Tiesj Benoot over frontale botsing met auto: “Had een heel ander verhaal kunnen zijn”
foto: Cor Vos
donderdag 11 augustus 2022 om 08:49

Tiesj Benoot over frontale botsing met auto: “Had een heel ander verhaal kunnen zijn”

Afgelopen maandag kwam Tiesj Benoot tijdens een trainingstocht in het Italiaanse Livigno hard ten val. De smakker maakte een vroegtijdig einde aan zijn seizoen, maar de gevolgen hadden nog veel groter kunnen zijn, zegt de renner van Jumbo-Visma. In gesprek met Het Laatste Nieuws vertelt Benoot wat er precies gebeurd is.

“Ik was aan het dalen en reed op een lang recht stuk”, begint Benoot. “Ik reed niet eens zo snel. Ik ben gaan terugkijken, ik haalde iets van een 67 km/u. Plots stak die auto een parking over. Heeft hij niet gekeken of dacht hij dat hij nog snel over kon, ik weet het niet. Ik ben er vol op gereden en heb zelfs bijna niet meer kunnen remmen. De deur van de wagen was ingedeukt, de spiegel lag eraf, de ruiten waren gebroken…”

Kwartier buiten bewustzijn
Benoot zal dit niet direct door hebben gehad, want door de botsing was hij een tijdlang buiten bewustzijn. Na ongeveer een kwartier kwam hij weer bij. Uiteindelijk werd hij met een helikopter afgevoerd naar het ziekenhuis. “Ze gaven me meteen een shot morfine, ik was redelijk suf en lag aan de monitor. Ik lag er op mijn rug in, dus ik heb zelf niet veel gezien, maar ze hebben daar al echo’s genomen van mijn organen om te zien of er nergens inwendige bloedingen waren. Dat was gelukkig niet het geval.”

Bij zijn val brak Benoot wel een nekwervel, zo bleek in het ziekenhuis. Toch was hij opgelucht omdat er geen blijvende schade is. “Gelukkig kon ik ter plekke mijn handen en voeten al bewegen. Dat was een opluchting. Het heeft zeker niet veel gescheeld. Enkele millimeters of zelfs micrometers en het kon een heel ander verhaal geweest zijn. Ik heb het al min of meer aanvaard. Al ga ik de komende dagen ongetwijfeld nog gefrustreerd zijn als ik de collega’s thuis zie koersen. Eigenlijk ben ik heel dankbaar en blij dat ik het nog kan navertellen.”

Hersenschudding
De gebroken nekwervel is niet het enige wat Benoot overhield aan zijn klapper. “Er is nog een hersenschudding vastgesteld en ze hebben glas uit mijn heup en elleboog moeten halen en die wondes werden gehecht. Verder heb ik ook het gevoel dat mijn ribben gekneusd of gebroken zijn. De dokters hebben me daar niets van verteld, maar ik weet hoe dat aanvoelt en ik herken de pijn als ik lach of hoest.”

Benoot reisde woensdag terug naar België. “De diagnose die ze mij in Italië gaven, is dat ik zes tot twaalf weken moet rusten met deze brace. Ik ben nog jong dus ik hoop dat ik na zes weken dat ding al mag uitdoen. Ik ga hoe dan ook nog eens in Herentals bij dokter Toon Claes langs voor een tweede diagnose. Je weet toch maar nooit.”

RIDE Magazine
30 Reacties
Sorteer op:
11 augustus 2022 09:00
Het blijft een lastige situatie. Automobilisten houden gewoon minder rekening met fietsers die net zo hard rijden als een auto. Daarbij zijn ze ook minder goed zichtbaar. Dit soort ongelukken zullen helaas blijven voorkomen. Voor Tiesj hoop ik een spoedig herstel.

Of topic: @redactie, de reclamebanners overal zijn al zeer hinderlijk, maar vandaag popte er opeens een reclamefilmpje op mijn scherm over alles heen. Los van dat het gewoon irritant is heeft het ook iets heel wanhopigs. Kunnen jullie daar een andere weg voor vinden?
    11 augustus 2022 09:23
    Eens, eenmalig een bedrag betalen om geen reclame meer te zien, daar ben ik zeker bij
    11 augustus 2022 09:32
    Dat is inderdaad mega irritant. Vooral op de telefoon.
    11 augustus 2022 09:32
    Een goede Adblocker is de oplossing.
    11 augustus 2022 09:45
    Wat de banners betreft is er al verbetering - zitten nu voor mij althans in een hoekje van het scherm - heel wat minder irritant dan de vorige 'generatie' banners die zowel top, midden en bottom screen zaten!

    De nieuwe generatie hoef ik zelfs niet meer weg te klikken op de laptop!
    De banners heb ik niet zo'n last van op deze site, al die boomers daarentegen! Over generaties gesproken...
    11 augustus 2022 10:57
    Ik vraag me af hoeveel boomers er op deze site zitten. Ik denk niet zoveel hoor.
    11 augustus 2022 11:10
    @reusjen, dat is inderdaad een oplossing maar ik gun Wielerflits ook haar inkomsten.
    11 augustus 2022 11:26
    Als je niet in staat bent om daar rekening mee te houden, dan hoor je absoluut niet in een auto thuis.
11 augustus 2022 09:08
Speedpedelecs zijn al een probleem, laat staan een fietser die aan 70 per uur rijdt.
De auto 100% de schuld geven is wel heel makkelijk.
    11 augustus 2022 09:40
    Dus alle fietsers die sneller rijden dan de gemiddelde bomma mag je overhoop rijden?
    11 augustus 2022 09:41
    De auto niet zozeer, diegene die aan het stuur zat misschien wel omdat ie eventueel de situatie verkeerd heeft ingeschat?
    11 augustus 2022 09:47
    Trainende wielrenners vergeten vaak dat ze aan het trainen zijn op de openbare weg. 67 km/u, stel dat dat in de bebouwde kom is, dan ben je toch gewoon dom bezig? Je mag best bijremmen in een afdaling.
    Ik verbaas me erover dat dit soort ongelukken niet veel vaker gebeuren.
    11 augustus 2022 09:49
    Toch snap ik wel dat je als automobilist een foute inschatting kan maken bij een fietser die 70 km/u gaat. Als een fietser normaal gesproken 1/3 van de snelheid van Benoot gaat is een foute inschatting snel gemaakt.
    11 augustus 2022 09:55
    Niet te beoordelen wie er (100%) schuld heeft aan deze aanrijding en/of dat Benoot binnen de bebouwde kom reed of niet. Los van schuld is het nuttig voor een fietser om zich te allen tijde te beseffen dat hij/zij fysiek kwetsbaar is en dat een aanrijding met een ander voertuig dan een fiets een groter fysiek risico inhoudt voor de fietser dan voor het andere voertuig en diens bestuurder.
    11 augustus 2022 10:34
    Los van schuld is het nuttig voor een automobilist om zich te allen tijde te beseffen dat hij/zij in een auto rijdt en dat een aanrijding met een fietser of wandelaar een groter fysiek risico inhoudt voor die andere persoon.
    11 augustus 2022 10:48
    @groetjesaandevoetjes
    Waar, maar helaas heb je dat niet onder controle. De oplossing is dus altijd als fietser beseffen dat je kwetsbaar bent zoals Anderj aangeeft.
    11 augustus 2022 11:30
    Quote:
    jonkerdag 11 AUGUSTUS 2022 OM 09:49
    Toch snap ik wel dat je als automobilist een foute inschatting kan maken bij een fietser die 70 km/u gaat. Als een fietser normaal gesproken 1/3 van de snelheid van Benoot gaat is een foute inschatting snel gemaakt.


    Ik niet, die automobilist ziet toch ook dat het een afdaling is? Gaan er dan geen belletjes rinkelen?

    Rijbewijs innemen en over een jaar eens kijken of er voorzichtig weer wat kan worden begonnen met rijlessen. Echt klaar met dit soort gasten.
    11 augustus 2022 11:31
    Benoot claimt dat ie eigenlijk niet meer kon remmen, dit betekent dus gewoon dat ie al ongeveer bij de plek was waar de auto opdraaide. Dus lijkt me een vrij duidelijke schuld, tenzij het binnen de bebouwde kom was. Mensen in een auto mogen zich er meer van bewust zijn in een moordmachine te rijden en sowieso in het algemeen beter rekening houden met andere weggebruikers
    11 augustus 2022 11:45
    @groetjesaandevoetjes: wat Idske zegt, is precies mijn punt. Automobilisten zouden zeker beter moeten weten, maar daar koop je uiteindelijk niets voor als fietser. Hetzelfde geldt voor de Nederlandse wetgeving die meebrengt dat je als automobilist (bijna) altijd aansprakelijk bent voor 50% van de schade van de fietser bij een ongeluk. Ook dat komt voort uit het verschil in kwetsbaarheid en ook daar krijg je je leven / gezondheid niet mee terug als er dan toch een ongeluk gebeurt.
    11 augustus 2022 12:49
    Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat de toegelaten snelheid was. Snelheidslimieten gelden namelijk ook voor fietsers, waarmee ik niet insinueer dat Benoot te snel gereden zou hebben. Maar het is natuurlijk wel cruciaal in de schuld-discussie.
    11 augustus 2022 20:03
    @Andrej - ik ben het helemaal eens daarmee hoor, maar heb het idee dat de meeste fietsers zich daar al heel bewust van zijn in tegenstelling tot automobilisten. Gelukkig is elke automobilist in Nederland ook een fietser, dus zijn ze zich daar heel bewust van en heb ik het idee dat het hier nog meevalt (ook al zijn de wegen soms al super vol), maar in het buitenland is fiets cultuur niet zo duidelijk aanwezig en zijn er ook vele automobilisten die niet eens weten hoe fietsers zouden reageren op bepaalde situaties.
    12 augustus 2022 09:53
    Ja, laten wij van achter ons toetsenbordje opzoek gaan naar de schuldig. De 100% schuldige nogwel, zodat er in ieder geval iemand als zondebok aan te wijzen is en het strontkieperen kan beginnen.
    99% van de verkeersongevallen heeft te maken met menselijke fouten. Kleine en grote, met grote en kleine gevolgen. Achter een toetsenbord maak je natuurlijk geen fouten in het verkeer, maar als fietsers kun je beter niet blind vertrouwen op de onfeilbaarheid van de medemens.
11 augustus 2022 09:44
Foute kop: Als de zijkant van de auto in elkaar zat was het dus geen frontale botsing.
    11 augustus 2022 10:16
    Benoot botste frontaal op de zijkant van de auto.
11 augustus 2022 10:24
Heeft ie eigenlijk nog mazzel. Voor hetzelfde geld vertelt ie het niet meer na. Je blijft een kwetsbare verkeersdeelnemer op je tweewieler.
11 augustus 2022 10:41
Edo Maas had minder geluk.
    11 augustus 2022 11:09
    Zeker. En ook (nog) minder eigen schuld omdat het tijdens een wedstrijd gebeurde :(
11 augustus 2022 15:01
In Belgie gebeuren de meeste ongelukken met auto's en wielrenners. Mede omdat gebleken dat Belgen de slechtste automobilisten zijn van heel Europa en dat samen met de slechtste wegen van Europa is een ongeluk met een wielrenner niet vreemd. Ik geef het ook maar door hoor.

Reacties zijn gesloten.