Tom Dumoulin terug in koers in Critérium du Dauphiné

woensdag 5 juni 2019 om 18:49
Tom Dumoulin terug in koers in Critérium du Dauphiné

foto: Cor Vos

Tom Dumoulin staat zondag aan het vertrek van het Critérium du Dauphiné. De kopman van Team Sunweb maakt er zijn rentree na zijn knieblessure, die hij opliep in de Giro d’Italia. In de Franse rittenkoers wil de Nederlander wedstrijdritme opdoen voor de Tour de France.


Voor Dumoulin kwam er al na vijf etappes een einde aan de Giro d’Italia. De Nederlander was gevallen in de chaotische slotfase van de vierde rit naar Frascati, maar kon op achterstand nog wel de finish bereiken. Na afloop bleek hij geen breuken te hebben overgehouden aan de val, maar optimistisch toonde hij zich allerminst. De kopman van Sunweb begon nog wel aan de vijfde rit, maar stapte vrijwel direct na de start in de volgauto.

“Zijn herstel ging langzamer dan we hadden gehoopt en hij ondergaat morgen een laatste MRI-scan, als laatste controle voordat hij naar Frankrijk afreist”, laat ploegleider Aike Visbeek weten in een persbericht van de ploeg. “Dan zal hij de Dauphiné gebruiken om terug te keren in het wedstrijdritme voor zijn grotere doelen in juli. We nemen de koers dag per dag. We nemen geen enkel risico en we richten ons niet op het klassement.”

Net als Dumoulin keren ook Martijn Tusveld en Robert Power terug in de koers. Voor Tusveld wordt het zijn eerste koers in drie maanden, nadat hij in de openingsrit van Parijs-Nice een kaakbreuk opliep. Power moest opgeven in de vijfde etappe van de Giro d’Italia na een valpartij. Johannes Fröhlinger, Joris Nieuwenhuis, Casper Pedersen en Florian Stork maken de selectie compleet.

Selectie Sunweb voor het flag-fr Critérium du Dauphiné 2019
flag-nl Tom Dumoulin
flag-de Johannes Fröhlinger
flag-nl Joris Nieuwenhuis
flag-dk Casper Pedersen
flag-au Robert Power
flag-de Florian Stork
flag-nl Martijn Tusveld

Dit artikel delen:

22 Reacties

hartstikkebedankt 5 juni 2019 om 18:51

Dat is al best snel, ben benieuwd naar de vorm die hij laat zien en of hij gaat uitrijden.

assen 5 juni 2019 om 19:05

Nou, ik zou helemaal NIETS verwachten nog van Tom. Die gaat het hier vrij rustig aan doen op enkele dagen, denk ik op te maken uit de tekst.

Sonsbach Allstars 5 juni 2019 om 19:51

Dat geldt wat mij betreft niet alleen voor TD maar voor het gehele team dat Sunweb naar de dauphine stuurt. Wat een pelotonvulling is me dat zeg

Jean Dumas 6 juni 2019 om 10:50

In de Dauphiné kun je niet rustig aan doen, daarom heb ik mijn twijfels over de Tour. Als de knie opspeelt heb je er niets aan. Kun je beter inschrijven voor de Route d’Occitanie en ervoor op hoogtestage.

Sagan=hulk 5 juni 2019 om 19:10

Opnieuw een lastige wegkoers voor Joris Nieuwenhuis. Ben toch een beetje bang dat dit nefast is voor z’n crosseizoen deze winter.

Barry Batsbak 5 juni 2019 om 22:24

Zijn rittenkoersjes van een week hè, geen 3 weken doorgezaagd worden. Als die gasten op hoogtestage gaan wisselen ze dagen kalm aan doen ook af met flink tekeer gaan. Zal wel iets meevallen al met al voor het cross seizoen.

krypton 5 juni 2019 om 19:16

Hij zal zich vast in de tijdrit en hooguit één bergrit even serieus testen. Daarna hoogtestage om echt weer te pieken.

rennerske 5 juni 2019 om 19:22

Hmmmm, een op hoop van zegen- tactiek, klinkt niet erg geruststellend.

Panclaro 5 juni 2019 om 19:27

Mooi voorbeeld van hoe concurrentie zand in de ogen te strooien. Die gaat gewoon knallennnnn ;-)

madeinstars 5 juni 2019 om 19:27

Slimme keuze, denk ik. Fatsoenlijke hoogtestage op dit moment belangrijker dan diep gaan in een koers. Dumoulin gaat hoe dan ook met weinig koersritme aan de tour beginnen.

Arema Pro Cycling Team 5 juni 2019 om 19:28

Waarom geen Walscheid of Bol mee? Wordt dus weer opvulling en niet echt mee doen om een etappe zege..

leegloper 5 juni 2019 om 20:34

Bol moet de man met de Hammer worden.

KennyKlimmen 5 juni 2019 om 21:28

Bij TD laat ploegleiding noch renner zich in de kaarten kijken in voorbereiding op een grote koers. Hopelijk worden we over een dikken maand aangenaam verrast.

Gilberto 5 juni 2019 om 22:58

Ik vind dat altijd zo overdreven en jezelf te serieus nemend, als je zo heel geheimzinnig doet om zogenaamd de concurrentie zand in de ogen te strooien. Ga toch gewoon fietsen man

girardengo 6 juni 2019 om 00:28

In aansluiting daarop, het is ook niet duidelijk wat hem precies mankeerde. Was het (redelijk) ernstig, of valt dat uiteindelijk erg mee? Maar ik snap ook wel dat je de concurrentie niet veel wijzer moet maken als dat kan.

krypton 6 juni 2019 om 01:34

Als je maar een week helemaal niet hebt kunnen fietsen dan valt het allemaal wel mee.

gerardhaan 6 juni 2019 om 00:51

Ik wil absoluut niet negatief zijn, maar ik heb zo het idee dat Dumoulin zijn beste tijd al lang geleden heeft gehad. Na zijn gelukkige girowinst ( nibali en quintana waren wat minder in vorm toen ) heeft hij geen deuk meer in een pak boter gereden. Hij is in een neerwaarste spiraal terechtgekomen waar hij moeilijk uit lijkt te komen. Het dieptepunt was zijn plotselinge opgave in de giro. Zeer teleurstellend allemaal.

krypton 6 juni 2019 om 01:40

Ik zou me eigenlijk best wel afvragen hoe leeg m’n leven is als ik iemand zou zijn die op een wielersite een account aanmaakt puur en alleen om te trollen. Ik heb best wel medelijden met je eigenlijk.

Paul1963 6 juni 2019 om 04:13

@krypton, zo is dat!

nostradaanus 6 juni 2019 om 08:58

Ik zou 2de in de Tour en Giro -plus etappewinst 2x- in één seizoen nou niet echt bestempelen als over de top heen.. best wel kortzichtig om nu na 1x vallen te roepen dat ie t niet meer heeft.
Die staat er straks echt wel weer (in de Tour) en ik hoop dat je dan zwaar ongelijk gaat krijgen.

marehoek 6 juni 2019 om 12:00

Is kantklossen voor jou misschien een mooie bezigheid.

girardengo 6 juni 2019 om 15:44

je zult toch niet op een serieus antwoord zitten te wachten hoop ik .