Tjallingii stopt halverwege 2016 en gaat coachen

maandag 5 oktober 2015 om 13:34
Tjallingii stopt halverwege 2016 en gaat coachen

Maarten Tjallingii beëindigt halverwege volgend jaar zijn carrière als prof. Dat heeft de 37-jarige wielrenner van LottoNL-Jumbo maandag laten weten bij de Nieuws BV op Radio 1. Vervolgens zal hij een opleiding gaan volgen om coach te worden.

Tjallingii hoopt volgend seizoen nog op deelname aan onder meer Parijs-Roubaix (de klassieker waarin hij in 2011 derde werd) en de Giro d’Italia. Ook het NK wil hij nog rijden, maar daarna is het welletjes geweest.

“Een half jaar nog in het zadel en dan ga ik de opleiding volgen om coach te worden”, vertelde Tjallingii, die in 2006 de Ronde van België won. Hij is blij dat hij op deze manier zijn eigen afscheid kan regisseren. “De gelegenheid deed zich voor om op deze manier afscheid te nemen en die heb ik gepakt.”

“Ik wil graag mijn eigen bedrijfje gaan runnen en ik heb al een naam vastgelegd”, legt Tjallingii uit. “Dat wordt mii-coaching. Als toepasselijke slogan hebben we ‘puntjes op de i zetten’ bedacht.”

Dit artikel delen:

25 Reacties

zoetepap 5 oktober 2015 om 13:38

Unieke loopbaan deze jongen.

Marakus 5 oktober 2015 om 13:42

Ja mooie renner en leuke vent! Ik neem aan dat dat onder TLJ zal zijn al wordt dat nog niet benoemd…

rahimns 5 oktober 2015 om 13:44

@Marakus ja, hij blijft bij TLJ

Marakus 5 oktober 2015 om 13:53

Top was te verwachten maar goed om te horen @rahimns! Misschien iets om erbij te zetten @redactie (mits officieel natuurlijk).

horsm 5 oktober 2015 om 14:30

Voorspelling: na een half jaar ‘voor eigen kans’ gegaan te zijn in een c-divisie team krijgt Rick Flens begin zomer, na het afscheid van Maarten, de uitnodiging van TLJ om ‘terug te keren op het hoogste niveau van het wielrennen.’

KnightBiker 5 oktober 2015 om 14:30

Ik was al benieuwd wat het zou worden, er was een gerucht dat hij we wilde bij TLJ. Ik hoop dat hij nog een leuke overwinning boekt komende halve seizoen! Wat betreft wilskracht en positivisme kent hij geen gelijke en als coach zou ik me geen beter inspirator kunnen voorstellen.

vinnievidefietsen 5 oktober 2015 om 14:34

miicoaching: voor de puntjes op de i

slice 5 oktober 2015 om 14:45

Coaching op welk vlak? Weet iemand dat?

rput 5 oktober 2015 om 14:45

Hij gaat voor virtuele coaching?

https://en.wikipedia.org/wiki/Mii

jacques 5 oktober 2015 om 14:45

gesink, tjallingii en de italiaan al zekerheidjes voor de giro?

Mkay 5 oktober 2015 om 14:51

Zou hij ook in een Seat Mii gaan rijden?

Stelvio-fan 5 oktober 2015 om 15:03

Jippie :) Geweldige renner, mits in topvorm ;-)

Chrys 5 oktober 2015 om 15:14

@jacques
Kruijswijk heeft op de ploegenvoorstelling van de schaatsafdeling laten weten de Giro ook wel weer te zien zitten. Denk dat ze bij TLJ nog wel even om de tafel moeten gaan zitten.

Kwouter 5 oktober 2015 om 15:34

Ooit moet die dag komen, dat hij stopt, maar zal de dag gaan betreuren.

Gelukkig nog een jaartje genieten van zijn lange ontstapping naar san remo.

IljoKeisseFan 5 oktober 2015 om 16:12

Scheelt toch weer een half jaar salaris ;)

robertogesinko 5 oktober 2015 om 16:16

Edit redactie: Geen onzin aub

Marmaris 5 oktober 2015 om 16:49

@Chrys
Ik verwacht Kruijswijk als meesterknecht voor Gesink in de Giro en als kopman in de Vuelta. Kelderman is dan de kopman in de Tour en Gesink mag dan voor een ritzege gaan.

xistnc 5 oktober 2015 om 16:49

Sjiieke oplossiing.

Styby 5 oktober 2015 om 17:08

Nog één keer in de vlucht in Milaan San Remo. Prachtige renner en jammer dat hij gaat kappen.

Wheely 5 oktober 2015 om 17:17

Parijs Roubaix winnen na een monster solo! Dat zou lekker zijn!

Dayer Quintana 5 oktober 2015 om 17:38

Zou het hem gunnen nog 1 schitterende koers te winnen. Rit in de Giro, Nederlands kampioen of waarom niet Parijs Roubaix ;)

Thailand 5 oktober 2015 om 17:39

Jammer, Tjallingii is wat mij betreft nog steeds een uitstekend renner die zeker in de WT thuis hoort. Voor hem persoonlijk natuurlijk top, een vent die sympathiek over komt en je daarom het beste gunt.

Manuel Beltran 5 oktober 2015 om 18:35

Leuke kerel, gave coureur en een goeie slogan!

Thijs E 5 oktober 2015 om 20:38

José de Cauwer complimenteerde Tjallingii tijdens MSR door te zeggen dat die na zijn lange vlucht ook gewoon terug naar Friesland zou fietsen.

En als het in zijn seizoen had gepast, zou niemand in het peloton er raar van hebben opgekeken.

horsm 5 oktober 2015 om 22:26

Jammer dat hij stopt – was een sympathiek coureur & had altijd intelligent commentaar na de koers.

Headlines

Materiaalzone

Populair