Tom Dumoulin lijkt de veerkracht van de Cumbre del Sol kwijtgeraakt

Tom Dumoulin lijkt de veerkracht van de Cumbre del Sol kwijtgeraakt

foto: Cor Vos

dinsdag 24 mei 2022 om 08:25
Opinie

“Ik ben leeg. Ik ben op. Ik krijg gewoon geen vermogen op mijn pedalen zonder dat het pijn doet.” Het waren niet alleen de onheilspellende woorden die Tom Dumoulin na zijn opgave in de Giro d’Italia uitsprak, vooral zijn machteloze en gedesillusioneerde houding sprak boekdelen. Hier stond een wielrenner die zowel fysiek als mentaal was geknapt. Iemand die de zoveelste sportieve mokerslag in een kort tijdbestek moest incasseren.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

Precies een jaar geleden vond de Limburger na een tijd van bezinning het plezier in het wielrennen terug. Deze Giro d’Italia moest een ontdekkingstocht worden of hij als klassementsrenner nog met de besten kon wedijveren. Na een goede ouverture in Hongarije met een derde plaats in de tijdrit, brak op de eerste de beste dag in zijn geliefde Italië al zijn hoop op een goed klassement. Op de flanken van de vulkaan Etna reageerde zijn lichaam niet zoals hij wilde. De klimmersbenen van weleer wist hij niet meer te vinden.

Zonder de druk van het klassement kon hij in deze Giro d’Italia als vrijbuiter echter nog altijd het plezier in het koersen terugvinden en vooral ook de nodige koershardheid opdoen. In de zevende rit naar Potenza vond hij die uitdaging door ploegmaat Koen Bouwman naar de ritzege te loodsen. Het vervolg bleef uit, nadat hij in de veertiende rit zelfs tot enige verrassing van zijn ploeg Jumbo-Visma moedeloos in de remmen kneep.

foto: Cor Vos

Een reden waarom hij niet vooruit te branden was, kon hij zelf niet aandragen. Het zal een combinatie van fysieke als mentale problemen zijn, waarbij een mentaal probleem veel moeilijker is op te lossen dan fysiek ongemak. Toch zal eerst de oorzaak vooral in het fysieke gezocht moeten worden. Heeft hij toch een bepaald virus opgelopen of is het alsnog een gevolg van de coronabesmetting? Want zelfs de deskundigen kunnen nog niet alle lichamelijke gevolgen precies bepalen. En ook zijn rugprobleem, dat al langere tijd aanhoudt, speelt zeker een rol. Allerlei zaken die als je op het hoogste niveau dient te presteren mentaal aan je vreten.

Kwetsbaar
Als het niet zo loopt als gewenst, worstelt Dumoulin steevast met zichzelf. Hij is dan zeker voor zichzelf niet de makkelijkste persoon. Juist doordat Dumoulin zich presenteert met een open karakter, en zichzelf als groot kampioen ook kwetsbaar durft op te stellen, verdient hij het respect voor de keuzes die hij neemt.

Dumoulin zal nu even afstand van de sport moeten nemen. In het heftigst van de teleurstelling laat je je te gauw door emoties leiden en maak je vaak de verkeerde keuzes. Hij zal terug moeten naar een nullijn. Afstand kunnen nemen van de wielrenner die hij ooit was en die ons in de grote rondes zoveel koersvreugde heeft gebracht. In dat proces krijgt hij vanzelf het antwoord op de vraag of hij links of rechts af moet gaan.

foto: Cor Vos

Natuurlijk zal de Maastrichtenaar zelf ook op zoek gaan naar de vragen waarom hij in deze Giro d’Italia bergop niet vooruit te branden was. Zelf heb ik voor deze Giro al de vraag gesteld of hij wel genoeg koersdagen in de aanloop naar deze ronde in de benen heeft. Misschien is dat een denkwijze van de oude stempel, want met de hedendaagse trainingsschema’s kun je jezelf perfect voorbereiden op een grote ronde.

Op trainingsstages kun je echter geen koershardheid nabootsen. Wielrennen betekent al generaties lang dat je minimaal drie keer moet kunnen opstaan uit de spreekwoordelijke dood om in een goede positie aan de finale te kunnen beginnen. Als jij bergop aan het ‘sterven’ bent, terwijl er nog dertig man in het eerste peloton zitten, dan moet je die mentale dreun kunnen overleven.

Zeker wanneer je lange tijd het hoge niveau niet meer hebt gehaald, is koershardheid iets dat je alleen maar kunt opdoen door veel wedstrijden te rijden. Kijk hoe Dumoulin na zijn langdurige knieblessure, darmparasieten en coronalockdown in 2020 weer sterker begon te rijden in het drieluik Tour de l’Ain, Criterium du Dauphiné en Tour de France.

Cumbre del Sol
Na zijn opgave zaterdagmiddag heb ik op YouTube nog eens de video opgezocht van Dumoulin als winnaar van de Vuelta-rit naar de Cumbre del Sol in 2015. Samen met de zege van Mathieu van der Poel in de Amstel Gold Race 2019 een van mijn favoriete wielermomenten aller tijden. Opnieuw tekent het kippenvel zich op mijn armen. Hoe Dumoulin na zijn aanval op 1,7 kilometer van de meet wordt ingehaald door Joaquim Rodriguez en Chris Froome. Moet lossen. Maar in de laatste 200 meter alsnog deze twee grootheden op basis van zijn karakter en onverzettelijkheid weet te achterhalen en passeren.

Tom Dumoulin wint op de Cumbre del Sol – foto: Cor Vos

Als hij fysiek weer in orde is en opnieuw de veerkracht heeft om te gaan fietsen, zal Dumoulin deze vechtersmentaliteit moeten terugvinden. We kunnen natuurlijk niet in iemands lichaam kijken, maar de wijze hoe hij op de Etna moest lossen, toonde vooral berusting en machteloosheid. We zagen niet de vechter in Dumoulin die zich voorheen zo goed kon vastbijten in een wiel of zich in zijn eigen tijdrittempo bergop terug knokte.

Dumoulin is in veertien grote rondes van start gegaan. Hij wist er zeven uit te rijden en zeven moest hij vroegtijdig beëindigen. Misschien tekent deze balans de nullijn waar hij nu op zit. Als Dumoulin besluit om door te gaan, dan moeten we hem niet meer zien als de Giro-winnaar van 2017. Nee, hij zal als wielrenner met passie en vechtlust weer moeten ontdekken waar zijn mogelijkheden liggen.

Zelf gaf hij in een interview voor de Amstel Gold Race aan dat hij als wielrenner niet nog vijf jaar in de marge wil rijden. Maar wat is in de marge rijden? Er zijn nog genoeg topploegen die met hem de ontdekkingstocht willen aangaan om te kijken waar de mogelijkheden van Dumoulin 2.0 of moeten we al zeggen Dumoulin 3.0 liggen.

Nieuwe ploeg
Zijn contract bij Jumbo-Visma loopt op het einde van dit seizoen af. Een huwelijk dat de afgelopen drie jaar, ondanks alle goede bedoelingen van twee zijden, niet heeft gebracht wat eenieder ervan heeft verwacht. Wil Dumoulin opnieuw beginnen dan lijkt de overstap naar een andere ploeg een vereiste.

Bij WorldTeams als Intermarché-Wanty-Gobert (waar hij zijn oud-coach en -ploegleider Aike Viskeek terugvindt), BORA-hansgrohe (waar zijn oud-trainer Hendrik Werner actief is), Alpecin-Fenix, BikeExchange-Jayco en Trek-Segafredo kan hij zo’n nieuwe omgeving vinden.

foto: Cor Vos

Ik ben er nog altijd van overtuigd dat de kwaliteit van Dumoulin niet verloren is gegaan. Er huist nog altijd een bovengemiddelde wielrenner in hem. Klasse verloochent zich niet. Dat zagen we ook in de twee tijdritten die hij dit jaar reed en waar hij twee keer als derde eindigde. ‘Als je een goede tijdrit kan rijden, dan is de motor goed’, was een wielerwijsheid van wijlen Peter Post.

Door alle problemen heeft hij de afgelopen jaren fysiek niet veel geleden. Hij moet in de wedstrijden alleen zonder verwachtingen opnieuw zijn kwaliteiten gaan terugvinden. De vrijbuiter die hij voor 2017 was, maar ook vorig jaar in de Benelux Tour toonde. Alleen wanneer hij zijn gloriejaren helemaal loslaat en weer vanaf een nullijn van start wil gaan, kan hij het echte koersplezier terugvinden.

Dit artikel delen:

69 Reacties

D.Koch 22 mei 2022 om 14:48

Eens met dat de klasse er nog moet zitte. Hoe gaat hij die eruit halen? Dat is de grootste vraag. Ik krijg niet de indruk dat Jumbo die omgeving voor hem is. Ben benieuwd waar hij heen gaat waar hij wel kan floreren e

vevie 22 mei 2022 om 14:49

Ik gun hem het beste. Het lijkt mij echter verstandig om, zoals WF dat vaker zegt, het geweer van schouder te veranderen. Hij kan een rittenkaper worden of zich toeleggen op de tijdritten. Wellicht volgend jaar het nog 1 keer proberen voor het AK in de Giro/Vuelta, maar daarna afscheid nemen van het AK. Hij heeft prachtige dingen bereikt. Nu iets anders gaan doen is geen schande. Het zou nu mooi zijn om etappes na te jagen. Hij heeft de Giro gewonnen, de Vuelta bijna gewonnen en podium gereden in de Tour en wederom de Giro. Daar ben je al een NL wieler legend voor. Nu lekker rittenkapen en je palmares uitbreiden.

Romāns Vainšteins 22 mei 2022 om 14:49

En ondertussen zitten we aan diepgaande opinie nummer 1001 met betrekking tot de mentale gesteldheid van Dumoulin. Wat moet het toch vreselijk zijn om daar keer op keer iets van te vinden. Een wielrenner die het allemaal wat moeijlijk trekt : klaar. Kennelijk moet er altijd zo’n slachtoffer zijn want vroeger met Gesink was het van exact hetzelfde steeds.

Merlinappa 22 mei 2022 om 15:00

Precies dit. Journalisten zijn toch een soort aaseters lijkt het.

ti-raleigh 22 mei 2022 om 15:01

Heeeeeelemaal eens. Lekker goedkoop scoren Raymond.

djerkson 22 mei 2022 om 15:09

Als je erfelijk met een mentale erfenis of bepaalde gevoeligheid (of pak nog fysiek) bent belast, zijn het moeilijke tijden nu iedereen vrank en vrij ongezouten zijn/haar mening kan spuien. Dat een wieleranalist dat doet, ok, maar dat vele pseudopsychologen dat ook doen, is een spijtige evolutie. In vroegere tijden was men daar toch meer afgeschermd van en had je hier en daar een topsporter genre Sebastian Deisler, die ‘het’ niet aankon.

Kelder is de Man 22 mei 2022 om 16:01

Hear hear Romans.

Wheely 22 mei 2022 om 16:05

Zo lees ik je graag RV!

platteprijs 22 mei 2022 om 17:32

Eens. En dan ook nog eens een laffe kop. Met het woordje ‘lijkt’ durft hij niet eens stelling te nemen.

Retro Lex 22 mei 2022 om 18:14

Misschien moet Tom eens bellen met Marcel Kittel

Bontempi1962 22 mei 2022 om 20:32

Ha, daar hebben we vainsteins weer. Positief als altijd.

Viktrodriguez 23 mei 2022 om 10:52

Ja eens met RV hier.

Zenon J. 23 mei 2022 om 18:09

Perfect verwoord RV, wederom een heel goedkoop stuk van Kerckhoffs

annabella 22 mei 2022 om 14:58

Wat je op hoogtestage niet na kunt bootsen is de druk van de media, hotel in en uit, reizen van start naar start, verwachtingen. In de luwte kms maken in een trainingsomgeving met goede recuperatie is niet vergelijkbaar met 3 weken in een grote ronde met de druk op de ketel.

Dan gaan er ineens andere krachten meespelen. Die bij Tom en zijn huidige staat van twijfel niet prestatie bevorderend zijn.

Meer koersen en minder bergzitten is misschien wel de remedie. Naast het bijstellen van ambities voor zover dat nog niet is gebeurd.

elena 22 mei 2022 om 15:59

Je kunt je inderdaad afvragen in hoeverre dit uitsluitend een Dumoulin-probleem is. Ook de andere JV kopmannen lijken niet bepaald optimaal geprepareerd voor de Giro.

Wheely 22 mei 2022 om 18:43

Die Giro staat nou eenmaal niet hoog op de agenda bij TJV, dit zal een tegenvaller zijn maar echt niet geheel onverwacht, anders hadden ze wel een sterkere ploeg gestuurd.

NDI22 22 mei 2022 om 21:38

Niks mis met deze ploeg, zowel Oomen als Foss hebben al eens top 10 gereden maar het komt er bij beiden niet bepaald uit. Zelfs in ontsnappingen komen ze ruim te kort, kijk naar Oomen vandaag.

FDJ 22 mei 2022 om 23:26

Hier lukt het niet, de afgelopen jaren vaak wel, dus dat is opzich voor een keer niet erg. Oomen vind ik sowieso overschat. Een bravouremannetje die zichzelf altijd hoog inschat, maar het komt er zelden tot nooit uit. De top 10 die hij reed was niet eens als kopman, maar als knecht. Weet niet hoelang zijn contract nog loopt, maar dat zou nummer 1 zijn die ik zou vervangen. Lijkt me op het eerste oog niet een fijne jongen in een ploeg waar je bijvoorbeeld bij Bouwman ziet dat al die gasten het hem zo enorm gunnen.

TheBigShow 22 mei 2022 om 15:25

Wat een finish was dat he op de Cumbre. Zelden zo’n mooi slot gezien

Bontempi1962 22 mei 2022 om 20:34

Eén en al kippenvel

jonkerdag 22 mei 2022 om 15:33

Misschien dat een Alpecin Fenix waar ze toch goed met hun toppers lijken te kunnen omgaan iets voor hem is!

Roeleboelie 23 mei 2022 om 09:52

zat ik ook aan te denken, maar dan vooral aan de onbevangen manier van koersen van MVDP. Ze leken het prima met elkaar te kunnen vinden ook.

jooprioolpijp 22 mei 2022 om 16:02

Als we dan toch speculeren: is hij niet een paar kilo te licht? voor mijn gevoel zag hij er in z’n gloriedagen net wat minder super-strak uit. Niet ieder lichaam is compatibel met het minder=beter van de Vinnegards and Yates van deze wereld.Zou goed passen bij de terugkerende problematiek van geen power meer na een paar dagen. Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat ze dat bij TJV niet zouden merken.

Bontempi1962 22 mei 2022 om 20:34

Goede observatie. Ik vind hem ook te dun.

11 na 11 22 mei 2022 om 16:20

Als dat de favoriete wielermomenten zijn uit de hele wielergeschiedenis, dan weten we meteen welk vlees we in de kuip hebben. Gelukkig dat Nederlanders (itt Belgen) geen chauvinisten zijn.

Dezelfde ''journalist'' die de teloorgang van Quickstep in de klassiekers in de schoenen van de man wou schuiven (ook al waren er tal van andere verklaringen) een week voor diezelfde man Luik Bastenaken Luik zou winnen. Vreemd genoeg kwam er nadien geen ''follow-up'' artikel.

Nu is er en nieuw slachtoffer van dit plat opportunisme. De beste Nederlandse wegwielrenner van de afgelopen 10 jaar. Maar opportunisme zou hier op Wielerflits in goede aarde moeten vallen. Toen Evenepoel na een vreselijke blessure (!), een slechte winter met herval (!) en zonder voorbereidingswedstrijd (!) in rit 15 (!) van zijn eerste (!) grote ronde, anderhalve (!) minuut verloor op Bernal op de Zoncolan (!), barstte er hier in de comments een vreugdetafereel los. Haha, hij kon het niet, zie je wel. Toen Arensman in de Tirreno een minuut voor Evenepoel eindigde, waren hier al stemmen die opgingen dat die laatste door Arensman was voorbijgesneld als klassementsrenner. Nu diezelfde Arensman in de Giro, inmiddels zijn derde grote ronde (!), door de mand valt in rit 14 (!) en meer dan 10 (!) minuten aan zijn broek krijgt, zijn er amper reacties te lezen op het artikel (13 op dit moment, een dag later). Dat Belgische chauvinisme ook.

Opportunisme. Heerlijk makkelijk.

Kelder is de Man 22 mei 2022 om 17:29

Jij hebt iets met vraagtekens dunkt me. Maar mss de nuance aanbrengen dat jullie RE hypen en T. Arensman hier gebracht wordt naargelang zijn resultaten.

DeGroteMolen 22 mei 2022 om 18:10

Arensman(!!) werd (!!!) niet (!!!!) volstrekt (!!!!!) prematuur (!!!!!!) tot (!!!!!!!) Merckx (!!!!!!!!!) gebombardeerd (!!!!!!!!!!!!!) , of wel?

De Siepel 22 mei 2022 om 18:10

Hij heeft iets met uitroeptekens. Maar eens met @Kelder is de man. Arensman komt net kijken en is nimmer een hype geweest als Evenepoel. Ik begrijp dan ook niet de vergelijking.

Alfons Haavers 22 mei 2022 om 18:24

Het gaat ‘m toch niet om die vergelijking? Het gaat over al die reacties hier die niet verder reiken dan de waan van de dag. Zoals bv. zij die na de Tirreno zeiden dat Arensman Evenepoel al was voorbijgestreefd.

Veel van die reacties komen voort uit ontgoocheling of antipathie, maar voor een opiniestuk van een journalist mag het wel wat meer zijn.

Sjonge Jonge 22 mei 2022 om 21:37

Is (!!!) een soort nieuwe smiley?

Wim Kruithof 24 mei 2022 om 00:36

De Grote Molen, heerlijke reactie.

Beer 24 mei 2022 om 06:41

11 na 11; hele sterke en confronterende post. Ben het volledig met je eens. Lekker die kleine Belg op z’n kop kloppen, maar Thymen krijgt de mantel der liefde. ‘The Hype’ als tegenargument zet dat opportunisme enkel meer in de verf. ‘Bij Rev mag het, want er wordt veel, positief en vol verwachting over hem geschreven.” Ja, doe-ie.

peterwinnen 22 mei 2022 om 17:02

Zullen we ook eens vaststellen dat renners die DSM verlaten, daar hoogst zelden beter van worden.

elena 22 mei 2022 om 17:19

Zou deze wetmatigheid nu al van toepassing zijn op Arensman? Laten we hopen van niet.

Arema Pro Cycling Team 22 mei 2022 om 23:08

Zeker waar. Tom dus maar terug naar DSM. Alles op het tijdrijden zetten.

Cen Morawec 22 mei 2022 om 17:42

Geachte Dhr. Kerckhoffs,

ik respecteer uw mening, maar volgens mij, zou ons held bij een belgisch ploeg niet gelukkig kunnen zijn.

Belgische pers maakt sinds zijn sabbatical jaar ongepaste grapjes over Tom Dumoulin en ze juichen over zijn tegenvallers. Voor hen, bijzonders franstalige pers, is hij het lachertje van het peloton.

Tom Dumoulin was ook niet gelukkig toon Sunweb noch duits was. Ik zie hem niet bij Bora.

Anton van Valouwe 22 mei 2022 om 18:47

Maar daar is hij gevormd en heeft hij zijn klinkende resultaten geboekt!

djerkson 22 mei 2022 om 19:09

Ik volg de Belgische pers van nabij en over Dumoulin heb ik zelden of nooit een slecht woord gelezen, eerder respect voor het rijke palmares.

Cen Morawec 22 mei 2022 om 20:01

@djerkson, hellsas niet meer.

Het begon na 2020 waar van Aert offerde zijn kansen in de finale van de tweede Toor etappe op om de gevallen Tom Dumoulin weer op de fiets te helpen.

ToBe 22 mei 2022 om 20:28

Correct, in de Belgische pers wordt bijna altijd positief geschreven over Tom.

vluggejapie 22 mei 2022 om 17:52

Suggestie voor een meer passende kop: Raymond Kerckhoffs vult in wat Dumoulin doet, denkt en moet.

Jammer om Dumoulin te zien uitvallen. Wat een contrast inderdaad met Cumbre del Sol. Ik ben benieuwd hoe hij het zou doen als hij zich zou focussen op het tijdrijden.

Murcia 22 mei 2022 om 17:55

Een niet bijster sterk stuk helaas, er ontbreekt een kritische noot naar de renner zelf toe en de oplossing is weer een overstap. Je kunt niet klakkeloos elke keer een vlucht naar voren nemen terwijl de fundamentele oorzaken niet worden aangepakt. Tom heeft de afgelopen drie jaar min of meer stil gestaan, dat hij in zijn specialiteit nog tot grote hoogtes kan stijgen zie bv de tijdrit op de OS neemt niet weg dat hij als ronderenner aan alle kanten voorbij wordt gereden. Die achterstand gevoegd bij zijn eigen karakter zitten hem steeds meer in de weg, ik gun hem alle goeds want hij heeft ook mij laten genieten maar in alle eerlijkheid zie ik hem niet meer aanpikken bij de huidige wereldtop uitgezonderd de incidentele tijdrit.

Anton van Valouwe 22 mei 2022 om 18:49

En geen kritische noot richting de ploeg. Was dit bij SUNWEB/DSM gebeurd, had deze “onafhankelijke” journalist, de ploeg met de grond gelijk gemaakt!

Cen Morawec 22 mei 2022 om 20:10

@Anton van Valouwe, ik ben met je eens

Volgens Kerckhoofs is de kwaliteit van Dumoulin niet verloren gegaan. We missen wel in dit stukje de analyse hoe het team Tom Dumoulin – de beste nederlandse ronderenner ooit – beter had kunnen ondersteunen and warroom dit niet gebeurde.

girardengo 22 mei 2022 om 20:38

@Cen Morawec
Inderdaad de beste ronderenner van deze eeuw. Maar zeker niet aller tijden, dat is Joop Zoetemelk (2 grote rondes, naast talloze ereplaatsen), terwijl Jan Janssen (eveneens 2 grote ronden) en Hennie Kuiper (2 keer tweede in de Tour) zeker op dezelfde hoogte staan.

simplex 22 mei 2022 om 22:23

Weer een hoop onwenselijk gezever waarom we Dumoulin niet de prijzen meer zien pakken. Zou je gezien zijn historie en tegenslag van vooral de laatste jaren niet wat meer respect voor zijn doen en laten (prijs rijden bijv.) kunnen opbrengen.
Iets wat ook andere beloftevolle Nederlanders zoals Gesink en destijds ook Eddy Bouwmans moesten ondergaan.
Wat @Girardengo ook zegt. Joop Zoetemelk, Jan Janssen en zeker ook Hennie Kuiper waren echte ronderenners/kleppers en dat is wat Dumoulin ook ondanks het NU dit ook in het verleden zeker heeft bewezen.
PS. Heb Hennie kuiper daar 2 weken terug nog persoonlijk voor mogen bedanken ;)

HV 22 mei 2022 om 18:44

Het enige wat ik denk bij dit verhaal:

Hij moet helemaal niks. Laat iedereen z’n keuzes maken en als volger kun je het beste gewoon…..volgen.

YogiBear 22 mei 2022 om 18:55

Wederom een stuk waarbij je denkt; van een redacteur verwacht ik toch iets meer diepgang in zo’n stuk en niet alleen maar open deuren.

kleomantre 22 mei 2022 om 19:19

Dit is het schrijven naar het onderbuikgevoel van bankzittend Nederland met af en toe wat fraaiere zinnen. Analyses die geen analyses zijn en opportunistisch plukken uit het verleden om een zogenaamde hoogstaande eigen productie te maken. Blijft ronduit zwak materiaal wat uit de pen van deze schrijver rolt. En vooral vermoeiend ook. Vermoeiender dan de moedeloze blik van Dumoulin zelf.

Merlinappa 22 mei 2022 om 19:51

Volledig eens met kleomantre.

djboven 22 mei 2022 om 18:55

Wat een zure reacties, hij heeft groten deels gelijk. TD kan er.niks aan doen dat hij is wie hij is, maar het is een patroon dat hij niet meer kan brengen en dat daar een psychosomatische verklaring voor is, is aannemelijk. Het begint met acceptatie mensen!

Alfons Haavers 22 mei 2022 om 19:52

Maar ligt het dan aan de veerkracht? Is het vanwege de mentale zwakte dat deze Giro tegenvalt voor Dumoulin?

Hier wordt gerefereerd aan een etappezege in de Vuelta. Maar van de 2 wereldtoppers die hij daar versloeg is er eentje al jaren op pensioen en had de andere het al moeten zijn.

Mag je dan verwachten dat Tom mits wat meer veerkracht hier ondanks een wankele voorbereiding en enkele jaren aanmodderen in het rondewerk ineens weer meedoet voor eindwinst? Is het bij pakweg Sagan dan ook al jaren minder in de klassiekers omdat hij eigenlijk gewoon een knop moet omdraaien?

Ik ken geen enkele coureur die fluitend rondloopt als het fysiek minder gaat en de resultaten uitblijven. Is dat dan enkel een mentaal probleem van die ene renner?

Minder dan een jaar geleden pakte de ‘mentaal zwakke’ Dumoulin nog een zilveren medaille tegen de absolute wereldtop op de OS. Als ronderenner behoort hij ondertussen al jaren niet meer tot de toplaag. Dan kan je niet verwachten dat het onder deze omstandigheden ineens wel weer lukt. Misschien kan hij in de toekomst nog eens een mooi klassement rijden als het weer eens allemaal meezit, al is winnen (1 keer gelukt en in zijn prime) extreem moeilijk. Verder is het nog steeds een geweldige tijdrijder, een discipline die nu ook niet meteen bekend staat als eentje die mentaal niks van een mens vergt.

Mystery Rider 23 mei 2022 om 06:03

@Alfons, ik ga akkoord met de je analyse en vraag me soms af of de fout niet bij de samenwerking met de ploeg ligt.

In een van de vorige opinie stukken ging het over het feit dat Dumoulin veel vrijheid krijgt (zoals zijn trip naar Colombia) en die heeft hij als topper afgedwongen, maar misschien was dit niet de beste aanpak.

Ook wat de ‘verwachtingen’ als ronderenner betreft, doet de ploeg er natuurlijk niet veel goeds aan door hem als mede-kopman te laten starten in de Giro – laat hem dan gewoon focussen op de twee tijdritten en een paar ritten uitpikken om te kijken of hij voor een ritoverwinning kan gaan of zoals in de eerste week een ploeggenoot naar de overwinning leidt.

Ik denk dat een Dumoulin dan alvast met een betere gemoedsrust aan de start staat als hij echt concrete doelen heeft buiten het AK!

uitdewaaier 22 mei 2022 om 20:39

DumAuwlin moet gewoon weg bij JV.

Panache 22 mei 2022 om 22:13

Om een grote ronde te winnen moet je (denk ik) jarenlang als een bezetene bezig zijn met je vak en alles er omheen op het tweede plan zetten. Tom is sinds zijn revalidatie (begin van coronatijd, lente 2020) helaas een parttimer geworden en dan leg je het gewoonweg af tegen renners die wél die maniakale focus, inzet en basis hebben opgebouwd. De goede benen zijn momenteel incidenteel en goede dagen wisselen af met slechte dagen (dat is toch eigenlijk heel logisch?). Ook ik had gehoopt op een succesvolle Giro, maar dat was helaas onrealistisch wensdenken.

Scott Sunderland 22 mei 2022 om 23:54

We zien het vaker : een renner die moeite krijgt om eerdere successen te herhalen. De verwachtingen en de prestatiedruk te groot, de motivatie en het plezier dalende. Fysieke kwalen en mentale klachten. Het zijn soms net mensen. En zie dat dan maar weer om te buigen. Nauwelijks te doen.

Mystery Rider 23 mei 2022 om 06:06

Volledig akkoord, we kunnen hetzelfde patroon zien bij Sagan en toch ook wel wat bij Terpstra vind ik.

Kopinkas 23 mei 2022 om 07:54

Ach, hoe jammer: de kans missen om er nog wat gezwollen mythologische beeldtaal tegenaan te gooien, om extra diepgang te suggereren in dit verhaal. De kansen liggen immers voor het grijpen als bergpunten op de Cumbre del Sol.
Iets met de 'top van de zon' waar Dumoulin nog naar de top van zijn kunnen groeide, terwijl hij op de Etna volledige uitdoofde, asgrauw.
Vervolgens nagaan of hij ergens in zijn loopbaan, als een soort Icarus niet met zijn wassen vleugels te dicht bij de zon gekomen is? Of zou Tom eerder een Prometheus zijn, die met zijn Giro-zege het vuur bij de goden was gaan stelen, iets waarvoor ze zich later zouden wreken: zijn rugproblemen als het uitpikken van zijn lever door een adelaar? (toch maar opletten als je nog eens in de vlucht zit met Arensman dan)
Of zouTom dan toch nog een soort Phoenix kunnen zijn, de vuurvogel die voor de zoveelste keer uit zijn asse verrijst?
Ik wil maar zeggen: je kan zoveel méér aanslepen om te verhullen dat je opinie eigenlijk het eindeloos herkauwen is van al zo vaak geponeerde stellingen, die op het gemiddeld wielerforum bij tal van reageerders dan wel reaguurders al de revue zijn gepasseerd…

Panache 23 mei 2022 om 09:41

Je mag je naam wederom aanpassen: spijkeropkop

Kopinkas 23 mei 2022 om 12:04

@Panache
Bedankt! Misschien ga ik wel voor Kopspijker ;-)

hjjanssen1973 23 mei 2022 om 08:40

Dumoulin moet lekker bij JV blijven en daar wegkapitein worden. Daarnaast knallen in de tijdritten en klassiekers. Zo moeilijk is dat niet, en nog steeds een eervol pad als wielrenner. Kop op, Tom!

Stephen 23 mei 2022 om 08:44

Lange(re) beklimmingen op hetzelfde tempo oprijden als de kleine en lichte klimmers zullen een probleem blijven voor Dumoulin.

Bospaadje 23 mei 2022 om 08:52

Schitterende beelden om terug te zien, de man heeft ons toch een aantal onvergetelijke wielermomenten laten beleven. Jammer dat we in een wereld leven waarin allerlei zelfbenoemde specialisten voor hem online bepalen wat er met hem zou moeten gebeuren. Normaal reageer en lees ik al die bral niet (ajax vs psv; MV versus HAM; noem maar op…), maar TD gun ik het allerbeste en ik hoop voor ons dat hij nog een paar mooie overwinningen behaald, dat is hem gegund (en ons ook, toch?)

bunchsprinter 23 mei 2022 om 09:15

Treffend artikel. Goede analyse. Het enige wat JV verkeerd doet, is dat ze hem te veel vrijheid geven. Tom zijn welbespraaktheid, intelligentie, wil en overtuiging zitten hem in de weg als het niet loopt. Zeeman moet nu gewoon zeggen, Tom het is klaar zo. Je wordt onze wegkapitein en gaat tijdritten winnen. Soms hebben ook grootheden dat nodig, dat iemand dat zegt.

SprintMaster 23 mei 2022 om 11:21

Zijn basis is gewoon veel te smal en daardoor mist hij de hardheid om in een grote ronde tegenslagen op te kunnen vangen. Sowieso was hij al geen renner die graag de druk er vol op heeft. Dan kan hij, dankzij het geluk van corona en het daardoor ontbreken van koersen, één keer een goede Tour rijden of na lange afwezigheid een sterke Olympische tijdrit. Maar dan houd het wel op.

Jean Dumas 23 mei 2022 om 12:05

Ik weet niet of we helemaal naar 2015 moeten teruggaan voor veerkracht. Tom heeft meerdere keren getoond terug te veren, met inbegrip van de OS TT vorig jaar.

  • 1
  • 2

Laatste nieuws

Materiaalzone