Tom Dumoulin heeft geen verklaring voor opgave: “Het lichaam is op”

zaterdag 21 mei 2022 om 16:33
Tom Dumoulin heeft geen verklaring voor opgave: “Het lichaam is op”

Foto: Cor Vos

Vanochtend klonk Tom Dumoulin nog strijdlustig, maar na een goede vijftig kilometer moest de kopman van Jumbo-Visma toch opgeven in de vijftiende Girorit. “Het ging niet meer. Het lichaam is op, het is leeg. Dit is balen”, vertelt hij aan de NOS.

Er werd gesuggereerd dat de reden van de opgave van Dumoulin bij een zere rug zou liggen, maar daar denkt Dumoulin zelf anders over. “Daar ligt het probleem niet. Maar ik weet ook niet hoe het dan wel komt. Ik kom niet vooruit. Ik krijg geen kracht, geen vermogen op de pedalen. Het zit er gewoon niet in. Op dit moment heb ik geen ander antwoord.”

Dumoulin was zich er zelf al een tijdje van bewust dat dit niet zijn beste Giro zou worden. “Natuurlijk wist ik dat ik niet de beste benen had. Gelukkig heb ik nog een mooie tijdrit gereden en een mooie dag beleefd in de kopgroep met Koen Bouwman. Maar ondanks dat mijn niveau verre van goed was, had ik me voorgenomen: ik ga er alles uithalen en in ieder geval mooi te finishen in Verona. Maar dat zit er gewoon niet in. Mijn lijf is op en dat is een grote teleurstelling.”

Waarom klonk de zilveren medaille van de Olympische tijdrit dan zo optimistisch bij de start? “Ik probeer me elke ochtend op te peppen, omdat ik er het beste van wil maken ondanks dat ik weet dat ik niet goed rijd. Ik probeerde mezelf nog moed in te praten. En ik dacht zelfs nog: misschien kan ik nog meezitten in de vlucht. Maar dat zat er gewoon niet in.”

Dit artikel delen:

49 Reacties

Alucard 21 mei 2022 om 16:40

Totaal geen verrassing. Tenminste, voor degenen die behoren tot ofwel de kleine groep echte experts, ofwel tot de grote groep van mensen die wellicht zelf geen kenner is, maar wil zo slim is om mijn analyses ter harte te nemen.

Het psychologisch-fysiologisch fenomeen Tom 'Barney' Dumoulin is helaas niet langer geschikt voor het rijden van grote rondes.

Ongetwijfeld zal er straks weer een 'reden' worden aangewezen voor zijn falen dit keer. Zijn rug, of zijn darmen, of zijn verstoorde voorbereiding. Zoals eerder Long Covid de boosdoener zou zijn geweest, of een verkeerd afgesteld zadel, of de akelige druk van solitair kopmanschap.

In feite zijn dit allemaal slechts psychosomatische manifestaties van een onderliggend probleem, dat ik enkele maanden geleden al heb uiteengezet: elke tegenslag galmt mentaal zwaar door in zijn systeem, dat in reactie daarop veel stress en negatieve gedachten genereert, wat op zijn beurt fysieke energie vreet en daarmee zijn vermogen aantast om in de koers te presteren en de pijn te verdragen.

Hier is niets meer aan te doen. Einde carriere.

Mountainking 21 mei 2022 om 17:11

En jij rekent jezelf zeker tot het groepje echte experts. Blijkt niet uit je bijdrage hier.

A.M.M. Jonkers 21 mei 2022 om 17:20

@alucard
Dergelijke onzin, daar kun je voor behandeld worden bij de GGZ, noodgedwongen in een gesloten afdeling!

fietsvriend 21 mei 2022 om 17:21

Experts laten zich toch nooit uit over mensen die ze niet zelf behandelen?

Klasse dat ie daar staat en de NOS te woord staat – groot kampioen, groot mens.

Sjonge Jonge 21 mei 2022 om 17:56

En jij bent een expert? Hou alsjeblieft op met je pseudo psychische lulkoek

Mountainking 21 mei 2022 om 18:02

Zeker 1 van de vele zelfbenoemde mental coaches die dit land rijk is. Het is een plaag aan het worden. Tom heeft meer mentale weerbaarheid in zijn kleine teen dan jij in je hele hebben en houden. Het is niet voor niets een topsporter.

Anketieletje 21 mei 2022 om 18:04

Rechter Dracula oordeelt zonder enige vorm van analyse. Kan het nog krommer, rechter?

Gr.R. 21 mei 2022 om 18:14

Geen woorden voor, gewoon geen woorden voor. Vanaf de bank iemand beoordelen die je niet kent en wiens situatie je niet kent. En die dan tot de grond toe afbranden. Wat ben je dan een slecht mens.

Merlinappa 21 mei 2022 om 18:37

Alucard is dunning-kruger in full effect.

jimmen 21 mei 2022 om 21:26

Alucard, bedankt voor je nietszeggende analyse die iedereen voor de giro op papier had kunnen zetten.

Pietspeed 21 mei 2022 om 22:06

Huis, tuin en keuken pseudo psycho analyse.
Gewoon aannemen wat Dumoulin zelf zegt.

Blackcanyon 22 mei 2022 om 11:07

alucard = wielerwappie

djboven 22 mei 2022 om 12:24

Zit wel wat in hoor, ik zou het iig als optie onderzoeken om met therapie te kijken naar het psychosomatische aspect. Dat moet hij zelf wel willen/op kunnen brengen.

Ray Haaier 22 mei 2022 om 12:26

Alucard, mag hier voorzichtig van afstand geconcludeerd worden dat je lijdt aan een vorm van grootheidswaanzin, zonder dat ik mijzelf vooruit schuif als expert in analyseren van opmerkingen of persoonlijkheden?

Ik ben behoorlijk zeker dat de groep “echte experts” groter is dan de groep die jouw opmerkingen ter harte neemt als waarheid. Daarbij, de “echte experts” zijn eerder expert in speculeren. Beetje verstand van fietsen hebben zegt absoluut niets over de kennis in de psyche van een individu.

Pas je wel beetje op, wanneer je weer naar benee komt van die enorme hoogte?

Henk Boer 21 mei 2022 om 16:47

Nieuw lichaam aanschaffen !

chasse patatje mayo 21 mei 2022 om 17:00

Jankert! Spullen inleveren en budget vrijmaken voor nieuw talent dat wel ruggegraat heeft.

paul s 21 mei 2022 om 17:11

Begin ik nu ook te denken

Anketieletje 21 mei 2022 om 18:37

Lees a.u.b. de commentaren op de allereerste bijdrage onder het artikel!

Pannenkoek 21 mei 2022 om 17:13

Begin gewoon bij het begin en ga proberen de Dauphine of Romandie te winnen. Groei langzaam, pak de tijdrit en probeer aan te klampen in de heuvels/bergen. Geef jezelf 2 jaar om weer te groeien

Bontempi1962 21 mei 2022 om 17:37

Hier spreekt het gezonde verstand

Mountainking 21 mei 2022 om 17:58

Inderdaad. Het lijkt er op dat zijn herstelvermogen nog niet op pijl is. “De waardes zijn goed” betekent nog niet dat je drie weken op topniveau kunt presteren. Vandaar een goede prestatie en daarna een paar dagen slecht. Zeg ik vanaf de zijlijn.

Rufusvb 21 mei 2022 om 18:03

Dit dus, je kan van een renner die al 2-3 jaar niet of nauwelijks op niveau heeft gepresteerd verwachten dat hij het nu wel ineens kan na een aantal maanden goed trainen: hij heeft zeker een jaar nodig om weer voldoende hardheid etc. op te doen om simpelweg een grote ronde op redelijk niveau uit te rijden. Als hij die tijd en inzet ervoor over heeft: heel mooi! Heeft hij dat niet: ook prima, maar dan lekker de fiets aan de wilgen hangen en verder met je leven.

Mwielerfan 22 mei 2022 om 08:21

In 2014 toen dumoulin opkwam, was ie ook vooral goed in week rondes met net geen hooggebergte en tijdritten. Hij moet lekker terug naar die basis. Dus geen dauphine maar Zwitserland, inderdaad romandie, Parijs nice, eneco en verder vooral winnen in tijdritten. Als hij daar mee doet voor winst een keertje Vuelta proberen. Hij mikt te hoog en dat leidt keer op keer tot teleurstelling. Ik had gehoopt dat hij wat van Annemieke van Vleuten zou leren in Colombia, maar kennelijk hebben ze daar alleen gefietst en niet gepraat

de adelaar van de adsteeg 21 mei 2022 om 17:16

Dumoulin moet nu naar de tour!

Erik de Vlaming 21 mei 2022 om 18:46

Die begint pas in juli dus nu zou wel erg vroeg zijn

de adelaar van de adsteeg 21 mei 2022 om 17:32

Door de rug gaan is 7 dagen rust en lopen en je bent er vanaf

de adelaar van de adsteeg 21 mei 2022 om 17:38

Anders is het over en uit !

roeleur 21 mei 2022 om 17:43

Vaker heeft een renner een topperiode van twee of drie jaar en daarna nog wat uitschieters. Kan hier het geval zijn. Dan is het mentaal natuurlijk zwaar als je je dat gevoel van voorheen nog herinnert.

Henk Boer 21 mei 2022 om 18:39

Tom moet Fred van Leer als omkleedcoach aan zijn begeleidingsteam toevoegen.

Anketieletje 21 mei 2022 om 18:48

Er zijn altijd nog veel meer (prof)renners in ons land die ook nu, tijdens een beduidend mindere periode van TD, deze prachtige atleet, niet kunnen evenaren! Heeft Tom ons ooit niet allemaal met schitterende fietsprestaties in vervoering gebracht? Vinden wij (of jullie) het dan waardig en heerlijk om hem juist nu letterlijk ‘in de vernieling’ te schrijven? Ik hoop dat Tom geen Wielerflitscommentaren leest. (En eigenlijk zou niemand dat moeten doen, ook ik niet!)

Erik de Vlaming 21 mei 2022 om 18:54

Inderdaad ik mag hopen dat geen enkele renner dit leest al de meningen van iedereen!

Ik denk dat Tom ook wel eerlijk was dat het niet gaat lukken deze giro. Hij moet bedenken wat hij weer wil gaan doen. Ik had zelf ook het meeste plezier toen ik net ging werken en dat had Tom met fietsen volgens mij ook. Zonder druk lekker fietsen maar dat gaat nu niet meer lukken

siepelstad 21 mei 2022 om 18:54

Eerlijke en oprechte reactie van dumoulin. Dit was z’n laatste “grote ronde” vrees ik. Heeft voor mooie wielermomenten gezorgd in z’n carrière. Eenmaal houdt het op!

Ivo_1978 21 mei 2022 om 21:29

jammer.. juist het uitrijden had hem geholpen om een goed fundament te leggen onder een toekomstig grote ronde of zelfs klassement. Ik hoop dat hij van de ploeg de kans krijgt en pakt om straks nog de Vuelta te rijden. Met een TTT en een flinke ITT liggen daar kansen en tegelijkertijd zou hij hier een basis voor volgend jaar kunnen leggen.

even aan de azijnzeikers die hier telkens lopen roepen over zijn salaris: geloof maar niet dat Tom nog aan zijn oorspronkelijk contract betaald wordt. Op t moment dat hij vorig jaar zijn sabbatical nam, zal zijn salaris stopgezet zijn en zal meteen ook een afspraak gemaakt zijn over een salaris per tegenprestatie na vervolg. Bij van Eerdt Jumbo gaan ze niet iemand betalen om een sabbatical te nemen.

sooike 21 mei 2022 om 21:40

Ik trap hem niet in de grond, ik verneder hem niet, ik heb geen enkele behoefte om hem neer te sabelen. Maar ik zou Tom een grote spiegel willen schenken waarvoor hij zich kan afvragen of hij echt gelukkiger wordt van de wielersport en de manier waarop hij zich al geruime tijd manifesteert in het peloton. Als hij zichzelf eerlijk antwoord durft te geven moet zijn conclusie zijn dat het geen zin meer heeft om met zo weinig motivatie deze sport nog te beoefenen op hoog niveau. Ga lekker fietsen in je vrije tijd Tom, terwijl je je hersens op andere doelen laat concentreren. Vergeet de topsport, want daarvoor mis je de laatste tijd de juiste mentaliteit. Een harde conclusie, maar de feiten spreken voor zich !

Napoleon 21 mei 2022 om 21:52

Die vraag kun jij niet voor hem beantwoorden, dat kan alleen hij zelf.

Cen Morawec 22 mei 2022 om 08:08

@Napoleon Ik ben met je eens. Luisteren naar wat Tom zelfs zegt!!! (Niet naar zijn vijanden !)

Hij zegt, dat hij nog niet zijn laatste Tour heft uitgereden, hij zegt dat hij een klassementrenner is, hej zegt, dat jonge renners van hem gaan leren. HIj zegt ook, dat hij hoeft niets te veranderen qua trainen en opbouw. Psychische druk van Jumbo Visma, dat na 3 jaar nu echt had het moeten gebeuren in de Giro, vind ik niet prettig. Volgens mij moet hij gewoon tijd krijgen.

Pietspeed 21 mei 2022 om 22:14

Hoe dan ook. Uit deze periode komt hij iig sterker uit, misschien als renner, maar zeker als persoon. En zijn persoonlijkheid is al klasse!

makkelijk 22 mei 2022 om 07:44

Als je dit soort dingen leest dan gaat dat beeld van code geel toch weer in je hoofd zitten. Op een gegeven moment is het moeilijk nog waardering voor hem te hebben. Zonde, hij heeft verdomme wel een Giro gewonnen en is 2e geworden in de Tour.

Ed De B 22 mei 2022 om 13:00

Jij hebt waarschijnlijk nooit de grote droogte in het Nederlandse wielrennen meegemaakt, anders zou je dit soort onzin niet verkopen.
Ik zal altijd waardering voor Tom en zijn (vroegere)prestaties blijven houden en hoop dat hij nu de juiste keuzes maakt.
Of dat nu stoppen is, doorgaan in een andere ploeg etc.

de adelaar van de adsteeg 22 mei 2022 om 10:04

Tom nu is het tijdom je kop niet te laten hangen

annabella 22 mei 2022 om 10:25

Ik vind tom een mooie renner en mooie man. Eentje die over zijn gevoel(ens) durft te praten. Dat zie je zelden in het wielrennen.

En als het niet meer gaat dan gaat het niet meer. Ik denk dat tom na zijn lange periode van inactiviteit een andere renner is geworden. Met wie weet ook wel andere spieropbouw die wel vermogen kunnen leveren maar niet goed herstellen van inspanningen

Bou 22 mei 2022 om 10:52

Het blijft een apart fenomeen hoe wij nederlanders met onze sporthelden denken om te kunnen gaan. Respectloos hoe veel mensen hier op dit forum denken hem te kunnen doorgronden zonder hem in real life te kennen. En daar dan vervolgens hele nare conclusies aan verbinden.
Tom is en blijft een hele grote meneer. Met of zonder fiets.
Hij verdient in goede én slechte tijden van ons allemaal 100% R.E.S.P.E.C.T. !

De Siepel 22 mei 2022 om 11:04

@Bou helemaal met je eens.

Handige Harry 22 mei 2022 om 10:53

Dat hij denkt dat het niet door zijn rug komt is wel raar, als je last hebt van je rug functioneert gewoon heel het lichaam minder.
Je herstelt slechter, slaapt minder en beweegt minder soepel dus dat lijkt mij wel degelijk van grote invloed en komt ook overeen met de gevolgen die hij zelf aangeeft.

Jacob Lohof 22 mei 2022 om 10:55

Persoonlijk denk ik dat hij naar andere ploeg moet gaan! Ik denk dan aan Trek, ten eerste een ploeg die plezier uitstraalt. Daarnaast is Steven de Jong een persoon die hem kan begeleiden, hij heeft ook ervaring met situaties als deze (Contador). En dan natuurlijk de nuchtere Bauke met met paar ADHD’rs ( Lopez, Ciccone) in 1team , v

Alucard 22 mei 2022 om 11:10

Ik schrik van hoe ongegeneerd positief en lovend de reacties hier zijn op Tom’s falikant mislukte Giro.

Zulke onevenredige positiviteit is normaal voorbehouden voor wanneer iemand is overleden of zojuist heeft onthuld een vreselijke ziekte te hebben.

Klaarblijkelijk beseffen zijn fans heel goed op welk punt we inmiddels zijn aangekomen.

Fifty 22 mei 2022 om 11:27

Veel te veel druk vanuit de media en de fans. Is eraan ten onder gegaan

Klein Verzet 22 mei 2022 om 11:31

Vanaf de zijlijn op mijn luie stoel zie en voel ik de worsteling waar Dumoulin mee kampt. Mijn eerste gedachte is dat hij zich helemaal binnenstebuiten moet laten keren; dwz een diepgravend medisch onderzoek, want … een lichaam liegt niet, nooit!

Headlines

Materiaalzone