fbpx

Tirreno-Adriatico pakt uit met bergrit en schrapt ploegentijdrit

donderdag 12 december 2019 om 14:18
Tirreno-Adriatico pakt uit met bergrit en schrapt ploegentijdrit

foto: Cor Vos (archief)

Tirreno-Adriatico heeft weer een bergetappe opgenomen in het parcours. De Italiaanse voorjaarsronde gaat op de vierde dag naar Sassotetto. Vorig jaar liet de koers de bergen nog links liggen, waardoor het vooral een wedstrijd voor ‘klassieke’ renners werd. Voor 2020 is bovendien de ploegentijdrit geschrapt.

Geen ploegentijdrit
De openingsetappe was de laatste jaren een ploegentijdrit met start en finish in Lido di Camaiore. Die stad is volgend jaar nog steeds de gastheer van de eerste rit, maar nu is dat een reguliere etappe van 134 kilometer die gemaakt lijkt voor de sprinters. Ook de tweede rit naar Follinica is dat. De derde en langste etappe naar Sacrofano is voor de puncheurs. Onderweg zijn al de nodige heuvels opgenomen, maar de beslissing zal waarschijnlijk vallen in de slotkilometer. Het laatste stuk voor de finish gaat aan 6 à 7% omhoog.

Derde aankomst op Sassotetto
Op de vierde dag staat de koninginnenrit gepland. De 204 kilometer lange etappe kent zes beklimmingen waarvan er vier gecategoriseerd zijn. De slotklim naar Sassotetto is zwaar. Het gemiddelde stijgingspercentage ligt tussen de 6 en 7%, maar kent ook pieken boven de 10%. In 2018 wist Mikel Landa op 1.362 meter hoogte de vorige bergrit naar Sassotetto te winnen. In 2009 ging de zege naar Egoi Martinez.

Mikel Landa wint in 2018 op Sassotetto – foto: LaPresse

De vijfde etappe bestempelt de organisatie van Tirreno-Adriatico als de ‘muur-etappe’. In deze rit zijn veel korte, steile beklimmingen opgenomen. Het peloton werkt drie keer een lokale ronde van 25 kilometer af rondom Loreto, waar de finish ligt. Naast de klim naar Loreto (met stukken tot 10%) beklimmen de renners ook drie keer de helling naar Recanati.

De laatste etappe voor de afsluitende tijdrit is een sprintetappe naar Senigallia. San Benedetto del Tronto is traditioneel het strijdtoneel voor de individuele tijdrit. Dan weten we wie Primož Roglič opvolgt als eindwinnaar van de Corsa dei due mari.

flag-it Tirreno-Adriatico – Rittenschema
11 maart, etappe 1: Lido di Camaiore – Lido di Camaiore (134 km)
12 maart, etappe 2: Camaiore – Follinica (198 km)
13 maart, etappe 3: Follonica – Sacrofano (233 km)
14 maart, etappe 4: Terni – Sassotetto (204 km)
15 maart, etappe 5: Pieve Torina – Loreto (181 km)
16 maart, etappe 6: Castelfidardo – Senigallia (178 km)
17 maart, etappe 7: San Benedetto del Tronto – San Benedetto del Tronto (10,1 km, ITT)

Dit artikel delen:

10 Reacties

Jotto-Lumbo 12 december 2019 om 15:03

Welke wedstrijden hebben er een TTT volgend jaar op WT niveau? Vuelta sowieso dacht ik. Jammer dat dit element niet vaker voorkomt op hoog niveau. Ik vind het altijd wel een spektakel om naar te kijken.

Ruben_ 12 december 2019 om 15:06

Benieuwd naar wat Van der Poel hier kan

leor 16 12 december 2019 om 15:54

Mooi parcours, en goed nieuws dat er geen TTT in zit. Visueel gezien een leuke discipline maar natuurlijk belachelijk en competitievervalsend als de tijdsverschillen meetellen voor een individueel klassement, zeker in rittenwedstrijden van een week.

tendam 12 december 2019 om 16:13

Wielrennen is dan ook geen individuele sport. Als je wilt dat het ploegelement niet meetelt moet je naar mtb of veldrijden kijken.

leor 16 12 december 2019 om 16:26

Wielrennen is een individuele sport in team. En net die dunne grens tussen het individuele en het team is leuk aan het wielrennen.

Met een discipline als TTT, een pure teamprestatie, doorbreek je die dunne grens. Deze heeft bijgevolg niets meer te maken met de individuele sport die wielrennen wel degelijk is.

Zolang de ploeg er is als ondersteuning van het individu (vb. een kopman uit de wind zetten, de sprint aantrekken, bidon's brengen, etc.), vind ik het helemaal geen probleem. Integendeel dat maakt net deel uit van de charme van het wielrennen. Zelfs extreme situaties als de 'SKY-trein' vallen daarbij nog steeds binnen het karakter van de sport.
Een ploegentijdrit is voor mij echter een brug te ver, maar het staat je vrij daar anders over te denken.

tendam 12 december 2019 om 18:28

@leor
Dan vind je het dus ook niks als Quickstep waaiers trekt? Dat heeft immers ook weinig met de individuele renner te maken.

leor 16 16 december 2019 om 15:22

Tuurlijk wel, ik snap ook je vergelijking niet. Alsof een waaier niets met individuele kwaliteiten te maken heeft. Daarin komen vaak net de sterkere renners bovendrijven …

tdola 12 december 2019 om 15:54

Jammer geen ttt hier, was toch een soort van traditie naar mijn idee.

Ook jammer voor tjv

john 12 december 2019 om 17:02

Is die berg dan sneeuw vrij !! Zie die fiasco enkele jaren geleden toen werd de berg etappe ook af gelast terwijl de weg berijdbaar was en Van Avermaet kon winnen

Minne 12 december 2019 om 20:37

Vind ik toch jammer. Mét de TTT zou het nog steeds een mooi uitgebalanceerd parcours geweest zijn (hoeft niet te lang te zijn natuurlijk). Blijft een mooie en loodzware discipline die we jammer genoeg minder en minder te zien krijgen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.