Tinkoff boos op tv-motoren: “Zij brachten Thomas terug”

maandag 14 maart 2016 om 08:51
Tinkoff boos op tv-motoren: “Zij brachten Thomas terug”

Foto: Sirotti

Bij Tinkoff was men na afloop van Parijs-Nice allerminst te spreken over de tv-motoren in de slotetappe. “De motoren waren opnieuw een schande”, stelde ploegleider Sean Yates tegenover Velonews. “Zij hebben de wedstrijd verpest.”

Alberto Contador ging zondag op ongeveer vijftig kilometer van de meet ten aanval en hoopte met behulp van twee Tinkoff-ploegmaats een voorsprong te hebben aan het begin van de slotbeklimming. Sky, van leider Geraint Thomas, wist de groep echter net op tijd weer in te rekenen, en volgens Yates gebeurde dat dankzij de motoren.

“In mijn ogen zou Alberto gewonnen hebben als de motoren niet hadden geholpen om die groep terug te brengen”, oordeelt Yates, die een verleden heeft bij Sky. “We waren aan het schreeuwen naar de UCI-commissarissen. Sky had anders nooit dat gat kunnen dichten.”

Thomas zelf, die uiteindelijk de eindzege greep, wil niets weten van de beschuldigingen. “Ze kunnen zeggen wat ze willen. Wij hebben gewonnen”, stelt de Sky-renner. “Je kan ook zeggen dat zij op de beklimming motoren voor zich hadden.”

Dit artikel delen:

24 Reacties

xistnc 14 maart 2016 om 08:56

Sowieso heb ik me enorm verbaasd over het gedrag van de motoren in P-N. Wat die af en toe voor capriolen uithaalden op een afstand van centimeters tot renners, tot aan hele pirouettes toe, niet te geloven.

Hoewel Tinkoff nu overkomt als slechte verliezers, hebben ze wel een punt. De reactie van Thomas is wat sneu. Een motor voor je in een klim is toch heel wat anders dan in een lopende afdaling of op het vlakke.

klassementsrenner 14 maart 2016 om 09:02

toen ik de kop las dacht ik dat die geldwolf weer was aan het zeuren. ze hebben punt, maar het is ook dankzij heado dat thomas terug kwam.

EDE# 14 maart 2016 om 09:02

De reactie van Thomas geeft eigenlijk aan dat ze wel gelijk hebben bij Tinkoff. En laten we wel wezen; de man die de koers maakt en er voor vecht komt 4 sec te kort, wat mij betreft een terechte opmerking. Hij verliest op deze manier wel P-N.
Al kijk je alleen al naar de renners; Thomas, Henao en Gallopin tegen Contador, Wellens en Porte dan verbaast het me dat die eerste drie terug konden komen. Duidelijk gebruik gemaakt van de motoren.

kjjl 14 maart 2016 om 09:18

@EDE# Grappig, ik kom precies tot de tegenovergestelde conclusie door naar de renners te kijken. Bijna 30 seconden goed maken in 12 km dalen zonder een beetje mazzel/hulp is natuurlijk wel erg veel.

mackie 14 maart 2016 om 09:26

@Kjjl
heb het helaas niet gezien, maar als je op een plek geen voordeel hebt van een motor voor je is het wel in een afdaling, daar rijdt een motor meer in de weg dan in je voordeel. als het een kaars rechte afdaling is dan heb je wel voordeel natuurlijk

Turtlehead 14 maart 2016 om 09:30

Volgens mij gaat het stukje over de eerste keer dat Contador voorsprong had, op de lange afdaling naar de Col d’Eze toe. Daar zouden motoren best hebben kunnen helpen, aan de andere kant: daar waren toen een man of 3-4 van Sky aan het ronddraaien, tegen 2 vroege vluchters van Tinkoff, dus onmogelijk was het niet.
Los daarvan: Toen Contador voor de laatste keer ging, jumpte hij heel zeker óók dankzij de motor een stuk naar voren.
Levert iig wel mooie en duidelijke tv-beelden op :)

Romāns Vainšteins 14 maart 2016 om 09:56

Ik heb het zelf niet gezien maar proef in de reactie van Thomas wel een ‘shihiiit, ze weten het’

aardappeljager 14 maart 2016 om 10:08

Mijn gevoel bij de reactie van Thomas is toch dat hij profijt heeft gehad van de motoren tijdens de afdaling

jan jansen 14 maart 2016 om 10:23

Geluk heeft in zijn overwinning wel een grote rol gespeeld; koersverloop, teams, positie motoren etc. Jammer dat de beste niet heeft gewonnen.

Johnny7 14 maart 2016 om 10:34

Hij viel mij al op tijdens de koers gisteren maar ik dacht zal wel aan mij liggen.
Die motor zat tijdens de afdaling idd telkens dicht op groepje thomas..
Jammer altijd. En zeer kinderachtige reactie van thomas.. dan ben je geen echte winnaar.

Romāns Vainšteins 14 maart 2016 om 10:40

Gallopin had vast in vloeiend Frans die Motard gefixt, moet je nagaan waar Rugbyplaatjes sparen nog allemaal goed voor kan zijn ! Hoe dan ook is Thomas geen slechte winnaar van het AK en heeft ie zich helemaal scheel gereden, zonder dat kunnen alle verdere geluksfactoren ook geen rol van betekenis spelen.

robotour 14 maart 2016 om 10:58

Als Contador de etappe gewoon wint…pakt hij 4 seconden extra bonificatie..en zijn de rapen waarschijnlijk helemaal gaar, omdat dan de duizendste in de proloog gaan tellen.
Nu komt hij 4 seconden tekort, en dat lag zeker niet aan de motoren.

Magikdatzeggen 14 maart 2016 om 11:46

In de 16e rit van de Tour de France van vorig jaar was Thomas ook weer verrassend snel terug na zijn enorme crash…

Lalsacien 14 maart 2016 om 12:41

Thomas heeft gewonnen. Hij was wellicht niet de sterkste maar wel de beste in deze Parijs-Nice! Het wielrennen is juist zo leuk als niet altijd de sterkste wint!

Marsellus 14 maart 2016 om 12:56

Een paar jaar geleden reden ze in de Ronde van Zwitserland bij wijze van proef met driewielers waarop eenzelfde camera gemonteerd was die ook op de helikopters gebruikt worden. Dit gaf fantastische beelden, omdat van grote afstand zeer scherp ingezoomd kon worden. Ik heb me altijd verwonderd waarom dit niet doorgezet is.

PK41 14 maart 2016 om 13:20

Heb de laatste 30 km zojuist voor de 2de keer gezien en constateer eigenlijk maar 1 rariteit. Dat is hoe het mogelijk is dat Thomas en co op die niet eens zo lange afdaling zoveel tijd terugpakken op tijdrijder Porte, de ontketende Contador en hardrijder Wellens. Helemaal als je ziet dat de koplopers volle bak gaan en Thomas op de klim bijna aan gort was. Ik vind het een wel heel opmerkelijke wederopstanding. Zuur voor Contador. Die zal het gevoel overhouden dat het vechten tegen de bierkaai is. Ik heb het onderbuikgevoel dat hierin iets niet klopt maar kan niet precies duiden wat dat dan is. Hoe dan ook had Contador de eindoverwinning verdiend. Lichte kater dus. Me dunkt dat Alberto niet bepaald dom is, dus die is hier wel weer wat wijzer gemaakt richting zijn hoofddoel. En dat kan Sky dus later in het jaar opbreken. Ik hoop het van harte.

SolitaryShell 14 maart 2016 om 14:14

Sky grossiert nou eenmaal in wonderbaarlijke opstandingen.

SteVwonder 14 maart 2016 om 14:56

Tijd dat we overstappen van Motoren op Drones.

En verder moeten vooral het aantal motoren met Fotograven heel hard worden aangepakt. 3 motoren in de hele koers maximaal. nu zijn het er tientallen.

Marsellus 14 maart 2016 om 15:17

Drones kunnen ook nog niet echt genoeg veiligheid bieden helaas: https://www.youtube.com/watch?v=lAOzOlV3wm0

sooike 14 maart 2016 om 16:39

Al jarenlang , van kermiskoers tot de Tour, is het aantal motoren en ook privé-auto’s in de karavaan veel te groot. Seingevers rijden vaak 1 koers per jaar, fotografen halen voor DE plaat circusachtige capriolen uit en in de wagens van de pers zitten meer vrienden, ouders en bobo’s dan journalisten. Bovendien meent iedere sponsor van een koers recht te hebben op een plaats in een volgauto en de organisaties, bang als ze zijn geldschieters te verliezen, gaan door de knieën. Dit alles ten koste van de veiligheid van het peloton, maar ja, waarom zou je je daar druk om maken ?

Reynaerde 14 maart 2016 om 17:14

Ik vond het inderdaad al wel bijzonder vreemd dat Thomas (die reeds drie keer was gestorven op de beklimmingen) en co zo veel tijd konden terugpakken in de afdaling en op het vlakke. Maar heb tijdens de uitzending zelf niets opvallends kunnen waarnemen mbt de motoren.

Los daarvan, verbaast het me wel altijd zeer als je dat enorme peloton motoren om een groepje heen ziet rijden, vraag me altijd af waar die toch in vredesnaam voor nodig zijn.

Romāns Vainšteins 14 maart 2016 om 18:58

En toen daalde er een drone middenin een afsprintend peloton ,…

PK41 15 maart 2016 om 00:46

De ploeg (of renner) die de bergop rijdende Sky-trein weet te ontregelen, heeft de sleutel in handen van Rondewinst. Kapot maken en isoleren is het devies. Gegarandeerd proberen met name Tinkoff, Astana en BMC die puzzel op te lossen, in ieder geval voor de Tour begint. Het is immers al een paar jaar Sky tegen de rest, waarop Sky wint. Het is tijd dat dat eens verandert. Kan maar zo gebeuren. Dat van Thomas zo nadrukkelijk een ronderenner wordt ‘gemaakt’, duidt in mijn boekje op onzekerheid rond Froome. En Contador, tja, voor hem doen ze het uiteindelijk allemaal in de broek. Het is alleen zó jammer dat die vaak geïsoleerd zit naar de finale toe. De eenzaat verliest doorgaans. Alberto verdient nu echt eens een hele sterke ploeg. Alleen Majka als serieuze hulp volstaat niet, zo blijkt maar weer.

Sephiroth 15 maart 2016 om 09:46

Maika, Rogers, Kreuziger, Hernandez, kiserlovski, trofimov, tosatto en dan heb je toch een aardige basis. Maar ja dat haalt het niet helemaal bij een sterrenteam van Astana, movistar of Sky. En ook BMC, Katusha en trek komen er goed in de buurt.

Volg hier

Headlines

Populair

Materiaalzone