Thorwald Veneberg vertrekt als directeur van de KNWU

donderdag 6 oktober 2022 om 10:05
Thorwald Veneberg vertrekt als directeur van de KNWU

foto: Cor Vos

Thorwald Veneberg vertrekt per 1 november 2022 als directeur van de KNWU. De oud-renner heeft het bestuur laten weten dat hij voor een functie als algemeen directeur bij collega sportbond NTB (Nederlandse Triathlon Bond) heeft gekozen.

Veneberg laat weten terug te kijken op een mooie tijd: “Ik denk dat het een goed moment is, nu we als KNWU in transitie zijn naar een nieuw besturingsmodel, dat er ruimte komt voor een directeur bestuurder. Een nieuw iemand met frisse kijk en energie. Ik kijk terug op een hele leerzame periode bij de KNWU. Vanaf 2008 tot en met 2022 zijn er steeds weer nieuwe functies en uitdagingen voorbijgekomen waarmee ik mezelf verder mocht en kon ontwikkelen.”

Wouter Bos, voorzitter van het hoofdbestuur van de KNWU, voegt daar aan toe: “We zijn Thorwald heel dankbaar voor de enorme berg werk die hij heeft verzet voor de KNWU in soms heel roerige (er was ook kritiek op het functioneren van de KNWU, red.) tijden. Hij heeft zelf een achtergrond in de topsport, maar ook bewezen affiniteit met al die andere zaken die in een vereniging als de KNWU spelen. Denk aan de belangrijke aandacht voor breedtesport en stimulering van sportparticipatie bij kinderen, jeugd en jongeren.”

“Ook bij heel actuele onderwerpen als inclusie, grensoverschrijdend gedrag en een (on)veilig sportklimaat konden wij altijd op hem rekenen. Ik denk dat de NTB een heel goede directeur aan hem heeft en wij wensen hem en de NTB veel succes.”

Transitie 
De KNWU bevindt zich momenteel in een transitieperiode. In het komende najaarscongres ligt er een statutenwijziging op tafel om in de loop van 2023 over te gaan van een hoofdbestuur naar raad van toezicht, van congres naar ledenraad, van directeur naar een directeur-bestuurder en waarbij tevens de afdelingen en districten worden opgeheven. In dit licht zal de KNWU nu eerst op zoek gaan naar een interim-directeur, om vervolgens zo snel mogelijk over te kunnen gaan naar het werven en benoemen van een directeur-bestuurder.

Nog geen jaar geleden vertrok ook Margo de Vries als directeur van de KNWU. Zij vormde daarvoor samen met Veneberg het directieteam.

Dit artikel delen:

21 Reacties

Geel Zwarte Bril 6 oktober 2022 om 10:55

Doei doei, Nils Eekhof zal hier ook blij mee zijn!

3
the student 6 oktober 2022 om 13:49

Er moet nogal wat gebeuren om de KNWU weer op de rails te krijgen. Sterkte aan degene die dapper genoeg is om die taak op zich te nemen. Want bakken met kritiek kan je sowieso wel verwachten. Het is niet zo eenvoudig om iedereen in de unie mee te krijgen en eensgezind te laten werken aan verandering. De meeste mensen hebben een complete aversie tegen verandering.

Hopelijk kan er na wat herstructurering weer naar de toekomst worden gekeken van het nederlandse wielrennen in de breedtesport. Want vooral de breedtesport staat onder druk. Prestaties op Europees of wereldniveau zijn eigenlijk minder interessant in mijn ogen. De jeugd en amateursecties moeten wel toekomst hebben. Zonder breedtesport geen toekomst in de topsport.

3
Het Luipaard van Lent 6 oktober 2022 om 14:21

Helemaal mee eens. De breedtesport is echt het ondergeschoven kindje, al jarenlang. Dat mag wel veranderen.

0
Stims 6 oktober 2022 om 10:21

Mooi zo, dat is één.
Dat Loes Gunnewijk maar de volgende mag zijn. Weg met al die totaal incompetente troep.

1
DeSjors 6 oktober 2022 om 14:20

Dat heb je subtiel geformuleerd.

0
Handige Harry 6 oktober 2022 om 12:40

Ik wens de triatlon bond veel sterkte toe.

1
MarcoPantani 6 oktober 2022 om 19:21

Fijn als iemand gaat die het werk niet aankan. Alleen zonde dat ie dan waarschijnlijk op z’n cv wordt aangenomen door een kleinere sportbond. Zo blijf je baantjes naar elkaar toeschuiven. En bij de NTB is heel veel daadkracht nodig. Dat zal vermoedelijk ook niet heel lang duren daar…..

1
Baardmans 6 oktober 2022 om 22:34

@emergo. In de politiek was Bos al iemamd van pappen en nat houden. Geen beslissingen nemen en meegaan met de meerderheid. Ik kan mij in ieder geval geen daadkrachtig optreden van hem herinneren. Het is trouwens wel een aardige man.

1
Promiz Rigloc 7 oktober 2022 om 10:08

Ik vindt het persoonlijk altijd moeilijk oordelen wanneer ik niet voor honderd procent geïnformeerd ben over de taken die bepaalde personen nu werkelijk uitvoeren binnen een organisatie. Maar zonder te overdrijven kunnen we met z'n allen wel beamen dat er een aantal zaken niet helemaal gaan zoals ze moeten gaan bij de KNWU.

Er zijn wat kleine dingetjes die ik zelf van geen belang vindt, maar voor anderen misschien wel een issue zijn ? En dat zijn dan eerder de "gevalletjes" op het sportieve vlak.

– Miscommunicatie of geheel geen communicatie bij de Olympische wegwedstrijd bij de dames. Waar het voor de buitenstaander leek alsof betreffende dames niet bereid waren voor elkaar te rijden. Gezien ook weer het rijden/opoffering van sommige dames op dit laatste WK weiger ik te geloven dat de Oranje dames niet voor elkaar door het vuur zouden gaan. En lijkt het me in dit geval kwestie van bijzonder slechte afspraken te hebben gemaakt voor aanvang van de Olympische dames wegrit. Iets wat dus slechts de bondscoach aangerekend kan worden.

– Dan hebben we het "plankje" en al of niet "duwtje" van Mathieu, wat je niemand kan aanrekenen behalve Mathieu van der Poel zelf. Als iedereen op de spelen op de hoogte is van het feit dat het plankje tijdens de race verwijderd is, en Mathieu weet dit als enige niet omdat hij tijdens een bespreking blijkbaar meer interesse had voor andere zaken. Tsja dan kan je dit moeilijk iemand binnen het KNWU bestuur kwalijk nemen. …… Over de situatie in Australië zullen we verder maar geen woorden vuil maken.

Wat mij als bovengemiddeld wielerfan veel meer zorgen baart is het feit dat een organisatie die de laatste jaren toch prachtige prestaties behaalt ziet worden door zijn leden op het allerhoogste mondiale niveau, in meerdere disciplines en door beide sexes. Een organisatie die daarnaast toch ook grote sponsornamen op hun shirts heeft prijken, blijkbaar in zwaar financieel weer verkeerd.

Dit is namelijk iets wat je geen enkele bondscoach en/of renner kan aanrekenen, maar slechts de bestuurders van deze organisatie. Nu geef ik zelf eerlijk toe dat mijn kennis wat betreft uitgaves door een wielerbond te beperkt is, maar ik weet wel dat ook toen er geen sportieve prestaties werden behaalt er nooit sprake was van een nakend faillissement van de wielerbond.

Er zijn tijden geweest dat het Nederlandse heren wielrennen van een dergelijk niveau was dat we al bijna stonden te juichen wanneer een rood/wit/blauw renner top dertig reed in een grote ronde. Daarnaast waren er op dat moment ook geen sprinters en was er ook niemand capabel genoeg om in de klassiekers mee te komen. (Behalve de incidentele uitschieter daargelaten.) Maar toch wist de wielerbond in die tijden altijd het hoofd boven water te houden.

Nu leven we in andere tijden en zijn we eigenlijk overdreven verwend qua resultaten. Verschillende truitjes zijn in de afgelopen jaren gewonnen in diverse grote rondes en ook in de klassiekers telt NL echt weer mee. Daarnaast beschikt het land over meerdere topsprinters.

Daarnaast blijven de dames doen wat ze eigenlijk altijd al deden, en dat is de prijzen aaneenrijgen. De BMX'ers doen mondiaal mee, de baanwielrenners kennen een uitstekende generatie, en ik kan me eigenlijk geen discipline bedenken waarin Nederland mondiaal niet meedoet.

Tel daarbij op de goedgevulde portemonnaie van enkele grote sponsors die op de oranje eeeeeuh witte truitjes te bewonderen zijn, en dan vraag ik me dus af waarom deze organisatie in zwaar weer verkeerd ?

Naast het financiële plaatje is er dan ook nog eens het feit dat het aantal leden terugloopt, wat in principe de omgekeerde wereld is gezien de prachtige prestaties die ik zojuist al benoemde. En er is een groot probleem wanneer het aankomt op het laten doorgaan van races op de diverse verschillende niveaus. (Nu heeft dit laatste uiteraard ook te maken met het aantal beschikbare mensen die moeten instaan voor de veiligheid, (Lees politie), maar dat mogen we de afgelopen kabinetten aanrekenen, en is niet iets wat we de KNWU in z'n schoenen kunnen schuiven.)

Een laatste puntje waar misschien ook nog wat werk te verrichten is, is iets wat eigenlijk in een ander topic thuishoort. En dan heb ik het over het ontbreken van een ploeg met Nederlandse licentie op het niveau net onder de World Tour. Dat het Roompot project om één of meerdere redenen gestopt is vindt ik zelf een ontzettend kwalijke zaak, en ik kan ook bijna niet begrijpen dat er dus echt geen andere partijen zijn die graag de fakkel hadden overgenomen ?

1
willempie72 6 oktober 2022 om 11:43

Ik zou Derk Veenhof nemen als voorzitter van de knwu.

0
Ton van Wieringen 6 oktober 2022 om 18:01

Het gaat niet goed. Minder licentiehouders. Renners schrijven wel in, maar komen niet opdagen. Gevolg: (Te) kleine pelotons of wedstrijden die niet door kunnen gaan: Alblasserdam, Kwintsheul, Alphen a/d Rijn enz. Organisatoren haken hierdoor af. Wedstrijden verdwijnen. Jammer! KNWU: Kom in actie.

0
Murcia 6 oktober 2022 om 10:28

Thorwald is een lichtgewicht en dat wreekt zich altijd. Nette oplossing voor hem al kent de triathlon bond zo haar eigen sores met de schandalen rond grensoverschrijdend gedrag van coaches. Hopelijk straks een directeur-bestuurder met meer gezag en daadkracht.

-1
Barry Batsbak 6 oktober 2022 om 10:44

Nou, waar hij zin in heeft. De NTB is op dit moment inderdaad geen gespreid bedje met dat gedoe rond het NTC in Sittard dat al een poosje ettert. Dan nog de zeer recent compleet in de soep gelopen divisie-finale in Nijmegen van een paar weken terug. Genoeg recht te breien. Wel makkelijk dat KNWU en NTB in hetzelfde pand zitten, bureautje opschuiven en het is geregeld.

3
Baardmans 6 oktober 2022 om 10:29

Met Bos voorop. Hij is absoluut niet geschikt. Ze hebben meer een man als Gerbrands nodig

-4
In de waaier 6 oktober 2022 om 10:50

Helemaal eens wat betreft die Bos. Niet capabel m.i. Weet niet eens wat een racefiets is.

-4
Poeksel 6 oktober 2022 om 11:26

Hij maakt toch behoorlijk wat kilometers elk jaar op het ding waarvan hij blijkbaar niet weet wat het is.

5
Emergo 6 oktober 2022 om 11:57

@Baardmans Leg eens helder uit waarom hij absoluut niet geschikt is. Graag een onderbouwing.

0
Grote Plateau 6 oktober 2022 om 11:34

Moet de arme man boeten voor Mathieu z'n hardhorigheid in Tokio en impulsieve daden in Sydney?

-8
Adrianus 6 oktober 2022 om 12:13

@Grote Plateau,
U vertoont alle symptomen van een obsessieve compulsieve stoornis.
Vrijwel alle momenten van de dag, dag in dag uit, vertoont u hier, uw stoornis in het zoveel mogelijk uiten van een pathologische negativiteit, betreffende MVDP!

5
Grote Plateau 6 oktober 2022 om 12:41

Ik zie symptomen van een MVDP-fan met “amateur psycholoog” pet op en met een ongezonde obsessie in het lezen van Grote Plateaus comments.

-9
Henk van Bouw 6 oktober 2022 om 13:27