Tom Dumoulin snelste in proloog Ronde van Zwitserland

zaterdag 13 juni 2015 om 18:08
Tom Dumoulin snelste in proloog Ronde van Zwitserland

© CorVos / Team Giant-Alpecin

Tom Dumoulin heeft de proloog in de Ronde van Zwitserland gewonnen. De Nederlander van Giant-Alpecin reed in de straten van Risch-Rotkreuz twee seconden sneller dan Fabian Cancellara (Trek Factory Racing). Matthias Brändle (IAM Cycling) werd derde.

Greg van Avermaet (BMC) zette vroeg in de wedstrijd een snelle tijd neer. Hij deed vijf minuten en 46 seconden over het 5,1 kilometer lange parcours. Lang mocht hij echter niet op de hotseat zitten, want even later bleek Matthias Brändle (IAM Cycling) één seconde sneller.

De tijd van de Oostenrijker hield lang stand. Uiteindelijk slaagde Fabian Cancellara erin om twee seconden sneller te rijden. De renner van Trek Factory Racing had de afgelopen week last van een bacteriële infectie, maar een fikse antibioticakuur bleek zijn vruchten te hebben afgeworpen.

Zijn prestatie zou echter niet genoeg zijn voor de overwinning. Tom Dumoulin dook twee seconden onder de tijd van Spartacus. Hij mocht vervolgens op de door Alpecin gesponsorde hotseat zitten. Niemand bleek daarna nog sneller, waardoor de overwinning naar Dumoulin ging.

De Nederlander behaalde vandaag zijn tweede seizoenszege. Eerder won hij de tijdrit in de Ronde van het Baskenland. Zondag moet hij in de finale tweemaal een venijnig klimmetje naar Michaelskreuz overwinnen. Het ‘pukkeltje’ is vier kilometer lang en stijgt aan gemiddeld 9%.

flag-ch Ronde van Zwitserland (2.UWT)
Uitslag proloog: Risch-Rotkreuz › Risch-Rotkreuz (5.1 km)
1. flag-nl Tom Dumoulin (Giant-Alpecin) in 5m41s
2. flag-ch Fabian Cancellara (Trek Factory Racing) op 2s
3. flag-at Matthias Brändle (IAM Cycling) op 4s
4. flag-sk Peter Sagan (Tinkof-Saxo) op 5s
5. flag-ch Steve Morabito (FDJ) in z.t.
6. flag-be Greg Van Avermaet (BMC) in z.t.
7. flag-au  Cameron Meyer (Orica-GreenEDGE) op 6s
8. flag-es Ion Izagirre (Movistar) in z.t.
9. flag-it Adriano Malori (Movistar) in z.t.
10. flag-gb Geraint Thomas (Sky) op 7s
Volledige uitslag

Klassement na de proloog
1. flag-nl Tom Dumoulin (Giant-Alpecin)
2. flag-ch Fabian Cancellara (Trek Factory Racing) op 2s
3. flag-at Matthias Brändle (IAM Cycling) op 4s
4. flag-sk Peter Sagan (Tinkof-Saxo) op 5s
5. flag-ch Steve Morabito (FDJ) in z.t.
6. flag-be Greg Van Avermaet (BMC) in z.t.
7. flag-au  Cameron Meyer (Orica-GreenEDGE) op 6s
8. flag-es Ion Izagirre (Movistar) in z.t.
9. flag-it Adriano Malori (Movistar) in z.t.
10. flag-gb Geraint Thomas (Sky) op 7s
Volledig klassement

Dit artikel delen:

68 Reacties

martbiemans 13 juni 2015 om 18:08

Lekker Tom, nu nog in Utrecht!

klaasn 13 juni 2015 om 18:08

Pure klasse!

klootje kriekeljon 13 juni 2015 om 18:09

Du pain, du vin, Dumoulin!

Op een korte afstand even uithalen.. belooft dan toch wel wat moois voor de Tourproloog hoor.

Guushovd 13 juni 2015 om 18:10

Wat mogen we blij zijn met deze Merckx look-alike

Twixman 13 juni 2015 om 18:11

Mooi. Zal enorm veel vertrouwen geven voor TDF in eigen land.
Snel een vraagske tssdoor: boni’s in Suisse?

lottojumbofan 13 juni 2015 om 18:11

Super gedan vam ton de molen. Cancelara wordt een geduchte tegenstander in Utrecht.

Omhoog73 13 juni 2015 om 18:11

+1 Klootje

AndriesW 13 juni 2015 om 18:12

Tom is net op tijd begonnen de tweede plaatsen in te ruilen voor eerste plaatsen!
Vijf jaar na Gesink weer een Nederlander in de leiderstrui in Zwitserland.
Morgen wordt lastig voor Dumoulin, misschien ook voor Gesink in deze fase (woensdag komt zijn belangrijke test).

Passo Stelvio 13 juni 2015 om 18:12

Hij heeft nog humor ook haha..
“Ik ben blij dat Tony Martin er niet is”

Kelder is de Man 13 juni 2015 om 18:12

Top. Leuke reactie.. blij dat Martin er niet is. Rare val van die Dillier.

Purito 13 juni 2015 om 18:13

Ik ben fan! Geweldige renner, goede uitstraling en dito kop en een prima babbel. Wat wil je nog meer?

Mercatone Uno 13 juni 2015 om 18:13

Verdiend! Hij pakt ‘m in Utrecht ook ;)

Romāns Vainšteins 13 juni 2015 om 18:14

Ik zie de humor er niet zo enorm van in. Hij is toch gewoon blij dat die er niet is?
Daarbij zou ik het persoonlijk leuker vinden als hij de naam ‘Martin’ niet steeds ergens noemt in de interviews.

Betancur, Quintana, Sagan 13 juni 2015 om 18:15

Malori is tegenwoordig Movistar

Romāns Vainšteins 13 juni 2015 om 18:15

‘Tom de molen’

Leuke bijnaam! Of is er al een barslechte officiele ?

de oudste 13 juni 2015 om 18:16

Schitterend gevonden Klootje….

Rondo 13 juni 2015 om 18:16

He he, zoveel uren wielrennen kijken, endan eindelijk na 5:41 is het gedaan, un overwinning !

kogapaul 13 juni 2015 om 18:17

Yes…..

ikbenprocycling 13 juni 2015 om 18:17

Klasbak

Pingdo 13 juni 2015 om 18:21

@Romāns Vainšteins – 13 juni 2015 om 18:14
Ik vind het ook raar dat hij Martin erbij betrekt. Gewoon de benen laten spreken. Je was de snelste. Door Martin te noemen zegt hij eigenlijk dat de rest van het deelnemende veld niet goed is.

Smuckinho 13 juni 2015 om 18:21

Ha! Sterk van onze Tom! Kijken hoe hij er over een week voorsta.

@Romans Wow, zuurpruim. Door Tony belandt hij vaker op plaats nr2 dan op de eerste plek, dus een beetje zelfspot kan toch wel. Plus hij haalt wat druk bij hemzelf weg door Tony te erkennen als de betere tijdrijder, en dus grotere kanshebber voor het geel in Utrecht.

schipperaar 13 juni 2015 om 18:25

Hoeft zich niet te verschuilen achter Martin die minder technisch is. Kan na zijn carriere ook nog meedingen naar de nieuwe james bond, gewoon knallen morgen en voorsprong vergroten.

alsjewint 13 juni 2015 om 18:25

Mooie zege, maar eigenlijk juist jammer dat der Tony er niet bij was. Nu denken mensen misschien dat hij won omdat Martin er niet bij was. Ik heb het idee dat Martin niet meer beter wordt in deze discipline en Dumoulin wel. Het zou maar zo gekund hebben dat Martin hier ook verloren had van Dumoulin, al zullen we dat nooit weten. Voor Bern straks en Utrecht later biedt dit perspectieven.

pirazzi 13 juni 2015 om 18:26

Peter Sagan vierde, goed resultaat natuurlijk maar de ploegleiding had winst verwacht dus dit vermindert zijn kansen op een startplek in de Tour.

MooieMario 13 juni 2015 om 18:28

Knappe overwinning. Klopt gewoon Cancellara en Malori en dat zijn samen met Martin zijn grootste concurrenten voor de proloog in de tour. Goed ook dat Cancellara weer op zijn niveau begint te geraken.

Headlines

Materiaalzone

Populair