Tom Dumoulin niet meer van start in Ronde van Spanje
© Cor Vos
woensdag 28 oktober 2020 om 10:08

Tom Dumoulin niet meer van start in Ronde van Spanje

Tom Dumoulin gaat vandaag niet meer van start in de Vuelta. De Limburger stapt na zeven etappes af en verlegt de focus naar 2021. Dat meldt zijn team Jumbo-Visma.”De vermoeidheid blijft. Het heeft geen zin om door te gaan, want dan hypothekeer ik misschien volgend seizoen.”

“Zowel onze trainersstaf als ik denken dat het de beste keuze is om af te stappen”, aldus Dumoulin. “In het begin van de Vuelta voelde ik me al vermoeid en dat gevoel bleef. Het heeft voor mij geen zin om door te gaan, want dan hypothekeer ik misschien het volgende seizoen. Het is jammer om de Vuelta te verlaten, maar wel de juiste keuze. Daar zijn we het allemaal over eens. Met Primoz staan we er goed voor in het klassement. Hopelijk kan het team de winst mee naar huis nemen.”

Sportief directeur Merijn Zeeman ziet met Dumoulin een belangrijke pion wegvallen. “Het is jammer dat Tom naar huis gaat. Elke dag hebben we zijn vermoeidheid gemonitord, maar die bleef toenemen. Desondanks heeft hij een belangrijk aandeel gehad in het team en goed werk geleverd. Zijn weliswaar korte deelname aan de Vuelta is een goede investering geweest voor 2021, maar nu zien we dat we op grenzen stuiten en nemen de verantwoordelijkheid die daarbij hoort.”

RIDE Magazine
189 Reacties
Sorteer op:
28 oktober 2020 10:10
Dat is snel veranderd...
    28 oktober 2020 10:19
    Dat was het eerste wat ik ook dacht. Ik was eerder vooral verbaasd dat ze deze fysieke martelgang als een investering in volgend seizoen zagen. Volgens mij werd er meer afgebroken dan opgebouwd. Maar ik ben geen inspanningsfysioloog.
    28 oktober 2020 12:02
    @Cechrepublic

    Ik vraag me ook ten zeerste af wat ze leren aan inspanningsfysiologen want precies wat jij zegt.. elke debiel weet dat je meer afbreekt dan opbouwt op deze manier.. blijkbaar is dat bij het trainersgilde van JV anders. Je hebt in mijn optiek helemaal gelijk. Ben blij voor Tom dat die mocht afstappen!
    28 oktober 2020 14:31
    Als hij net zo heeft lopen miepen als dat hij bij Sunweb deed zal Zeeman wel blaren op de oren hebben.....
    28 oktober 2020 17:37
    Inderdaad ja. Ik las gisteren in het AD nog een interview met Merijn Zeeman, die maar bleef benadrukken dat het zo belangrijk is, dat Tom de Vuelta rijdt..
    Bam, 1 dag verder en dan dit bericht.. Ik hoop dat ik ongelijk heb hoor, maar ik krijg steeds vaker de indruk dat zowel Tom als zijn begeleiding, eigenlijk ook niet weten waarom hij zijn volle potentie niet meer kan benutten...
    Nogmaals, ik hoop er naast te zitten, want vind Tom echt een prima kerel met heerlijke interviews..
28 oktober 2020 10:14
Opzich een goed jaar gereden na ruim een jaar geen koers. Nu uitrusten en op naar 2021. Daar tellen geen excuses meer
    28 oktober 2020 10:24
    Dat wordt nu -ook door de ploeg- gesuggereerd ja. Dat dit als een overgangsjaar gezien moet worden.
    Vooraf alleen weinig gehoord.

    Tom is een mens, het is niet het einde van de wereld. Maar die man is niet tussendoor gehaald om een overgangsjaar bij Jumbo te hebben. Wij, hij, en de ploeg hadden er echt wel meer van verwacht.
    28 oktober 2020 10:26
    Nee hoor. Dit is wel een beetje wat ik zo verwacht had. Heb je wel eens een jaar niet of nauwelijks gesport en dan gemerkt hoe je lichaam er aan toe is? Ik wel. TD heeft in dat opzicht gewoon een goed jaar gereden.
    28 oktober 2020 10:30
    @klootje omdat je misschien vooraf ook niet kon inschatten dat Corona het seizoen een halfjaar zou vertragen?

    Daardoor kwam Dumoulin ineens ruim 400 dagen zonder competitie te zitten. Dat is heel anders dan in een normaal jaar.

    Ik denk dat Tom best tevreden mag zijn. Na zo'n lange afwezigheid top 10 in een heel sterk bezette Tour kunnen rijden en ook nog eens een prima optreden in bijvoorbeeld LBL.

    Nu een goede winter zonder problemen en dan volgend jaar hopenlijk een normaal seizoen.
    28 oktober 2020 10:56
    Oh is dat nu het riedeltje? Het riedeltje 4 maanden terug was dat hij juist garen zou spinnen bij de lockdown omdat alle renners vanuit een nulstand kwamen.
    28 oktober 2020 11:09
    Hij startte desondanks als mede-kopman in zowel de Tour als Vuelta. Er was flink wat (terechte) kritiek op de wijze van communiceren bij Sunweb. Maar kennelijk knopen ze je bij Jumbo ook op om te verliezen?
    28 oktober 2020 11:09
    Dat is een riedeltje dat ik nooit gehoord heb. En ik heb bij gebrek aan iets beters te doen heel veel riedeltjes gehoord in die periode.
    28 oktober 2020 11:11
    @De brigadier die geluiden hoorde je destijds ja, ik ben het daar niet mee eens. Ik ben misschien ouderwets, maar geloof nog steeds in termen als wedstrijdritme nodig hebben. Ben er van overtuigd dat de laatste prikkel om echt in topvorm te komen je pas krijgt als je wedstrijden rijdt.

    Daarom ben ik ervan overtuigd dat Dumoulin door die lockdown juist extra achterstand heeft opgelopen. Zelfde verhaal met renners die een schorsing van een jaar of twee jaar hebben gehad. Het duurt altijd weer even voor ze echt terug zijn in koers.

    @klootje Tom was medekopman in de Tour ja. Let wel dat hij zelf in een aantal etappes daar de keuze maakte om werk voor Roglic te doen, maar daardoor extra tijd verloor. Alsnog werd hij zevende! Dan heb je een buitengewoon hoog niveau. Alleen heeft Dumoulin ruim een jaar het gevoel van wedstrijden rijden etc gemist en een behoorlijke blessure gehad. Dan heb je tijd nodig om weer op je lichaam te kunnen vertrouwen en diep te kunnen gaan. Hij was fysiek goed in de Tour, maar mentaal niet. En in topsport heb je beiden nodig voor een topprestatie.
    28 oktober 2020 11:17
    Klootje heeft natuurlijk volstrekt gelijk en omdat het over topsport gaat, mag je dat ook zo benoemen. De wereld gaat heus door met draaien, ook voor Tom, maar ik kan me niet voorstellen dat hij met tevredenheid terugkijkt op dit seizoen. Die tevredenheid kwam al gekunsteld op me over. Een renner met de ambitie de Tour te winnen, hetgeen zijn status was toen hij in Nice eraan begon, kan niet tevreden zijn met deze uitkomst. Idem voor de Vuelta. Of de communicatie uit de ploeg is dramatisch geweest. Met hem en met de buitenwacht.
    Dat maakt 2020 een tussenjaar voor Tom. We zullen volgend jaar zien of hij kan aanhaken bij de nieuwe winnaars van grote rondes of dat hij een ander vak moet gaan leren, dat van luxe knecht.
    28 oktober 2020 11:18
    Fdj, waarheden als een koe. Neemt nog steeds niet weg dat het nu vaststellen dat het vantevoren sowieso een overgangsjaar zou worden dikke onzin is. Dan wellicht eens wat interviews etc. teruglezen.
    28 oktober 2020 11:21
    "Opzich een goed jaar gereden na ruim een jaar geen koers. "

    Dat kloppt helemal niet. Tom Dumoulin heeft al in winter 2020 (ik denk februari of maart) een strandrace gereden. Het is niet zo, dat hij niet voorbereid was op het seizoen. De ploeg en hij hebben allebei an het beginnt van 2020 verteld, dat hij geen laast meer heeft van de blessure.
    Op de andere kant, hoe is dan het success van WvA te verklaren?

    Het is zonde, dat TD afstapt, maar als het geen energie en misschien ook motivatie over gebleven is, dan...
    28 oktober 2020 12:25
    alsof volgend jaar terug een normaal jaar als vanouds zal worden, sommigen hier hebben het blijkbaar nog altijd niet door
    28 oktober 2020 13:18
    Een goed jaar? Ik versta toch echt iets anders onder een goed jaar bij een renner van het kaliber Dumoulin.
28 oktober 2020 10:14
Het zou me verbazen als we Dumoulin ooit nog zien meespelen voor het podium in een grote ronde. Zou misschien beter terug wat meer de focus kunnen leggen op het tijdrijden, zodat hij daar terug wereldtop is, dan kan hij ook meespelen voor het podium in rondjes van een week en in de grote rondes moet hij dan maar voor ritwinst gaan en knecht spelen. Vooral Sunweb zit nu toch wel wat in het vuistje te lachen vermoed ik, opnieuw wordt er bewezen dat het een goede keuze was om hun topper te laten gaan.
    28 oktober 2020 10:21
    ten 1e wilde Sunweb Dumoulin helemaal niet laten gaan, is meermaals aangegeven door Spekenbrink.
    ten 2e welke topper die vertrokken is bij Sunweb heeft daarna niks meer gepresteerd?
    ten 3e zullen we eens kijken hoe Dumoulin er voorstaat na een normale winter en voorbereiding en dan kunnen we gaan oordelen.
    28 oktober 2020 10:24
    Zeggen de namen Degenkolb en Kittel jou iets?
    28 oktober 2020 10:27
    Dumoulin heeft in elk geval nog een grote ronde gewonnen voor Sunweb. Dat moeten de huidige renners nog gaan doen, hoewel ze er in de Giro wel dichtbij zijn geweest.
    28 oktober 2020 10:28
    Ja vooral Kittel. Die reed echt als een drol bij PL......
    28 oktober 2020 10:29
    Bedoel je Kittel die met Quick-Step 5 etappes in de tour won?
    28 oktober 2020 10:29
    Degenkolb wel, Kittel was de eerste twee jaar bij QS gewoon wereldtop.
    28 oktober 2020 10:32
    Daar moet ik jullie gelijk in geven. Geeft de grootheid van Patlef nog eens aan.
    28 oktober 2020 10:37
    Ja, dat is lekker ja Rogier, dan opeens doen alsof de discussie over de grootheid van Lefevre ging.
    Er blijft dus voorlopig nog maar één naam staan van een topper die minder werd zodra hij Sunweb/Giant/Argos verliet, dus is de stelling van Sagan=Hulk nog niet bewezen en heeft Mackie voorlopig gelijk.
    28 oktober 2020 10:40
    En dan is Degenkolb eigenlijk ook niet waar: die ging namelijk niet weg als topper. Zijn valpartij was begin 2016, dat hele jaar was hij nog in dienst van Giant, maar toen was hij echt geen topper meer, hij heeft dus ook geen transfer gemaakt als topper die vervolgens tegenviel.
    28 oktober 2020 10:42
    Ik durf mijn fouten toe te geven, dat is hier al heel wat. Dat van Patlef was meer een grapje, maar niet alles wordt begrepen. Welke toppers zijn er nog meer vertrokken dan? Je moet niet doen alsof er al tientallen vertrokken zijn. Ze hebben eigenlijk maar 3 toppers gehad. Of mis ik iemand? Je komt al snel in de categorie Barguil. Die is ook niet bepaald beter geworden.
    28 oktober 2020 10:55
    Als de Tour echt zo veel tijdritkilometers krijgt als de geruchtenmolen doet geloven, heeft hij volgend jaar een goede kans op het podium.
    28 oktober 2020 10:57
    Ik wil vooral zeggen dat Sunweb ten eerste altijd veel kritiek krijgt omdat ze hun toppers en ook andere renners laten gaan. Ten tweede krijgen ze ook vaak kritiek op hun werking, te veel protocollen e.d. Maar ik vind dat ze ondertussen wel bewezen hebben dat hun visie werkt en die kritiek vaak geheel onterecht is.

    Kittel, Degenkolb & Barguil reden de beste seizoenen uit hun carrière bij deze ploeg. Maar vooral Bakelants, Theuns en Vervaeke die niet genoeg konden natrappen op de ploeg, hoeven op dit moment zeker niet te hoog van de toren te blazen met hun prestaties.
    28 oktober 2020 10:59
    Die moeten zich eerder schamen dan dat ze in het vuisje lachen ,Dumoulin heeft tenminste de Giro nog gewonnen en toen was de tegenstand zwaarder dan wat er nou rond fietste
    28 oktober 2020 11:13
    Die kritiek ken ik dan weer niet.
    Het gaat mij alleen om de zin dat Sunweg 'opnieuw' bewezen heeft dat het een goede keuze was hun toppers te laten gaan. Dat is gewoon onzin.
    - Barguil is nooit een topper geweest, en die presteert nu gemiddeld genomen op het niveau waar hij altijd op heeft gepresteerd.
    - Kittel was wel een topper, maar opvallend genoeg was zijn laatste jaar bij Giant heel slecht en zijn eerste twee jaar bij DQS was hij ongeveer net zo goed als in z'n beste Giant-jaren.
    - Degenkolb ging niet weg als topper, zowel voor de ploeg waar hij vertrok als voor de ploeg waar hij kwam was dat duidelijk.
    - Van Dumoulin moeten we het nog zien, die heeft net vier koersen ofzo gereden voor TJV.

    Dat is dus onvergelijkbaar met bijvoorbeeld de transfer van Terpstra, die op z'n top weggaat bij DQS maar daarna geen deuk in een pakje boter meer rijdt. En dat zien we bij DQS volgens mij vaker, dus zij lijken er wél een neusje voor te hebben.
    28 oktober 2020 11:47
    Volgend jaar kun je pas echt oordelen over het beleid van Sunweb. Dan heb je Matthews, Kelderman en Oomen bij een ander team. Plus Dumoulin die hopelijk een normaal seizoen kan rijden. Vergeet overigens Kamna niet, rijd nu een prima jaar. Daarbij heeft Sunweb nu een jaar waarin alles een beetje op z'n plek lijkt te vallen. De laatste jaren bungelden ze onderin de WT ranking, ondanks alle punten uit grote ronden met Dumoulin.
    28 oktober 2020 13:04
    Tom wordt in het tijdrijden er volledig afgereden door Ganna en anderen.
    28 oktober 2020 13:15
    Natuurlijk wilde Spekenbrink Dumoulin niet gratis de deur uit laten lopen, hij had nog een contract en verantwoordelijkheden naar de ploeg- en sponsoren toe!
    Achteraf is het een zegen, bij TJV weten ze inmiddels wat ze binnen hebben gehaald, wat dat betreft is een renner als Roglic een voorbeeldige prof, nooit zeuren, nooit een ander de schuld geven en gewoon leveren!
    28 oktober 2020 14:36
    @joaquim
    Eens!
28 oktober 2020 10:18
Na de eerste etappe zei ik al dat hij hier niets te zoeken had en beter zou rusten, maar volgens sommigen was hij hier voor koersritme? Deze renner was volledig uitgeput, zag je al in de Tour.
    28 oktober 2020 10:19
    Daarom reed hij nog zo goed op het wk en in luik natuurlijk..
    28 oktober 2020 10:22
    In de Tour zag je volgens mij vooral gebrek aan wedstrijdritme. Dat hij nu wel uitgeput is lijkt me duidelijk. Na die lange afwezigheid heeft hij ook serieus veel gereden in een korte tijd. Doet wat met een lichaam.
    28 oktober 2020 10:26
    Er is nog een verschil tussen eendagswedstrijden en hem nog eens opstellen voor een grote ronde.
    28 oktober 2020 10:59
    @Wernerfranke

    Een ronde zijn allemaal eendagswedstrijden achter mekaar.
28 oktober 2020 10:19
Een sportpsycholoog doet wonderen.
    28 oktober 2020 10:33
    Dat zou voor Dumoulin geen slechte zijn, hij komt de afgelopen twee jaar mentaal zwak op mij over, laat snel z'n koppie hangen.
28 oktober 2020 10:21
‘Zijn weliswaar korte deelname aan de Vuelta is een goede investering geweest voor 2021.’ Grote onzin natuurlijk, zijn vertrouwen is alleen maar afgenomen.
28 oktober 2020 10:23
Ik denk dat tom dichtbij z'n waardes in zn beste jaren zit maar dat die tegenwoordig niet goed genoeg meer zijn voor een podium in een grote ronde.
    28 oktober 2020 10:33
    Wat voor reden heb jij om aan te nemen dat het niveau sinds de Girowinst van Tom zo ontzettend omhoog is gegaan?
    Sowieso kun je dat op basis van deze Vuelta niet concluderen, 53e staan komt niet door een beetje niveaustijging, dan is er echt iets anders aan de hand.
    28 oktober 2020 11:56
    Omdat hij voor de tour ervan overtuigd was mee te kunnen doen voor het podium. En zijn reactie na zijn tijdrit zei ook genoeg
28 oktober 2020 10:25
En daar komen de selfproclaimed sportpsychologen weer die denken dat het aan Dumoulin's hoofd ligt en niet aan zijn benen. Ga lekker je vriendin of moeder analyseren joh, ze weten bij TJV dondersgoed waar ze mee bezig zijn. Het is ook vrij logisch dat Tom's benen op zijn na een gek seizoen en bijna anderhalf jaar geen koers daarvoor. Vrij uitzonderlijke situatie.
    28 oktober 2020 10:27
    Mijn vriendin heeft fantastische benen en een knap hoofd.
    28 oktober 2020 10:29
    Wat doet ze dan bij jou Rogier? :)
    28 oktober 2020 10:53
    Helemaal mee eens Merlinappa. Het is alleen wel een beetje dubieus dat Zeeman 2 dagen geleden nog verkondigt dat Dumoulin in de Vuelta blijft als goede investering. Het kan blijkbaar snel omslaan als men net iets over het randje gaat.
    28 oktober 2020 10:56
    @rogierb Maar nu weten we nog niks over je moeder?
    28 oktober 2020 11:05
    Die analyse zal ik jullie maar besparen.
    28 oktober 2020 11:06
    Jammer.
28 oktober 2020 10:25
?
28 oktober 2020 10:26
Een verloren jaar. Hij heeft vrij veel gereden, niet zo goed als hij had gewild of gehoopt. En het is een piekeraar. Team JTV zal een kras schema voor hem moeten maken. Hem volgend jaar opnieuw in de Giro of Tour opstellen om na de eerste week weer teleurstellend 20e te staan in het klassement gaat hem breken. Wordt een lange weg.
28 oktober 2020 10:27
Wat een watje.
    28 oktober 2020 10:37
    Het heeft toch geen zin om op deze manier door te blijven rijden? Heeft niets met instelling te maken.
    28 oktober 2020 10:45
    Het is gewoon slappe hap en die zal never nooit meer een grote ronde winnen helaas is ie al ver over zijn top heen
28 oktober 2020 10:28
Ik denk dat het in het hoofd zit. Een grote ronde winnen zie ik hem niet meer doen. Vooral als je weet tegen welke nieuwe talenten hij moet opboksen. Het zou me niet verbazen als hij zou stoppen met wielrennen.
28 oktober 2020 10:35
Bijft altijd een lastig dilemma. Waar stopt "investeren in volgend seizoen door het maken van km's" en begint "het hypothekeren van het volgend seizoen door uitputting".

Misschien zou het nog een ander verhaal zijn als het zonnetje scheen en er rustig werd gekoerst. Maar in deze weersomstandigheden en met dit koersverloop denk ik dat je meer stuk maakt dan opbouwt.

Verder lijken me zowel Dumoulin als de staf van TJV kundig genoeg om de juiste afwegingen te maken. En zijn wij hier op WF kundig genoeg om daar onze ongezouten mening over te geven...
    28 oktober 2020 10:54
    Vooral die laatste zin inderdaad.
    28 oktober 2020 11:02
    Mag ik ongezouten vervangen door ongefundeerde? Voor de rest, perfecte laatste zin.
    28 oktober 2020 11:31
    Ongezouten meningen zijn meestal ongefundeerd. Voor voorgaande stelling heb ik overigens geen kwantificeerbaar bewijs.
    28 oktober 2020 12:14
    Ook ongefundeerd dus ;P
28 oktober 2020 10:35
Ik hoop het niet niet maar dit zou wel eens de aanloop kunnen zijn naar het einde van zijn carrière.
    28 oktober 2020 10:45
    Naar verluid heeft hij vorig jaar een mega-goudgerand contract voor vier jaar bij Jumbo getekend. Ik denk dat hij het dus zeker nog wel een paar jaartjes zal "proberen" ;)
    28 oktober 2020 11:16
    Dumoulin is ook blij met een rol als meesterknecht dus.
    28 oktober 2020 12:14
    Is je hele carrière sowieso niet een aanloop naar het einde ervan?
28 oktober 2020 10:37
Wat ik fascinerend vind in de ondertoon van sommige reacties is het bijna superioriteitsgevoel dat sommigen hier t.o.v. TD lijken te hebben. Hij won de Giro en werd WK tijdrijden, een jaar later was hij 2e in de Giro en Tour. Weer een jaar later valt hij ongelukkig en hij moet dan terugkomen in een heel vreemd seizoen. En omdat hij daarin niet de Tour - Vuelta dubbel wint is het volgens sommige reaguurders ineens een kansloos figuur waarmee het nooit meer wat wordt. Zullen we gewoon volgend jaar afwachten? En zullen we hem vooral niet afschilderen als de loser die sommigen nu van hem willen maken?
    28 oktober 2020 11:01
    +1
    28 oktober 2020 11:36
    Al de genoemde resultaten geboekt bij SUNWEB en zijn geen garantie voor de toekomst.
    Je gaf aan dat je al wist dat dit een overgangsjaar zou zijn, heb je dat al eerder op laten tekenen?
    28 oktober 2020 12:15
    CechRepublic
    +1
    Wat een negatieve reacties weer.
    TD gaat er volgend jaar staan als een kampioen. Hij gaat nog zeker 2 of 3 GT winnen
    28 oktober 2020 12:53
    Ook al komt hij terug op zijn oude niveau zal hij nooit de waardes halen die door Primoź en al die nieuwe toppers getrapt worden.
    28 oktober 2020 13:02
    @Agostinho, nee want 1). toen babbelde ik hier niet mee en 2). ik wist het ook niet, ik zou alleen de kans op een jaar als dit groter hebben ingeschat dan op een vlekkeloze top comeback. Zo'n periode is echt een aanslag op je lichaam.

    Maar tegenvraag: wat heeft het team waarvoor hij rijdt hiermee te maken? Ik vind het onterecht hoe TD hier wordt neergezet door sommigen. Zelfs al presteert hij nooit meer iets, dan nog is "deze slappeling" (mijn samenvatting van de commentaren) één van de drie beste ronde renners die Nederland ooit heeft gehad. Mijn commentaar staat helemaal los van welke ploeg hij voor rijdt/reed.
28 oktober 2020 10:37
Ik denk dat hij zijn beste niveau wel weer kan halen of benaderen en dat hij daarmee zeker weer een hele goede waardevolle wielrenner kan zijn, maar dat dat niet meer genoeg gaat zijn voor de echt grote prijzen omdat het niveau tegenwoordig hoger ligt dan dat niveau.
    28 oktober 2020 10:56
    +1
    Zijn niveau zal nog wel heel goed worden maar denk dat er idd een paar nieuwe renners een iets hoger niveau halen. Zeker in een TdF zal pdium halen nog moeilijk worden maar in een een Giro of Vuelta zal hij nog meestrijden voor winst.
    28 oktober 2020 14:57
    Is het niveau in 2 jaar dan zoveel hoger geworden? Dat kan maar één ding betekenen....
28 oktober 2020 10:38
Het is toch wederom onduidelijk allemaal. Eerst gaat hij volgens zijn ploeg als kopman naar de vuelta, vervolgens kan hij niet mee met de klassementsmannen en geeft hij aan dat hij hoopt er doorheen te komen, dan geeft hij aan volledig leeg te zijn, vervolgens zegt de ploeg 2 dagen geleden nog dat de Vuelta een goede investering voor 2021 is en nu stapt hij uit de Vuelta omdat het anders zijn seizoen van 2021 hypothekeert (omdat hij volledig leeg is zoals hij eerder al zei).

Dit staat toch allemaal volledig haaks op elkaar of ben ik nu gek?
    28 oktober 2020 10:42
    Dat dat allemaal haaks op elkaar staat betekent natuurlijk niet dat jij niet gek bent :) Maar ik ben het met je eens dat er nogal wisselende boodschappen zijn afgegeven.
    28 oktober 2020 11:05
    Of je gek bent weet ik niet. Of alles haaks op elkaar staat weet ik ook niet.

    Maar bepalende factoren in zo'n beslissing zijn ook het koersverloop en het weerbericht. Beide heb je niet in de hand. En beide zijn niet in het voordeel van een renner die op zijn tandvlees zit. Dan heb je gewoon liever de zonnige wandeletappe in de TdF, dan een regenachtige bergrit waarbij het constant oorlog is.

    Ik ben slechts inspanningsfysioloog van de koude grond, maar met een uitgeblust lichaam vol koersen in kloteweer bouwt weinig op volgens mij...
    28 oktober 2020 11:14
    Precies. Proberen te redden wat er te redden valt. Maar het plan was echt wel om er dit jaar gewoon te staan als kopman.

    Niet vreemd dat dat niet gelukt is, daar zijn goede redenen voor. Ook de opstekende maag/darmproblemen.

    Maar houd een ander voor de gek met je overgangsjaar. Zoiets valt dan een keer en opeens papegaait iedereen het na.
28 oktober 2020 10:40
Dumoulin heeft al genoeg laten zien niet sterk in zijn schoenen te staan en erg snel de handdoek in de ring te gooien. Door nu vroegtijdig de Vuelta te verlaten zet deze tendens zich voort. Mentaal wederom een tik. Kan je dan niet beter doorrijden, op halve kracht weliswaar. Daarna herstel pakken en in december training serieus hervatten. Niet de focus op een klassement in de grote rondes maar onbevangen de ééndagkoersen en kleine rondes in!
28 oktober 2020 10:41
Beoogd mede-kopman. In de eerste rit niet aan kunnen haken, maar niet op grote achterstand. Geen ploegmaat of ploegleider die bij hem bleef om hem te ondersteunen en hem in het klassement te kunnen houden. Zeeman: "Je bent mee of je bent niet mee.." Ik kan mij goed voorstellen dat er toen iets in hem is geknakt... Fijn zo'n "warme" ploeg...!
28 oktober 2020 10:44
Gezien de huidige trend behoort Dumoulin al tot de oudjes. Wordt lastig.
    28 oktober 2020 10:55
    Ik zie een toekomst bij Israel Start-Up Nation.
    28 oktober 2020 11:06
    Daar is hij nog zeker een jaar of vijf te jong voor.
28 oktober 2020 10:45
Was te denken helemaal leeg...
28 oktober 2020 10:51
Over het paard getilde renner met een te hoog salaris....heeft altijd wat te zeuren. Terecht dat ie afstapt.
    28 oktober 2020 11:02
    Want jij kent hem persoonlijk?
    28 oktober 2020 11:07
    Zou hij dan niet juist vanwege dat hoge salaris een grote jongen moeten zijn en gewoon doorrijden?
28 oktober 2020 10:52
Op deze manier wordt het een hele klus om dit mentaal weer recht te trekken; ik geloof best dat hij moe is (zou dat overigens niet ook voor Roglic gelden?) maar heb toch ook sterk de indruk dat "faalangst" ook een grote rol speelt (hij kruipt maar wat kraag in de rol van knecht). Tel daar de druk van zijn megasalaris bij op en je hebt een gigantisch "mentaal issue"; het lijkt mij immers geen fijn gevoel als je elke maand een paar ton overgemaakt krijgt en daar vrij weinig tegenover kan stellen, dat gaat toch in je hoofd zitten.

Kortom, een flink aantal sessies met een sportpsycholoog/psychiater lijkt me wel verstandig. Uiteraard betaald door zijn werkgever, maar dat spreekt voor zich.
    28 oktober 2020 12:28
    Het hoeft niet voor iedereen een probleem te zijn; veel verdienen en weinig presteren.
    De meeste presteren maar weinig, ze rijden alleen maar op een fiets
    28 oktober 2020 12:43
    Dus wannneer hij 3/4 van zn salaris inlevert gaat hij de pannen van het dak rijden?
28 oktober 2020 10:57
Ik blijf het vreemd vinden dat een ploeg als JV Dumoulin vermoeid laat starten in een grote ronde.
Op sommige vlakken gaat de ploeg zo over details, het eten afwegen tot op de gram, maar op andere zaken maken ze domme fouten (zie ook de helm van Roglic).
28 oktober 2020 10:58
Echt verbazingwekkend hoeveel mensen vanaf hun bank / achter hun beeldscherm inzicht hebben in de waarden hebben van Dumoulin, aangesloten zijn geweest bij gesprekken met de ploegleiding en op de bank erbij zaten toen Dumoulin met zijn mental coach sprak..... En daarnaast ook nog zijn salaris en arbeidsvoorwaarden kennen.
    28 oktober 2020 11:04
    Precies dat, het is echt lachwekkend hoe sommigen hier reageren en claimen op de hoogte te zijn van alle omstandigheden, tot zelfs wat er in het hoofd van TD omgaat toe!
    28 oktober 2020 11:33
    Ongekend inderdaad. Zoveel reacties met "mentaal" "watje" en zelfs iemand die aangeeft dat hij beter kan stoppen.
    28 oktober 2020 12:34
    Kostelijk leesvoer wat je hier allemaal tegekomt

Reacties zijn gesloten.