Tim Merlier: “Pas twee uur voor de start weten we wie sprint: Jasper of ik”

Tim Merlier: “Pas twee uur voor de start weten we wie sprint: Jasper of ik”

© Cor Vos

donderdag 1 juli 2021 om 10:11
Interview

Keuzestress bij Alpecin-Fenix, dat in deze Tour met twee topsprinters uitpakt: Tim Merlier en Jasper Philipsen. “Als ik ’s morgens wakker word, weet ik niet of ik ga sprinten”, vertelde Merlier ons gisteren. “Dat wordt ons pas twee uur voor de start – in de teambus – verteld.”

Tim Merlier kwam in de openingsrit in deze Tour ten val en liep daarbij een gekneusde dij en een verstuikte enkel op. Die besognes zijn achter de rug. “Ik had ook wat last van de knie. Daar stond maandag nog een ei op, maar de zwelling is intussen weg. Ook met de bil gaat het elke dag wat beter”, vertelde de sprinter gisteren aan Maxim Horssels, onze man in de Tour.

“Dus ik zou nog beter moeten zijn dan maandag, toen ik won”, lachte de rappe Oost-Vlaming. “Alleen… Ga ik mogen sprinten in Châteauroux? Dat weet ik nog niet. We zijn hier met twee snelle mannen, dus verdelen we de kansen. Maar ik hoop uiteraard dat het opnieuw aan mij is. Afwachten wat de ploegleiding beslist.”

En dat gebeurt volgens Merlier pas ’s ochtends in de teambus, tijdens de briefing. “Zo’n twee uur voor de start wordt de rit besproken, worden beelden getoond en wordt ons verteld hoe we het gaan aanpakken. Nee, als ik ’s morgens wakker word, weet ik nog niet of ik die dag mag sprinten. Al is het de bedoeling dat Jasper de ritten voor zijn rekening neemt waarin er een klimmetje overleefd moet worden. Hij rijdt beter bergop. En dat ik word ingezet bij de meer vlakke etappes.”

“We zijn allebei geen lead-out”
Philipsen deed maandag de lead-out voor Merlier. Dinsdag was het omgekeerd en trok Merlier de sprint aan voor de Limburger. “Eigenlijk ben ik geen lead-out”, zei Philipsen eerder. “Ja, maar ik ook niet”, reageert Merlier. “Laat ons duidelijk zijn, dat zijn we allebei niet. Dinsdag trok ik voor het eerst in mijn leven een sprint aan.”

“Het maakte me zowaar nerveus”, geeft hij toe. “Ik wilde het uiteraard goed doen. Net als Jasper maandag. Dat is geven en nemen. Het is ook goed gegaan. Op 180 meter van de finish, toen ik voelde dat ik mijn topsnelheid begon te verliezen, maakte ik plaats en kon Jasper aangaan. Ideaal, denk ik. Maar hopelijk kan ik in Châteauroux toch weer zelf aan de bak.”

Jonas Rickaert vertelde intussen aan Sporza dat hij vermoedde dat vandaag de kaart Philipsen getrokken zou worden. Nochtans is de etappe naar Châteauroux volledig vlak. Vlak voor de rit kwam er in de mixed zone ook geen duidelijkheid.

Dit artikel delen:

42 Reacties

Dikke vrouw 1 juli 2021 om 10:18

Idioot. Merlier is veel sneller. Moet altijd de eerste keuze zijn

Man met de hamer 1 juli 2021 om 10:19

Op Twitter suggereerde iemand dat de keuze weer op Philipsen zou vallen, wellicht wel omdat Merlier naar DQS zou vertrekken. Tot zover de roddel…

Turtlehead 1 juli 2021 om 10:51

Roodhoofd en Levefre kunnen goed door één deur, dus kan het mij nauwelijks voorstellen.

Philipsen aan een snelle overwinning helpen, om iedereen tevreden te houden zou wel kunnen.

Maar uiteindelijk heeft dit soort schuiven nog nooit een sprinter beter gemaakt. Automatismen en volledig (zelf)vertrouwen zijn nodig, zeker in de Tour. Maar we zullen zien, de tegenstand is redelijk gedecimeerd, dus misschien is er wat ruimte voor experimenten.

way2go 1 juli 2021 om 12:22

Zou wel opmerkelijk zijn als Merlier naar DQS gaat. Ze hebben daar nog Jakobsen. Ik vind dat ze daar een missie van moeten maken om hem weer terug naar de top te brengen en niet een andere sprinter erbij halen. Daarnaast zal DQS toch ook wat keuzes moeten gaan maken. Als ze meer op het rondewerk willen gaan focussen met Evenepoel en het goed willen blijven doen in de klassiekers, zullen ze ergens anders toch wat moeten gaan inleveren (sprinttrein).

CechRepublic 1 juli 2021 om 12:39

Het zou zeker opmerkelijk zijn. Vooral ook omdat hij bij DQS waarschijnlijk salaris moet inleveren. Die hebben volgens PL namelijk geen cent te makken.

CechRepublic 1 juli 2021 om 12:40

Overigens zou Merlier achter Morkov volgens mij min of meer onklopbaar zijn. Wat een snelheid heeft Merlier zeg.

Wheely 1 juli 2021 om 10:24

Lijkt me logisch om nu dan weer Merlier te doen, ga maar afwisselen dan. Dit gedoe gaat ze wel zeges kosten. Maakt momenteel niet heel veel uit gezien de successen maar dit moeten ze niet nog een keer zo organiseren.

deharderpeter 1 juli 2021 om 10:28

Ze moeten de sprint aantrekken voor de 1 na laatste man en dan die ander in dat wiel proberen te plaatsen en beide sprinten + je hebt het voordeel er geen andere sprinter in het wiel zit, van degene voor wie je de sprint aantrekt.

CechRepublic 1 juli 2021 om 12:40

Zoals DQS in de Scheldeprijs dus eigenlijk?

hjjanssen1973 1 juli 2021 om 10:29

Merlier legt het ook uit: Philipsen op de moeilijkere aankomsten, Merlier op de vlakke aankomsten. Zo logisch als wat. Vandaag Merlier dus.

ThorHushovd 1 juli 2021 om 10:30

Is allang melding van gemaakt, dat ze voor Philipsen kiezen. En de motivatie vanuit de ploeg is dat ze blijer worden van 3 verschillende ritwinnaars dan van 1 die er veel wint. Ik vind het je reinste kolder en zelfs amateuristisch; tegelijk als het hen lukt is het arogantie met bravour. Maar toch te maf om niet voor je beste sprinter te kiezen.

Het stomme is dat Merlier het met de ploeg eens is. Voelt niet als echte topsportmentaliteit.

Dikke vrouw 1 juli 2021 om 10:34

Naar de buitenwereld lijkt hij akkoord, zijn manager praat alvast met quickstep

ThorHushovd 1 juli 2021 om 10:48

Ja dat zou ook echt de enige logische verklaring zijn.

Marik 1 juli 2021 om 10:33

Wat een waanzin, dit is pappen en nathouden en dat kan nooit goed gaan. Zoals ik al bij de voorbeschouwing bij de rit van vandaag schreef: dit is overmoed vanuit Alpecin, je krijgt geen etappeoverwinningen zomaar op bestelling. Daar moet je gewoon hard voor werken waarbij je vooraf wel de juiste tactische keuze moet maken.

Marveloke 1 juli 2021 om 10:33

Merlier is sneller, dus hem kunnen ze beter kiezen. Maar laten ze als straf voor dat stomme vingertje van Merlier maar voor Philipsen gaan

hjjanssen1973 1 juli 2021 om 10:48

Ik krijg het idee dat Merlier op weg naar de uitgang is…

Marik 1 juli 2021 om 10:55

Maar dan nog, ze leven toch in het “nu” en dan wil je toch de meeste kans op succes hebben? Ik snap dat “hij gaat weg en dus is hij persona non grata” nooit zo goed.

Maillot à Pois 1 juli 2021 om 11:26

@Marik
Ja, vind ik ook heel bizar.
Waar Merlier volgend jaar ook rijdt, zowel hij als Alpecin hebben er toch gewoon belang bij om zo veel mogelijk streepjes bij te kunnen plaatsen op hun lijstje met overwinningen in 2021.

Aart van Woud 1 juli 2021 om 11:42

Inderdaad, Merlier rijdt nu (nog) voor Alpecin en het is in het belang van beiden dat er gewonnen wordt. Beide partijen zijn professioneel hierin mag te verwachten zijn? Als Merlier vanwege een aanstaande transfer niet meer als eerste sprinter mag strijden, kunnen ze net zo goed de fiets in de camion ztten, om maar eens en bekende uitspraak van Patje te citeren.

De vorm van Merlier lijkt me op dit moment beter dan die van Philipsen, dus vrij logisch als er vandaag weer de kaart Merlier wordt gespeeld.

Romāns Vainšteins 1 juli 2021 om 11:03

Wel komt meer en meer dagen waar dat vingertje vandaan kwam. Zou QS meteen Rickaert meepakken?

Aart van Woud 1 juli 2021 om 11:44

Dat zou zomaar kunnen kloppen wat je daar suggereert..

Matje2021 1 juli 2021 om 11:09

Waarom niet gewoon beide proberen te laten sprinten, Jasper in het wiel van Tim of andersom en Rickaert de sprint aan laten trekken. Heb je wel een mannetje minder misschien maar dat zou wel te managen moeten zijn.

Turtlehead 1 juli 2021 om 11:40

Dit is de Tour. Er zijn geen kadootjes en ook geen gokjes.

Matje2021 1 juli 2021 om 12:39

Turtlehead, toch nemen ze een gokje door met de mindere sprinter Philipsen te sprinten ipv Merlier

SchoonGeweten 1 juli 2021 om 11:15

Allemaal afleidingsmanoevres. Mathieu gaat uiteindelijk sprinten.

xistnc 1 juli 2021 om 11:40

Niet per se. Maar ik denk wel dat Mathieu na het ontbijt aan de ploegleiding laat weten of hij zin heeft om te sprinten. Zo niet, dan mogen ze een ander aanwijzen.

WoutMathieu 1 juli 2021 om 11:50

Iemand in het geel in een Alpecin-Fenix shirt met beide handen omhoog over de finish lijkt me voor de sponsoren het mooiste beeld. Vooral als ie weer met de een banddikte de Belgische kampioen klopt ;)
Maar Merlier is intrinsiek sneller dan de andere twee, dus die keuze lijkt me sportief gezien niet zo moeilijk. Tenzij er politiek speelt.

bartp25 1 juli 2021 om 11:17

zeer vreemd hoe ze dit doen, als je vooraf afspreekt dat de vlakke etappes voor Merlier zijn (mits fit) en de wat lastigere aankomsten en ritten voor Jaspersen zijn moet je de renners ook duidelijkheid bieden. Bovenstaande lijkt me ook logisch daar Merlier intrinsiek sneller is.

Wheely 1 juli 2021 om 11:56

Doet Jaspersen nou ook nog mee? Dat wordt me echt teveel van het goede.

Maillot à Pois 1 juli 2021 om 11:28

Ook wel een beetje raar dat de tactiek telkens op voorhand in de pers uit de doeken moet worden gedaan.
Spreek iets af binnen de ploeg en communiceer er niet op voorhand over, denk ik dan.

superbove 1 juli 2021 om 11:36

ik snap het ook nie.
we zijn geen insiders maar iedereen die een beetje volgt ziet ook dat Tim aan kan gaan vanaf 250-200m et phillipsen echt die laztste jump kan plaatsen..
waarom geen mathieu voor rickaert zetten en Tim loslaten aan 250m met Jasper in het wiel?

Jean Dumas 1 juli 2021 om 11:38

Ze willen waarschijnlijk de finale nog verkennen, al zal die in Chateauroux zonder twijfel vlak zijn. De aanloop naar de sprint heeft veel rechte einden, een laatste van circa 1,5 km.

superbove 1 juli 2021 om 11:39

die hebben ze al lang verkend hoor.

Turtlehead 1 juli 2021 om 11:41

@JeanD: ik lees in wat jij schrijft ‘Merlier’.

Adrianus 1 juli 2021 om 11:58

Mathieu had maandag ook al kunnen winnen. Hij moest zich gewoon inhouden om zijn ploegmaten terug in het wiel te laten komen. Als hij dat niet gedaan had, was heel de meute niet meer teug gekomen. Vandaag niet inhouden, maar door rammen. Is er ook geen gedoe over Merlier of Philipsen

$kedel 1 juli 2021 om 12:13

Ook na zijn leadout schoof hij vrolijk terup op in het peloton en kwam hij met 2 benen in de neus als 12e de finishlijn over.
Hij keek zelfs rond zich alsof hij zich afvroeg waar al die zogenaamde sprinters mee bezig waren.

SpeedyLegs 1 juli 2021 om 12:37

Merlier is de enige die kan sprinten naar DQS en dat zonder lead-out! Dus ja, daarom vandaag Philipsen. Met Van der Poel als lead-out, want die kan alles.

EricV 1 juli 2021 om 13:11

Blijft toch gek. Merlier toch heel duidelijk de betere van de 2

SteelHorseCowboy 1 juli 2021 om 13:11

Ik neem aan dat hij ’s ochtends wel even vertellen mag hoe hij zich voelt op die dag. En dat de ploegleiding dat in de beslissing betrekt.

Wildebert 1 juli 2021 om 14:15

Goh, snel gegaan: ‘functie elders’ voor Frank de Boer. Bepaalt nu bij Alpecin de tactiek. Had het al over een verzet van 53 2.

Pathieu van der Moel 1 juli 2021 om 14:46

Las dat ze vandaag voor Philipsen gaan onder het mom van: “Liever 3 renners met 1 zege dan 1 renner met 3 zeges.” Zouden ze zich realiseren dat Philipsen niet goed genoeg is om massaspurts te winnen?

mackie 1 juli 2021 om 16:45

Mvdp geeft op Sporza aan dat ze voor Tim gaan. Zou sowieso belachelijk zijn om voor Jasper te gaan. En ook dat je dat pas 2 uur van te voren weet ook raar. Ze hadden tegen Jasper moeten zeggen je mag mee. Je krijgt die 2 etappes een kans en de rest is voor de snellere Tim. Graag of niet

Materiaalzone

Populair