Opgave Tom Dumoulin in Ronde van Catalonië: “Nu in overleg met de medische staf”
foto: Cor Vos
woensdag 23 maart 2022 om 18:49

Opgave Tom Dumoulin in Ronde van Catalonië: “Nu in overleg met de medische staf”

Update Tom Dumoulin gaat de Ronde van Catalonië niet uitrijden. De kopman van Jumbo-Visma loste tijdens de derde etappe, een bergrit naar La Molina, vroeg uit het peloton en stapte kort daarna uit koers. Volgens Jumbo-Visma voelde hij zich niet goed.

Dumoulin stond na twee etappes op een 49ste plaats in het algemeen klassement. Dinsdag tijdens de tweede etappe miste hij de slag toen het peloton brak in de finale. De Limburger finishte uiteindelijk in een groep op 33 seconden van de winnaar.

Op het moment van zijn opgave was het nog een kleine 70 kilometer tot de finish.

Niet lang geleden moest Dumoulin enkele koersen van zijn programma schrappen vanwege een coronabesmetting. Hij miste Strade Bianche, maar voegde onlangs wel de Volta Limburg Classic toe aan zijn programma. (woensdag 23 maart, 15.26 uur)

Een balende Tom Dumoulin stapte in de ploegleiderswagen – foto: Cor Vos


Update 18.49 uur – Medische staf Jumbo-Visma geraadpleegd

Sportief directeur Merijn Zeeman heeft op de website van Jumbo-Visma de opgave van Tom Dumoulin nader toegelicht. “We hadden voor de start van de etappe niet gedacht dat Tom niet zou finishen vandaag. We wisten wel dat hij nog niet op topniveau is op dit moment. Hij gaf onderweg aan zich niet goed te voelen. We moeten nu in overleg met de medische staf kijken wat we kunnen doen”, aldus Zeeman over de Giro-kopman. (woensdag 23 maart, 18.49 uur)

RIDE Magazine
107 Reacties
Sorteer op:
23 maart 2022 15:27
Tom ook al DNF. Jammer.
23 maart 2022 15:29
Er is nog werk aan de winkel voor Tom, wil hij een zinvolle rol kunnen spelen in de Giro. Misschien beter focussen op klassiekers en tijdritten?
23 maart 2022 15:31
Dat gaat niet goed.
23 maart 2022 15:32
Contract inleveren wordt niks met deze man
    23 maart 2022 15:46
    Exact dat, mm
    23 maart 2022 16:44
    Is dit een verzoek of een bevel.
    23 maart 2022 19:19
    Een komma kan veel verschil maken of bedoel je dat het niks wordt met het inleveren van het contract?
    23 maart 2022 19:34
    Kan nu verder gaan met hardlopen had die afgelopen week nog gedaan voor deze ronde
23 maart 2022 15:34
Het bericht waarvan je vreesde dat ging komen
Beetje makkelijk praten achteraf, maar dit kon je natuurlijk van mijlenver zien aankomen.

Tom moet echt de eer aan zichzelf en lekker stoppen. Die jongen is totaal niet (meer) geschikt voor topsport. Met name mentaal.
    23 maart 2022 15:46
    Won verleden jaar nog zilver op de OS, lijkt me niet dat het op is. Gewoon even zn draai vinden. Daarnaast moet hij lekker doen wat ie wil, en anders is het aan de teams. Dat hij op het moment niet als GR eindzegekandidaat wordt gezien betekent niet dat hij niet rond mag fietsen. 90% van het peloton rijdt het jaar zonder prijzen. Hij zit daarnaast nog eens aan de goeie kant en heeft enorme potentie. Ook als knecht kun je gewoon een boterham verdienen.
    'Even zijn draai vinden'

    We zijn inmiddels al 2,5 jaar verder heh? Jumbo-Visma heeft nog vrijwel niks aan hem gehad behalve een opeenstapeling aan teleurstellingen en negativiteit. Op een gegeven moment is het wel klaar..
    23 maart 2022 15:56
    Wie zegt dat dit niet gewoon nasleep Corona is? Hebben zoveel mensen last van? Of griep? Hebben er ook veel last van? Waarom meteen deze opmerking zonder de feiten te kennen?
    23 maart 2022 15:59
    Jij bent de psycholoog van Dumoulin begrijp ik?

    Het zijn types zoals jij die zorgen voor de negativiteit en de teleurstellingen. Beetje hetzelfde als de Vlamingen die blijven roepen dat Jumbo niet de juiste ploeg is voor WvA, terwijl de hoofdpersoon zelf al 100x heeft aangegeven zich er op zijn plek te voelen.
    23 maart 2022 15:59
    @Jachtluipaard Jij bepaalt wanneer het wel klaar is? Ik neem aan dat ze bij Jumbo Visma beter inzicht in zijn gesteldheid en waarden hebben dan iemand die vanaf de bank wat roept.
    23 maart 2022 16:14
    Wat een onzin dit zeg. De enige negativiteit die ik rondom Dumoulin zie is van gefrustreerden zoals jij die telkens klagen over dat hij er maar mee moet stoppen. Het halve peloton is ziek en dit is vrij goed te verklaren, waarom zou Dumoulin niet gewoon ziek kunnen zijn?
    23 maart 2022 16:14
    Feitenloos gezwets, zie Bayliner 1
    23 maart 2022 16:20
    Wat een onzin zeg, hij heeft afgelopen jaar nog een zilveren medaille behaald op de OS. Wat knap ook van iemand die volgens jou totaal ongeschikt is voor topsport om de Giro te winnen, bijna de Vuelta te winnen, tweede te worden in de Tour en WK tijdrijden te worden.
    23 maart 2022 21:30
    Lijkt me dat dumoulin juist niet met grote rondes bezig moet zijn, maar jaartje tijdritten en kleine rondes. Als ie daar zonder tegenslag telkens podium rijdt in week rondes zonder hooggebergte en met tijdrit en af en toe een tijdrit wint, kun je weer aan iets anders denken. Maar juist een stap terug, lol krijgen in koersen en soms winnen, is denk ik motiverender dan kansloos grote ronderenner nastreven, wat ie eigenlijk helemaal niet lijkt te willen. Hij wil wel winnen, maar niet er echt 110% voor gaan. Dat is OK, maar stop dan met het 85% doen
    23 maart 2022 22:01
    @Mwielerfan: zoiets kwam ook al in me op. Even dat Grote Rondewerk laten varen en de focus verleggen. Eventueel wat kilootjes erbij. Er bestaat nog meer dan Grote Rondes: tijdritten, kleine rondes, klassiekers. Maar kan verder ook niet in zijn hoofd kijken natuurlijk.
    23 maart 2022 23:28
    'Voelde me niet goed ': vraag, is het fysiek of mentaal, dan wel allebij?
    24 maart 2022 14:30
    Lekker kort door de bocht, jachtluipaard
23 maart 2022 15:39
Dat is kak.
23 maart 2022 15:42
Blijft weinig over als voorbereiding op de Giro, misschien baskenland of romandie toevoegen aan het programma.
Het zit hem niet mee tot nu toe, rugproblemen en Corona, benieuwd wat nu de reden is.
Mocht de Giro niet lukken dan zou ik graag willen zien dat hij afstapt van het idee ronderenner en waar terug gaat naar zijn basics, tijdrijden en aanvallen in de koers.
23 maart 2022 15:42
Op de foto leek ie al niet zo fris
23 maart 2022 15:43
Toch mooi twee ritten uitgereden.
    23 maart 2022 16:19
    Je bent ongetwijfeld sarcastisch, maar bij jou speelt natuurlijk ook mee dat Dumoulin Sunweb/DSM heeft verlaten voor TJV.

    Als supporter van DSM heb je overigens vast nog veel meer zaken om je zorgen over te maken kan ik me zo voorstellen?
    23 maart 2022 17:40
    Ja, dat is een enorm gemis :-)
    Maar "Ik denk dat je als ploeg nu inderdaad wel sterk moet gaan nadenken om afscheid te gaan nemen van Dumoulin, waarschijnlijk voor beide partijen de beste optie."
    23 maart 2022 18:30
    Dat is inderdaad mijn uitspraak en daar sta ik ook achter, maar ik zeg het niet uit rancune omdat ik supporter ben van een andere ploeg, daar zit het grote verschil Anton.
    23 maart 2022 19:23
    Rancune? Ik gun iedereen de huidige Dumoulin.
    23 maart 2022 19:26
    Dat is aardig van je, ik denk dat elke ploeg ook DSM de huidige Cees Bol gunt ;)
    23 maart 2022 19:35
    Toch iets dat we eens zijn....
23 maart 2022 15:45
Reden:?????
    23 maart 2022 15:49
    Zal waarschijnlijk hetzelfde zijn als de andere 200 uitvallers van de laatste weken…
    23 maart 2022 16:19
    @Zenon: dat zou nog een meevaller zijn.
23 maart 2022 15:52
Gaan we dit soort reacties plaatsen bij iedereen die afstapt deze periode? Dan kunnen we een derde van het peloton afschrijven voor de toekomst. Allemaal mentale wrakjes.
    23 maart 2022 15:55
    Nee, net als vele andere renners te maken gehad met Corona en griep (en andere blessures). Hoeft niet mentaal te zijn. Wellicht uit voorzorg om te checken of hij, na de Corona, geen hartritmestoornissen heeft.
    23 maart 2022 15:55
    Hoeft nie, maar is wel weer heel toevalig hoe Tom nu alweer is uitgevallen
    23 maart 2022 15:57
    Ik ken de reden nog niet.
    23 maart 2022 15:57
    @thomasjaarsma Hoezo is dat heel toevallig? Toevallig zou het zijn als er verder niemand uitvalt, maar ze vallen op dit moment bijna bij bosjes uit.
    23 maart 2022 21:10
    Der zijn ook genoeg renner die niet ziek zijn/ geweest zijn afgelopen 4 weken
23 maart 2022 16:02
Het halve peloton heeft griep, maar als Dumoulin het overkomt is het een voorteken van het einde van z'n carriere. Man, wat een opportunisme vind je hier ook, lijkt wel de voetballerij.
    23 maart 2022 16:12
    Dank je wel Geit, vandaag stond Matthews kotsend naast de ploegleidersauto. Ook einde carrière?
    23 maart 2022 16:16
    @Geit @Marik Richie Porte gisteren idem dito. Ook maar meteen een paar maanden eerder met pensioen. Het zijn inderdaad weer dezelfde mensen die zonder enige kennis en feiten direct hun conclusie trekken. Let wel, ik zeg niet dat het evt niet mentaal is (zou natuurlijk best nog kunnen, we weten het niet), maar laten we gewoon wachten tot er meer bekend is.
    23 maart 2022 16:58
    Simon Yates nu natuurlijk ook maar beter meteen stoppen met wielrennen.
23 maart 2022 16:03
De reacties waarvan je wist dat ze zouden komen. Ik krijg een déjà vu van de laatste keer dat er een bericht was over de gezondheid van Dumoulin. Toen zag ik dezelfde soort berichten en er waren er maar een paar die toegaven verkeerd te hebben gereageerd toen bekend werd dat het corona was.
Dank aan alle helderzienden hier in dit draadje! Waar zouden we zonder jullie zijn?
    23 maart 2022 22:51
    Kan ook best wat mensen van wielerflits zelf zijn, het gaat wel hard met de reacties en pageviews wanneer een paar van die "beter stoppen" opmerkingen voorbij komen.
23 maart 2022 16:03
Teleurstelling op teleurstelling .....en dat nu ruim twee jaar. Lijkt geen einde aan te komen. Ik xou zeggen contract inleveren en lekker een studie volgen die hij ambieert.
23 maart 2022 16:06
Wat is de toegevoegde waarde van een Tom Dumoulin in je team? Hoop dat de knop bij hem snel omslaat. Misschien iets minder hardlopen en minder ritjes met de hipster vrienden uit Noord-Holland.
    23 maart 2022 16:18
    Je beseft dat de enige waar hij zich hoeft te verantwoorden zijn werkgever is? Ik vraag me echt af wie sommigen hier denken dat ze zijn. Als Jumbo hem wil betalen om het hele jaar vlaai te eten moeten ze dat lekker zelf weten. Je kunt daar een mening over hebben, maar net doen alsof dit onrecht is en hem vertellen wat hij moet doen is nogal arrogant.
    23 maart 2022 16:26
    Ik zeg ook niet dat Jumbo hem moet ontslaan of wat dan ook, maar het is nu meer een terugkerend ritueel dat hij wel veel aandacht opeist en verwachtingen schept en dat niet weet waar te maken. Dan zou ik als ploegmaat op een gegeven moment ook denken van 'jij kunt me wat'. M.a.w. de motivatie wordt er niet beter op.
    23 maart 2022 16:37
    Er zijn niet echt verwachtingen toch? En de ploeg rijdt tot nu toe niet in zijn dienst, dus ik zie geen probleem met ploegmaats.
    23 maart 2022 17:33
    Yenssen degene met grootse verwachtingen zijn niet de ploeg/Tom, maar jij. Degene die teleurgesteld wordt is dus niet de ploeg/Tom, maar jij.
23 maart 2022 16:17
Iedereen is ziek. Dumoulin is niet opnieuw begonnen met koersen om wedstrijden te verlaten.
23 maart 2022 16:26
tommetje tommetje, komt het nog goed met je?
23 maart 2022 16:33
Kinderachtig en ongefundeerd geoordeel van toetsenbord-helden. Pure klasse verloochent zich niet, alsof hij niet vaker na tegenslag is teruggekomen. Have a little faith. In plaats van onderbuikgevoelens klakkeloos hier neer te kwakken.
23 maart 2022 16:35
Geheel volgens prognose.

Uiteraard zal men weer een oppervlakkige 'reden' vinden voor deze zoveelste wanprestatie.

Terwijl evident iets structureels speelt:
Tom's psychosomatische systeem galmt dusdanig driftig door op elke vorm van zelf beleefde tegenslag, dat zijn vermogen om prestaties te leveren keldert tot ver onder zijn eigen zuiver fysiologische plafond.

Hij is eigenlijk alleen nog geschikt voor zoiets als de olympische tijdrit. Dan kan hij zich in alle rust en veiligheid en allenigheid voorbereiden, een keer vlammen, en klaar. Maar verder is hij topsporter af.
    23 maart 2022 16:51
    Niet te geloven... Ja, dat van Tom wel, maar bovenstaand, totaal ongefundeerd commentaar, is nog te slecht voor de prullenbak.
    23 maart 2022 17:32
    Gelukkig hebben we op WF onze eigen psycholoog, zeer handig bij dit soort berichten om een en ander te duiden.
    Voor ons leken natuurlijk een uitkomst!
23 maart 2022 16:38
Zijn resultaten zijn niet optimaal sinds hij voor Jumbo VIsma rijdt. Ik was op zoek naar excuses en dacht: Tom kreeg geen steun van het ploeg, maar ik hoor interviews met ploegleiding, met hem of met Kerckhoffs (onlangs bij L1) dat hij wel gesteund wordt.

Volgens mij staat hij echter onder druk bij Jumbo VIsma. Te veel druk?
    23 maart 2022 16:47
    Top 10 in de Tour en Zilver op de Spelen ondanks een periode van onbetaald verlof.
    23 maart 2022 17:38
    "Zijn resultaten zijn niet optimaal sinds hij voor Jumbo Visma"..
    Valt toch wel mee...?
23 maart 2022 16:44
Dingen doen waar zonodig zin heeft kan hij lekker zeggen met zijn vermogen. Maar voor Jumbo het denk wel een keer op.
23 maart 2022 16:47
Net een besmetting gehad met het welbekende virus. Dat heeft gewoon even nodig bij heel wat mensen. Zelf ook gemerkt. Je wordt amper ziek na de vaccinatie, maar je conditie merk je het wel aan. Die was volledig weg.
    23 maart 2022 17:06
    Ook na vaccinatie kun je er aardig ziek van zijn hoor. Helaas weet ik het uit eigen ervaring. Ik lig al sinds zondag plat.
    23 maart 2022 20:32
    Beterschap!
    23 maart 2022 21:19
    Thanks:) :)
23 maart 2022 16:49
Laten we even de giro afwachten alvorens Tom Dumoulin af te schrijven, het vroege voorjaar is nooit echt zijn ding geweest, maar kon er in 1 keer staan als de Giro begon. Dat kan nu weer het geval zijn, en in de Binck bank was Tom toch ook vaak goed?
Ik ben zelf net ook 6 weken ziekjes geweest, dat is normaal genomen niet normaal, het heerst, er kunnen zoveel dingen zijn, en om dan alles op de psyche te gooien is ook flauw zonder alle ins en outs te kennen. Het zou alleen fijn zijn als Tom het naast zich neer kan leggen als het even tegen zit: 9 keer van de 10 missen, is nog steeds 1 keer raak
23 maart 2022 17:21
Wat een gelul van sommigen over Tom. We weten de reden niet en heeft corona gehad. Maar met een zak chips op de bank is het makkelijk oordelen. Want dan moet je diep gaan.

Reacties zijn gesloten.