Tom Dumoulin: “Het eerste sprankje van de oude Tom in een wegkoers”

zondag 5 september 2021 om 07:00
Interview

In het centrum van Houffalize op het Place Roi Albert is de Duitse Panther legertank uit de Tweede Wereldoorlog tijdelijk voor een renovatie van zijn sokkel gehaald. De Panzerkampfwagen symboliseert normaal de zware strijd die het stadje doorstaan heeft tijdens het Ardennenoffensief. Nu vormt de lege plek de plaats waar de renners zo’n tweehonderd meter voorbij de finish op adem komen na een heel andere strijd in de Ardennen.

De Italiaanse kampioen Sonny Colbrelli valt hier na zijn zegetocht helemaal leeg gestreden van zijn fiets en blijft een dikke minuut op de grond liggen. Ook Tom Dumoulin knijpt hier in de remmen om op adem te komen. Houffalize is het dorpje in het dal aan de oevers van de Ourthe. Het ligt aan de voet van zware klimmen als de Côte Saint-Roch, Côte Bois des Moines en de Côte de Houffalize. De laatste jaren veelal het decor van pre-finale van de Benelux Tour.

Voor Dumoulin is het een bekend strijdtoneel. Met Tim Wellens vocht hij hier al menig duel uit in de Benelux Tour, oftewel BinckBank Tour of Eneco Tour in het verleden. Nooit wist de Limburger de rit door de Ardennen te winnen, al legde hij er in 2017 wel de basis voor de eindoverwinning. Ook ditmaal was de ritzege zijn inzet, maar in de finale werd hij ietwat teruggeworpen door kramp in de benen.

Tom Dumoulin sprint naar de achtste plek. Foto: Raymond Kerckhoffs

Al was op deze dag niemand opgewassen tegen Colbrelli die op 50 kilometer van de streep reeds in de aanval trok met ploegmaat Matej Mohoric en Marc Hirschi. Op 26 kilometer, net voordat de achtervolgers dreigden aan te sluiten, besloot de Italiaan van Bahrain – Victorious alleen het avontuur te vervolgen.

Klasse apart
Het was Dumoulin die op 26 kilometer van de streep de tegenaanval op de Côte de Saint-Roch inzette om de aanvallers terug te pakken. “Colbrelli was vandaag echt een klasse apart”, was de kopman van Jumbo-Visma voorbij de finish eerlijk. “Ik denk dat de drie die op vijftig kilometer al in de aanval gingen de besten in koers waren. We halen er nog twee terug, maar Colbrelli demarreert net voordat wij aansluiten. Ik denk dat ik achter die drie een van de beteren in de wedstrijd was.”

Op de klim naar de finish schoot de kramp in zijn benen, waardoor Dumoulin niet meer kon sprinten en genoegen moest nemen met een achtste plek in de rituitslag. “Toch ben ik wel tevreden”, concludeerde hij. “Ik wilde weer eens koers maken. Ik hou hier een goed gevoel aan over en bouw vertrouwen op richting de komende wedstrijden zoals het WK in Vlaanderen en de Ronde van Lombardije. Mijn basis is nog smal, daarom is het niet gek dat ik op het einde door krampen werd geveld.”

Tom Dumoulin in het wiel van Mike Teunissen. Foto: Raymond Kerckhoffs

Waar Dumoulin na zijn ‘break’ van januari tot mei reeds een hoog niveau in de tijdritten demonstreerde, kon hij dat in wegewedstrijden nog niet laten zien. “Daarom ben ik blij met dit optreden. In de wegwedstrijden kwam het er tot dusver niet uit. Het was meer meefietsen, dan meedoen om de prijzen. In de Ronde van Zwitserland en ook in de olympische wegwedstrijd was het nog niet goed. Dit is het eerste sprankje van de oude Tom in een wegwedstrijd.”

Wedstrijdritme
Natuurlijk is presteren in wegwedstrijden ook verbonden aan wedstrijdritme. Als je de tijdritten niet meerekent is dit pas de dertiende koersdag dit jaar van de Maastrichtenaar. “In de eerste dagen van de Benelux Tour heb ik dat zeker gemerkt. Ik voelde me nog niet zo goed en was bijvoorbeeld in de eerste rit niet scherp genoeg om in de eerste waaier te zitten. Met de dag gaat het nu echter beter.”

Waar het klassement in de Benelux Tour voor Dumoulin al sinds de eerste waaierrit in Friesland een onmogelijke missie is (nu 12e op 1’47 van Sonny Colbrelli) wil hij in de slotrit door de Vlaamse Ardennen met de finish op de Muur van Geraardsbergen opnieuw koers maken. “Het is een rit die me normaal goed ligt. Ik hoop dat ik goed van deze inspanningen herstel, zodat ik er nog een keer voor kan gaan.”

Dit artikel delen:

34 Reacties

Killco 4 september 2021 om 17:29

Prachtig. Altijd een aanwinst als hij mee doet

Groetjesaandevoetjes 4 september 2021 om 17:52

Ik zie dat de fans na de koers gewoon weer met de renners op de foto kunnen. Zijn er geen bubbels meer voor dit soort koersen? Wordt er ook niet meer getest?

Mwielerfan 4 september 2021 om 18:36

Waarschijnlijk denkt de overheid door de reclame karavaan vooraan en de volgwagens dat het een auto race is

Wheely 4 september 2021 om 21:21

In Belgie gelden geen Coronamaatregelen meer toch?

Groetjesaandevoetjes 5 september 2021 om 08:15

Volgens mij geldt de 1,5e meter afstand regel nog wel gewoon in België. Maar ik ben meer verbaasd over het feit dat de ploegbubbel opeens weg is, terwijl er nog best wat belangrijke koersen komen dit jaar. De fans hoeven zich waarschijnlijk niet te testen of een vaccinatie te laten zien bij dit soort koersen (ook al is de kans op besmetting in de buitenlucht klein).

klimmer999 4 september 2021 om 18:01

Ben tevreden met zijn optreden vandaag. Is positief voor volgend jaar.

I Langof 4 september 2021 om 18:57

Kerckhoffs is duidelijk verliefd op Tom. Dat mag hij. Realistisch gezien heeft hij zichzelf alleen maar vergelijkbaar getoond met de derde reeks concurrenten (Hirschi, Amador, McNulty).
Hopelijk alleen vanwege krampen.

Muur van Geraardsbergen is waarschijnlijk zijn laatste kans om zich binnen Jumbo Visma te vestigen. Als hij daar niet tot de besten behoort, is er weinig plaats voor hem als kopman binnen de ploeg.

rahimns 4 september 2021 om 19:05

Dat is wel heel kort door de bocht… hij heeft dit jaar nauwelijks gekoerst en jij gaat hem afschrijven als kopman als hij morgen niet tot de beste behoort. Gelukkig zitten er bij TJV mensen die iets verder kijken dan deze kortzichtigheid.

rennerske 4 september 2021 om 19:30

@I Langof
Morgen Toms laatste kans om zich binnen Jumbo Visma te vestigen? Oef, is de druk er net een beetje af en het plezier terug moet hij deze domper weer verwerken. Die doet vannacht geen oog dicht.

CN 17 4 september 2021 om 19:30

Heb je de koers wel gezien? Op de cote de sainte Roche rijd hij iedereen in de vernieling. Het zit er zeker nog in bij hem dus niet zo negatief

Chasse_patate 4 september 2021 om 20:06

@langhof had deze op werking van Franco verwacht.

I Langof 4 september 2021 om 20:15

Tom is een goede mens en was de beste tijdrijder en goede rijder. Altijd leuk om van hem te horen. Ik hou van hem, geloof dat hij veel kan bereiken, maar hij stelt me vaak teleur.

Misschien was ik te hard – laten we wachten tot het Italiaanse najaar. Maar zijn contract is niet eeuwig en werd ook niet verlengd voor zijn “denktijd”. Jumbo Visma gaat over 2 maanden het volgende jaar plannen – met of zonder hem. Sport is a hard business.

Om te kunnen kiezen en anderen voor hem te laten werken, moet Tom constante resultaten laten zien, niet alleen cote de sainte Roche. We hebben gezien dat plannen met 3 kopmanen niet werken, dus met Wout of Primoz zal er weinig ruimte zijn. Willen we hem alleen in races in de derde klasse zien?

Het zou jammer zijn hem pas als reserve kopman te tellen, als Wout, Primoz, Jonas, Tobias, Mike, …. er niet zijn?

YogiBear 4 september 2021 om 22:47

@I Langof Ik zie nu een paar reacties op rij van je voorbij komen waardoor ik me toch afvraag of je wel helemaal volgt of begrijpt hoe het wielrennen werkt? TJV heeft duidelijk en meermaals aangegeven dat er dit seizoen geen enkele druk op Dumoulin ligt. Zowel in handelen als word zijn ze daar heel consequent in. Waar haal jij dan vandaan dat hij het morgen moet laten zien?

Franco Ballerini 4 september 2021 om 19:07

Mooi hoor. Toch een “klein” puntje: Dumoulin die een paar maal flink tekeer ging tegen Mohoric vanwege het niet willen meewerken en zelfs verstoren van de achtervolging…

Anton van Valouwe 4 september 2021 om 19:33

Dus een ploegmaat van Mohoric ligt aan de leiding en Dumoulin vindt het vreemd dat Mohoric niet meewerkt en zelfs stoort?
Dezelfde vervelende maniertjes als in het verleden.

S. Morgenstern 4 september 2021 om 19:45

Ik heb Dumoulin en Mohoric enkel een vrolijk onderonsje zien hebben. De vragen voor overname waren naar andere renners.

Franco Ballerini 4 september 2021 om 20:04

Een vrolijk onderonsje? Ik zag een behoorlijk geïrriteerde Dumoulin. Maar inderdaad: de achtervolgende Vlamingen gunden elkaar totaal niets.

rennerske 4 september 2021 om 20:08

@S.Morgenstern
Zelfde interpretatie. Kreeg zelfs het idee dat hij alleen met het gevoel en volume van zijn eigen benen bezig was en dat hij het rijden van de anderen als vanzelfsprekend en voor kennisgeving aannam

I Langof 4 september 2021 om 21:07

Misschien gunden hem achtervolgende Vlamingen niets.

Maar: Tom vroeg hulp aan degenen die voor hem in de GC zitten. Waarom zouden Tiesj Benoot, Campenaerts, Jasper Stujven of Tim Wellens gemotiveerd zijn om Tom te helpen.

Zelfs als ze Colbrelli zouden pakken, zou Bahrein twee ijzersterke renners hebben in de eindsprint. Tom helpen levert niets op

S. Morgenstern 4 september 2021 om 21:14

Ja man, dat achtervolgen op Colbrelli was echt zinloos! Ze hadden net zo goed met zijn allen even op dat pelotonnetje erachter kunnen wachten. Was nog chiller geweest. Of afstappen, want waarom uberhaupt doorrijden?

I Langof 4 september 2021 om 21:47

Niet afstapen, energie sparen!

Sprint tegen een treintje van Mohoric+Colbrelli, waar Mohoric in “windschatten”zit terwijl hij naar voren wordt gehaald, was inderdaad zinlos.

Omdat de renners tot 6 kunnen tellen! En krachten kunnen sparen voor de sprint voor de tweede plaats als hun verschil in GC minder dan 6 seconden is.

S. Morgenstern 4 september 2021 om 21:56

Sprinten tegen Colbrelli en Mohoric had betekent dat ze morgen dit rondje nog hadden kunnen winnen. Dumoulin had zelf wat dat betreft de minste redenen om te rijden.

xistnc 4 september 2021 om 22:02

Dumoulin had alleen een dolletje met Mohoric, die voor de zoveelste keer in het tweede wiel zat. Resultaat was, dat Mohoric zich in het laatste wiel nestelde.

Maar als je toch een moment weet waarop Dumoulin het wel aan de stok had met Mohoric, let me know.

rennerske 4 september 2021 om 19:22

“ het eerste sprankje”, volgens eigen zeggen. Mooi zo, daar doen we het voorlopig mee.

Blackcanyon 4 september 2021 om 21:38

De oorzaak is duidelijk. Tom mist geen wedstrijdritme.
Tom mist de missen.
Het wordt tijd dat miss Universe zich inzet voor het goede doel, Tom als wereldkampioen, zij als ronde miss.

iLLan 4 september 2021 om 23:59

Mooie kijk op de werkelijkheid!

Mohorietsj 4 september 2021 om 22:32

Sprankje? Nouu gaat het nog 3 keer beter worden Tom? Dan kan ie alsnog voor de Tour gaan.

Mohorietsj 4 september 2021 om 22:38

Ik vind deze uitspraak, zo over jezelf in 3de persoon spreken, toch vrij ijdel. Of wou hij de interviewer een beetje pleasen? Die stond echt gewoon met water in de mond de vragen te stellen. Ik dacht dat Tom de druk en de aandacht ff beu was? Had er niks van gevonden als ie vandaag gewoon meteen in de bus was gestapt. Tis niet datie iets gewonnen heeft of zo.

Enfin, als het goed gaat gaan die interviews wel makkelijk natuurlijk.

Lalsacien 5 september 2021 om 09:07

Ach ja, wat is ijdel? Sommigen veranderen hun naam regelmatig op een forum….

Reiger 5 september 2021 om 09:23

@Lalsacien De naam verandert vanwege een uitsluiting op een forum maar het agressieve, onsympathieke en onredelijke toontje blijft wel gewoon hetzelfde toch?

peter s 5 september 2021 om 09:11

Echt Mohoniets?…ha ok

Luca Quasi 5 september 2021 om 10:16

Oude Tom? Ik hoop dat we een nieuwe Tom gaan zien!

Marco Willems 5 september 2021 om 11:43

Was mooi om hem zo vrij te zien koersen. Echt aantal kilometers iedereen het vuur aan de schenen gelegd waar alleen Campenaerts nog in het wiel zat en voor hem moest het ook niet veel langer duren. Het was jammer dat het stilviel nadat Benoot(die ontzettend goed was) en Stuyven kwamen aansluiten anders kan hij nog een alles of niets poging wagen voor de rit.
Er moeten nog een paar procentjes bij maar hij zit op de goede weg.

Komend jaar iets zwaarder dan normaal aan het voorjaar beginnen dan is ie in de Tour wel weer op gewicht zonder echt alles te hoeven laten en dan mag ie het nog eens proberen(áls hij het überhaupt nog zelf wil)

I Langof 5 september 2021 om 13:17

Als hij en als TJV het nog willen…..

Jumbo bepaalt de strategie al in de winter voor de grote rondes. Dus ann het voorjaar beginnen mag niet leuken als kopman or met vrije rol voor de grote rondes van 2022.

De vraag is of Tom besluit de tweede Gesing te worden en als knecht te gaan werken. We hebben in “code geel” gezien dat hij in 2020 de bevelen niet opvolgde.

Headlines

Materiaalzone

Populair