Tom Dumoulin op vaccinatielijst NOC*NSF

Tom Dumoulin op vaccinatielijst NOC*NSF
Door Raymond Kerckhoffs & Maxim Horssels
dinsdag 20 april 2021 om 13:03

Tom Dumoulin is een van de zeven wegwielrenners die op de vaccinatielijst van NOC*NSF met het oog op de Olympische Spelen in Tokio staat. Vanaf volgende week maandag, daags na Luik-Bastenaken-Luik, worden de eerste wielrenners die in aanmerking komen voor de Zomerspelen gevaccineerd. WielerFlits heeft dit uit betrouwbare bron vernomen.

Vorig week werd reeds bekend dat de Pfizer-vaccins op korte termijn worden geleverd aan Papendal, waar de al bestaande vaccinatielocatie zal worden gebruikt om op korte termijn ‘Team NL’ tegen Covid-19 in te enten. Dat maakte NOC*NSF bekend in een digitale persbijeenkomst, honderd dagen voor de start van de Olympische Spelen in Tokio. Het RIVM en de GGD hebben NOC*NSF verzekerd dat het vaccineren van de olympische sporters geen enkele invloed heeft op hun vaccinatie-operatie.

Bondscoach Koos Moerenhout kon het nieuws over de zeven renners die op de vaccinatielijst staan niet bevestigen. “Ik kan over de vaccinatielijst geen enkele mededeling doen omdat dit onder het medische geheim valt”, aldus Moerenhout. “Er is verder ook nog geen definitieve selectie voor Tokio. Tom Dumoulin heb ik nog niet afgeschreven voor de Olympische Spelen. Wat mij betreft maakt hij nog altijd kans om in de wegwedstrijd en tijdrit in actie te komen. Ik heb onlangs nog contact met hem gehad en dit met hem besproken. Tom is echter nog niet zover om een beslissing over zijn toekomst te nemen. Het belangrijkste is dat hij dat besluit in alle rust neemt en daar geef ik hem dan ook alle tijd voor.”

Afgelopen zondag bezocht Tom Dumoulin als gast van koersdirecteur Leo van Vliet de Amstel Gold Race. foto: WielerFlits

Op de Olympische Spelen in Rio de Janeiro in 2016 veroverde Dumoulin op de tijdrit de zilveren medaille achter Fabian Cancellara. Afgelopen zondag liet Dumoulin zich zien tijdens de Amstel Gold Race waar hij als gast van koersdirecteur Leo van Vliet aanwezig was.

Koos Moerenhout kan vijf renners voor de wegwedstrijd selecteren, waarvan er twee de tijdrit zullen rijden. Jan-Willem van Schip is een van die vijf renners, omdat de KNWU op deze manier een extra plek voor de baanploeg in Tokio creëert. Moerenhout moet dus nog vier renners aanwijzen.

Dit artikel delen:

45 Reacties

Koers 20 april 2021 om 13:06

Het zou mij allerminst verbazen, lekker terug naar z’n ‘oude’ liefde.

havana 20 april 2021 om 13:09

Het is toch al vrijwel duidelijk dat hij terug gaat keren. Elke week, bijna elke dag wordt hij rondom zijn woonplaats gespot op de fiets. Hij is gewoon vol in training.

Marik 20 april 2021 om 16:17

Ik begin het ook steeds meer te denken. Er wordt me net iets te hard geroepen dat hij het nog niet weet. En ik denk ook dat als hij het echt nog niet weet, hij ook niet bij de Amstel was gaan kijken.

RidderSchwobin 20 april 2021 om 13:10

Ik hoop nog steeds dat Van der Poel ook stiekem de wegrit gaat rijden.

hartstikkebedankt 20 april 2021 om 13:11

Opties openhouden is hem op de lijst zetten, was eerder verbaasd als hij er niet op zou staan want dan zou het definitief geen OS zijn. Hij is volop aan het trainen, maar ben wel benieuwd wanneer voor hem het moment is dat hij denkt ‘oke nu terug in koers’.

reusjen 20 april 2021 om 17:33

Vaccinatie is niet verplicht om te mogen deelnemen aan de OS. Dus ook als hij er niet op stond kon hij gewoon meedoen mits geselecteerd.

Yeez 20 april 2021 om 13:13

Ik vind dit maar nietszeggend. Dat is inderdaad niet uitsluiten wat hier gebeurd

Murcia 20 april 2021 om 13:29

Helemaal eens, Tom wil in rust zijn keuze kunnen maken hebben we tot vervelens toe van journalisten gehoord en nu via deze omweg wordt hij toch weer een nieuwsfeit. Nergens voor nodig omdat het staan op die lijst helemaal niets zegt over een terugkeer.

harryjohan71 20 april 2021 om 13:31

Van Baarle, Mollema, Poels en Kelderman zullen ook wel op de lijst staan.

lampje 20 april 2021 om 22:01

Poels ja??

Klein Verzet 20 april 2021 om 13:32

Er hangt veel geheimzinnigheid rond de wandelgangen van Dumoulin. Wel in training, niet in training, wel op een lijst, niet op een lijst … Ondertussen is het minder dan 100 dagen tot de Spelen, wat voor iedere potentiële deelnemer maar een ding betekent: 100% toewijding.

Panache 20 april 2021 om 13:38

Maar zo werkt het niet in het wegwielrennen. Vrijwel alle medaillekandidaten hebben tussen nu en Tokio een nóg belangrijker seizoensdoel, of een groot doel dat een optimale voorbereiding onmogelijk maakt.

– Grote favoriet tijdrit (Ganna/Evenepoel). Evenepoel rijdt de Giro.
– Grote favoriet wegkoers (Alaphilippe/Roglic). Roglic gaat voor eindklassement Tour.

Klein Verzet 20 april 2021 om 14:20

@Panache
Vooropgesteld dat Dumoulin geen grote noch een kleine ronde rijdt, betekent dat hij alles in de voorbereiding op de Spelen uit zijn training moet halen. Met nog 93 dagen te gaan, is de tijd van nadenken, wandelen en hond uitlaten nu dus wel voorbij.

Panache 20 april 2021 om 13:34

De manier waarop Dumoulin in de 2016 Giro en Tour tekeer ging, dat gevoel zal hij vrijwel zeker opnieuw willen beleven. Een 3.0 versie die vaak met ambities start en op alle typen parcours prima uit de voeten kan, maar zonder de loden last van het ‘moeten winnen van de Tour’ op zijn schouders. Zo’n comeback zie ik wel gebeuren.

Jean Dumas 20 april 2021 om 13:47

Zou kunnen dat hij nog met Olympisch goud in zijn hoofd zit.

Merlinappa 20 april 2021 om 13:42

In het wit met grijze baard op de OS.. De mannen bij De Rode Lantaarn krijgen nog gelijk zo :)

Veloburto 20 april 2021 om 13:46

Tom komt dus terug, anders stond ie echt niet op zo’n lijst. Tijd om hem te interviewen en te vragen hoe hij goud wil gaan winnen

Renzeva 20 april 2021 om 14:47

Nee juist gewoon je mond houwen en hem zélf laten beslissen… media-aandacht doet Tom altijd zóo goed (not).

Franco Ballerini 20 april 2021 om 13:58

Pas als hij de vaccinatie accepteert durf ik te hopen dat hij dit jaar weer in het peloton terugkeert.

Renzeva 20 april 2021 om 14:48

Beter doet ie rustig aan, want als ie terugkeert doet ie het wel goed

SpeedyLegs 20 april 2021 om 13:58

Welk selectiemodel ligt ten grondslag aan de keuze voor Tom? Als ie podium rijdt in de tijdrit dan is het achteraf te rechtvaardigen. Anders is het een klap in het gezicht van wielrenners die zich het afgelopen jaar uit de naad gewerkt hebben voor een plaats in de selectie.

FDJ 20 april 2021 om 14:01

Tom is vorig jaar 7e in de Tour geworden en 2e in de afsluitende tijdrit. Dat Evenepoel naar Tokyo gaat hoor je niemand over na een jaar inactiviteit. Hij heeft een lichamelijke kwetsuur gehad waar Dumoulin geestelijk even minder in zijn vel zat. Dag is net zo goed een signaal van je lijf dat je rustig aan moet doen. Anders steven je rechtstreeks af op een buren out.

Koers 20 april 2021 om 14:27

Ik neem aan dat Tom iets van waarden kan overleggen dat hij goed genoeg is. Met Tom heb je ws kans op een medaille, tuurlijk neem je die dan mee. Het is hier geen -16 jr waar je met een basisplaats wordt beloond omdat je op de training aanwezig was.

Groetjesaandevoetjes 20 april 2021 om 15:16

Het is niet zo dat Tom een wesley sneijdertje doet he. Die man traint nog volop, maar is alleen niet bezig met wedstrijden en de media (alhoewel ingaan op de uitnodiging van Leo wel gunstig is).

japio 20 april 2021 om 14:02

Alles bij elkaar heb ik toch ook de indruk dat hij wel terug zal keren. Ik hoorde Kleikers pas zeggen dat hij ook veel op de tijdritfiets trainde. Dat getuigt in mijn ogen toch wel van ambitie; als je puur voor de leuk gaat fietsen, stap je op een gewone fiets lijkt me.

Als dat een beslissing is die vanuit hem zelf komt – alleen dan – moeten we daar blij mee zijn. De eerlijkheid gebied echter te zeggen, dat ik sowieso hoop dat hij terug komt, maar dat is eigenbelang.

Franco Ballerini 20 april 2021 om 14:12

Ik hoop met je mee, maar ben minder optimistisch. Als je Kroon hoort (die Dumoulin geregeld spreekt) is de ondertoon toch minder positief. Voor wat het waard is: een verkeersregelaar die tijdens de AGR met Dumoulin sprak was zeer resoluut: “die fietst dit jaar niet meer”. Maar als het klopt dat hij inderdaad veel op de tijdritfiets traint geeft dat de burger hoop.

Panache 20 april 2021 om 14:21

Al die ‘onbekenden’ waar Dumoulin niet langer de dansende beer voor wilt zijn, ja natuurlijk stuurt hij die lieden met een voorbedacht kluitje in het riet.

Renzeva 20 april 2021 om 14:50

en jij weet het wel panache

Jacco van Stierop 20 april 2021 om 14:52

Volgens de gérant van ‘De Sjötter’ heeft Tom laatst nog 2 grote stukken linzenvlaai bij hem afgehaald.
Nee, Tom zien we niet meer terug in de koers.

Groetjesaandevoetjes 20 april 2021 om 15:19

Ik zie hem wel terugkeren in het peleton, maar denk niet meer als klassementsman. Die marginal gains in de voeding zijn Tom gaan tegenstaan. In de gewonnen Giro heeft hij zelfs een bak met voeding door de bus gesmeten om daarna biefstuk te gaan eten. Tom moet gewoon lekker tijdrijden en een keer Parijs Roubaix gaan proberen

Kluizenaar 20 april 2021 om 14:06

tom turbo moet gewoon gaan knallen zonder al dat circus eromheen

Glorious 20 april 2021 om 14:13

Hopenlijk al zlm en nk’s

Posterix 20 april 2021 om 14:14

Mag ik ook op de lijst?! Ik wil mijzelf op voorhand ook niet uitsluiten! (en ik wil die vaccinatie ook wel, maar dat geheel terzijde)

FDJ 20 april 2021 om 15:39

Ik ook wel. Help me aan een prik! Haha

Niklas 20 april 2021 om 14:24

Kom op zeg, laat Tom nog even met rust. Een beetje respect voor de keuze om de luwte op te zoeken is toch niet te veel gevraagd? In mijn optiek is het kwalijk dat hierover gelekt is. Vaccinatie-informatie is privé. Ook een topsporter is geen robot waar je een kwartje in stopt om je te vermaken. Een beetje meer menselijk maat kan geen kwaad.

Posterix 20 april 2021 om 14:33

Weet je wat nou het gekste is. Hij heeft onbetaald verlof genomen, maar Jumbo heeft nog nooit zoveel reclame inkomsten gegenereerd als met Tom Dumoulin, fiets nog/of fietst ie niet meer…
Eigenlijk zou Jumbo hem gewoon moeten doorbetalen voor al die exposure die de beste man oplevert zelfs als hij “er even tussenuit is”

siepelstad 20 april 2021 om 14:41

Hij heeft niet voor niks een rustpauze in gelast! De man heeft behoefte aan rust. Dat de schrijvende pers dit nog steeds niet begrijpt

Floris81 20 april 2021 om 15:02

Ik vind dat de Stig mee moet doen aan de OS dit jaar. Presteert ie slecht weten we nooit wie het was, presteert ie goed blijkt het TD te zijn.

Chris 20 april 2021 om 18:23

Aangezien iedereen speculeert doe ik ook een duit in het zakje.
Tom krijgt stress van kopman zijn. Hij heeft ook aangegeven dat hij klassiekerenner worden wel zag zitten zoals Cancelara en Wiggins (in mindere mate) hebben gedaan. Ik denk dat hij zich op het vlakke en heuvelachtige gaat richten. Inclusief tijdritten. Het klimmen gaat hij minderen denk ik, dan hoef je ook niet bijna anorexia achtig op je voeding te letten.

Mark 20 april 2021 om 19:32

Wat ook kan, geen Ronde kopman meer zijn en puur focussen op tijdrijden en presteren op het WK en OS dit jaar met medaillekansen, dan kan je een mooi eind aan je wielercarriere maken en starten met je academische carrière. Volgens mij geeft hem dit wat rust.

Joaquim Agostinho 20 april 2021 om 19:37

Kan goed zijn dat hij zich nu volledig richt op de tijdrit voor de O.S. en daarna stopt.
Zou fraai zijn als hij daar goud wint.

(wat hierboven al gesuggereerd werd…)

Posterix 21 april 2021 om 08:20

Bedankt voor je nuttige bijdrage. Lekker correct ook in je spelling en grammatica.

xistnc 21 april 2021 om 09:19

Tom zal het wel weten toch? Zoon van een arts immers.

Headlines

Materiaalzone

Populair