Tijdrittalent Mikkel Bjerg voor drie jaar naar UAE Emirates

maandag 5 augustus 2019 om 15:54
Tijdrittalent Mikkel Bjerg voor drie jaar naar UAE Emirates

foto: Cor Vos

UAE Emirates heeft de strijd om Mikkel Bjerg gewonnen. De talentvolle Deen van Hagens Berman Axeon, wereldkampioen tijdrijden bij de beloften, was erg gewild op de transfermarkt, maar zette uiteindelijk zijn handtekening onder een driejarig contract bij de WorldTour-ploeg uit de Emiraten.


“Mikkel is een van de grootste talenten ter wereld als het gaat om het tijdrijden”, stelt ploegbaas Joxean Matxin. “Hij is houder van twee wereldtitels bij de beloften (wereldkampioen tijdrijden in 2017 én 2018, red) en samen met Brandon McNulty kan hij de maatstaf worden in die discipline. Het is ook belangrijk om erop te wijzen hoe dichtbij hij kwam in zijn pogingen om het uurrecord te verbreken, wat op zo’n jonge leeftijd erg indrukwekkend is.”

In oktober 2018 zette Bjerg al de derde afstand ooit neer op het Werelduurrecord, al kwam zijn 53,730 kilometer niet in de boeken omdat er geen UCI-officials aanwezig waren bij zijn poging. “Mikkel zal van grote waarde zijn voor onze ploeg in het werk tegen de klok. Maar hij is niet alleen een geweldige tijdrijder; hij kan een zeer veelzijdige renner worden. Sterk op het vlakke en op de kasseien en ook kan hij de kortere beklimmingen goed aan.”

“Ik koos voor UAE Emirates omdat het team grote interesse toont in de ontwikkeling van jonge renners”, licht Bjerg zijn keuze toe. “Het is erg spannend om deel uit te maken van een WorldTour-team, dat wordt gekenmerkt door een fundament van ervaren renners naast enkele van de beste talenten van een nieuwe generatie, zoals Jasper Philipsen, Tadej Pogačar, Brandon McNulty en Andres Camilo Ardila.”

Ook Jumbo-Visma had interesse
Ook onder anderen Jumbo-Visma en Deceuninck-Quick Step waren in de strijd om Mikkel Bjerg. De Deen stond lange tijd hoog op het scoutinglijstje van de Nederlandse ploeg, maar uiteindelijk bleek er geen match te zijn, schreef WielerFlits eerder.

Dit artikel delen:

16 Reacties

Jawbone 5 augustus 2019 om 15:56

Als tijdrijder naar het team gaan met de slechtste TT fiets in het World Tour peloton. Sommige dingen zal ik nooit begrijpen.

Franco Ballerini 5 augustus 2019 om 16:03

Is de Merida TT fiets niet slechter?

SolitaryShell 5 augustus 2019 om 16:23

Maar hier hebben ze 'aandacht voor jonge renners'. Kom daar mee eens mee bij een andere ploeg aan.

Domestique 5 augustus 2019 om 16:53

Levert Colnago echt de slechtste tijdritfiets van het peloton dan?

lander luypaert 5 augustus 2019 om 17:04

Nee Colnago is goed :)

NDI22 5 augustus 2019 om 18:09

Bij UAE kan ik het meeste geld verdienen is wat hij eigenlijk wilde zeggen. Net als in het voetbal iemand naar China of het Midden Oosten gaat en dan begint over “een geweldige uitdaging”.

Chasse_patate 5 augustus 2019 om 15:57

It’s all About the money

lander luypaert 5 augustus 2019 om 15:59

Damnn alweer lekkere transfer!! Gisteren las ik dat hij bij Ineos zou tekenen niet dus. Wat een weelde aan talent volgend jaar.

jessevdalen 5 augustus 2019 om 16:01

Onbegrijpelijk dat tijdrijders als mcnulty en bjerg bij dit team gaan fietsen

Shinzawai 5 augustus 2019 om 18:28

Het team is inderdaad te armlastig om iets aan de fietsen te verbeteren?

lander luypaert 5 augustus 2019 om 16:03

Die Bjerg kan die ook goed klimmen? Of alleen tijdrijden als het zeer plat is?

SolitaryShell 5 augustus 2019 om 16:27

41ste op Mount Baldy dit jaar, maar net achter gepatenteerde klimmers als Hofstede en Le Turnier.

lander luypaert 5 augustus 2019 om 16:31

Hij kan er nog aan werken dus.

Maillot à Pois 5 augustus 2019 om 16:39

Niet meteen een topklimmer, maar hij kan ook uit de voeten in tijdritten op een geaccidenteerd parcours, zie WK Bergen.

Samlambeej 5 augustus 2019 om 21:39

Het is vooral een wattagemonster. Om te klimmen misschien een beetje een te lange slungel met veel kilo’s. Zeker 1.88 met misschien wel 80 kilos.

Bjerg en Mcnulty trainen al beide in Girona maar niet tesamen. Rivalen nu in hetzelfde team.
Eens dat ze bij UAE niet de tijdritcultuur zullen vinden die ze bij andere ploegen zouden kunnen krijgen.
Ineos, DQS, JV en zelfs Lotto-Soudal en Bora zouden hun veel beter materiaal aanbieden. Te beginnen met het tijdritstuur.

Polleke 6 augustus 2019 om 00:35

Matxin als ploegbaas, een gloednieuw dieet en op een fiets uit het museum….dat is inderdaad een uitdaging…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair