Toch een Nederlander naar de Tour de France 2025 bij Visma | Lease a Bike?
Begin dit jaar werd er met gemengde gevoelens gereageerd op het feit dat de selectie van het Nederlandse WorldTeam Visma |Lease a Bike voor de Tour de France 2025 uit geen enkele Nederlander bestond. Door het wegvallen van Christophe Laporte behoort dat een kleine anderhalve maand voor de start van de Ronde van Frankrijk tóch tot de mogelijkheden. WielerFlits zet de opties op een rij.
In de eerste plaats is het een hard gelag voor Laporte. De 32-jarige Fransman kwam het gehele seizoen nog niet in actie vanwege het cytomegalovirus. Dat is een infectie die onder meer vermoeidheid kan veroorzaken en enkele maanden kan aanslepen. Hij liep het virus eind januari of begin februari op. “Het gaat echt heel langzaam beter met hem, maar het kost tijd. Voorlopig is hij nog niet 100%. Het kost meer tijd dan we zouden willen en dan hij wil, maar zo is het leven. We hopen dat hij zo snel mogelijk weer fit is en weer goed kan trainen”, vertelt Grischa Niermann.
Laporte staat binnen de ploeg bekend als iemand die technisch heel goed onderlegd is. De Fransman kan tevens goed positioneren, wat voor kopman Jonas Vingegaard belangrijk is in de vlakke etappes. De vraag is nu wie Visma | Lease a Bike gaat aanwijzen als vervanger, of beter gezegd: welk type renner. Grote concurrent Tadej Pogačar komt opnieuw met een indrukwekkend klimteam naar de Tour, waar de voorlopige selectie van Visma | Lease a Bike vooral allround sterk is. Qua klimgewicht komt het vooral aan op Simon Yates, Sepp Kuss en Matteo Jorgenson.
Positioner
Als Niermann en co kiezen voor een type dat net als Laporte goed is in positioneren, dan heeft de ploeg daar meerdere opties voor. Zo hebben Tosh Van der Sande en Daniel McLay dat goed onder de knie door hun ervaringen in sprinttreinen. De 34-jarige Belg reed sinds zijn komst bij de geelzwarten in 2022 echter nog geen enkele grote ronde, terwijl de 33-jarige Brit nieuw is bij de ploeg en slechts voor één seizoen tekende als sprintaantrekker voor Olav Kooij. Net als Van der Sande lijkt McLay kwalitatief gezien niet de standaard die de ploeg zoekt in hun Tour-selectie.

Van Baarle houdt Van Aert van voren in de Giro – foto: Cor Vos
Ook klassiekerrenners weten wat het is om goed te positioneren. Zo doorziet Dylan van Baarle normaal gesproken altijd het juiste moment om op de goede plek te zitten, maar dit jaar bolt het nog niet zo voor de 33-jarige Nederlander. Hij maakte de laatste twee jaar wel deel uit van de voorlopige Tour-selectie, maar miste de editie van vorig jaar door een val in het Critérium du Dauphiné. Bovendien raakte hij dit jaar zijn plek kwijt aan nieuwkomer Victor Campenaerts en daardoor is Van Baarle nu actief in de Giro d’Italia. Een combi met de Tour lijkt lastig te zijn. Datzelfde geldt voor Edoardo Affini, die eveneens geknipt lijkt voor deze positie. Hij vertelde onlangs in de Alpecin Barbershop wel dat hij heel graag eens de Tour zou rijden.
Dan is er ook nog Per Strand Hagenes. De 21-jarige Noor geldt als groot talent bij de ploeg en mocht dit voorjaar proeven van het grote werk. Hagenes ging mee naar Parijs-Nice om ervaring op te doen in een ploeg met Vingegaard. Maar of ze het aandurven om hem zijn grote ronde-debuut te laten maken in de Tour is maar zeer de vraag. De meest logische, directe vervanger van Laporte is diens landgenoot Axel Zingle. Als voormalig mountainbiker is hij ook supertechnisch. Zingle kan goed positioneren én heeft met dezelfde fietsmaat als Vingegaard nog een streep voor.
Kooij en Matthew Brennan zijn eveneens goed positioners, maar de vraag is wel of zij dat ook in een ondersteunende rol kunnen voor een klassementskopman. Dat lijkt te veel van het goede.

Zingle (rechts) in dienst van Jorgenson en Vingegaard in Parijs-Nice – foto: Cor Vos
Klimmer
De ploeg kan er ook voor kiezen om nog een extra klimmer mee te nemen, nu Laporte niet kan starten. De voornaamste renners die voor die plek in aanmerking komen, zijn Wilco Kelderman, Steven Kruijswijk, Ben Tulett en Attila Valter. Kelderman gaf afgelopen winter aan graag de Tour te willen doen, maar hij is op dit moment actief in de Giro. Dat geldt ook voor Kruijswijk, die bovendien tegenwoordig meer in de Robert Gesink-rol rijdt als rouleur. Daarvan heeft de ploeg met Campenaerts en eventueel ook Tiesj Benoot al twee goede opties voor in het huidige team.
Van Valter weten we dat hij en Vingegaard elkaar goed liggen. De bijna 27-jarige Hongaarse klimmer heeft in kleinere wedstrijden ook zijn waarde voor de ploeg meermaals bewezen. Vorig seizoen reed hij nog de Giro en Vuelta a España namens de geelzwarten, maar dit jaar is hij niet opgenomen in voorlopige selecties. De beste optie als klimmer lijkt daarom Ben Tulett. De 23-jarige Brit is bezig aan een sterk seizoen en stond er normaliter op voor de Vuelta. De jongeling is echter nu mee op hoogtestage met de Tour-selectie naar Sierra Nevada. Een teken aan de wand?

Tulett (rechts) met Vingegaard en Kuss in de Volta ao Algarve – foto: Cor Vos
Toch een Nederlander?
De kans dat er dus alsnog een Nederlander namens Visma | Lease a Bike naar de Tour gaat, lijkt niet heel groot. Vijf van de acht Nederlanders (Van Baarle, Kelderman, Kooij, Kruijswijk en Bart Lemmen) in de totale selectie van de ploeg rijden momenteel de Giro. Die eindigt amper 35 dagen voor de Tour-start. Van een optimale voorbereiding kan dan geen sprake meer zijn. De overige drie Nederlanders zijn jonkies Loe van Belle (23), Tijmen Graat (22) en Menno Huising (21). Zij moeten alle drie hun grote ronde-debuut nog maken en passen ook niet helemaal in het profiel.
Áls er alsnog een Nederlander voor de ploeg naar de Tour gaat, zal dat naar alle waarschijnlijkheid Kelderman of Van Baarle zijn. Toch is het aannemelijk dat de uiteindelijke keuze op Tulett of Zingle gaat vallen. Die knoop moeten ze wel snel doorhakken. Over zeven weken begint de Tour in Lille.
Voor de start van de Giro wist de ploeg heus al wel hoe de vork qua Laporte in de steel zat.
Los daarvan: tussen nu en de start van de Tour zal de selectie heus nog wel een tikje krijgen. Dus speculeren over één kandidaat is wat voorbarig.
Brennan heeft nog nooit grote ronde gereden en heeft eigenlijk nog nooit tegen de topsprinters gespurt. Volledige nonsens om hem dan in de Tour de France op te stellen, zeker met een potentiele winnaar in je team.
En quickstep zal nauwelijks renners hebben om te controleren in vlakke etappes. Zal voornamelijk uit klimkern rond Evenepoel en Van Lerberghe/Merlier bestaan.
Zal voornamelijk van Trek en Alpecin moeten komen (misschien ook een intermarche voor Girmay).