Tom Dumoulin verbijsterd: “Deze hadden we niet zien aankomen”

Tom Dumoulin verbijsterd: “Deze hadden we niet zien aankomen”

foto: Cor Vos

zaterdag 19 september 2020 om 19:29

Tom Dumoulin gaat dankzij zijn tweede plaats in de tijdrit op de zevende plaats in de Tour de France eindigen. Toch stond de Limburger aangeslagen voor de camera van de NOS, omdat kopman Primož Roglič de leiderstrui had verloren. “Deze hadden we niet zien aankomen.”

“Wat moet ik zeggen?”, vraagt Dumoulin zichzelf af. “Het is zo. Dit is een flinke klap. Hij voelde zich prima, maar hij wordt op waarde geklopt. Hij wordt vijfde in de tijdrit, dat is misschien niet de tijdrit van zijn leven, maar het is zeker niet slecht.”

“We hadden gedacht dat het genoeg zou zijn. Ik zou überhaupt niet weten hoe Pogačar hier nog meer dan een minuut sneller heeft gereden dan ik”, doet hij verbouwereerd zijn verhaal.

Over zijn eigen prestatie had de renner van Jumbo-Visma niet veel meer te vertellen. “Ik reed op La Planche niet meer zo heel hard, maar daarvoor had ik een goed vermogen te pakken. Maar het maakt nu niet meer uit. Het was niet voor de dagwinst en ook niet voor de Tourwinst.”

Dit artikel delen:

112 Reacties

Peter Lippens 19 september 2020 om 19:35

Nuchtere conclusie van een nuchtere Limburger. Echt doorgezakt is Roglic zeker niet maar Pogacar was vandaag super. Wat een onvergetelijke finale.

Gibi 19 september 2020 om 20:46

om snel te vergeten zal je bedoelen?

bartp25 19 september 2020 om 19:36

Dit misschien dan ook censureren wielerflits? Tom insinueert hier ook duidelijk. Iets wat ik absoluut niet doe laat dat duidelijk zijn. Toptalent die zijn strepen al heeft verdiend.

Lalsacien 19 september 2020 om 20:09

Pogacar zat in de dode hoek van Dumoulin!

Maglia Rosa 19 september 2020 om 20:46

Wat insinueert Dumoulin dan?

Panache 19 september 2020 om 20:52

“Ik zou überhaupt niet weten hoe Pogačar hier nog meer dan een minuut sneller heeft gereden dan ik”

Lalsacien 19 september 2020 om 20:56

Hij zag m dus duidelijk niet aankomen

Bettinwel 19 september 2020 om 21:00

Misschien door ook van fiets te wisselen?

Maglia Rosa 19 september 2020 om 21:07

Jullie insinueren dat hij iets insinueert.

SnellePelle 19 september 2020 om 23:38

Voor diegene die insinueren dat er iets wordt geïnsinueerd over iets wat kennelijk insinueert dat er klaarblijkelijk iets is gebeurd dat het rechtvaardigt om iets te insinueren wil ik zeggen: “als is de leugen nog zo snel, Wada achterhaald hem wel.“

En zolang dat niet gebeurd is het gewoon een overwinning.

Geurt Harm 19 september 2020 om 19:36

Makkelijk natuurlijk om achteraf mn gelijk te halen maar in de Alpen gaf ik al aan dat als TJV niet met een aanvalsplan zou komen om de achterstand te vergroten, Pogacar de Tour ging winnen. Natuurlijk kon je het aan zien komen; het ventje was gewoon de sterkste in de wedstrijd. En Roglic is altijd minder in week 3; zie Giro, zie eerdere Tourervaring, zie zelfs ook Vuelta verleden jaar. Men heeft defensief gereden bij TJV, te arrogant en gemakzuchtig gereden; 3 weken op kop rijden maar nooit een aanvalsplan. Dumoulin zelf torpedeerde de gekozen tactiek in de Pyreneeën al. Je kunt niet goed zijn, maar laat je tegenstand in de waan dat je dat wel bent. Er zijn fouten gemaakt en let op: Roglic rijdt volgend jaar elders, en er gaan koppen rollen.

bartp25 19 september 2020 om 19:40

Geloof ik niks van, Roglic meer jaren contract en zal zich willen revancheren. WvA zal een verbeterde aanbieding krijgen die hij ook meer dan verdiend. Ze gaan verder met bouwen tot ze de beste ploeg in het peloton zijn het hele jaar door.

Joaquim Agostinho 19 september 2020 om 19:50

Zou zomaar kunnen, alle ballen op Dumoulin die immers is overgestapt om de TdF te winnen.

vevie 19 september 2020 om 19:51

Is niet verkeerd bedoelt wel onzin wat je schrijft. In de derde week van de Giro werd hij ziek en viel hij. De Vuelta won hij oppermachtig en in de derde week hier was hij ook niet minder. Een slechte dag kan altijd. Dit is toch wat we eigenlijk willen zien? Dat renners gewoon mensen zijn en dat iedereen tegen een tik aan kan lopen? Die jongen was verder gewoon erg goed deze Tour en stuit hier tegen iemand die als een superheld deze TT heeft gereden. Zelfs een Roglic met een goede dag had van deze Pogacar verloren. Zo eerlijk moeten we gewoon zijn. Die Poga reed de TT als een bezetene.

Gilberto 19 september 2020 om 19:53

Wat is dat toch om het meteen op arrogantie te gooien? Gewoon verkeerde taktiek, gegokt en verloren. Is toch niet meteen arrogantie?

Scibby 19 september 2020 om 19:58

@vevie, Roglic had echt geen slechte dag, het laatste deel wist hij dat hij verloren had en daarom nog 1,56 verschil anders waarschijnlijk een halve minuut sneller. Rond v aert en dumoulin. Roglic heeft echt een goede tijdrit gereden.

vevie 19 september 2020 om 20:02

Hij had wel een slechte dag, Scibby. Zie ook het nieuwsbericht hier op de site. Hij had de benen niet en kon gewoon niet harder. Dat is wat we een slechte dag noemen. Kijk, hij wordt alsnog 5e en als je dat in perspectief plaatst is zijn ‘slechte’ dag wat andere renners een topdag zouden noemen. Maar als je kijkt wat hij normaal kan presteren en wat normaal zijn niveau is in TT’s dan had hij een slechte dag. Zelfs Van Aert en Dumo geven aan dat niets erop leek dat dit zou gebeuren en dat Roglic normaalgesproken beter rijdt. Als je dat dan geen slechte dag noemt, dan weet ik het ook niet meer.

Rsw85 19 september 2020 om 23:00

Fouten gemaakt is vooral achteraf makkelijk lullen. Je kunt ook zeggen dat Roglic tweede is geworden in een tour waarin hij met afstand de sterkste ploeg had. Als je dan niet kunt winnen ben je gewoon niet de sterkste geweest maar wel de best omringde wat in een tweede plaats resulteert. Kun je dan wel winnen in de toekomst? Zeker wel maar dit was wellicht zijn grootste kans ooit.

Rsw85 19 september 2020 om 23:03

Je kunt ook zeggen heel berekend gereden omdat het de enige manier is waarop ze denken dat Roglic de tour kon winnen in deze vorm.

Groetjesaandevoetjes 20 september 2020 om 01:27

Roglic had geen slechte dag. Hij had een ‘normale’ dag, terwijl zijn grootste concurrent de tijdrit van zn leven heeft gereden. Een slechte dag is als Roglic hier 50e wordt.

Julius de Wal 19 september 2020 om 19:44

Ik zou überhaupt niet weten hoe Pogačar hier nog meer dan een minuut sneller heeft gereden dan ik”, doet hij verbouwereerd zijn verhaal

Hoe bedoelt hij dit?

vevie 19 september 2020 om 19:48

Zoals je denkt dat hij dit bedoelt. Het is toch logisch om er zo over te denken. Geweldige renner die Tadej, maar hij deklasseert wereldtoppers in het tijdrijden op niet mis te verstane wijze. Dan kijk je daar, als wereldtopper in het tijdrijden die Dumoulin is, toch verbouwereerd naar? Vind ik niks vreemds aan aan deze reactie.

bartp25 19 september 2020 om 19:49

Dat hij in de klim tijd pakt is logisch. Dat hij op het vlakke maar 1 seconde langzamer is dan dumoulin en zelfs sneller dan WvA had niemand kunnen voorspellen.

Geurt Harm 19 september 2020 om 19:49

Hij spreekt zichzelf tegen want zegt ook dat ie ‘op La Planche niet meer zo heel hard ging’. Hij heeft beslist niet de snelste klim van iedereen gereden, door zijn tijdritfiets. Porte was maar 20 seconden langzamer bergop dan Pogacar dus zo wereldschokkend was het ook weer niet.

Romāns Vainšteins 19 september 2020 om 19:50

Daarmee bedoelt hij dat hij volkomen perplex is, net zoals iedereen want niemand zag deze op zo’n manier aankomen. Het was common sense dat Roglic in de tijdrit de anderen zou pakken maar het bleek juist andersom dat Pogacar de grote man van de klok was.

skylimit 19 september 2020 om 19:52

@julius de wal het tijdsverschil t.o.v. de rest is natuurlijk wel erg groot. Op zich is Pogacar explosiever dan Dumoulin als het bergop gaat, dus dat Pogacar daar tijd pakt op Dumoulin (ondanks of mede door een fietswissel) lijkt mij logisch.
Dat Pogacar Dumoulin op het eerste deel ook bij kan houden, duidt erop dat Pogacar ook een goede tijdrijder blijkt te zijn, al had hij dat misschien nog niet zo vaak bewezen.
Pogacar had een superdag zoveel is wel duidelijk.

Barry Batsbak 19 september 2020 om 19:53

Waarschijnlijk dat hij zelf alles gegeven heeft en niks heeft laten liggen. Zich niet voor kan stellen dat een ander een nog dieper vat heeft om uit te tappen. Wat dus blijkbaar wel het geval is. Pogacar had geel in het vizier en de wetenschap dat hij Roglic al eens verslagen had met tijdrijden, die had alles te winnen en heeft zichzelf compleet binnenstebuiten gekeerd.

Geurt Harm 19 september 2020 om 20:04

Het is een open deur maar een tijdrit aan het eind van de Tour is altijd anders. Je frisheid bepaalt wat je nog kunt. En hij versloeg Roglic al in het Sloveens kampioenschap, dus was niet verrassend.

Laatste man 19 september 2020 om 23:27

Dat hij er geen klote van gelooft.

Turtlehead 19 september 2020 om 19:47

Beste Tom, leer hiervan dat je nooit moet opgeven.

F4L 19 september 2020 om 19:53

Na de eerste bergritten had ik niet verwacht dat Dumoulin nu op een zevende plek zou staan. Eigenlijk een hele knappe prestatie van hem in een grote ronde met weinig tijdritkilometers.

Scibby 19 september 2020 om 19:59

Ja helemaal nadat hij eigenlijk de handdoek in de ring had gegooid.

oscarito1908 19 september 2020 om 20:29

En hij verbeterde naar mate de tour vorderde. Dat vind ik bemoedigend.

Abdoe 19 september 2020 om 20:17

Tom is op de weg terug, volgend jaar pakt hij hem!

SprintMaster 19 september 2020 om 20:17

" Ik zou überhaupt niet weten hoe Pogačar hier nog meer dan een minuut sneller heeft gereden dan ik”
En dan te bedenken dat Pogacar op het vlakke gelijk met hem lag ondanks het voordeel van het snelle pak van Dumo wat hem 1.3% voordeel op levert. Dus Dumo zou zonder snel pak al 30 seconden hebben achter gelegen!!! Ga dat maar eens uitleggen. Totaal zou hij dus op Dumo 1:51 hebben gehaald, bijna net zoveel als op Roglic. Kanttekening: geen fietswissel was wel een nadeel voor Dumo, misschien 30 sec.

the student 19 september 2020 om 20:35

Ik denk dat het voordeel van het pak niet overdreven moet worden. Want het is echt niet zo dat ze Roglic, Pogacar en Carapaz hier rommel aanmeten. De avond van tevoren nog op maat gemaakt. Het is geen flapperend wollen truitje.

Elke kleding fabrikant beweert dat ze het snelste pak maken…. En publiceren dat dan volgens eigen protocol.

wielrenner 19 september 2020 om 20:18

Bijzonder dat zo’n jong ventje geen terugslag heeft in zo’n zware laatste week.

Merlinappa 19 september 2020 om 20:59

Eens.

Limal 19 september 2020 om 21:27

Dat was vorig jaar ook al zo in de Vuelta. Indrukwekkend.

Jooop 19 september 2020 om 20:28

Mooi om Tom terug te zien op niveau. Ik ben benieuwd of hij nog beter kan.

Pietspeed 19 september 2020 om 21:22

Mooie constatering, na idd lange afwezigheid.

Oblomov 19 september 2020 om 20:41

Wat zou ik Dumoulin volgend jaar graag weer in die 2016 rol willen zien, met de focus primair op het tijdrijden.

Vergeet die klassementen. Als er een parcours a la Giro 2017 voorbijkomt, kun je alsnog het geweer van schouder veranderen.

Pietspeed 19 september 2020 om 21:24

Oneens, hij heeft het talent, klasse en intellect om als kopman voor AK te gaan.

SnellePelle 19 september 2020 om 23:49

Tom rijd de Vuelta, die scoort echt nog wel dit jaar.

Deel Koeper 20 september 2020 om 00:12

Als de Vuelta door gaat. Als er dit jaar nog iets wordt geschrapt, dan is het wel de Vuelta.

Limal 19 september 2020 om 20:41

Ik was heel blij om Dumoulin terug vooraan mee te zien strijden, maar als je ziet dat hij 40 seconden verliest in de klim op Van Aert dan (1) was hij misschien wat te hard vertrokken en/of (2) was het toch beter geweest om van fiets te wisselen.

En over dat andere: tot vandaag staken Roglic en Pogacar met zijn tweeën boven de rest uit en nu blijkt dat Pogacar ook kan tijdrijden (niet ongewoon om dit bij een renner 'pas' op zijn 21e ten volle te ontdekken, nadat er hard op gewerkt is). Met dat in gedachte is voor mij de (relatieve) mislukking van Roglic eigenlijk een veel grotere verrassing dan de knalprestatie van Poga.

Glorious 20 september 2020 om 07:23

klimmen met tijdritfiets..

dario_P 19 september 2020 om 20:52

Het zal wel aan mij liggen maar ik kan deze prestatie echt niet plaatsen. 3 weken lang zijn ze compleet aan elkaar gewaagd. En nu wint pocketklimmer (met enige tijdritkwaliteiten) Tadej met 2 minuten voorsprong op de rest.. Ik gun het hem van harte, ik ben blij dat de Ineostactiek, ook wel de moord op de tour de france te noemen, niet heeft gewonnen. Ik ben groot van Sagan Pogacar en Landa.. Maar dit neemt niet weg dat vandaag Floyd Landis regelmatig door mijn hoofd spookte.. Hij kraakte en barstte echt op de Loze.. bizar

Romāns Vainšteins 19 september 2020 om 20:55

Pogacar is geen pocketklimmer, net zomin als Roglic.

Jeromb 19 september 2020 om 20:57

Bij mij sloeg de mooie spanning van de tijdrit vrij snel om in een wrang gevoel. Ik mag hier niet insinueren en dat moet ik ook niet doen, maar ik merk dat ik door de historie van het wielrennen dit soort prestaties niet meer kan waarderen. Bij mij spookt er dan nog maar één gedachte door het hoofd.

Ik ben blij dat het merendeel van de wielerliefhebbers er wel ongestoord van kan genieten en laten we maar hopen dat mijn twijfels totaal ongegrond zijn.

NDI22 19 september 2020 om 22:22

Hier nog 1. Drie weken lang alles aan elkaar gewaagd en dat zie je ook wel terug in de TT, op Pogacar na die alles miraculeus op een hoop rijdt. En Lopez die door het ijs zakt. De nummer 10 op bijna 3 minuten, niet normaal.

Dion 19 september 2020 om 22:40

Ik geloof het ook niet. Eergisteren was ie op sterven na dood en nu rijdt ie alles op een hoop.

SnellePelle 19 september 2020 om 23:48

15” verliezen is verre van kraken.

Vandaag was de 1e keer dat iedereen dezelfde lange inspanning deed.
Roglic is een meester in 5-10’ inspanningen en korte sprints en is telkens door de knechtentrein zo gebracht.

Op de Peyresourde was de inspanning ook te lang voor Roglic.

Deze tijdrit was Pogacar op het lijf geschreven.

Bruine Koersbroek 19 september 2020 om 21:07

2019: TJV 3e met Kruijswijk
2020: TJV 2e met Roglic
2021: TJV 1e met Dumoulin (?)

Barry Batsbak 19 september 2020 om 22:55

2021, is dat die editie met de monstertijdrit van 120km op de voorlaatste dag? Ja, doe mij die maar. Zou te gek zijn. Smijten met minuten.

Groetjesaandevoetjes 20 september 2020 om 01:31

Zolang Martin, Bardet, Barguil en Pinot rondrijden in de Tour zal de focus blijven liggen op klimmen en niet op lange tijdritten. Hoe bizar uitgerekend het parcours voor Pinot was dit jaar is onbegrijpelijk. De laatste tijdrit zelfs langs zijn huis laten gaan. Hoop dat Pinot ooit de Tour nog wint, maar ben blij dat het dit jaar niet zo was.

Gras 19 september 2020 om 21:19

Op zich erg opmerkelijk dat Pocajar opeens zoveel sneller is bergop dan heel Jumbo. Dat zou je bij de andere aankomsten bergop dan ook hebben moeten zien, maar daar was hij gelijkwaardig.

Aan de andere kant, die fietswissel leek Tom direct al tijd te kosten. Levert iets van 40 seconden in naar Van Aert toe? En dan mogelijk het dubbele naar Pocajar..? Blijf het apart vinden.

rogierb 19 september 2020 om 21:25

Gunstig voor de toekomst van Dumoulin.

Ouwe Taaie Bask 19 september 2020 om 22:00

Mooi dat Tom hier wel even het verschil laat zien tov WVA. Is niet alleen op dit forum een “strijd” maar zal toch onderling ook een dingetje zijn… ;-)

Domestique 19 september 2020 om 22:30

Dumoulin is ook veel meer een ronderenner (met een specifieke voorbereiding op een klassement na 3 weken). Lijkt mij vrij logisch dat die mannen in de slottijdrit komen bovendrijven.

Denk trouwens dat Dumoulin toch nog best wel wat van zijn oude niveau verwijderd zit. De beste Dumoulin van ‘17-‘18 moet vandaag toch veel dichter bij Pogacar kunnen blijven?

Gilberto 20 september 2020 om 00:18

10 secondjes, poeh poeh

Burdincurutcheta 20 september 2020 om 09:34

Dumoulin heeft 3 weken in de wielen gehangen dus redelijk triestig dat hij slechts 10 seconden beter doet dan knecht van Aert in een klimtijdrit.

SprintMaster 19 september 2020 om 22:13

Laatste keer dat het verschil nummer 1 / 2 groter was in de laatste tijdrit was in 2014 toen Tony Martin won. Maar dat was toen heel logisch.

https://www.procyclingstats.com/race/tour-de-france/2014/stage-20/result/result

Merlinappa 19 september 2020 om 22:15

Ja op 54km vind ik dat wel iets aannemelijker. Vooral ook omdat der Tony een TT machine was destijds.

Fuubs 19 september 2020 om 22:20

Toen was het verschil tussen nummer 1 en 2 in het klassement ook meer dan 7 minuten.

Bruine Koersbroek 19 september 2020 om 23:24

Half off-topic: ik zag in de Nrc dat Tom zich persoonlijk laat sponsoren door een nogal naargeestig en dubieus slachterijbedrijf.. Valt me tegen van zo’n intelligente, bedachtzame kerel, to say the least..

Vincent Lacressonniere 20 september 2020 om 00:00

Echt? Heb je een linkje? Zou mijnwet tegenvallen van m

rogierb 20 september 2020 om 00:01

Had je ingeschat op een Telegraaf-lezer.

Bruine Koersbroek 20 september 2020 om 00:05

Je getuigt wel vaker een zeer beperkt inschattingsvermogen te hebben, rogierb..

oscarito1908 20 september 2020 om 00:55

Tja de Volkskrant. Ooit een verzetskrant. Tegenwoordig een krant van linkse opinie.

oscarito1908 20 september 2020 om 00:59

Vandaar de bruine koersbroek? Zeker fan van St. Pauli?

Jaap Jansen 20 september 2020 om 09:26

Ik las het ook, maar het is een column van een behoorlijk linkse mevrouw die vindt dat we allemaal veganisten moeten worden. Zij heeft hem wel heel kort door de bocht neergezet als de reden dat er teveel vlees gegeten wordt. Dat mag, want het is een column.

Bruine Koersbroek 20 september 2020 om 10:04

Wat je principes tav vlees ook zijn, dat Vion is een buitengewoon duister bedrijf. Als publiek figuur zou je je daar op zn minst wat in mogen verdiepen vooraleer je daarmee in zee gaat.. Maar goed, we weten al een tijd dat het maatschappelijk engagement van veel wielrenners vrij selectief is.

Bruine Koersbroek 20 september 2020 om 10:08

Nee geen fan van St Pauli en ook niet van Ag2r.. ik probeerde iets ranzigs te bedenken, maar is niet helemaal gelukt..
Wel een groot fan van Knetemann overigens..

Ton van Wieringen 19 september 2020 om 23:31

Heel jammer dat Tom geen gelijke tred kon houden met Roglic en dat hij toen ging knechten. In een iets betere vorm was hij de kopman geweest. Met een grotere kans op de Touroverwinning dan Roglic. Wanneer Roglic echt goed was geweest, dan had hij in de laatste week moeten aanvallen en meer voorsprong moeten nemen. En niet steeds in dat vervelende treintje moeten blijven.

josemanuelfuente 20 september 2020 om 00:15

Sorry, maar velen zagen dit sinds een week geleden aankomen, Jumbo veel te defensief gereden

Gilberto 20 september 2020 om 07:11

Ja hoor, Jose Manuel Fuente en vele anderen wisten vorige week al dat Pogacar dit uit zijn hoge hoed zou toveren…schei toch uit

Merlinappa 20 september 2020 om 07:11

Tom weet ongetwijfeld heel goed met welke wattages hij (en Wout) omhoog zijn gereden. Misschien dat hij daarom niet weet hoe Poga nog een minuut sneller is.

Ik hoorde overigens dat Poga ongeveer 6,9w/kg trapte op de klim. Dat zet mij aan het twijfelen hoor.

Limal 20 september 2020 om 07:25

Ik denk toch dat er bij hen ook dingen fout gelopen zijn (zie hieronder). Overigens vraag ik me ook af aan hoeveel W/kg Wout die berg is opgeknald – ‘slechts’ 30 seconden verliezen op iemand die minstens 10 kg minder weegt plaatst voor mij die klim van Wout op hetzelfde fenomenaal hoge niveau.

Merlinappa 20 september 2020 om 07:49

Ja, maar Wout rijdt duidelijk op spaar stand het vlakke gedeelte.

Limal 20 september 2020 om 07:20

Na een nachtje wakker-liggend-koers-verwerken ben ik tot de conclusie gekomen dat er gisteren vanalles misgelopen is bij TJV:

– Wout Van Aert: gaf aan dat hij "zijn afgesproken wattages kon trappen" maar verloor te veel tijd op het vlakke i.v.m. Cavagna – een goeie klim redde nog deels zijn tijdrit
– Tom Dumoulin: reed op niveau op het vlakke, maar door niet van fiets te wisselen verliest hij 40 seconden (!) op Van Aert ondanks dat Tom deze Tour meestal een tikkeltje sneller bergop reed
– Primoz Roglic: je zag op het vlakke al dat het vierkant draaide omdat hij zijn vermogens niet kon trappen; probeerde met de tijdritfiets naar boven te rijden, maar wisselde pas na 1 km klimmen dan toch, op het moment dat hij en Pogacar virtueel gelijk stonden in het klassement – het constant doorkrijgen van de oplopende verschillen heeft hem eerst doen twijfelen en uiteindelijk mentaal doen kraken

Mits een betere indeling resp. fietswissel hadden Van Aert 20 à 30 seconden en Tom Dumoulin 30 à 40 seconden sneller kunnen rijden. Gezien de vorm doorheen de Tour mocht verwacht worden dat Roglic nog eens 20 à 30 seconden sneller dan de tijd van Tom zou gaan. Pogacar had de Tour in dat geval niet gewonnen en de verschillen hadden niet zo buitenaards geleken.

Merlinappa 20 september 2020 om 07:26

Tsja. Met een wissel ben je sowieso 20 seconden kwijt en dan is het maar de vraag of je bergop veel sneller rijdt. Die 40 seconden die Tom volgens jou verliest is dan ook pure speculatie.

Daarnaast vind ik het niet gek dat Wout sneller bergop rijdt dan Tom, ongeacht de fiets. bij een 15-minuten inspanning kan Wout als crosser zeer waarschijnlijk hogere wattages trappen dan Tom.

Eens met dat Roglic vierkant trapte trouwens, die haalde duidelijk zijn wattages niet.

Limal 20 september 2020 om 07:39

Over de prestatie van Tom is er weinig speculatie nodig, Merlinappa:

– Op het derde tussenpunt, aan de voet van de klim, ligt Wout 50 sec achter op Tom
– de fietswissel moet dan nog komen
– aan de finish houdt Tom maar 10 seconden over

Kijk de beelden nog eens terug en je zal zien dat Tom in het eerste deel van de klim niet wist of hij nu (ongemakkelijk) in de beugels moest zitten of (al even ongemakkelijk) rechtop moest staan, en dat Roglic's fietswissel vreemd genoeg kwam na 1 km klimmen. De taktiek om niet of te laat (paniekerig) te wisselen is de foute gebleken.

Merlinappa 20 september 2020 om 07:51

Ik snap de tijdverschillen heus wel hoor, maar ik denk dat Tom sowieso tijd was verloren op Wout ongeacht de fiets. Beide reden duidelijk met een andere indeling.

Roglic’ wissel kwam trouwens op het steilste deel. In theorie de meest effectieve plek voor een wissel.

Limal 20 september 2020 om 08:00

Ik ben het ermee eens dat de indelingen van Wout en Tom verschillend waren – de eerste misschien wat traag vertrokken, de andere misschien wat snel. Maar de opgetekende 40 seconden (of 1 min als we jou 20 seconden wisseltijd doorrekenen) verlies in de klim vind ik buitengewoon veel.

Oh, en hoe zeker ben je dat de wissel van Roglic (op 5 km van de meet) op het steilste stuk van de klim kwam? ;-p
https://img.aso.fr/core_app/img-cycling-tdf-jpg/et20-pp-la-planche-des-belles-filles/22988/0:0,788:1103-960-0-70/1f9cd

Merlinappa 20 september 2020 om 08:05

Met een fiets wissel was ie misschien ook 40s verloren, misschien 30 of 26,7. Dat zullen we nooit weten. ;)

En haha erg grappig. Op het steilste stuk zo vroeg mogelijk, zo beter? ;) je snapt m’n punt hoop ik toch.

Limal 20 september 2020 om 08:14

Ja, we zullen het nooit zeker weten. Bij TJV gaan ze die tijdrit natuurlijk tot in het extreme analyseren aan de hand van alle data die ze beschikbaar hebben en uiteindelijk is dat het enige dat telt. Voor mij zou dezelfde tijdrit volgend jaar weer mogen plaatsvinden in de Tour en dan zou ik met nog meer interesse kijken of Tom wel of niet wisselt ;-)

Glorious 20 september 2020 om 07:24

Het is wel heel extreem hoe goed die Pocagar is..

platteprijs 20 september 2020 om 08:07

Niet gisteren maar in de waaieretappe heeft Jumbo de Tour verloren. Van Aert heeft toen lange tijd in de wielen gereden. Als hij met zijn uitstekende vorm tot op de streep vol op kop had gereden, had Pogacar een volle minuut meer verloren. Dan had Roglic minder stress gehad, Pogacar geen enkel geloof meer gehad en was de tijdrit een formaliteit geweest. Bij Ineos was dat niet gebeurd, daar had alleen de eindoverwinning geteld en was men niet ook op zoek gegaan naar etappezeges.

Burdincurutcheta 20 september 2020 om 08:31

Misschien had Roglic gewoon sterker moeten zijn?

Panache 20 september 2020 om 08:45

Dat schreef ik destijds ook. Ze gingen die dag voor de rit, terwijl het grote doel geel ondergeschikt gemaakt werd aan die rit.

platteprijs 20 september 2020 om 09:45

Ik vind het ook vreemd dat geen enkele wielerjournalist hierover een kritische vraag aan de ploegleiding heeft gesteld of zelfs maar over geschreven heeft.

jan jansen 20 september 2020 om 09:46

Burdin
Dus het komt mede door WVA waarom ze het geel niet hebben.
Alles op het geel en geen bijzaken, en vooral geen vrije rol

Romāns Vainšteins 20 september 2020 om 09:48

Niet alleen van Aert maar ook Dumoulin en Roglic zelf. Die dag draaide Bernal wel gewoon mee in de waaier.

Burdincurutcheta 20 september 2020 om 10:21

Wat een bullshit. Roglic zit 3 weken in van Aert zijn wiel en dan zou het nog Wout zijn schuld zijn dat Roglic niet wint.

De grootste fout werd gewoon gemaakt door Dumoulin. Die beslist op zn eentje om zijn beschermde rol op te geven. Hierdoor verliest Jumbo zijn tweede kopman en kunnen ze Pogacar en zijn gammele team niet meer onder druk zetten met een aanval van Dumoulin.

Uiteindelijk is het gewoon Pogacar die sterker is dan Roglic en dat is dan ook weer mooi.

Panache 20 september 2020 om 10:33

Het ligt niet aan van Aert, het ligt aan de opdrachtgevers (ploegleiders). Jumbo heeft vaak toch meerdere doelen nagestreefd (zie ook Kuss op zijn verjaardag). In de strijd voor geel is dat toch een risico. Een te groot risico blijkt achteraf.

platteprijs 20 september 2020 om 10:57

@Burdi wees niet bang we komen niet aan Van Aert. De fout ligt bij de ploegleiding. Net als dat ze niet ingrepen toen Dumoulin besloot knecht te worden. Want dit is de tweede grote fout van de ploegleiding deze Tour, zoals De Cauwer ook duidelijk uitlegt op de Sporza-site.

jan jansen 20 september 2020 om 12:17

Burdin
Een goede knecht offert zich op voor zijn kopman en dat heeft WvA in de waaieretappe niet gedaan. Die dag heeft hij niet goed geknecht.

Headlines

Materiaalzone

Populair