Tom Dumoulin: “Ik ga niet vijf jaar lang in de marge rijden”

zondag 10 april 2022 om 07:00
Interview

Het jongetje in hem komt zondag weer tot leven. De Amstel Gold Race is dé wedstrijd waarom Tom Dumoulin wielrenner is geworden. De Maastrichtenaar weet nog precies welke indruk de Limburgse klassieker, waarvan de finishlijn destijds zowat in zijn achtertuin op de Maasboulevard was getrokken, heeft gemaakt. “Daarom ben ik ook heel blij dat ik na zes jaar van afwezigheid eindelijk weer aan de start van de Amstel Gold Race sta”, zegt Dumoulin opgetogen.

Zijn laatste deelname stamt uit 2016 toen hij met een 91ste plaats verre van een gewenst resultaat behaalde. Vervolgens paste zijn thuiswedstrijd drie jaar lang niet in zijn programma richting de Giro d’Italia, was er in 2020 geen editie door corona en had hij vorig voorjaar een mentale rustperiode voor zichzelf ingelast. “Doordat Parijs-Roubaix en de Amstel Gold Race dit jaar van datum zijn gewisseld, past de wedstrijd eindelijk weer eens in mijn programma. Dat is de enige reden waarom ik nu wel kan starten. Al vertrek ik maandag meteen naar Tenerife, waardoor ik daar nog net een kleine drieweekse hoogtestage kan afwerken.”

Het is de vrijdagavond voor de Amstel Gold Race wanneer we Dumoulin in het Van der Valk-hotel in Maastricht spreken. Hij erkent dat er al een beetje spanning heerst voor de klassieker die in zijn geboortestad van start gaat en die verreden wordt op zijn trainingswegen. “Al komt die spanning voor een wedstrijd tegenwoordig steeds later”, benadrukt hij. “Tien jaar geleden begon dat drie dagen van tevoren. Nu pas de ochtend voor de koers, dus dat is perfect.”

Foto: Raymond Kerckhoffs

Een jaar geleden zat Dumoulin, zoals hij het zelf zegt, in zijn pauzeperiode. Dat hij zichzelf destijds bij koersdirecteur Leo van Vliet meldde om de corona-editie van de Amstel Gold Race zonder publiek te bezoeken, was een eerste teken dat zijn liefde voor het wielerleven weer begon te kriebelen. “Ik vond het fantastisch om als toeschouwer/gast de wedstrijd te bezoeken. Ik zat een paar rondjes bij Leo van Vliet in de auto. Ja, ik kreeg daar de smaak weer te pakken.”

Het was de oude wielerliefde die hij terugvond. “Het is bekend dat ik niet uit een wielerfamilie kom. Ik ben niet met de wielermicrobe opgegroeid. De enige trigger die ik had om te gaan wielrennen was de Amstel Gold Race. Ik herinner me nog hoe bijzonder ik het als kleine jongen vond om die wedstrijd om de hoek van mijn ouderlijk huis te bekijken. Daarom heeft de Amstel Gold Race altijd wel iets in mij aangewakkerd en brengt het nu ook warme gevoelens bij me naar boven dat ik eindelijk weer eens aan de start sta.”

We zitten nu een jaar na de periode dat je de zin om terug te keren als profwielrenner terugvond. Is het plezier in het fietsen nu weer helemaal terug?
“Dit voorjaar loopt het nog niet. Dan is het automatisch een stuk minder leuk hoor! Ik hang een deel van mijn plezier nog altijd vast aan prestaties. Ik ga niet vijf jaar lang in de marge rondrijden. Dat vind ik niet leuk. Het niet starten in de Strade Bianche en de opgave in de Ronde van Catalonië zijn zeker geen leuke momenten. Dan ben ik net zo hard aan het balen als tien jaar geleden. Dan heb ik echt geen lol in het wielrennen, maar over het algemeen is het plezier er zeker weer.”

Tom Dumoulin op Gulperberg in Volta Limburg Classic. Foto: Raymond Kerckhoffs

Tot dusver is de derde plek in de tijdrit van de UAE Tour het enige wapenfeit van Dumoulin in dit seizoen. Veel geluk kent hij het afgelopen half jaar niet. In september brak hij zijn pols nadat hij op een trainingstocht werd aangereden door een auto. In de UAE Tour kampte hij in de bergritten met problemen in zijn onderrug, waardoor hij twee keer ongeveer vijf minuten op Pogacar en co moest prijsgeven. In de Strade Bianche kon hij niet starten vanwege een positieve coronatest en in Catalonië moest hij vervolgens opgeven door de naweeën van die coronabesmetting.

Dan moet je toch een sterk pantser hebben, want dit zijn mentaal wel harde tikken.
“Inderdaad. Ik was er na Catalonië ook echt even helemaal klaar mee. Ik was niet doodziek van corona, had geen koorts, maar voelde me een paar dagen niet lekker. Ik ben daarna misschien te snel weer gaan trainen om toch maar Catalonië te halen. Dat was nog mijn enige WorldTour-etappekoers in het voorjaar voor de Giro d’Italia. Daar wilde ik per se starten. Ik was op dat moment echter nog niet helemaal gezond en fit. Die wedstrijd kwam dus echt te vroeg.”

Hoe zie je je kansen voor de Amstel Gold Race?
“De kans is klein dat ik op het podium eindig. Zeker in de huidige vorm. Zo realistisch moet ik zelf zijn. Als wielrenner ga je echter nooit voor een wedstrijd tegen jezelf zeggen dat het niks wordt. Als je met zo’n mindset aan een wedstrijd gaat beginnen… Ja sorry, maar dan hoef je niet te starten. Dus als je me nu vraagt heb je kans? Ja, ik heb kans. Zo start ik iedere wedstrijd.”

Kijk je anders naar de Amstel Gold Race nu je vorige week zaterdag sterk in de Volta Limburg Classic hebt gereden?
“De Volta Limburg Classic is toch een heel ander niveau dan de Amstel Gold Race. Het deed me wel veel plezier dat ik gewoon kon koersen en bij de besten in de wedstrijd zat. Die koers heeft me zeker hoop en ambitie gebracht.”

Foto: Raymond Kerckhoffs

Een parcourswijziging is dat de Gulperberg van de andere zijde wordt verreden, waardoor je meer smalle wegen in de aanloop naar de Kruisberg krijgt. Gaat dat een rol spelen?
“Je moet nu op de Loorberg al echt bezig zijn met je positie om goed te zitten in de afdaling van de Koning van Spanje. Het is inderdaad lastiger om de Gulperberg bij de eersten op te draaien. Toch verwacht ik niet dat dit de wedstrijd gaat veranderen en dat hier al een beslissende zet wordt gedaan. Je daalt richting Partij wel een smalle weg af, maar richting Mechelen is de weg ook nog redelijk breed. Niet zo breed als de rijksweg van Gulpen naar Vaals, maar toch breed genoeg om op te schuiven en je te hergroeperen.”

Wat wordt je rol in de Amstel Gold Race?
“Ik zal best wel een vrije rol krijgen. Zeker ook omdat we Wout van Aert (herstellende van een corona-besmetting, red.) en Primoz Roglic (in actie in het Baskenland, red.) missen. Met Tiesj Benoot en Christophe Laporte hebben we twee renners die in goeden doen zijn, maar dat zijn ook niet direct de topfavorieten. Dus we gaan met een open vizier de finale in, waar ik ook een rol heb.”

Verwacht je een andere Amstel Gold Race omdat veel klimmers en punchers nu in het Baskenland zitten?
“We missen wel een aantal goede renners. Anderzijds zie je nu ook renners uit het Vlaamse werk, zoals Kasper Asgreen, die nu wel de Gold Race in hun programma opnemen. Ik denk dat het koersverloop hetzelfde blijft. Misschien dat de Vlaamse renners nog beter in beuken en positioneren zijn dan de Waalse specialisten.”

De Vlaamse renners, met Mathieu van der Poel, houden ervan om de koers vroeg te openen. Is dat in jullie voordeel?
“Ja, wij missen met Wout en Primoz de absolute kopmannen in onze ploeg. Voor ons zou een finale die meer open is dus goed uitkomen.”

Dit artikel delen:

51 Reacties

Westfalen 9 april 2022 om 11:01

Interessant interview. Zou wel iets meer het vlakke karakter mogen hebben van Roglic. Zou hem erg helpen. In de Volta zag er tenminste weer goed uit

0
KimJungPoels 9 april 2022 om 11:03

Als je niet 5 jaar in de marge wil rijden dan zal je toch of dit of volgend seizoen weer echt iets groots moeten laten zien Tom! De opbrengst van de afgelopen 3,5 jaar is buiten de tijdritten toch vrij beperkt.

Ik hoop dat we ergens weer een vlaag van de oude Dumoulin te zien gaan krijgen. Wat een heerlijke renner kon dat toch soms zijn.

0
peter s 10 april 2022 om 09:32

Huh ja? .Dat zegt hij toch

0
tramontana 9 april 2022 om 11:21

Hij kan alvast terugkijken op een geslaagde carrière met enkele zeer knappe overwinningen, waaronder een grote ronde. Veel renners zouden daarvoor tekenen. Ik vrees -hoe spijtig ook- dat hij niet het type renner als een Gilbert/Valverde is om in het peloton te blijven meedraaien zonder overwinningen binnen te halen. Dus ik denk dat hij eind dit jaar of eind volgend jaar de (eind-)balans gaat opmaken. Op het scharnierpunt van de generatiewissel haalde hij het gros van de overwinningen binnen, ik denk dat die nieuwe lichting voorgoed heeft overgenomen nu. Altijd wel fan van Tom geweest, zowel op als naast de fiets heerlijk om naar te kijken.

0
Mwielerfan 9 april 2022 om 14:08

Volgens mij wint Valverde jaarlijks nog wel. Niet meer elk jaar luik of de Waalse pijl, maar zelfs op hoogste niveau zit ie in de finale er vaak dichtbij

0
VerstandOpNul 9 april 2022 om 11:31

Ik ben inmiddels lichtelijk allergisch voor alle navelstaarderige uitwijdingen over zijn motivatie en gevoelens etc. Maar nog steeds een prachtige coureur.. Zou mooi zijn als hij er morgen bijzit in de finale..

0
Renaissance 9 april 2022 om 12:29

Het kakken op een Nederlands (wieler)held is weer begonnen zie ik. Wat mij betreft rijdt hij nog 5 jaar met zulke gedachtes en rijdt hij prestaties zoals op de OS. Dit blijft een belachelijk getalenteerde jongen. Heeft makkelijk de mogelijkheid om nog grote dingen te laten zien. Grote held en tevens levende legende.

0
VerstandOpNul 9 april 2022 om 13:09

Dat zie je verkeerd..

0
Mwielerfan 9 april 2022 om 14:12

Ik vind het ook prima als hij zich gaat richten op tijdritten, maar ik krijg toch ook de indruk dat de focus ook bij dumoulin zelf vaak op het negatieve is. Je hebt ook renners die blij zijn weer mee te rijden, er alles aan doen maar niet top zijn. Gilbert tussen z’n wereldtitel en 2017 met ronde en amstel in bijvoorbeeld. Of toen ie in bloedvorm daar de amstel met kapotte knie won, zelfs dan is ie positief

0
Kopinkas 9 april 2022 om 21:45

@Mwielerfan
Mooi, die spirit bij Gilbert inderdaad. Maar je kan ook doorslaan in het positieve, zoals nu bij Gilbert het geval is. Toch nog dromen van de finale morgen, terwijl: dat gaat niet gebeuren…

0
uitdewaaier 9 april 2022 om 11:40

Tom heeft altijd mijn sympathie gehad. Maar heb altijd het gevoel dat er bij Tom al gauw een scheet overdwars zit dan is het weer niks met hem.

0
roeleur 10 april 2022 om 00:44

Dat gevoel heb ik ook helaas. “Ja maar dan moet je wel de benen hebben en dit en dat”. Er hangt een natte matte deken over hem als hij spreekt. Hij klinkt als een jonge knaap die tegen zijn zin naar kostschool is gestuurd. Het moet maar het smaakt me niet zoet.

0
skylimit 9 april 2022 om 11:55

Zou hij nog 5 jaar blijven koersen dan ? Toch vreemd dat de Amstel Gold Race zijn koers is die hem naar het wielrennen trok en dan hem 6 jaar lang niet hebben gereden (1 jaar vanwege Corona), omdat andere koersen / trainingsstage “belangrijker” waren.
Ik verwacht niet dat hij in de Giro met de besten mee zal kunnen, zeker bergop niet, daar zal de hoogtestage op Tenerife ook weinig meer aan kunnen veranderen.
Hij wil geen absolute kopman zijn, maar ook niet in de marge rijden…dus wordt en blijft het een lastig verhaal met Dumoulin.
Hoop niet dat het tot het einde van zijn contract pappen en nat houden wordt.
Het wordt simpel gezegd weer tijd voor prestaties.

0
Mwielerfan 9 april 2022 om 14:14

Als hij zo vaak naar motivatie zoekt, dan is het ook inderdaad simpel. Doe dan dingen die je leuk vind om echt te doen. Hij lijkt toch weer in de valkuil te trappen van doelen die hij graag bereikt wil hebben, maar eigenlijk niet de weg naartoe wil belopen of eigenlijk fietsen.

0
SpeedyLegs 9 april 2022 om 11:56

Typerend dat hij nu al bezig is met wanneer en hoe zijn carriere te eindigen. Het zilver op de OS had een mooie en voor hem waardige afsluiting kunnen zijn.

0
Wildebert 9 april 2022 om 12:00

Zou mooi zijn wanneer hij de laatste jaren nog een echte ‘schijt aan alles’ mentaliteit op het sportieve zou kunnen vinden. Zo een, die de twijfelaar in deze prachtige sportman, kansloos in de chasse patat achterlaat.
Doe het op z’n Dumo’s: give them shit! En voor morgen veel succes!

0
Wheely 9 april 2022 om 12:02

Benieuwd wat hij laat zien in de Amstel, gewoon lekker eigenwijs koersen, fak it! Na de Giro maar eens kijken of hij nog klassementsrenner wil zijn. Hij kan altijd het geweer nog van schouder veranderen, volgens mij zou Tom een fantastische triatleet zijn.

0
Turtlehead 9 april 2022 om 12:11

Praatjes vullen geen gaatjes. Gelukkig straks weer lekker drie weken ‘hoogtestage’.

0
AvdW 9 april 2022 om 12:16

Gelukkig zijn er ook genoeg andere renners om fan van te zijn ;-)

0
Lalsacien 9 april 2022 om 12:20

Het Wielerflits forum zit vol aspirant psychologen.

0
Koers 9 april 2022 om 12:50

Hoe voel je je daarbij?

0
Turtlehead 9 april 2022 om 12:57

Haha, ja. Heerlijk toch?

Wel één verschil: in dit geval zit is het niet de patiënt die op de bank zit :)

0
Lalsacien 9 april 2022 om 13:19

@Koers eerst even op de bank gaan liggen.
Edit: ik zie door de bomen het bos niet meer…

0
Wheely 9 april 2022 om 14:34

Dat komt goed uit, het Wielerflits forum zit tevens vol mensen die zelf rijp zijn voor de psych. ;)

0
Kopinkas 9 april 2022 om 21:46

@Koers
Volgt er nog een rekening?

0
Michelangelo 9 april 2022 om 12:58

Voor mij 1 van de meest boeiende renners in het peloton. Ik ken geen enkele andere renner die zo openlijk praat over zijn twijfels en onzekerheden. Terwijl hij barstensvol wielertalent zit, in ieder geval meer dan driekwart van het wielerpeloton.

Een beetje twijfel en onzekerheid als topsporter is goed. Heb ik hard genoeg getraind, sta ik scherp genoeg, kan ik de concurrentie aan? Vaak is dat de trigger om je trainingen helemaal af te maken.

Maar bij Tom zit de twijfel te vaak in de weg. En persoonlijk denk ik dat er een draadje verkeerd is gaan zitten na zijn Giro-winst. Want tot die tijd kon hij relatief anoniem en zonder verwachtingen ergens aan de start staan, en als het dan net niet lukte: jammer dan. Maar daarna zijn er altijd en overal verwachtingen, ook bij Tom zelf. En hij lijkt ergens terug te willen naar dat kind wat ooit begon met wielrennen, maar komt steeds het “prestatiespook” tegen.

Ik zou hem zo graag nog eens als een nieuweling zien koersen. Lekker gasgeven, mee in de vlucht, de koers kleuren. Wielrenner zijn! Zoals in de Volta Limburg Classic van vorige week. En daarin je plezier gaan zoeken. En wie weet wel bij een andere ploeg, en tegen een ander salaris. Want ik zou het zonde vinden als hij aan het eind van dit jaar of volgend jaar de fiets aan de haak zou hangen omdat hij geen klassementen meer kan rijden.

0
Koers 9 april 2022 om 14:19

Inderdaad juist mooi om te zien. De menselijkheid van het hebben van twijfel gecombineerd met een enorm talent. Miljoenen op de bank die stop roepen tijdens het pijn lijden. Anderzijds is het verspild talent als hij niet koerst en er zijn nog wel wat centjes te verdienen. De Slovenen van deze wereld hebben het veel te gemakkelijk, ik kijk liever naar iemand bij wie het wat minder gemakkelijk gaat. Benieuwd naar wat hij nog gaat winnen. Zilver op de OS was natuurlijk al prachtig.

0
Bazzz 9 april 2022 om 14:37

Ik betwijfel of er andere renners zijn die überhaupt zoveel twijfels en onzekerheden hebben. Hij is bij het minste of geringste totaal van de leg.

Als ik hem was zou ik vooraf aan een ronde (welke dan ook) eens niet zoveel praatjes hebben. Lees continue dat hij goed is, zich uitstekend voelt, etc. om vervolgens na 3 dagen een achterstand van weet ik niet hoeveel te hebben op de #1 en dan maar uit te stappen met als reden fysieke ongemakken of ziekte.
Ik geloof dat allemaal niet zo en denk dat hij het gewoon niet meer aankan.

0
chasse patat 9 april 2022 om 13:01

Tom is voor zijn Giro-overwinning nooit een veelwinnaar geweest en zal dat ook niet zijn. Het is een tijdrijder met veel talent. Als hij als knecht het plezier houdt en zich blijft focussen op de tijdritten kan het een hele waardevolle kracht zijn voor zijn ploeg. Hij moet dan wel het plezier in knechten vinden.

0
bunchsprinter 9 april 2022 om 13:11

Wat een alleszeggende, arrogante en egoïstische reactie zeg. Ongelofelijk. Je hebt een miljoenen contract en knechten houden je het hele seizoen uit de wind. Lekker om te lezen dit dan. Ipv dat Tom een keer wat terug probeert te doen voor een knecht als hij wat minder is, stapt ie gewoon af omdat ie niet id marge wil. Tom had mooi tijdrijder moeten blijven. Voor je zelf rijden. Het is wel duidelijk dat Zeeman en co geen enkele vat hebben

0
Shinzawai 9 april 2022 om 13:40

Wanneer is Dumoulin afgestapt om niet in de marge te rijden? In Catalonië was hij gewoon nog niet volledig hersteld van zijn coronabesmetting, het is dan buitengewoon onverstandig om door te fietsen.

0
Merlinappa 9 april 2022 om 14:59

Je klinkt alsof je zelf wekelijks voor ‘m knecht en hij ook nog eens je vriendin af heeft gepakt. Doe even normaal zeg.

0
sooike 9 april 2022 om 13:21

Eens met Bunchsprinter hiervoor. Geen enkele renner denkt zoveel na, mijmert, twijfelt, misprijst zichzelf, oorzaken zoekend, gebrek aan motivatie etc. In zijn glorietijd werd hij bewonderd en aanbeden, maar toen de filosoof in hem begon op te staan is hij een vat vol onzekerheden geworden, niet in staat om topprestaties te leveren. Hij voelt zich te groot om in de marge te fietsen. Helaas Tom, meer zit er voor jou niet meer in, vrees ik. Leg je daarbij neer. Ga fietsen in de marge, toon je eens behulpzaam voor jongeren in je ploeg, ben eens wat minder egoïstisch of stop anders gewoon en ga iets anders doen in je leven !

0
Anton van Valouwe 9 april 2022 om 14:13

De echte resultaten heeft hij elders geboekt, ondanks het feit dat zijn ploegmaten door de "kenners" afgemaakt- en te licht bevonden werden. Om de TdF te kunnen winnen moest hij naar een andere, betere ploeg. Over die ambitie hoor je allang niemand meer, van grote ronde winnaar naar nationaal knuffel patient, jammer!

0
Merlinappa 9 april 2022 om 15:00

Wie zegt dat hij niet behulpzaam is voor de jongeren in de ploeg of egoistisch is? Snap dat het makkelijk oordelen is vanaf de zijlijn hoor, maar daarom zou je het wellicht eens niet moeten doen.

0
IlPirata 9 april 2022 om 13:47

Veel respect voor Tom Dumoulin. Maar zoals het nu gaat, had hij beter kunnen stoppen. De enige giro winnaar in Holland en groot ronderenner toendertijd. Waarom doorgaan als het allemaal zo moeilijk is. Financieel onafhankelijk dus wat is het probleem gewoon lekker wat anders te gaan doen. Hoop dat hij kan opleven in de giro, maar verwacht het niet meer. Wens hem het beste, maar de giro is wel de zwaarste ronde, qua parcours(niet qua media etc). Held blijft hij toch, want ik zie niet zo snel een andere Hollander de giro winnen. Vergeet niet dat er diverse jonge lichte klimmers/renners hem bergop voorbij hebben gestreefd inmiddels. Top 10 giro zou al fantastisch zijn.

0
bunchsprinter 9 april 2022 om 13:52

Waarom start je dan überhaupt als het zo ongezond is. Los daarvan moet je dit soort opmerkingen niet maken als je nog actief renner bent. Je hebt ook ploeggenoten. Met dit contract draai je je kloten eraf en als je stopt geef je aan dat je moeite had met marge rijden. Zo hoort het. Maar wr zullen zien hoe het komt. Maar je gast natuurlijk sws nooit zeggen dat je afstapt omdat je niet id marge wilt rijden. Dan heb je een blessure of ziekte

0
Merlinappa 9 april 2022 om 15:03

Het zit je echt diep he? Tom legt in het interview hierboven glashelder uit waarom hij toch is gestart, en waarom hij is afgestapt. Wees daar blij om, we hebben gezien wat corona met je hart kan doen als je niet oplet..

En nog even over de knechten: knechten gonna knecht. Dus als Tom ermee stopt gaan de knechten simpelweg voor iemand anders knechten. Of vraag jij je baas ook of hij zo af en toe jouw werk wilt doen, en dat jij dan zijn werk kan doen als je je goed voelt?

0
Het Jachtluipaard van Numansdorp 9 april 2022 om 14:05

In al Tom zijn interviews de laatste 2 jaar gaat het altijd alleen maar over hemzelf en nooit over zijn ploeg. Ikke ikke ikke en de rest kan stikken. Hij vergeet volgens mij dat wielrennen nog altijd een teamsport is.

Tom ziet het wielrennen even niet meer zitten? Dan neemt hij lekker een paar maandjes een sabbatical om zich daarna volledig te focussen op de tijdrit in Tokio, los van alle andere wedstrijdprogramma's en renners in de ploeg
Tom wil niet in de marge rondrijden? Je zou ook best kunnen knechten als je merkt dat je niet meer mee kan doen voor de klassementen in grote rondes..
Tom wil in plaats van de standaard traingingskampen met de ploeg lekker naar Colombia? Prima joh, lachen gieren brullen met zijn maatje Laurens ten Dam op levensgevaarlijke wegen.

Tom kan een heel groot voorbeeld nemen aan Gesink, zijn ultieme tegenpool. Die heeft zich ook 'omgeschoold' toen hij merkte dat het qua klassementen klaar was en was nog bijna blijer dan Roglic zelf tijdens diens Vueltazeges.

0
Koers 9 april 2022 om 14:23

Maar is het klaar? Volgens mij kan hij in een Giro met voldoende tt kms (niet dit jaar) nog wel wat leuks doen. Hij is geen Sloveen, maar zit wel bij die groep daarachter, die bij een juist parcours nog echt wel wat leuks kunnen doen.

0
TheBigShow 9 april 2022 om 14:59

Laat Dumoulin alsjeblieft niet zo worden als eenheidsworst Gesink… Alle ambitie gewoon foetsie…

0
Anketieletje 9 april 2022 om 15:00

In elk interview van de afgelopen jaren werd gevraagd hoe het met Tom ging. Dan valt het hem niet te verwijten dat hij daarop een eerlijk antwoord geeft. En als dat wel zo zou zijn, dan is het aan de ploegleiding om dat probleem op te lossen. Maar ik denk dat het voor niemand een probleem is, uitgezonderd van jouzelf.

0
Merlinappa 9 april 2022 om 15:05

Hoe kom je erbij dat het levensgevaarlijke wegen in Colombia zijn? En waarom zou je niet mogen lachen, gieren en brullen op een trainingsstage? Of moet je elke seconde met een doodserieuze blik gefocust zijn op je training?

0
Marik 10 april 2022 om 09:04

Vanuit diverse natuurfilms dacht ik altijd dat jachtluipaarden gracieuze en edele dieren waren. Het doet me dan ook verdriet om te constateren dat de werkelijkheid weerbarstig is; vaak ongenuanceerde en botte reacties.

0
Frans van Castricum 9 april 2022 om 15:05

Tom is een vroegbloeier itt tot een laatbloeier. Hij had de tour kunnen winnen 5 jaar geleden maar nu niet meer. Het is voorbij. Misschien nog wat prijsje pakken in tijdritten en 1-daagse koersen maar dat is het wel. Accepteer dat en zeur niet

0
bunchsprinter 9 april 2022 om 20:16

Klopt Frans. Dat heb ik ook al een aantal keren benoemd hier. Net als nog een aantal hier zien die in dat dat de realiteit is. Jammer dat de mensen in dit forum niet een keer daarop reageren. Ipv steeds te reageren op de context. Dat is ook een tactiek natuurlijk. Realiteit check. Tom is wereldtop Tt. Wat de rest vd disciplines aangaat rijdt hij voor zichzelf al in de marge, gezien de winnaarsmentaliteit van Tom

0
bunchsprinter 9 april 2022 om 20:28

Dan nog iets. Ik heb respect voor de carrière van Tom en ben zeker niet anti. Ik snap zijn opmerking maw heel goed. Alleen niet handig om het id media te doen. Meer bedoel ik er niet mee, dus overdrijf niet zo en blaas de boel niet zo onnodig op

0
Merlinappa 10 april 2022 om 08:47

De enige die hier overdrijft en de boel opblaast ben jij.

0
EricV 9 april 2022 om 22:42

Tom is van nature een tijdrijder en geen klimmer/klassementsrenner. En dan kost het volgens mij meer moeite/opoffering. Hoelang heeft wiggins dat volgehouden? Volgens mij ook maar 2 jaar

0
Blackcanyon 10 april 2022 om 06:48

Tom wordt niet altijd goed begrepen, dus ik geef maar even wat extra duiding. De Marge is gevestigd aan de Posthoornstraat 69 in Maastricht.

Hij wil dus niet 5 jaar op de Zwift in dat bedrijfspand. Heeft hij groot gelijk in. Is erg saai. Dus komende 5 jaar echt koersen.

0
Edwin Jansen 10 april 2022 om 17:43

Laat iedereen maar lekker lullen Tom. Doe gewoon wat goed voelt en als dat betekent dat we daar nog een keer van mogen genieten als wielersupporter is dat mooi en indien niet dan ook prima. Dank God dat ik nooit in de positie ben gekomen om profwielrenner te worden. Ik was er compleet aan kapot gegaan, mede vanwege de tijdsperiode (jaren 90).

0

Headlines

Populair

Materiaalzone