Toekomst Superprestigecross Gieten onzeker

woensdag 23 oktober 2019 om 08:15
Toekomst Superprestigecross Gieten onzeker

De toekomst van de Superprestigecross in Gieten is onzeker. Door het voornemen van de UCI om de wereldbeker uit te breiden van negen naar zestien crossen, zullen de Superprestigecrossen naar de zaterdag verhuizen. Dat zien de Drentenaren echter niet zitten

De organisatie vreest dat bij een verplaatsing naar de zaterdag er minder publiek op de wedstrijd afkomt. “Dat zie je ook bij wedstrijden elders in het land. Ook kunnen we dan niet beschikken over zoveel vrijwilligers. Bovendien maken we voor het parkeren gebruik van bedrijventerreinen die op zaterdag volop gebruikt worden”, legt secretaris Jantienus Warners van de Superprestige in Gieten uit aan RTV Drenthe. “Daarnaast hadden we dit jaar een VIP-tent met zeshonderd middenstanders die VIP-kaarten hebben gekocht voor vijftig euro per stuk. Zij komen op zaterdag niet. En dat scheelt veel geld.”

Een toetreding tot de wereldbeker is niet aan de orde. “Dan praat je over hele andere bedragen. Dan moet er heel veel geld bij. Dat is niet realistisch”, aldus Warners, die aangeeft dat de wedstrijd de komende jaren tot de Superprestige blijft behoren. “Wij hebben als Superprestige-klassement in ieder geval nog een contract voor twee jaar met Flanders Classic en daar gaan we ze ook aan houden”, klinkt het.

Komend weekend bespreken de organisatoren van de Superprestige-wedstrijden de situatie. “Ik ga er niet van uit dat ze zo’n klassieker zomaar van de kalender zullen halen. Dit is niet goed voor de sport, niet goed voor de renners en niet goed voor de organisaties”, besluit Warners.

Dit artikel delen:

24 Reacties

SnellePelle 23 oktober 2019 om 08:36

Gieten is ook een hele mooie manche voor de wereldbeker.

Omkatten die cross!

Arema Pro Cycling Team 23 oktober 2019 om 09:02

Stuk niet gelezen? WB is geen optie..

detac 23 oktober 2019 om 09:17

Graag eerst lezen, dank.

Cyclinglife 23 oktober 2019 om 09:20

@SnellePelle bedoeld waarschijnlijk dat hij die grote zak met extra geld wel betaald, en dan is “omkatten” ineens haalbaar ;)

zou wel jammer zijn als die zou verdwijnen puur omdat ze naar zaterdag moeten

SnellePelle 23 oktober 2019 om 11:02

Zeker wel gelezen stelletje z**kers

Blijft dat ik de cross in Gieten wereldbeker waardig vind.

Koers 23 oktober 2019 om 09:20

Weet iemand toevallig wat het organiseren van sp, dvv en wb kost? En waar dat verschil dan in zit? Komt dat bijv. Enkel door de grootte van het deelnemersveld?

Jowinho 23 oktober 2019 om 09:49

Voor de WB moet je ook hotels ed. regelen voor renners en vooral UCI bobo’s. Daar zit het grootste prijsverschil denk ik.

Maar SP en DVV betalen dan wel weer veel startgelden, terwijl dat in de WB niet het geval is.

salb 23 oktober 2019 om 12:52

Voor een wereldbeker moet je 18.000 euro aan de UCI betalen dacht ik.

Koers 23 oktober 2019 om 13:23

Dank!

Koersmaniak 23 oktober 2019 om 09:33

Flanders Classic organiseert zowel de Superprestige als de Wereldbeker.
Daar moeten ze toch stilaan beseffen dat de extra som geld die gevraagd wordt niet zomaar kan opgehoest worden door de meeste organisatoren, op een 10tal Vlaamse crossen na.

Patrick 23 oktober 2019 om 10:13

De sport wordt echt gesloopt op deze manier. Waarom kunnen Wereldbekers naast de zondag ook niet op zaterdagen gehouden worden???? De ploegen en organisaties van de crossen moeten gewoon massaal zeggen dat ze het niet willen dat de Wereldbeker naar 16 crossen gaat en dan valt er best wat af te dwingen. Deze onzin moet echt stoppen.

Fast Freddy 23 oktober 2019 om 10:33

Grote idioten zijn het bij de UCI. De cross vermoorden, commerciële baanploegen de nek opdraaien en ploegen in het dameswielrennen onhaalbare eisen opleggen.
Het lijkt wel of ze hun plannen in de kroeg bedenken, met een flinke slok op.
De titel van het artikel is trouwens wel weer van Telegraaf niveau, want de onzekerheid gaat alleen maar over wat er over twee jaar gebeurt, maar dat heb je met ieder contract dat een keer afloopt.

Groningen 23 oktober 2019 om 10:48

Dat er vernieuwingen worden voorgenomen, prima, maar waarom kan niet nu afgesproken worden dat er over een jaar of 3 wat verandert zodat Gieten, Bern en andere plannen kunnen en in ieder geval weten waar ze volgend jaar aan toe zijn?

Panache 23 oktober 2019 om 10:53

Met 600 man in een tent gepropt je VIP voelen… Daar trappen mensen toch ook maar 1x in.

west 23 oktober 2019 om 11:36

Gek genoeg zijn het altijd dezelfde mensen die zich keer op keer belangrijk en bekeken moeten voelen.

NDI22 23 oktober 2019 om 11:50

Zijn meestal bedrijven die wat klanten en relaties uitnodigen, dat is toch prima.

Jalabertje 23 oktober 2019 om 11:04

Gieten is een van de mooiste crossen van nederland en ik ben er vaak geweest, maar als je niet mee kunt door de genoemde parkeerproblematiek en de 60 ondernemers met hun 10tje..

Ik denk dat we ambitieuzer moeten zijn voor deze prachtige sport!

maklukzat 23 oktober 2019 om 12:47

600 x 50 is veel geld. Dat haal je zo maar niet bij de sponsors weg. Zeker niet in Noord-Nederland.

Oblomov 23 oktober 2019 om 12:54

…wat realistischer lijkt me verstandiger.

Otje 23 oktober 2019 om 12:44

De zoveelste kritische reactie op de dwaze plannen van de UCI. In de plaats van Gieten zou ik er ook mee kappen. Groot gelijk! Wel spijtig dat deze CX-klassieker van de kalender zou verdwijnen.

Theo Bovengemiddelkamp 23 oktober 2019 om 13:44

Op zich vind ik het idee van een soort Champions League met de mooiste crossen in één klassement helemaal niet onaantrekkelijk. Waar wel voor gewaakt moet worden is dat alle overige crossen, zoals Gieten, ineens een soort van tweederangs crossen worden.

Oblomov 23 oktober 2019 om 15:48

Een Champion’s League van de mooiste crossen zou Gieten bevatten: pittoresk, schitterend in beeld gebracht met die camera aan een kabel, en een uitdagend zandparcours.

Jokke 23 oktober 2019 om 15:44

In het voetbal heeft men jaren geleden ook de Champions League ingevoerd. Wat vandaag overblijft is een onaantrekkelijke competitie tussen enkele opgefokte ploegen uit Engeland en Spanje die het onder elkaar uitvechten. De rest dot niet meer mee.
Een CX-champion league met 8 van de 16 manches in België wordt op termijn een strijd tussen Belgen en enkele verdwaalde Nederlanders. Internationalisering: nul de botten. Wat een nachtmerrie zeg.

Fast Freddy 23 oktober 2019 om 17:12

Los van de idioterie van de UCI zou de cross overigens met een klassementje minder af kunnen. Hoeveel zijn het er nu?? 4?