Tom Dumoulin over kopmanschap: “We starten met open vizier en praten veel”

woensdag 12 augustus 2020 om 12:21
Tom Dumoulin over kopmanschap: “We starten met open vizier en praten veel”

© Cor Vos

Na zijn comeback in de Tour de l’Ain, heeft Tom Dumoulin nog vijf (competitie)dagen de tijd om zich klaar te stomen voor de Tour de France. Over zijn positie binnen Jumbo-Visma, lijkt hij zich niet te veel zorgen te maken. “Op dit moment is Primož de beste van de drie, dat is duidelijk. We gaan in de Tour zien hoe dat evolueert.”

“Zaterdag (tweede van drie etappes in de Tour de l’Ain, red) had ik mijn dagje niet”, vertelt Dumoulin in een gesprek met Het Laatste Nieuws. “Ik merkte snel dat George een stuk beter was, dus stelde ik onmiddellijk voor om de rollen om te draaien… Ik gaf er nog een snok aan en klaar. Vervelend, want ik was graag zelf over die klim geraakt, maar het lukte gewoon niet.”

“Ik baalde”, geeft hij toe. “We wonnen met de ploeg en ik had mee het peloton in stukken gereten, maar ik had gehoopt er in de finale zelf nog bij te zijn. Als ik daarvan niet zou balen, was ik geen topsporter meer. Gelukkig ging het in de slotrit een stuk beter. Toen ik zondag op kop sleurde, had ik mijn beste gevoel in bijna twee jaar op een fiets. Het gevoel dat er nog altijd een goede wielrenner in mij zit.”

Froome
“Het vertrouwen in eigen kunnen moet weer groeien, dat gaat niet van vandaag op morgen bij mij. Iedereen weet wel dat het nog niet gaat lukken om elke dag daar te staan. Dat is op zich prettig.” Dumoulin hoopt in deze Dauphiné al wat verder te staan. “Bij de start van de Tour de l’Ain was ik nerveus en onzeker. Daarom ben ik blij dat het drie dagen lang goed ging. De ene dag beter, de andere minder, er zat wisselvalligheid in. Dat is niet erg. Dat gaat hier ook zo zijn. Ik ben vooral blij dat de kop eraf is, dat heeft me deugd gedaan.”

De Limburger vergelijkt het proces dat hij doormaakt een beetje met dat van Froome. “Hij is er ook lang uit geweest. Hij heeft een nog zoveel ergere blessure gehad. Fysiek en mentaal is het een heel lange weg voor hem. Hij staat minder ver dan ik op dit moment, al maakte hij zondag ook al een betere indruk dan zaterdag.”

Dumoulin en ploegmaats bij de start vanmorgen – Foto: Cor Vos © 2020

Open vizier
Uiteraard ging het tijdens het interview ook over zijn positie binnen de Tourploeg. Wat het voor hem betekent dat niet het hele gewicht van de ploeg op zijn schouders ligt? Dat hij als Giro-winnaar een plaats als unieke kopman had kunnen opeisen… “Zo ben ik niet qua persoonlijkheid”, antwoordt hij. “Dat past helemaal niet bij mij. Daarom is het des te prettiger dat het hier niet hoeft. Dat ik alle kansen krijg en dat de hele druk van de ploeg en de natie niet op mijn schouders rust. Daar kon ik op zich wel mee omgaan bij Sunweb, maar ik werd er niet gelukkiger van.”

“Bij Jumbo-Visma starten we met open vizier. Op dit moment is Primož de beste van de drie, dat is duidelijk. We gaan in de Tour zien hoe dat evolueert. We proberen iedereen van voor te houden en dan zal het zichzelf uitwijzen wiens kaart we trekken. Dat brengt ook wel gevaren mee, dat weet iedereen. Daar praten we ook veel over. Welke gevaren? Dat in de laatste paar kilometers op een col, als we nog met zijn drieën over zijn en we alle drie op onze limiet zitten, Bernal aanvalt en dat niemand kan volgen.  Wie gaat zich dan op kop zetten? Dat moet wel duidelijk zijn. Daar praten we nu al over.”

Zware klus
“Als Primož beter is, heb ik geen moeite om me op te offeren. Als ik merk dat ik zelf beter ben, dan zou ik er wel moeite mee hebben. Dan krijg je zo’n situatie als bij Sky in de Tour van 2012, dat Froome het idee had dat hij beter was dan Wiggins, maar dat hij van de ploegleiding voor Wiggins moest rijden. Dan krijg je wrevel, wordt de sfeer ­vervelend. Als we ons daar ­bewust van zijn, is dat al de helft van de winst.”

Tot slot had Dumoulin het nog over het vertrouwen dat binnen de ploeg heerst dat Tourwinst mogelijk is. “De voorbije maanden en jaren is deze ploeg gestaag gegroeid. Iedereen krijgt meer vertrouwen, iedereen gaat harder rijden. Het vertrouwen is daar dat, als we de dingen goed doen, we beter kunnen zijn dan onze tegenstanders. We zijn er ons wel van bewust dat het een heel zware klus gaat worden in de Dauphiné en de Tour. Dat het niet zomaar gaat lukken. Maar we gaan wel ons best doen om die rondes te winnen.”

Dit artikel delen:

31 Reacties

Jonas in mijn Vingaard 12 augustus 2020 om 12:30

Dumoulin gaat de Tour winnen.

krypton 12 augustus 2020 om 12:42

Nee.

Jonas in mijn Vingaard 12 augustus 2020 om 12:47

Fijn dat meneer krypton weer eens veel vertrouwen heeft in onze Tom.

Lambda 12 augustus 2020 om 13:10

Ik ben het met je eens Jonas. Altijd al gemerkt dat jij er wel kijk op hebt. Dumoulin doet gewoon een Carapazje.

bomb ba 12 augustus 2020 om 15:39

Denk het ook.

wielergoes 12 augustus 2020 om 12:30

Het is toch niet heel belangrijk wie er nou de kopman is. Je kan alleen zeggen in 1e instantie is Roglic onze man voor de Tour, maar wanneer het beter uitkomt om onze meerderheid uit te spelen dan moet je die kan ook niet laten denk ik. Stel je zit op de laatste beklimming met 3 Jumbo’s 2 van Ineos en Movistar en nog 1/2 eenlingen. en je rijd er met 1 jumbo ervan door dan zal die andere 2 jumbo’s niet erachter aangaan koersen natuurlijk en als dat toevallig Dumoulin is dan is dat maar zo.

Jonas in mijn Vingaard 12 augustus 2020 om 12:32

Zo gaat Tom de Tour winnen

jooprioolpijp 12 augustus 2020 om 16:48

Wat we in Tour de l’Ain gezien hebben is eerder dat ze en bloc naar boven rijden en dat de nummers 2 en 3 van de geel-zwarte brigade eventuele ontsnappers terughalen. Als dat niet lukt is het aan nr. 1. Niet zo spectaculair, wel effectief.

Fred Postma 13 augustus 2020 om 01:04

Onze man , onze man , Roglic kan onze man niet zijn omdat Dumoulin onze man is. Jumbo denk aan je klanten!!

kelderfan 12 augustus 2020 om 12:33

Goed gezegd door Tom Dumoulin. Hopelijk krijgt hij van de volgers de tijd.
Hij is onderweg naar zijn topvorm. In de Dauphine wordt ’t wel duidelijk.

Jungle Man 12 augustus 2020 om 12:36

Dit zo lezend, is het zonde dat dumoulin niet de giro rijdt ipv de tour.

tdola 12 augustus 2020 om 12:42

Hij kan natuurlijk nog de vuelta rijden (samen met Kruijswijk!?
NIet onwaarschijnlijk als Roglic alfa mannetje blijkt te zijn in de tour.
Dan roglic heuvelklassiekers en dumoulin met kruijswijk de vuelta (en kuss, gesink, hofstede, martin (als geen groenewegen in giro), vingegaard en nog 1 (harper, bennett, Lindeman oid).

fietsvriend 12 augustus 2020 om 12:40

Hoe dichter bij de datum, hoe spannender het wegcijferen voor de ander wordt. Althans zo lees ik het.

user5697 12 augustus 2020 om 12:55

Dumoulin lijkt op de foto verdacht veel op Van Aert. Is handig voor de ploeg. Denkt INEOS dat Van Aert wegspringt op een col, kansloos dus, maar is het Dumoulin die ondertussen enkele minuten neemt. INEOS reageert pas als Van Aert in de bus gemeld wordt.

Spake Breekerd 12 augustus 2020 om 13:24

Lekker trappen met mondkappen

Smartijn 12 augustus 2020 om 13:46

Tja.. of het is juist dat van Aert er voor hun gevoel vandoor gaat en zij hun treintje oproken om hem terug te pakken. Vervolgens tikt er iemand op de schouder van Bernal en is het Tom die vraagt” waarom rijden jullie zo hard achter van Aert aan?” ;)

Murcia 12 augustus 2020 om 13:26

Goed interview, Juist de druk van het in zijn eentje kopman zijn bij Sunweb maakte hem ongelukkiger en dus is een start vanuit de luwte ook wel eens prettig. Moest wel lachen om zijn opmerking over het vele praten met Steven en Primoz, hoe noodzakelijk ook ik zie Primoz nog niet hele tactische opties met hun doornemen. Maar ik zit er misschien wel helemaal naast en Primoz zegt veel meer dan Yes, No of OK.

klootje kriekeljon 12 augustus 2020 om 13:43

En nu moet in de praktijk blijken hoeveel er over blijft van alle mooie verhalen en afspraken vooraf, hoe oprecht ook.

Coureurs du Courage 12 augustus 2020 om 14:03

Het lijkt me goed dat ze een pikorde maken. Je moet echter ook flexibel zijn. Kijk naar Enric Mas vorig jaar (in dienst van Alaphilippe) of Mikel Landa (in dienst van Carapaz) en zie dat dit prima kan werken. Het is wel wenselijk om één duidelijke kopman uit te spreken voorafgaand, anders krijg je taferelen zoals Movistar in de Tour vorig jaar.

brambino 12 augustus 2020 om 14:09

Vriendelijk en open hè, zo’n Dumoulin. Je hebt een moeilijk te onderdrukken neiging om hem alles te gunnen. Het lijken onhandige eigenschappen voor het wielermetier; dat is niet zo. Dit is de kracht van Tom Dumoulin, een oprechte en goede sportman, die zich kunstig manoeuvreert in zo’n lastige driehoekpositie. Ik ga mijn oude shirt ‘Tom onder de Dom’ eens opzoeken.

Wildebert 12 augustus 2020 om 14:41

Wijlen Ernst Happel zou hier mss nog iets van gevonden hebben: kein gelul, treten!

KnightBiker 12 augustus 2020 om 15:03

Het success van de ploeg wordt in de Tour bepaalt door de eigenschappen die Dumoulin hier ten toon spreid. Als niet slag om slinger gaan demarreren om zelf te winnen dan gaat het werken.
De vraag is dus of dat overleg er straks ook nog is en of Roglic dat als kopman ook accepteert, dat een teamgenoot straks eventueel de Tour wint terwijl hij zelf de sterkste is. De werkwijze lijkt met deze karakters te werken, waar dit systeem van meerdere kopmannen meermaals de mist in ging.

EricV 12 augustus 2020 om 16:39

Kan toch bijna niet anders dat Tom de man voor de tour is. Jumbo heeft maar 1 doel en dat is een nieuwe Nederlandse tourwinnaar afleveren. Wie interesseert het als een Sloveen de tour wint

Fred Postma 13 augustus 2020 om 00:51

Zo is het maar net. Hoeveel % van de Nederlanders weet überhaupt wie hij is. Sympathieke vent overigens.

Frank V 12 augustus 2020 om 17:02

Als puntje bij paaltje komt gaat een coureur die de Tour de France kan winnen toch aan zichzelf denken. Tot die 3de week kunnen ze leuk praten.

Taliesin 13 augustus 2020 om 00:04

Prachtig allemaal die team spirit maar ik zie toch vooral graag Dumoulin als kopman en eventuele Tour winnaar. Wil niet dat hij zich opoffert als ie top is, hij is in zn prime nu en ook zijn jaren zijn kostbaar.

Fred Postma 13 augustus 2020 om 00:50

Ja het zou een schande zijn dumoulin op te offeren voor Roglic. En het ontbeert ook elke logica vanuit de marketing kant van Jumbo bekeken naar hun doelgroep.

Fred Postma 13 augustus 2020 om 00:52

Als Roglic niet voor dumoulin wil rijden kan hij maar beter thuisblijven.
Anders loop je ook nog de kans dat er onenigheid van komt en dat ze er allebei onder gaan lijden.

Fred Postma 13 augustus 2020 om 01:16

98 % van de Jumbo klanten willen dat Roglic voor Tom rijdt.

47 % van de Jumbo klanten overwegen een andere supermarkt op te zoeken als Tom voor Roglic moet rijden.

Fred Postma 13 augustus 2020 om 01:17

De enige die echt blij van Roglic wordt is Albert Heijn.
Dat is de conclusie van deze dag.
Amen.

Gerben Schmidt 13 augustus 2020 om 07:11

Jij had Fred Postmaar moeten heten…

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair