Tom Dumoulin: “Ik voel me heel goed, mijn beste gevoel tot dusver”

woensdag 16 mei 2018 om 18:00

foto: Sirotti

Tom Dumoulin kwam vandaag in Osimo nipt tekort om Simon Yates van zijn tweede dagsucces af te houden. De titelverdediger verloor in de elfde Giro-rit enkele seconden, maar blijft tweede. “Ik was niet goed genoeg voor de overwinning, maar ik ben heel tevreden.”


“De benen deden in het begin een beetje zeer, maar ik denk dat iedereen dat had na gisteren. Naarmate de etappe vorderde voelde ik me veel beter”, zei Dumoulin. De Limburger van Sunweb zag vandaag op de slotklim rozetruidrager Yates aanvallen, waarna hij wel móést reageren. Dumoulin vocht voor wat hij waard was, maar de Brit bleek gevlogen.

“Ik probeerde Yates te volgen, maar ik kon het gat niet dicht krijgen en bleef hangen. Ik kan dit mezelf niet kwalijk nemen”, ging Dumoulin verder. “Ik voel me heel goed. Dit is mijn beste resultaat sinds Jeruzalem en mijn beste gevoel tot dusver. Komend weekend zal het heel zwaar worden en ik ga mijn best doen om deze positie te verdedigen. Het is nog een lange weg tot Rome.”

Dit artikel delen:

52 Reacties

Deelen22 16 mei 2018 om 18:03

Yes!!! Ben aan het genieten deze giro

dutchcycling 16 mei 2018 om 18:04

Ik voel me ook heel goed door jouw prestatie.
Na de tijdrit een voorsprong in tijd ( 30 sec); en vorm. De derde week wordt de jouwe…

deux-vitesse 16 mei 2018 om 18:06

dat hij na de loodzware dag van gister vandaag zo boven komt drijven zegt veel over zij stijgende vormpeil

jp.vanoosterhout 16 mei 2018 om 18:13

hoezo loodzware dag ,dat had gisteren iedereen!yates ook

Aldert74 16 mei 2018 om 18:16

Wordt weer net zo’n nagelbijtende slotweek als vorig jaar…

ChefSpijker 16 mei 2018 om 18:16

Dumoulin is gister ook nog gevallen. Yates niet naar mijn weten. Yates klonk in elk geval zelf niet heel positief over zijn kansen met een ‘verbeterende’ Dumoulin.

ikbenprocycling 16 mei 2018 om 18:27

Tom zegt het natuurlijk niet tegen de gretige pers, maar hij heeft al lang een totaal strijdplan voor deze Giro, van proloog tot Rome, gebaseerd op zijn eigen (zeg) vermogensprognose per etappe. Dat van zijn teammaten is om hem gerekend.
In de afgelopen etappes reed Team Sunweb met de finale van vandaag in de achterhoofden.
Tom’s val gisteren was zo’n negatieve variabele die het belangrijke plan voor vandaag (en daarmee de hele Giro) had kunnen schaden. Gelukkig is dat niet gebeurd en piekte hij vandaag volgens strijdplan ! Ik ben hoopvol dat team Sunweb het strijdplan goed gaat vervolgen.

Krentenbol 16 mei 2018 om 18:29

In de interviews die hij na de etappe gaf zag hij er ook weer goed uit. Natuurlijk altijd een groot verschil na een slopende etappe van gisteren, maar toch. Hij hersteld goed.

horsm 16 mei 2018 om 18:38

@ikbenpro waarom denk je dat er zo’n plan is? Of is dit een kwestie van Geloof?

Romāns Vainšteins 16 mei 2018 om 18:40

Nee, ze hebben Froome gehackt en daar de shit gewist zo te lezen.

oscarito1908 16 mei 2018 om 18:47

Ik heb ook nog eens even naar het aantal koersdagen van Yates en Dumoulin gekeken.
Dumoulin voor het begin van de Giro: 11 stuks. Yates 25 stuks.

Daar gaat denk ik het verschil gemaakt worden.

Wheely 16 mei 2018 om 18:57

Je kan een overwinning niet plannen.

ikbenprocycling 16 mei 2018 om 18:58

@horsm, ik ben niet een getuige, maar een strategisch en tactisch (strijd)plan voor zo’n grote ronde lijkt me logisch, en praktisch ook niet te moeilijk op basis van de rennersdata van koersen en trainingen (incl. hoogtestages), concreet afgezet tegen het hele parcours en de inschatting van de vermogens en ratio’s van de concurrerende AK-mannen.
En uiteraard zijn er tal van externe variabelen die onvoorspelbaar zijn.
Kan allemaal in mooie computerprogramma’s. (niet dat ik fan ben van controlfreak toestanden zoals Sky de TdF heeft benaderd, maar als het om Neerlands trots gaat heiligt het doel de middelen ;-).
Kan me niet voorstellen dat Sunweb maar spontaan wat verzint van dag tot dag. Zou verwijtbare nalatigheid zijn van de ploegleiding.

laupie 16 mei 2018 om 19:09

Tom heeft dit van te voren aangegeven, pieken in week 3. Dit viel vorig jaar tegen en daar heeft hij dus op ingespeeld wat zeer slim is met het aantal bergetappes. Met de aankomende tijdrit van grof 35 km ziet het er gunstig uit

Explorer 16 mei 2018 om 19:11

@ikbenpro, de wetenschappelijke benadering is denk wel aanwezig maar deze zal niet zo ver uitgewerkt zijn zoals je aangeeft. Externe factoren zoals het weer andere renners, mindset etc is niet wetenschappelijk in te vullen. En hebben grote invloed op de koers.
Dat dumoulin vermogens kan rijden in een bepaalde tijd een steile helling zal wel onderzocht zijn. De andere factoren niet.
Je strijdplan is dus dag tot dag met feiten van de wetenschap om dat te onderbouwen en versterken.
Tom rijd ook op gevoel naar boven, niet continu kijkend(zoals froome) op zn vermogensmeter. Dat weet hij nu wel welke hij vermogens hij kan trappen. Deze laatste steile strook is toch maximaal gasgeven. Later komt de wetenschap met verklaringen wel.

Jacco van Stierop 16 mei 2018 om 19:12

Dumoulin heeft helemaal niet zo’n uitgewerkt strijdplan. Dat is het leuke aan hem: hoewel tijdrijder geeft hij niet zoveel om al die cijfertjes maar koerst hij voor een groot deel op zijn gevoel. Getalletjes lezen is immers voor kneuzen.
“Ik doe mijn best en zal wel zien waar ik uitkom”, zal hij zeggen, de schouders ophalend en een Zoetemelkiaanse pfff er aan toevoegend.
Dat zijn de echte.

Lage rugpijn 16 mei 2018 om 19:17

Volgens mij is podium rijden ook al een topprestatie.

Jean Dumas 16 mei 2018 om 19:21

Ik ga uit van een halve minuut verlies op de Zoncolan en anderhalve winst in de tijdrit. Het gaat erom hangen, maar roze ligt binnen de mogelijkheden.

deux-vitesse 16 mei 2018 om 19:26

vergeet zondag niet. kan nog wel eens voor meer verschillen gaan zorgen als zaterdag.

sudlowe 16 mei 2018 om 19:26

Ik denk dat yates helemaal niet zoveel tijd gaat verliezen in de tijdrit. Minuut hooguit.

HCBrug 16 mei 2018 om 19:31

Tom is niet gebaat bij een skytrein, want dan legt ie het in de laatste km af tegen Yates. Als het echter al veel eerder een man tegen man gevecht wordt geef ik hem meer kans.

assen 16 mei 2018 om 19:42

@ Jean Dumas
Ik zou het echt knap vinden als TD minder dan een minuut verliest op de Zoncolan. En ik zou het echt knap vinden als Yates minder dan 1,5 minuut verliest op TD in de tijdrit. :-)

assen 16 mei 2018 om 19:44

P.S. Ik zou het VERSCHRIKKELIJK vinden als TD de Giro verliest op bonis… Dat zit erin. Hoeveel seconden heeft Yates al meer dan TD gewonnen met bonis? In ieder geval 20. En er zal nog veel bijkomen, als Michelton slim is gokken ze op etappezeges met bonis…

ikbenprocycling 16 mei 2018 om 19:44

@Explorer, ik denk dat veel mogelijk is (of zou zijn) met interne data EN ook externe data en factoren, maar ik denk ook dat Sunweb niet echt heel ver hierin gaat.
En gewoon projectmatig beschouwd maakte ik onderscheid tussen strategisch plan (globaal overall 3-weeks koersplan met bedoelde OPbouw week 1,2,3) en tactisch (het dag-tot-dag strijdplan, o.b.v. zoveel mogelijk vooraf bekende én actueel geworden details).
Eigenlijk niets bijzonders allemaal, maar strijdplan klinkt wel stoer, en alsof de Sunweb leiding bepaalde slimme controle heeft.

Frits des Jeux 16 mei 2018 om 20:04

@assen 23 seconden meer boni’s heeft Yates intussen gepakt ten opzichte van Dumoulin.