nu gebeuren anders moet topsport ook hard zijn. Anders is het nml geen top sport.

bunchsprinter 29 maart 2022 om 23:35

Als Tom dan zijn doelen bij stelt gun ik hem van ganse harte een Gesink rol, met af en toe een uitschieter in een tijdrit.

Jean Dumas 30 maart 2022 om 07:16

Twijfels over zijn mentale staat van paraatheid zijn legitiem, maar het blijft een aparte kerel. Hij wil het liefst op zijn eigen manier naar de Giro toewerken, en heeft in UAE Tour en Catalonië geen zin gehad in teveel druk. Het blijft uiteindelijk magertjes, maar laten we nog even kijken. Als hij zich op de eigen manier kan voorbereiden kan hij wellicht in goede vorm aan de Giro beginnen, maar mentale druk zal er sowieso bijkomen.

Kopinkas 30 maart 2022 om 08:08

De meest opvallende statistiek bij Dumoulin – tijdrijdend ronderenner par excellence – vind ik toch zijn 6 DNF’s op 13 Grote Rondes. Als hij deze Giro niet uitrijdt, komt dat op 50%/50%, toch vrij ontluisterend.
Dan komt hij in die statistiek op gelijke hoogte van Thibaut Pinot, niet de meest geruststellende aller referenties…
Zelfs de (fysiek) breekbare Jurgen Van den Brouck reed er 9 van de 15 uit. Het enigma Landa viel slechts 3 x uit op 16 deelnames.
Het voordeel dat Dumoulin heeft tov de drie genoemde namen (en dan zeker tov de twee nog actieve), is dat hij zijn GT-zege al binnen heeft. Maar misschien brandt daarom het heilige vuur ondertussen net iets minder?

Mystery Rider 30 maart 2022 om 09:02

Wat is het percentage van Porte – helaas heel veel gevallen?

Maar ik ga volledig akkoord met je analyse!

Als WF een poll zou organiseren – rijdt Dumoulin de Giro uit – stem ik alvast op een dikke NEE!

Kopinkas 30 maart 2022 om 09:30

@Mystery Rider
Porte heeft 3 DNF’s op 16 GT’s. Maar 3! Denk dat die twee opeenvolgende Tour-opgaves een heel andere perceptie creëren.
Overigens zou ik me zelf bij dat soort poll onthouden, en hoop ik ondanks deze rauwe cijfers dat TD deze Giro echt wel uitrijdt…

sooike 30 maart 2022 om 09:54

Dumoulin kan hard fietsen, dat heeft hij al lang bewezen. Zijn grootste probleem is zijn mentale hardheid. Hij denkt te veel na over zijn motivatie, twijfelt voortdurend aan zichzelf en is soms gruwelijk onzeker over zijn vormpeil. Ergo: topsport bedrijven voelt voor hem als een te zware last en hij lijkt soms helemaal geen plezier meer te beleven aan het uitoefenen van zijn beroep. voor renners met dit karakter is in het peloton geen vooraanstaande plaats meer weggelegd. omdat de wielersport harde eisen stelt aan de top. Er is geen plaats meer voor “twijfelaars”.

Pietspeed 30 maart 2022 om 12:35

Zijn verstand zit hem deels in de weg. Hij maalt niet alleen veel met z’n benen, maar ook veel in z’n koppie.

Explorer 30 maart 2022 om 10:37

Das een eind fietsen, en twee koersen er tussen door, naar Italië. Hopelijk regent het niet en staan er dixie’s langs de kant..

Headlines

Materiaalzone

Populair