Tom Dumoulin kent ploeggenoten voor 2019

donderdag 22 november 2018 om 10:39

foto: Sirotti

Tom Dumoulin kent zijn ploeggenoten voor 2019. Sunweb heeft namelijk het 25 koppen tellende team voor 2019 rond.  Dat maakt de ploeg bekend op hun website. Tegenover het vertrek van zeven coureurs staat het aantrekken van negen renners, van wie Nicolas Roche en Jan Bakelants de bekendste namen zijn.


Naast Roche en Bakelants komt ook het Australische talent Robert Power over van een WorldTour-ploeg, namelijk Mitchelton-Scott. Zij moeten Dumoulin bij gaan staan in de grote rondes. Verder maken veldrijder Joris Nieuwenhuis, wereldkampioen bij de beloften Marc Hirschi en Duitse sprinter Max Kanter de overstap van het Sunweb Development Team. Cees Bol, Casper Pedersen en Asbjørn Kragh Andersen komen van het Continental- en ProContinental-niveau en hopen volgend jaar hun graantje mee te pikken in de klassiekers.

Renners die vertrekken zijn ervaren krachten als Simon Geschke en Laurens ten Dam, die bij CCC een vrijere rol krijgen. Voor Lennard Hofstede en Mike Teunissen geldt hetzelfde bij Jumbo, terwijl Edward Theuns terugkeert naar Trek-Segafredo en Phil Bauhaus op meer spurtkansen bij Bahrain Merida hoopt. Tom Stamsnijder sluit het lijstje der vertrekkenden. Hij maakte donderdag bekend dat hij zijn fiets aan de wilgen hangt.

Selectie flag-de Sunweb 2019:
flag-dk Asbjørn Kragh Andersen
flag-dk Søren Kragh Andersen
flag-de Nikias Arndt
flag-be Jan Bakelants
flag-nl Cees Bol
flag-nl Roy Curvers
flag-nl Tom Dumoulin
flag-de Johannes Fröhlinger
flag-us Chad Haga
flag-au Chris Hamilton
flag-au Jai Hindley
flag-ch Marc Hirschi
flag-de Lennard Kämna
flag-de Max Kanter
flag-nl Wilco Kelderman
flag-au Michael Matthews
flag-nl Joris Nieuwenhuis
flag-nl Sam Oomen
flag-dk Casper Pedersen
flag-au Robert Power
flag-ie Nicolas Roche
flag-au Michael Storer
flag-nl Martijn Tusveld
flag-be Louis Vervaeke
flag-de Max Walscheid

Dit artikel delen:

39 Reacties

LucasR 22 november 2018 om 10:47

Nicholas Roche komt niet uit Iran. ;-)

Emergo 22 november 2018 om 13:02

??????????

KimJungPoels 22 november 2018 om 10:53

Vind het ondanks de kritiek eerder dit jaar toch een meer dan behoorlijk team. De Australische jongens worden allemaal steeds wat sterker waarbij Power al een absolute meerwaarde aan het worden is, Hamilton behoorlijk is en Storer en Hindley nu hun eerste jaar er op hebben zitten.

Bakelants en Roche zorgen voor de nodige ervaring en zijn gewoon altijd hele goede krachten gebleken in hun oude teams die zelf ook af en toe een leuk resultaat in de wacht kunnen slepen.

Hirschi en Kanter zijn ook twee enorme talenten die samen met Storer en Hindley in principe over een aantal jaar potentieel de kopmannen zouden kunnen zijn van deze ploeg.

De enige naam die ik in dit rijtje echt niet kan begrijpen is Asbjorn Kragh Andersen, die was zelfs op PCT niveau bij Delko altijd al goed voor behoorlijk wat DNF-jes.

Javier 22 november 2018 om 11:03

Is gewoon om Soren tevreden en bij de ploeg te houden, denk ik :)

ChefSpijker 22 november 2018 om 11:21

Dat zal ongetwijfeld de hoofdreden zijn ja. Maar heeft in kleinere wedstrijden toch ook wel aardige resultaten geboekt. Kan gewoon uitgroeien tot een prima knecht lijkt me. Er zullen vast niet direct resultaten van hem verwacht worden.

DeLuiaardVanLimburg 22 november 2018 om 12:07

Wie weet hervind Vervaeke ook wat van zijn talent.

jvh93 22 november 2018 om 11:08

Als je ziet wat er weg is gegaan en wat erbij is gekomen kan je niet echt concluderen dat de ploeg er in de breedte sterker op is geworden. Ik ben niet echt onder de indruk

kelderfan 22 november 2018 om 11:16

Dat ben ik zeker met je eens. Alleen die Power lijkt mij een goede zet.
Er zijn wel heel veel talenten binnengehaald, maar de ondersteuning voor Kelderman, Oomen en Dumoulin is er niet echt beter van geworden.
Ik ben benieuwd hoe zij, dat gaan invullen wat betreft de GT’s.

KimJungPoels 22 november 2018 om 11:25

Dumoulin, Kelderman, Oomen, Power, Roche, Bakelants is toch gewoon een heel behoorlijk rijtje? Matthews kan ook op ieder terrein zijn steentje bijdragen.

Daarnaast een Hindley is als 22-jarige al 32ste geworden in een zware Vuelta, die zal zich volgend seizoen ook wel weer wat meer kunnen laten zien. Storer reed een hele aardige ronde van Lombardije al en liet zich goed zijn in Yorkshire en Slovenie, ook die zal langzaamaan steeds belangrijker worden.

Qua heuvels/klimwerk lijken ze me door de aankopen zeker wel wat sterker te zijn geworden. En verder zit de groei hem waarschijnlijk vooral in de jongere gasten die allemaal steeds een stukje sterker worden. De tendens dat het zo’n matige ploeg zou zijn snap ik niet helemaal. Het zal komen omdat iedereen namen als Schachmann/Buchmann riep als ideale kandidaten, maar die waren nauwelijks haalbaar gezien het aantal kopmannen die Sunweb al heeft.

jvh93 22 november 2018 om 11:32

Ik zeg niet dat ze geen behoorlijk rijtje neer kunnen zetten, maar in de breedte valt het een beetje tegen vind ik. Het is absoluut een ploeg met veel potentie, maar ook een hele smalle basis die ze wel eens kan opbreken als er blessures voordoen of renners ziek worden. Om dat nu allemaal op te vullen met jong talent lijkt me ook niet de bedoeling (dan worden die jonge jongens ook finaal opgebrand). Je gaat jongens als Teunissen, Hofstede (stille kracht) ten Dam (ouwe rot die overal ingezet kon worden), Geschke, Bauhaus echt wel missen. Stamsnijders en Theuns kunnen ze wel vervangen. Heuvel/bergop zijn ze er wel sterker op geworden, maar er zijn geen grote rondes met alleen maar heuvels/bergen

Theo Smits 22 november 2018 om 23:51

KimjungPoels. Het is een aardig rijtje en zeker voor 1 grote ronde.
Maar er zijn 3 grote rondes en nog vele kleinere, klassiekers en andere koersen
En dat moet met deze selectie gebeuren, dacht het niet.
Ze kunnen met deze selectie meedoen voor 1 grote ronde maar voor de rest niets
Zeker niet als er ook nog renners geblesseerd of ziek zijn

josi 22 november 2018 om 11:21

Een ploeg met behoorlijk wat potentie, maar ook wel een erg smalle basis. Als alles meezit, kun je hiermee een sterk team in een grote ronde opstellen dat Dumoulin op elk terrein goed kan ondersteunen. Als het was tegenzit, zal hij er weer regelmatig alleen voor staan.

ChefSpijker 22 november 2018 om 11:24

Hofstede een vrijere rol bij Jumbo trouwens… op basis waarvan zou hij die moeten krijgen? Die sluit toch ver achteraan in de rij bij Jumbo lijkt me. 't Is niet dat daar geen fatsoenlijke kopmannen zijn zoals bij CCC. Voor Teunissen is het ook te hopen dat Wout niet komend jaar al komt, anders wordt dat ook gewoon weer tweede luitenant spelen net als bij Sunweb. Waar op zich natuurlijk niets mis mee is. Daar kwam ie ook dicht bij een voorjaarszege en top 10 Roubaix. Lijkt me met Geschke wel het enige echte gemis voor Sunweb van de vertrekkers.

KimJungPoels 22 november 2018 om 11:28

Op basis van wat is van Aert dat absolute kopman bij Jumbo in de klassiekers volgend seizoen als ie zou komen? Zoveel beter waren zijn resultaten dit jaar toch niet?

Lijkt me niet dat van Aert op basis van 2018 of op basis van zijn huidige vorm aanspraak kan maken op een Sagan/Van Avermaet-achtige rol binnen de zeer brede selectie van Jumbo.

ChefSpijker 22 november 2018 om 11:32

Wout rijdt bij z’n debuut top 10 in Vlaanderen en ook een dikke top 10 in Roubaix als ie niet lek was gereden in de finale. Dat is toch wel een categorie beter dan wat er verder bij Jumbo rondloopt. Voeg daar nog z’n uitstekende Strade Bianche aan toe met een podium zelfs als resultaat. Ik denk dat er de laatste 10 jaar geen betere debutant is geweest in die races. Of misschien een Sagan inderdaad.

KimJungPoels 22 november 2018 om 11:52

Dat ie goed was dat betwist ik niet. Zie alleen niet in waarom hij absolute kopman zou moeten zijn op dit moment. Sagan & van Avermaet zijn gigantische kanshebbers om te winnen, dus die krijgen een hele ploeg mee in dienst.

Maar verder zie ik het hebben van een absolute kopman niet als voordeel in de voorjaarsklassiekers. Zelfs Quick-step doet dat zelden. Voor Jumbo lijkt de beste tactiek me gewoon kijken wie er nog bij zitten en of je overtallen kan creëren tijdens de koers. Dus in zoverre zie ik gewoon niet waarom van Aert de kansen van een Roosen/Teunissen/Van Der Hoorn/Van Poppel zou moeten verkleinen. Overigens was Teunissen in de koersen waar hij een resultaat reed in mijn ogen geen tweede luitenant meer.

aardappeljager 22 november 2018 om 17:06

In mijn ogen juist de kracht van Quick Step dat ze geen absolute kopman hebben in het klassieker werk. Ééndaagse wedstrijden zijn in dat opzicht toch echt anders dan het rondewerk. Meerdere mensen mee in de finale en je kunt het mooi uitapelen (of verliezen van Stannard)

Jeff 23 november 2018 om 09:32

@KimJungPoels,

ik ben het met je eens dat ze bij Jumbo best de Quick-Step tactiek toepassen in de klassiekers met Van Aert-Van der Hoorn-Teunissen-Roosen. Maar je kan er gewoon niet om heen dat Van Aert een streepje voor heeft op de rest als het echt om de knikkers gaat. Hij is de enige van dat team die al bewezen heeft dat hij mee kan in de finales van de grootste klassieker (RVV, PR, GW en Strade Bianchi). Als de groten daar de voorhamer boven haalden was Van Aert élke keer mee en dat bij zijn eerste deelnames. Teunissen en Roosen zijn ook goeie renners, mét groeimarge, maar zij waren in de finales van die wedstrijden niet te zien.

kelderfan 22 november 2018 om 11:37

Op basis van wat wordt Van Aert binnengehaald? Lijkt mij toch wel duidelijk, dat Wout Van Aert een prima kopman gaat worden voor ’t Vlaamse, de klassiekers en de kleine rondes zoals toch de Tour of Denmark en de Strade Bianche.

Mwielerfan 22 november 2018 om 17:15

Gaat worden inderdaad

Romāns Vainšteins 22 november 2018 om 11:44

Matthews voor de eendaagsen, Dumoulin voor de ronde(s), de rest ‘woef!’.

Als het goed uitpakt geheel terecht. Je moet durven gokken en wat lalalala-teams sturen naar de (veels te veel) voor jou verplichte koersen. Wanneer het allemaal falikant misgaat en je helemaal onderaan staat met die gare punten boeit dat toch geen moer want die hebben nog nergens invloed op , haha.

Chris Van Uden 22 november 2018 om 11:47

Misschien niet de spectaculaire aankopen die iedereen hoopte/verwachtte, maar ik denk dat Sunweb met deze selectie toch best potentie heeft. Voor de Giro/Tour kan Dumoulin ondersteund worden door Kelderman/Oomen/Roche en Power, dat lijkt me toch een prima clubje. Met Matthews voor de vlakkere etappes en Soren Kragh Andersen, en Kämna erbij kunnen ze zeker een goede selectie op de been brengen.

Voor de voorjaarsklassiekers hebben ze geen directe kanshebbers, maar voor de AGR en LBL wellicht Dumoulin als outsider?

Romāns Vainšteins 22 november 2018 om 12:23

Nee. Matthews als kanshebber/Favoriet natuurlijk.

platteprijs 22 november 2018 om 11:56

Niet onder de indruk. Veel mitsen en maren. Ik kan me niet voorstellen dat Dumoulin hier erg tevreden mee is. En denk juist dat hij met veel vraagtekens zit.

jooprioolpijp 22 november 2018 om 12:37

Denk je niet dat Dumoulin weet hoe de ploegleiding denkt? Sunweb is geen team dat voor meer dan een paar gevestigde namen gaat, en dat weet hij.

platteprijs 22 november 2018 om 12:47

Dat zal hij wel weten, maar dat zegt niks of hij tevreden is. Ik denk van niet. Het gaat niet om gevestigde namen maar om goede knechten in het rondewerk. Je weet nooit of de jongeren zich voldoende ontwikkelen. Je weet ook dat Kelderman een deel van het seizoen zal missen.

Spinergy 22 november 2018 om 12:18

Ik denk dat Sky hier alleen nerveus van wordt als je alle toppers in één grote Ronde opstelt, dus Dumoulin, Kelderman, Oomen, Kragh, Bakelants, Matthews, Roche….

Romāns Vainšteins 22 november 2018 om 12:25

Dat gaan ze ook doen natuurlijk.

Ertegenover douwen ze ook gewoon Froome en Thomas in de tourploeg zonder dat ze giro rijden.

kelderfan 22 november 2018 om 12:37

Misschien niet alleen SKY, want ook Team Jumbo zal in zo’n samenstelling naar de TdF gaan, met Roglic, Bennett, Kruijswijk, Gesink en Martin t.o.v. Dumoulin, Kelderman, Oomen, Roche en Bakelants wordt ’t nog aardig spannend.

jooprioolpijp 22 november 2018 om 12:35

Ik ben blij dat Sunweb aan z’n filosofie vasthoudt en talentontwikkeling niet alleen met de mond beleidt, maar ook in de praktijk. Er zijn al genoeg teams die vooral voor gevestigde namen gaan. Afgezien van het feit dat Sunweb met hun middenmoot-budget die race toch niet winnen tegen de Sky’s & Quicksteps van deze wereld, is dit een mooi signaal dat het ook anders kan. Natuurlijk ga je met deze club in een aantal wedstrijden niet meedoen om de knikkers, maar d’r zit meer dan genoeg kwaliteit om een mooi seizoen te draaien. En persoonlijk geniet ik meer van een jonge gast die zich goed ontwikkelt en evt één of meerdere kleinere wedstrijden wint, dan van een gevestigde naam die anoniem top-20 rijdt in een paar voorjaarsklassiekers.

kielabokki 22 november 2018 om 12:41

Tja het is dubbel, niet te vergelijken met SKY. Maar daar heeft Dumoulin zelf voor gekozen. Al met al kunnen ze in minimaal 1 grote ronde een hele mooie ploeg met hem meesturen.

Sonsbach Allstars 22 november 2018 om 12:44

Vergeleken met andere ploegen zeker geen misselijke ploeg. Er is een mooie kern van renners die hun waarde reeds bewezen hebben en wellicht nog verbeteren. Aan de andere kant vind ik dat er wel erg veel ‘talenten’ rond rijden waarbij men de hoop cq verwachting heeft dat ze een mooie sprong gaan maken. Of deze ploeg nu genoeg heeft om een grote ronde met/voor Dumoulin te winnen vraag ik me af. Voor een TTT daarentegen hebben ze komend jaar een uitstekende ploeg; zullen ze veel concurrentie op achterstand kunnen rijden en zal het erg moeilijk zijn ze te verslaan.

HoofdIsVrij 22 november 2018 om 13:00

Kijkend naar dit team vraag ik mij toch af waarom Jasper Philipsen denkt dat hij te weinig ruimte zou krijgen in het Vlaamse voorjaar bij Sunweb.

Naast S. Kragh Andersen zie ik daar toch niet echt iemand voor.

kelderfan 22 november 2018 om 13:06

Dat bevreemdt mij ook wel een beetje. Sunweb heeft niet echt een team voor de Vlaamse klassiekers lijkt mij.

Jean Dumas 22 november 2018 om 13:14

Op papier ziet het er goed uit, maar in de breedte is het kwetsbaar – vooral wat het opstellen van 3 volwaardige ploegen in 3 grote rondes betreft.

Samlambeej 22 november 2018 om 13:26

Er zit naar mijn mening een veel te groot gat tussen de unicorns en de rest om een ordentelijk vol seizoen te rijden.

Jungle Man 22 november 2018 om 16:26

Aardige ploeg, een renner voor de breedte erbij zou m.i. nuttig zijn. Nog steeds begrijp ik niet dat Teunissen bij Sunweb is weg gegaan.

Mwielerfan 22 november 2018 om 17:20

Ze zullen nog steeds veel b teams moeten sturen en dat is wt onwaardig

Tim Schreuder 22 november 2018 om 22:22

Wat mij betreft weinig verschil met de selectie van vorig jaar… wellicht zelfs iets meer talent. Zou je aan de resultaten van vorig jaar kunnen afspiegelen wat je vindt… lijkt mij dat tom de giro had kunnen/moeten winnen, en 2e wordt in de tour. Matthews er niet was op zijn afspraken, wel klasse heeft laten zien, en SKA er zeker aankomt.
Uiteindelijk maken uitzonderlijke renners toch zelf het verschil. Ik heb sagan,cancellara,pantani, olano, indurain of contador nooit hun overwinningen zien boeken door de sterkte of breedte van hun ploeg. Dit is enkel een Sky/saai sprookje…