Marc Reef (Jumbo-Visma): “Toch een beetje verrast door opgave Tom Dumoulin”

Marc Reef (Jumbo-Visma): “Toch een beetje verrast door opgave Tom Dumoulin”

foto: Cor Vos

zondag 22 mei 2022 om 08:45

BORA-hansgrohe zette zaterdagmiddag in een schitterende etappe in en rond Turijn de Giro d’Italia 2022 op z’n kop. Een aantal ploegen likt de wonden, waaronder Jumbo-Visma. De Nederlandse topploeg verloor het laatste restje hoop op een goed klassement met Sam Oomen en het zag mede-kopman Tom Dumoulin opgeven. Marc Reef vat voor WielerFlits de dag samen.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

Dat de Limburger net zaterdag in de remmen kneep, kwam toch een beetje als een verrassing voor de ploegleiding van Jumbo-Visma. Dumoulin had opnieuw rugklachten, maar de laatste dagen leek hij er doorheen te komen. “Die rug ging met kleine stapjes vooruit”, vertelt ploegleider Reef. “Zaterdagmorgen gaf hij zelf aan dat hij hoopte om mee te kunnen doen in de strijd om de vroege vlucht te halen. Maar al vrij snel gaf hij via de radio aan dat hij zich niet goed voelde. Tom had geen power meer.”

Ook voor Dumoulin zelf kwam de opgave als een verrassing, net omdat hij zaterdag nog met ambitie aan de start stond. Zijn benen draaiden echter vierkant en bij de NOS liet hij ’s middags al weten daar nog geen verklaring voor te hebben. Die was er zaterdagavond ook nog niet. De 31-jarige Limburger was uiteraard teleurgesteld en heeft ’s avonds in het bijzijn van zijn vrouw het rennershotel in Turijn verlaten. Hoe zijn verdere verloop van het seizoen eruitziet, is voorlopig nog niet bekend.

Vol op ritzeges
Dumoulin speelde in het klassement na de eerste bergrit met aankomst op de Etna geen rol meer. Ook Noors kampioen Tobias Foss was in die strijd al afgehaakt, waarna Sam Oomen de beste Jumbo-Visma-renner was. De ploegleiding hoopte de 26-jarige Noord-Brabander nog terug in het klassement te krijgen middels een bonus die hij via een vroege vlucht zou krijgen, maar die hoop vervloog toen BORA-hansgrohe het Giro-peloton zaterdagmiddag volledig naar de gallemiezen reed. Oomen moest passen.

Reef werkte eerder met Dumoulin samen bij Team Sunweb – foto: Cor Vos

“We wisten op voorhand dat het een zware dag zou zijn door het parcours en het warme weer”, vertelt Reef. “Daar waren we op voorbereid. We hebben geprobeerd mee te zitten in de vroege vlucht, omdat we dachten dat het een dag voor de ontsnapping zou zijn. Maar het is nooit echt stilgevallen, het is altijd koers geweest vanaf de start. Toen BORA-hansgrohe net voor de plaatselijke rondes in Turijn begon te versnellen, hebben zij alles uit elkaar gerammeld. Met Sam zaten we toen net achter een breuk.”

De klimmer heeft daarna nog geprobeerd de oversteek te maken naar de eerste groep. “Maar door de warmte blies hij zichzelf eigenlijk volledig op”, legt Reef uit. “Vanaf dat moment was het eigenlijk alleen nog maar damage control. We zijn simpelweg niet in het stuk voorgekomen. Niet dat we het niet geprobeerd hebben. Maar op het moment dat de favorietengroep van voren kwam, waren we niet bij machte om mee te doen. Dat is zonde, maar dat kan een keer gebeuren op een dag als deze.”

“De afgelopen dagen zijn we goed doorgekomen, we zijn nog steeds allemaal goed in orde”, gaat de ploegleider verder. “Zaterdag was een mindere dag en daarvan moeten we proberen te bekomen. Er komen nog een aantal heel mooie dagen aan. Sam was nog onze beste man in het klassement. We hadden de hoop dat hij in een ontsnapping nog een mooie sprong kon maken. Maar dat is nu wel gebeurd. Onze volledige focus ligt nu op ritzeges om zo op die manier nog succes te hebben.”

Vrijdag kon hij nog om Kelderman lachen, zaterdag moest Sam er van bek-Oomen – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

43 Reacties

Turtlehead 22 mei 2022 om 09:32

Er ontstaat een patroon. Maar iedereen kan zichzelf herpakken.

evelineroos 22 mei 2022 om 09:39

Ik kom hier alleen voor de onderschriften.

Jean Dumas 22 mei 2022 om 10:54

Ontluisterend, dat fotobijschrift.

Turtlehead 22 mei 2022 om 11:17

Nóg een patroon. En als je naar Dumoulin kijkt, zelfs drie patronen…

dumoman 22 mei 2022 om 09:44

Vergeet het maar TJV, hele slechte voorbereiding op de Giro.

Ik had nog zo gehoopt op een leuke Giro, maar valt qua Nederlandse inbreng zwaar tegen. VDP rijdt op de verkeerde momenten hard, Kelderman en Arendsman zijn liever knecht en TD, tja, ik denk dat ik maar een andere Nickname ga gebruiken. Maar niet meer voor deze Giro…

Panache 22 mei 2022 om 09:59

Nederland heeft al twee ritzeges, roze en blauw gedragen, nog kans op een derde ritzege of bergtrui… Ik herinner mij jarenlange droogte, jarenlang geen enkele ritzege in 60 etappes Giro, Tour, Vuelta.

Martino87 22 mei 2022 om 10:05

@Panache en juichen voor een tiende plek van Addy Engels in een bergetappe!

klootje kriekeljon 22 mei 2022 om 10:21

Maar toch Panache. Oomen, Dumoulin, Kelderman, Mollema, Poels en zelfs VDP zullen er allemaal op hun eigen manier meer uit hebben willen halen deze Giro. Al is hij nog niet voorbij.

Brabander 22 mei 2022 om 10:37

@Panache: was dat niet Lars Boom die toen in de Vuelta won? Of Pieter Weening in de Giro?

Romāns Vainšteins 22 mei 2022 om 11:39

Volgens mij Boom die de eerste ritwinnaar sinds Weenings beklijvend kruip-à-deux tegen Klöden(?) in Gérardmer was (uit het hoofd)

Arie den Blanken 22 mei 2022 om 11:44

Het is eerder een heel mooie Giro. Fraae beelden van een van de meest cultuur historische landen. Nog geen enkele keer verpest door trieste beelden door slecht weer. Heerlijke anekdotes van het koningsduo Jeroen VanBelleghem-Karsten Kroon. Helaas een beetje verpest door de inbreng van de Kort, Hermsen , Traksel en Kleikers.

Het Jachtluipaard van Numansdorp 22 mei 2022 om 09:56

Ik val in herhaling, maar ik blijf het nog steeds onbegrijpelijk vinden dat iemand die al 10 jaar topsporter is zijn eigen lichaam blijkbaar zo slecht kent. Van hopen om mee te zitten in de vlucht naar als één van de eersten lossen en afstappen, dat kan toch niet?

En ook dat zijn ploeg het niet zag aankomen vind ik onbegrijpelijk. Er wordt (mag ik hopen) toch dagelijks een waslijst aan data bijgehouden over de renners waaruit je vrij nauwkeurig zou moeten kunnen afleiden hoe ze er fysiek voorstaan en welke wattages ze bijvoorbeeld kunnen trappen? Hoe kan dit dan als een verrassing komen?

Het verschil tussen 'Ik wil mee zitten in de strijd om de vroege vlucht' en 'Het lichaam is op en ik heb er geen verklaring voor' is simpelweg veel te groot..

Panache 22 mei 2022 om 10:07

Er zijn dus eigenlijk slechts twee verklaringen mogelijk: of de wereld is onprofessioneel, laks en ontspoord, of je bent het zelf. De waarheid zal niet in het midden liggen want het is wit óf zwart.

evelineroos 22 mei 2022 om 10:10

Gestopt met lezen bij herhaling.

Murcia 22 mei 2022 om 10:17

De analyse uit Numansdorp lijkt als twee druppels water op elke post van Xevar. Wat een bijzonder toeval.

Het Jachtluipaard van Numansdorp 22 mei 2022 om 10:22

@Redactie
Hoe vinden jullie nog zelf dat het gaat? Wanneer gaat er eens ingegrepen worden tegen de steeds groter wordende hoeveelheid geel-zwarte trolls met hun persoonlijke aanvallen?

Murcia 22 mei 2022 om 10:27

Het meervoud van Trol = Trollen en er zit gewoon een knop waar je op kunt klikken en ongewenst gedrag kunt rapporteren. Iets wat je overigens om de twee reacties benadrukt te zullen doen, dan vind ik deze publiekelijke oproep ietwat hypocriet en dat mij de overeenkomsten tussen 2 posters opvalt is toch niet iets wat verboden zou moeten worden om op te schrijven?

Wheely 22 mei 2022 om 11:07

Ik zal even inhoudelijk op je reageren Jachtluipaard.

Dat iemand zijn lijf na 10 jaar topsport niet kent is helemaal niet raar, het lichaam en je eigen reactie is namelijk constant aan verandering onderhevig. Stress, ziektes, blessures en ouder worden spelen allemaal een rol en hebben allemaal invloed op elkaar. Op een gegeven moment ben je gewoon minder weerbaar en bij Tom slaat de meter nu duidelijk uit in de min. Dit wil je niet en kun je niet voorspellen en jij kunt het je blijkbaar niet voorstellen maar zo werkt het wel. Het had met wat geluk ook net even anders kunnen lopen.

Hopelijk heb ik je wat wijzer kunnen maken. Een fijne zonnige zondag gewenst uit de grote stad.

Turtlehead 22 mei 2022 om 11:22

Ik ben het eens met ’t jachtluipaard uit Niemandsland ;) . Het hele wielrennen hangt aan elkaar van waardes, schema’s, grafieken en tabellen. Tot en met op de minuut/kilometer berekende innamemomenten voor bidons, gelletjes e.d. Dat je door je rug gaat staat daar natuurlijk niet in. Maar wel ‘of je nog wat in je benen hebt’.
Dus dat de ploeg het niet zag aankomen (als dat inderdaad zo gezegd is -sic!-) is vreemd (dat hij tegen de pers iets anders zegt van tevoren is bij TD2 altijd zo geweest, dus dat zegt niks).

Murcia 22 mei 2022 om 10:13

Reef krijgt te maken nu waar iemand als Niermann ook al op stuk liep, je moet te veel energie stoppen in Tom en je weet te weinig waar je aan toe bent met hem. Na de Tour van 2020 en de Vuelta in datzelfde jaar is dit nu de derde grote ronde waar zijn onzekerheid en het voortdurend uiten van die twijfels een tol eisen van zichzelf maar ook de begeleiding en collega’s. Nu is het weer volstrekt onduidelijk waar het probleem zou zitten en roepen de renner en de leiding+ploegmaats verschillende dingen over de oorzaak. Nee, dit is geen gelukkig huwelijk gebleken en dan is een scheiding altijd het beste.

skylimit 22 mei 2022 om 10:27

TJV is weer terug bij af en rijdt deze Giro voor spek en bonen mee. De etappezege van Bouwman is een schrale troost tot nu toe. Met Dumoulin is het nu wel klaar lijkt mij, daar kan TJV niet op bouwen/vertrouwen. Het team lijkt deze Giro ook als los zand te rijden, maar ja dat zal ook komen omdat de renners individueel gewoon tekort komen.
In feite is dit gewoon een C-ploeg die aan de Giro meedoet en de verwachting om elke grote ronde mee te strijden om de eindwinst, kan de ijskast in.
Alle hoop is weer gericht op de Tour de France, waar vanAert en Roglic de druk zullen voelen om de grote vis nu wel binnen te hengelen.

Panache 22 mei 2022 om 10:47

Los zand, spek en bonen, c-ploeg… Mogen we Eenkhoorn en Bouwman daar even boven plaatsen deden Giro? We hebben bovendien nog een week te rijden, wie weet wordt er nog wat gescoord en dan behoor je gewoon bij de succesvolste 8 ploegen van deze ronde.
Edit: ik vergeet inderdaad Leemreize.

Turtlehead 22 mei 2022 om 11:23

Je vergeet Leemreize. Die jongen krijgt ook een dikke 8.
Maar los zand is het best wel. Die Foss is elke dag ook maar wat aan het spartelen als een kip zonder kop. Het geheel is toch matig te noemen.

ssj 22 mei 2022 om 12:28

De knechten doen het inderdaad goed!

Explorer 22 mei 2022 om 12:55

Los zand hmm ja, het niveau verschil tussen een top renner als carapaz en oomen is zichtbaar en niet verwonderlijk. Verder zijn het renners met nog te weinig inhoud. Tactiek had anders moeten/kunnen zijn.

Verder blijf ik erbij dat dumoulin en Foss echt wel uitstekende renners zijn, maar beide hebben een voorbereiding gehad van lik mn vestje. Dan moet je een giro rijden met zulke toppers erin. Mwah nee dat was vanuit het publiek wishfull thinking.
De waardes op de hoogtestage waren goed, maar niet top die zouden moeten door groeien in de loop van de drie weken.
Helaas voor Foss en Dumoulin niet het geval.
Wel is het goed om de ronde uit te rijden, foss zal dat doen, dumoulin knijpt in de remmen.

Zijn het kopmannen? De een is jong en mag nog leren de ander wat ouder en een bak ervaring. Beide kwetsbaar en dus wat over te zeggen.

Giro geslaagd? Dat weten we pas over een week, maak dan de balans maar op.

Rondje 25 22 mei 2022 om 10:47

Onzin wat Reef zegt dat hij verrast was. Dit zie je toch aankomen.
Vrees voor einde carrière van Dumoulin aan het einde van het seizoen.
Eerst stoppen, dan corona (waar hij natuurlijk niets aan kan doen) dan weer geen power. Dit gaat echt wel tussen zijn oren zitten. Juist omdat hij zelf ook niet weet waar het aan ligt.
De tijdrit was al een teken aan de wand. Die had hij gewoon moeten winnen in dit veld.

Emergo 22 mei 2022 om 11:12

Ik wordt altijd ‘gewoon’ een beetje onpasselijk als ik lees wat iemand gewoon’ had moeten doen. Gewoon” in de sport bestaat niet !

Rondje 25 22 mei 2022 om 11:20

Komop Emergo. In dit veld is een coureur als Dumoulin in topvorm "GEWOON" de beste. Maar toen was hij dus al niet top. Geen Dennis, geen Ganna, geen Roglic, geen Pocagar, geen Cavagna, geen Van Aert, geen Campenaerts, geen Kung geen Evenepoel.
Als deze er waren geweest had hij niet eens top tien gereden. Dat is Dumoulin onwaardig.

annabella 22 mei 2022 om 12:56

Die tijdrit was kort en technisch. Waardoor er ook andere kanshebbers waren. Yates was voor mij een verrassing, maar vdpoel had ik verwacht. Dan is derde gewoon ok.

Ik denk dat Tom aan het begin vd giro best ok was, maar na zijn knie blessure en andere perikelen te lang niet op niveau heeft gekoerst. En dat hij niet meer herstelt zoals in zijn beste jaren.

Jammer, want ik kijk graag naar hem.

uitdewaaier 22 mei 2022 om 11:07

Ik was helemaal niet verrast en vele met mij.

Cyclejo Schwanen 22 mei 2022 om 11:13

Als de data aangeven dat je goed zou moeten zijn, dan is dit zeker een verrassing. Wat er in iemands koppie omgaat, kun je helaas niet meten.

Emergo 22 mei 2022 om 11:16

@Omhoog Long covid is geen bijwerking van corona vaccinaties maar een rechtstreeks gevolg van corona zelf.

Turtlehead 22 mei 2022 om 11:26

Inderdaad Omhoog. Bijwerkingen van vaccinaties zijn gering en zeer kortdurend. Log Covid is een (mogelijk) gevolg van een Covid-infectie en langdurend.
Het is uiteraard niet uit te sluiten dat verschillende renners vermoeidheidsklachten voelen bovenkomen, die samenhangen met een eerdere Covid-infectie.

Klein Verzet 22 mei 2022 om 11:47

Je kunt data verzamelen van hier tot Tokio, maar het lichaam is veel en veel meer dan welke (uitgebreide) dataset dan ook. Als een lichaam uit balans is dan lijkt mij de aangewezen weg om juist van de fiets-data af te stappen en de blik te verleggen naar, jawel, de medische wetenschap, en dan nog kan het zo zijn dat het mysterie niet ontrafeld wordt. Naast Dumoulin is ook Foss behoorlijk op de sukkel.

Omhoog73 22 mei 2022 om 11:53

Er zullen best genoeg mensen zijn die het krijgen van een covid infectie. Maar er wordt te veel verzwegen en te weinig onafhankelijk onderzoek verricht inzake de gevaccineerden VS niet gevaccineerden.

Wheely 22 mei 2022 om 12:15

@Omhoog
Long covid is een gevolg van schade aan het hele lichaam door een corona infectie die lang kon doorwoekeren omdat je lichaam niet voldoende en op tijd antistoffen aan kon maken, dit krijg je echt niet door vaccinaties, deze voorkomen dit juist. Met name in de periode voor vaccineren zijn heel veel gevallen ontstaan mede door de agressievere varianten die toen rondingen. Vaccinaties kunnen best bijwerkingen hebben maar het is geen long covid- als dat zo zou zijn dan was er nu echt een groot maatschappelijk probleem geweest.

djboven 22 mei 2022 om 12:32

nou, teken aan de wand dat dit met TD is gebeurd, ze moeten een andere aanpak/begeleiding voorzien wil het nog wat worden. Ik ben benieuwd of het nog wat gaat worden, ik hoop het wel.

flipper 22 mei 2022 om 12:41

Prive misschien een aardige en loyale jongen, maar als ds zou Ik hem niet meer betalen. Op den duur gaat het ook ten koste van je merk, altijd maar die negatieve vibe…

Guushovd 22 mei 2022 om 12:59

Er zijn deze giro helemaal niet bovengemiddeld veel opgaven en ook geen opgaven waarbij het zoeken van een bijzondere oorzaak logisch is. Maar ja, als je graag wilt zien dat je wappie theorie klopt, dan ga je alles als bewijs daarvoor zien natuurlijk.

Omhoog73 22 mei 2022 om 16:17

Geloof maar wat je wilt. Als je de serie Dopesick kijkt op Disney plus kan je zien dat Big pharma het niet zo nauw neemt met de veiligheid voor alle mensjes. Voor gezonde mensen onder 65 zijn de nadelen (of mogelijke risico’s) groter dan de voordelen. Ik kies voor no – needle policy!

Wheely 22 mei 2022 om 16:33

Disney, is dat niet van die sprookjes?

Michiel 22 mei 2022 om 17:01

Omhoog. Nadat je post onderuit is gehaald heb je nog geen enkel vb of bewijs aangeleverd dat renners na covid vaccinatie maanden erna daardoor als een natte krant rijden

Omhoog73 22 mei 2022 om 19:18

De tijd zal het leren. Wat wel algemeen bekend is dat er vraagtekens zijn bij velen wetenschappers (niet de ingehuurde Aap Osterhaus, van Ranst en Koopmans) over gehele wereld, en die kaart ik aan.

Volg hier

Net binnen

Populair

Materiaalzone