Tom Dumoulin: “Ik heb hier hard voor gewerkt”

zondag 23 augustus 2015 om 21:33
Tom Dumoulin: “Ik heb hier hard voor gewerkt”

Tom Dumoulin ziet aan hoe Esteban Chaves wint - foto: Sirotti

Tom Dumoulin toonde zich sterk in de tweede etappe van de Vuelta a España. De Nederlander van Giant-Alpecin ging op de slotklim mee in een aanval en loste onder meer Nairo Quintana en Nicholas Roche. Op vijftig meter van de finish konden de benen het tempo van Esteban Chaves niet meer volgen. Hij strandde op plek twee. “Ik ben heel blij en tevreden”, reageert Dumoulin na afloop op de ploegsite.

De Limburger wilde na zijn vroeg beëindigde Tour de France revanche nemen. “Het kostte mij twee weken om te herstellen van mijn val in de Tour. Vanaf dat moment was ik vastberaden om nog sterker terug te komen. Ik heb hier hard gewerkt, en het doet mij goed dat het zo uitpakt.”

Ploegleider Addy Engels had dit niet verwacht. “Het resultaat van vandaag was een grote verrassing”, vertelt hij. “We wisten dat Tom goed hersteld was na zijn val in de Tour, maar dit gaat al onze verwachtingen te boven. Het is indrukwekkend om hem zo te zien in zijn eerste koers na zijn comeback.” De komende dagen gaat Giant-Alpecin verder op zoek naar iets waar ze vandaag dicht bij waren; een etappezege. Morgen is een kans voor sprinter John Degenkolb.

Dit artikel delen:

30 Reacties

Orakel 23 augustus 2015 om 21:40

Je blijft verbazen Tom. Wat een allroundcapaciteiten. Benieuwd waar zijn plafond ligt.

Turtlehead 23 augustus 2015 om 21:41

Wel weer net de leiderstrui gemist in een grote ronde ;)
Klasbak, genieten, komt allemaal helemaal goed.

achtpuntzes 23 augustus 2015 om 21:44

yeah baby! gewoon vol er in en kijken waar het schip strandt, en vooral lak hebben aan enkele wielerflitsers die vinden dat je ingetoomd moet worden :)

dumoman 23 augustus 2015 om 21:45

Tranen in mij ogen ;)

pirazzi 23 augustus 2015 om 21:46

Hij pakt zijn overwinning nog wel deze Vuelta, bijvoorbeeld in etappe 17. :)

jan jansen 23 augustus 2015 om 21:47

Goed gedaan Dumoulin. Pakken wat je pakken kunt.

8.6;
inderdaad, deze acties maken de sport mooi.

Edwin038 23 augustus 2015 om 22:02

Echte klasbak die Tom! Blij dat hij gewoon gaat voor elke kans. Die gaat vanzelf mooie ritten winnen/truien pakken.

TeamNL 23 augustus 2015 om 22:02

Benieuwd wat er nog meer in het vat zit deze Vuelta maar genieten was het sowieso vandaag van Tom.

Van Hummel zei tijdens de Arnhem Veenendaal Classic dat er weinig ploegen het trucje gebruiken van een gat laten vallen in een sprinttrein. Zou natuurlijk leuk zijn als Giant dat hier zou proberen met Tom. Ik verwacht sowieso nog wel een aanval van Tom in de laatste kilometer zoals Ekimov vroeger deed.

@redactie
Kunnen de schrijffouten eruit gehaald worden?

simplex 23 augustus 2015 om 22:03

“Ik heb heel blij en tevreden”,

Beste Tom,
Wees liever wat voorzichtig met dit soort uitspraken hier op WF.
Blij zijn juichen wij toe, tevredenheid laten we liever aan TLJ (volgers) over.

De kans is groot dat je van ons forumlid xistnc een andere les te leren krijgt.
Heb je misschien al vandaag niet je kostbare energie en vormpeil verkwanseld voor deze zeer verdiende 2e plaats. En hoe gaat dit nu verder?
Vergeet je niet die woensdagmiddag eind september waar je een grote kans op podium maakt.
Wordt het niet de hoogste trede, is dan je voorbereiding wel juist geweest?
De meeste Nederlanders rekenen namelijk op die trui voor jou.
Lukt dit onverhoopt niet , de concurrentie is sterk, dan treedt een andere definitie van eerdergenoemd lid direct in werking. Dit wordt“falen”genoemd en dat zal toch na de mislukte proloog geen 2e keer meer voorkomen?

Je comeback vandaag is perfect en we verwachten dat je blijft gaan voor een etappe of een (rode) trui. Blijf ons tonen wat wielrennen is zodat wij kunnen genieten.

PS. Ik hoop dat je in dit kader het woord “sparen”niet hoort/leest, maar zeker ook niet wil kennen. Je bent een zeer verstandige volwassen klasbak die ons wielerliefhebbers een prachtig naseizoen kan geven.

Milanos Kateros 23 augustus 2015 om 22:04

Heeft veel meer in zijn mars dan hij tot nu toe heeft laten zien volgens mij; klasbak!

schipperaar 23 augustus 2015 om 22:07

Heerlijk nuchter weer, niet balen maar blij, hij bouwt rustig verder en heeft zeker geen abs nodig, dus niks afremmen. Bij winst 70 euro tegen 3 voor quintana.

Koel 23 augustus 2015 om 22:38

simplex – 23 augustus 2015 om 22:03
Amen!

Spartacus 23 augustus 2015 om 22:55

Daar heb je deze keer lang over nagedacht Simplex! ;)

LinusGerdemann 23 augustus 2015 om 23:00

Enorm jammer natuurlijk dat Chaves won en niet Dumoulin, dat had het helemaal afgemaakt zijn rentree. We hebben met Tom een potentiële wereldtopper in huis. Hij lijkt zich de kop niet gek maken en maakt gewoon een ontdekkingstocht van waar zijn uitersten zitten. Ik hoop dat het einde van zijn ontwikkeling nog niet in zicht is.

simplex 23 augustus 2015 om 23:01

@Spartacus . Nadenken kan soms geen kwaad om tot verstandige, hopelijk ook de “xistnc definitie inzake inhoudelijke posts” te kunnen komen. ;)

Lennimator 24 augustus 2015 om 00:00

Tom is een wereldtopper.

Coldeportes 24 augustus 2015 om 00:09

@simplex:+1
Petje af, je benadert Tom naar zijn waarde (klasbak) en geeft een meer dan treffende satire op de betweterige benadering van een door jou afdoende (1x) genoemd forumlid.

GROCERY 24 augustus 2015 om 00:43

De nieuwe eddy

Hein-Jan 24 augustus 2015 om 00:49

Hoop dat hij morgen nog wat mag proberen in de laatste kilometer, mits het op een sprint uit gaat draaien uiteraard. Echt prachtig wat hij vandaag liet zien.

rennerske 24 augustus 2015 om 00:54

Zonde dat Dumoulin op deze indrukwekkende en hartverwarmende wijze bezig is zijn toekomst te grabbel te gooien. En nu maar hopen dat hij in deze Vuelta nog heel wat staaltjes van deze onverstandige manier van koersen ten beste geeft.

schipperaar 24 augustus 2015 om 02:38

@rennerske
Misschien heeft Tom wat meer koersinzicht dan jij.

Brummel 24 augustus 2015 om 07:35

Van een klim diep gaan verlies je heus niet op miraculeuze wijze je vorm, mits je goed hersteld.

Arema Pro Cycling Team 24 augustus 2015 om 08:34

@simplex +1