Tom Dumoulin via twee Limburgse koersen naar Giro d’Italia
Tom Dumoulin wijkt ondanks zijn opgave in de Ronde van Catalonië niet af van zijn oorspronkelijke plan richting de Giro d’Italia. Dat betekent dat de Maastrichtenaar zaterdag van start gaat in de Volta Limburg Classic en vervolgens acht dagen later de Amstel Gold Race rijdt. Daarna vertrekt hij naar Tenerife om op El Teide een laatste hoogtestage ter voorbereiding op de Giro d’Italia af te werken.
Vorige week woensdag in de derde rit naar La Molina van de Volta a Catalunya kneep Dumoulin in de remmen. Onderweg gaf hij aan zich niet goed te voelen en niet de energie te hebben om deze Spaanse etappekoers tot een goed einde te brengen.
Merijn Zeeman, sportief manager van Jumbo-Visma, geeft aan dat er momenteel geen reden is om zijn programma nog aan te passen. In de Ronde van Catalonië bleek hij nog niet genoeg energie te hebben om een paar dagen achter elkaar af te zien na zijn coronabesmetting. Hij heeft hier meer en langer last van gehad dan men van tevoren had verwacht. Inmiddels gaat het alweer een stuk beter met Dumoulin.
Dit betekent dat de Giro-winnaar van 2017 met slechts elf koersdagen in de benen naar La Grande Partenza in Boedapest zal trekken. Zelf ligt Dumoulin daar niet echt wakker van omdat hij in het verleden al diverse keren heeft aangetoond dat hij direct na zo’n hoogtestage al in een goede vorm kan zijn. Zo reed hij in 2018 tussen Milaan-San Remo en de Giro-start enkel Luik-Bastenaken-Luik en kende hij dat jaar ook slechts elf competitiedagen voordat hij in Jeruzalem direct de proloog van de Italiaanse ronde won.

Opgave in Catalonië – foto: Cor Vos
Tot dusver verloopt het seizoen voor Dumoulin verre van ideaal. In de UAE Tour werd hij knap derde in een korte en vlakke tijdrit, maar verloor hij op de twee aankomsten bergop, Jebel Jais en Jebel Hafeet, zo’n vijf minuten. Een gebrek aan competitie en last van zijn onderrug werden destijds als redenen voor deze mindere optredens aangegeven. De Strade Bianche moest hij daags na de verkenning van het parcours schrappen door een positieve coronatest. En in de Ronde van Catalonië had hij door de naweeën van die coronabesmetting nog niet de kracht om elke dag voluit te gaan.
De Giro start op vrijdag 6 mei in de Hongaarse hoofdstad Boedapest. Samen met de Noor Tobias Foss is Dumoulin naar voren geschoven als kopman van Jumbo-Visma.

Grote vraag vooral: crasht Kelderman eerder uit de koers, of stapt Dumoulin eerder mopperend af?
Ik heb zelf weinig met Dumoulin en Kelderman, al ben ik landgenoot. Ik kan wel om dit soort opmerkingen lachen.
Liefhebberij wordt alleen maar aangewakkerd als je favoriete en minder favoriete renners hebt. Dan doet de uitslag er tenminste toe.
Aan de nadere kant heeft Dumoulin wel al bewezen weinig koersritme en vooral training nodig te hebben om top te zijn, al is een OS TT natuurlijk wel heel anders dan een grote ronde als kopman rijden.
Hopelijk goeie benen in Limburg. Home is where the heart is…
Met uitzondering van Koen Bouwman en Chris Harper hebben ze wenig samen gereden.
Wat zijn de verhoudingen binnen de ploeg? is er het nodige respect?
Bijvoorbeeld Sam Oomen was dit jaar al top 10 in een Ronde, ook in 2021 was hij in Switzerland better dan Tom. OoK Eenkhorn was in 2021 all twee keer top 10. Kunnen we zeker zijn, dat ze naast Dumoulin met so veel tegenvallers niet voor eigen rekening gaan. Harper was ook duidelijk beter dan Tom. Zijn Oomen en Harper of Eenkhorn nu bereid voor het nodige steun tot 100%? Misschien is Kruijswijk een betere optie de Giro?
Beiden zijn extreem getalenteerd, maar ook extreem kwetsbaar voor tegenslag.
Toen hun carrières nog louter crescendo verliepen, werd die kwetsbaarheid gemaskeerd door hun sterke prestaties (Giro, WK darts).
Maar vanaf het moment dat de prestaties achter begonnen te blijven bij de gestegen verwachtingen (vooral van zichzelf), kregen ze een structureel probleem, dat nooit meer is weggegaan.
Elke kleine tegenslag, laat de pilaar onder hun zelfbeeld en zelfvertrouwen in een storten. Zo'n mentale crisis vreet zo veel energie, dat het onvermijdelijk de sportieve prestaties mee naar beneden trekt.
Sindsdien plannen ze praktisch elk jaar weer een comeback. Omdat ze in trainingen, zonder druk, gewoon sterke waarden overleggen.
En omdat ze in de basis nog altijd van wereldniveau zijn, laten ze soms ook hoopgevende staaltjes zien op wedstrijdniveau (zoals de Olympische tijdrit, of top games tegen Van Gerwen).
Maar elk optimisme wordt daarna snel in de kiem gesmoord, omdat ze bij het eerste zuchtje tegenwind weer van het evenwichtskoord vallen.
Dat zal ook deze Giro weer gebeuren.
Dan komt hij in die statistiek op gelijke hoogte van Thibaut Pinot, niet de meest geruststellende aller referenties...
Zelfs de (fysiek) breekbare Jurgen Van den Brouck reed er 9 van de 15 uit. Het enigma Landa viel slechts 3 x uit op 16 deelnames.
Het voordeel dat Dumoulin heeft tov de drie genoemde namen (en dan zeker tov de twee nog actieve), is dat hij zijn GT-zege al binnen heeft. Maar misschien brandt daarom het heilige vuur ondertussen net iets minder?
Maar ik ga volledig akkoord met je analyse!
Als WF een poll zou organiseren - rijdt Dumoulin de Giro uit - stem ik alvast op een dikke NEE!
Porte heeft 3 DNF's op 16 GT's. Maar 3! Denk dat die twee opeenvolgende Tour-opgaves een heel andere perceptie creëren.
Overigens zou ik me zelf bij dat soort poll onthouden, en hoop ik ondanks deze rauwe cijfers dat TD deze Giro echt wel uitrijdt...